Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Annemieke251
#2585636
hallo iedereen

Ik ben nieuw hier en over een paar weken krijg ik een dalmatier pup van 8 a 9 weken. Barf is helemaal nieuw voor mij en onze vorige hond ook een dalmatier was allergisch voor runder eiwit en had uraat problemen wil met onze nieuwe pup gelijk met barf proberen. ben al dagen bezig om mij helemaal in te lezen in de barf termen en verhoudingen. de barf reken hulp was een grote hulp. de pup word gedeeltelijk op kvv en barf afgespeend.

ik ben uitgegaan van de 7% regel en 10 kilo lichaams gewicht.  Het gewicht is een schatting en heb ik gehaald uit de berichten van Lizzy die zelf ook dalmatiers heeft.
Dit word dus mijn menu voor de eerste week. natuurlijk ga ik voeren naar behoefte maar ik moet ergens beginnen.

puppy menu per week


  vleesbot   orgaanvlees      spiervlees         groente             eitje
soort               pens h/l/n/
gewicht     315                 70   70 175           70
maandag kippen nekken rund eend lam groente met sardientje
dinsdag eendenekken lam kip geit groente yoghurt
woensdag parelhoen karkas geit rund lam groente makreel 1
donderdag kippen karkas rund geit geit groente sardientje
vrijdag eenden karkas lam rund lam groente yoghurt
zaterdag kippen nekken geit eend geit groente makreel
zondag parelhoen karkas rund geit lam groente sardientje 1

Het vlees bot word indien nodig platgeslagen  later als de pup groter word ben ik ook van plan om nog meer variatie in het vleesbot aan te brengen maar ik las dat voor pups het bord nog niet te hard mocht zijn. Maar ik kan ook aan schapenkoppen  lamskoppen lams ribben(aan een stuk) runderstrotten geitennek enz  ook zou ik graag zalmkoppen willen voeren of zalm karkas maar ben nog aan het kijken waar ik die kan krijgen. Ook zou ik graag meer variatie in spiervlees willen zien maar ik ben nog aan het kijken waar ik dit kan krijgen. Dat wat in het menu staat kan ik in ieder geval  krijgen.

De percentages zijn 45% rauw vlees bot, 10% groente 10% pens 10% orgaan hart, lever, nier, en 25% spiervlees
de dagelijkse behoefte is 700 gram per dag 

willen jullie hier aub  commentaar op geven?
Laatst gewijzigd door Annemieke251 op di 29 jan 2013, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2585692
Wat leuk een dalmatierpup  :D , bij wie komt jouw pupje vandaan?  :)
De percentages zien er zo goed uit, alleen lijkt het aandeel vis me nogal hoog. Maar Lizzy reageert vast ook nog wel....

Wat betreft uraat, dat is iets wat alle dalmaten in NL vormen. Door voeding kun je er wel voor zorgen dat ze er minder last van hebben.
Krijg je een reu of een teefje?
Door Annemieke251
#2585709
Mijn pup komt bij Erna kuipers vandaan uit steenbergen. Ik weet nog niet of het een reu of een teefje word. Ik ben pas 1keer wezen kijken en toen waren de pups 1 week oud as staande zondag ga ik weer kijken. ze zijn allemaal zo aandoenlijk dat ik me zelf dwing om nog even te wachten tot ze wat ouder zijn en dan neem ik een beslissing. ik wil deze keer graag een wat rustiger hondje ipv mijn vorige adhd hond. Begrijp me niet verkeerd het was een fantatische lieve hond en ik mis hem erg. We hebben hem vorig jaar september plotseling moeten laten inslapen na een epileptische aanval waar hij niet meer uit kwam. Terwijl hij nog nooit een epileptische aanval had gehad.

ik had gedacht om de vis door het groente mengsel te pureren 1 of twee sardientjes op een hoeveelheid voor zes weken ben nog bezig met hoe de groente puree er uit moet gaan zien ik had gedacht aan 250 boerenkool, 250 rode bieten, 100 gr tauge, 250gr andijvie, 250 gr knolselderij, 150gr courgette, 250 sperciebonen, 250 asperges, 350gr winterpeen, 6 teentjes knoflook en 50 gr alfa alfa, walnoten en hazelnoten
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2585729
[quote="Annemieke251"]
Mijn pup komt bij Erna kuipers vandaan uit steenbergen. Ik weet nog niet of het een reu of een teefje word. Ik ben pas 1keer wezen kijken en toen waren de pups 1 week oud as staande zondag ga ik weer kijken. ze zijn allemaal zo aandoenlijk dat ik me zelf dwing om nog even te wachten tot ze wat ouder zijn en dan neem ik een beslissing. ik wil deze keer graag een wat rustiger hondje ipv mijn vorige adhd hond. Begrijp me niet verkeerd het was een fantatische lieve hond en ik mis hem erg. We hebben hem vorig jaar september plotseling moeten laten inslapen na een epileptische aanval waar hij niet meer uit kwam. Terwijl hij nog nooit een epileptische aanval had gehad.

ik had gedacht om de vis door het groente mengsel te pureren 1 of twee sardientjes op een hoeveelheid voor zes weken ben nog bezig met hoe de groente puree er uit moet gaan zien ik had gedacht aan 250 boerenkool, 250 rode bieten, 100 gr tauge, 250gr andijvie, 250 gr knolselderij, 150gr courgette, 250 sperciebonen, 250 asperges, 350gr winterpeen, 6 teentjes knoflook en 50 gr alfa alfa, walnoten en hazelnoten
[/quote]

een pup van Rosa, leuk!
Door Lizzy
#2585914
[quote="Annemieke251"]
hallo iedereen

Ik ben nieuw hier en over een paar weken krijg ik een dalmatier pup van 8 a 9 weken. Barf is helemaal nieuw voor mij en onze vorige hond ook een dalmatier was allergisch voor runder eiwit en had uraat problemen wil met onze nieuwe pup gelijk met barf proberen. ben al dagen bezig om mij helemaal in te lezen in de barf termen en verhoudingen. de barf reken hulp was een grote hulp. de pup word gedeeltelijk op kvv en barf afgespeend.

ik ben uitgegaan van de 7% regel en 10 kilo lichaams gewicht.  Het gewicht is een schatting en heb ik gehaald uit de berichten van Lizzy die zelf ook dalmatiers heeft.
Dit word dus mijn menu voor de eerste week. natuurlijk ga ik voeren naar behoefte maar ik moet ergens beginnen.

puppy menu per week


  vleesbot   orgaanvlees      spiervlees         groente             eitje
soort               pens h/l/n/
gewicht     315                 70   70 175           70
maandag kippen nekken rund eend lam groente met sardientje
dinsdag eendenekken lam kip geit groente yoghurt
woensdag parelhoen karkas geit rund lam groente makreel 1
donderdag kippen karkas rund geit geit groente sardientje
vrijdag eenden karkas lam rund lam groente yoghurt
zaterdag kippen nekken geit eend geit groente makreel
zondag parelhoen karkas rund geit lam groente sardientje 1

Het vlees bot word indien nodig platgeslagen  later als de pup groter word ben ik ook van plan om nog meer variatie in het vleesbot aan te brengen maar ik las dat voor pups het bord nog niet te hard mocht zijn. Maar ik kan ook aan schapenkoppen  lamskoppen lams ribben(aan een stuk) runderstrotten geitennek enz  ook zou ik graag zalmkoppen willen voeren of zalm karkas maar ben nog aan het kijken waar ik die kan krijgen. Ook zou ik graag meer variatie in spiervlees willen zien maar ik ben nog aan het kijken waar ik dit kan krijgen. Dat wat in het menu staat kan ik in ieder geval  krijgen.

De percentages zijn 45% rauw vlees bot, 10% groente 10% pens 10% orgaan hart, lever, nier, en 25% spiervlees
de dagelijkse behoefte is 700 gram per dag 

willen jullie hier aub  commentaar op geven?
[/quote]

Gefeliciteerd met je aanstaande pup van Roos!

Super gaaf dat je gelijk overstapt op BARF. Mijn aanstaande Dalmatier-pup krijgt vanzelfsprekend ook weer een BARF menu (ik krijg, hoop ik, over een week of 10 een pup. Nou ja.... ik krijg over een week of 2 stuk of 10 puppen :biggrin2:).

Je percentages zijn prima, niks meer aan doen. De hoeveelheid voer is prima. Maar dit groeit, zoals je weet, voorlopig met de pup mee. 700 gram zou voor een reu misschien weinig kunnen zijn, dat moet je even bekijken (hoe zwaar het reutje ook weegt).

Doordat je tabel niet helemaal recht onder elkaar staat, ben ik even de weg kwijt wat je precies geeft. Qua vleesbotten is het me duidelijk, je voert kip, eend en parelhoenvleesbotten. Dat is uitstekend. Volgens mij voer je qua orgaanvlees rund, geit en lam? En qua spiervlees lam en geit? Daar zou nog voor de afwisseling wel wat bij mogen, dat schrijf je zelf al. Misschien kun je kijken of er bij de vleeslijntjes (vraag & aanbod) een keer wat mooi spiervlees jouw kant op komt! Rund, kun je daar aan komen, qua spiervlees?

En qua vette vis voer je echt teveel.... Sorry :)! Vijf keer per week sardien/makreel is echt teveel. Ik zou je aan willen raden dat terug te brengen naar 1 keer per week 1 sardien en 1 keer per week 1 makreel. Twee eitjes per week is prima. Als je ook zalmkop wilt gaan voeren (op zich nergens voor nodig hoor, dit is prima, sardien en makreel), kun je 1 keer per week een zalmkop voeren en dan bijv. 1 keer per week een sardientje erbij voeren. Makreel zou ik niet doen, dat is samen met zalmkop weer wat veel.

Kortom, je bent duidelijk iemand die haar huiswerk goed heeft gemaakt, ziet er goed uit! Nog hier en daar een klein puntje op de i.

Ik zie dat je groenten gaat geven. Perfect. Een Dalmaat heeft dat zeker nodig.

Ik zou je verder aan willen raden om het eerste levensjaar geen grote vleesbotten van grote dieren te geven. Dus geen lamskop/geitenkop, lamsribben en geitennekken. Als je toch, tijdens het wisselen bijv., af en toe een groot vleesbot wil geven, geef dan bijv. eens per twee weken een geitennek. En laat pupsel de nek niet helemaal opkluiven.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2585931
[quote="Lizzy"]
Ik zou je verder aan willen raden om het eerste levensjaar geen grote vleesbotten van grote dieren te geven. Dus geen lamskop/geitenkop, lamsribben en geitennekken. [/quote]

Lizzy, waarom adviseer je dat? (vroeg de aanstaande pupmamma geinteresseerd  :biggrin2: )
Door Annemieke251
#2586522
Ik bedoelde ook niet dat in elke groente hap 1 sardine zit maar 1 sardine op een hoeveelheid genoeg voor zes weken is dat ook te veel en te vet? ik wilde alleen wat vis smaak aan de groente toevoegen.  ik dacht daarom ook twee smaken te maken 1 met makreel per zes weken groente en 1 sardine per zes weken groente.

Ik snap ook waarom het recht onder elkaar blijft staan  want als ik het invoer staat het wel recht onder elkaar.
Maar hier alles nog een keer overzichtelijk.
Maandag
315gr kippennekken
70gr runderpens
70 gr h/l/n eend
175 gr lamsnippers
70gr groente met sardine smaak

dinsdag
315gr eendenekken
70 gr lamspens
70 gr h/l/n kip
175 gr geitensnippers
70 gr groente met yoghurt

woensdag
315gr parelhoen karkas
70 gr geitenpens
70gr h/l/n rund
175gr lamsnippers
70 gr groente met makreelsmaak
1 ei

donderdag
315 gr kippenkarkas
70 gr runderpens
70 gr h/l/n eend
175 gr geitensnippers
70 gr groente met sardine smaak

vrijdag
315gr eendenkarkas
70 gr lamspens
70 gr  h/l/n rund
175gr lamssnippers
70 gr groente met yoghurt

zaterdag
315 kippennekken
70 gr geiten pens
70 gr h/l/n eend
175 gr geiten snippers
70 gr groente met makreel smaak

zondag
315 parelhoen karkas
70 gr runder pens
70 gr h/l/n geit
175 gr lamssnippers
70 gr groente met sardinesmaak
1 ei

ik had gedacht om de vis door het groente mengsel te pureren 1  op een hoeveelheid voor zes weken ben nog bezig met hoe de groente puree er uit moet gaan zien ik had gedacht aan 250 boerenkool, 250 rode bieten, 100 gr tauge, 250gr andijvie, 250 gr knolselderij, 150gr courgette, 250 sperciebonen, 250 asperges, 350gr winterpeen, 6 teentjes knoflook en 50 gr alfa alfa, walnoten en hazelnoten ( heb dit overgenomen van iemand op dit forum )Mogen de noten al voor jonge pups?

Als de pup wisselt mag ik eens in de twee weken geiten nek geven geef ik dit dan als recreatie vlees of moet ik dan het vervangen door het vleesbot uit het menu van die dag weg te laten.
En ik heb nog een vraag hoe doen jullie dit met de vakantie.
Natuurlijk gaat de pup met ons mee op vakantie wij gaan 1 week kamperen in twee koepeltentjes voor de hond heb ik een doggyride gekocht die ik meeneem als bench de andere twee weken gaan we varen met ons zeiljacht. Ik heb zowel in de tent als op de boot geen vries mogelijkheden wel zou ik kunnen vacumeren maar twee weken in eens meenemen zonder goede koeling ook al is het gevacumeerd  lijkt mij ook niet goed voor de pup. Hoe doen jullie dit of nemen jullie dan kvv voor het gemak. wij blijven trouwens wel in Nederland.
al vast iedereen bedankt voor het commentaar tot nu toe
Ik kan haast niet wachten tot de pup er is en Rosa is zo'n lieve moeder helaas doet de puppy cam het deze week niet bij Erna het is zo leuk om naar te kijken.
Laatst gewijzigd door Annemieke251 op wo 30 jan 2013, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2586783
[quote="*Dorothea*"]
Lizzy, waarom adviseer je dat? (vroeg de aanstaande pupmamma geinteresseerd  :biggrin2: )
[/quote]

Ik vind in lams, geiten en kalfsbotten heel veel calcium en fosfor zitten. Ik heb me een rotje zitten zoeken naar mijn oude analyses maar ik kan ze niet vinden. Ik vond wel dit:

http://www.primalpetfoods.com/product/detail/c/10/id/28
en
http://www.primalpetfoods.com/product/detail/c/11/id/32

En dat is natuurlijk geen goed vergelijk maar kijk maar eens naar die analyses van beide, die grote botten bevatten gewoon 6 tot 10 keer meer Ca en F. Als je al die grote vleesbotten zou willen voeren, denk ik dat je geen 45% vleesbot zou moeten voeren. Minder. Maar hoeveel minder heb ik niet uitgerekend. Ik vond die grote vleesbotten (vooral ribben) sowieso niet heel prettig om te voeren aan een pup.
Door Lizzy
#2586785
(ik zoek nog even door naar mijn eigen analyses - maar zeker en vast staat dat ik niet zo goed begrijp hoe die KVV merken lams en geiten en paardenbotten kunnen gebruiken en zo'n laag Ca/F kunnen behouden).
Door Lizzy
#2586787
Annemieke251 schreef: Ik bedoelde ook niet dat in elke groente hap 1 sardine zit maar 1 sardine op een hoeveelheid genoeg voor zes weken is dat ook te veel en te vet? ik wilde alleen wat vis smaak aan de groente toevoegen.  ik dacht daarom ook twee smaken te maken 1 met makreel per zes weken groente en 1 sardine per zes weken groente.
Aha. Dat was me niet duidelijk. Twee vette visjes per week is prima dus dan is 1 sardien op deze hoeveelheid groenten ook vast goed (en misschien zelfs weer te weinig?).
Ik snap ook waarom het recht onder elkaar blijft staan  want als ik het invoer staat het wel recht onder elkaar.
Dat ligt aan Barfplaats.
Maar hier alles nog een keer overzichtelijk.
Maandag
315gr kippennekken
70gr runderpens
70 gr h/l/n eend
175 gr lamsnippers
70gr groente met sardine smaak

dinsdag
315gr eendenekken
70 gr lamspens
70 gr h/l/n kip
175 gr geitensnippers
70 gr groente met yoghurt

woensdag
315gr parelhoen karkas
70 gr geitenpens
70gr h/l/n rund
175gr lamsnippers
70 gr groente met makreelsmaak
1 ei

donderdag
315 gr kippenkarkas
70 gr runderpens
70 gr h/l/n eend
175 gr geitensnippers
70 gr groente met sardine smaak

vrijdag
315gr eendenkarkas
70 gr lamspens
70 gr  h/l/n rund
175gr lamssnippers
70 gr groente met yoghurt

zaterdag
315 kippennekken
70 gr geiten pens
70 gr h/l/n eend
175 gr geiten snippers
70 gr groente met makreel smaak

zondag
315 parelhoen karkas
70 gr runder pens
70 gr h/l/n geit
175 gr lamssnippers
70 gr groente met sardinesmaak
1 ei

ik had gedacht om de vis door het groente mengsel te pureren 1  op een hoeveelheid voor zes weken ben nog bezig met hoe de groente puree er uit moet gaan zien ik had gedacht aan 250 boerenkool, 250 rode bieten, 100 gr tauge, 250gr andijvie, 250 gr knolselderij, 150gr courgette, 250 sperciebonen, 250 asperges, 350gr winterpeen, 6 teentjes knoflook en 50 gr alfa alfa, walnoten en hazelnoten ( heb dit overgenomen van iemand op dit forum )Mogen de noten al voor jonge pups?
Ziet er goed uit, je menu! Wat afwisseling in spiervlees zou dus fijn zijn. Je groentenmix is prima hoor. Ik zou zelf alleen wat meer bladgroenten verwerken. Dus bijv. wat waterkers erbij, (winter)postelijn, paksoi, etc. Noten kun je prima geven aan de pup. Alleen geen macademia's, die zijn giftig.
Als de pup wisselt mag ik eens in de twee weken geiten nek geven geef ik dit dan als recreatie vlees of moet ik dan het vervangen door het vleesbot uit het menu van die dag weg te laten.
In de regel heeft pup op BARF nul last van wisselen! Maar je mag zeker eens in de twee weken een geitennek geven hoor. De pup mag wel iets van dat bot opeten. Ik zou het tellen tot vleesbot.
En ik heb nog een vraag hoe doen jullie dit met de vakantie.
Natuurlijk gaat de pup met ons mee op vakantie wij gaan 1 week kamperen in twee koepeltentjes voor de hond heb ik een doggyride gekocht die ik meeneem als bench de andere twee weken gaan we varen met ons zeiljacht. Ik heb zowel in de tent als op de boot geen vries mogelijkheden wel zou ik kunnen vacumeren maar twee weken in eens meenemen zonder goede koeling ook al is het gevacumeerd  lijkt mij ook niet goed voor de pup. Hoe doen jullie dit of nemen jullie dan kvv voor het gemak. wij blijven trouwens wel in Nederland.
al vast iedereen bedankt voor het commentaar tot nu toe
Ik kan haast niet wachten tot de pup er is en Rosa is zo'n lieve moeder helaas doet de puppy cam het deze week niet bij Erna het is zo leuk om naar te kijken.
Ik koop elke dag vers voer voor de honden als ik geen mogelijkheden heb. Of ik neem K9Natural mee.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2586892
[quote="Lizzy"]
Ik vind in lams, geiten en kalfsbotten heel veel calcium en fosfor zitten. Ik heb me een rotje zitten zoeken naar mijn oude analyses maar ik kan ze niet vinden. Ik vond wel dit:

http://www.primalpetfoods.com/product/detail/c/10/id/28
en
http://www.primalpetfoods.com/product/detail/c/11/id/32

En dat is natuurlijk geen goed vergelijk maar kijk maar eens naar die analyses van beide, die grote botten bevatten gewoon 6 tot 10 keer meer Ca en F. Als je al die grote vleesbotten zou willen voeren, denk ik dat je geen 45% vleesbot zou moeten voeren. Minder. Maar hoeveel minder heb ik niet uitgerekend. Ik vond die grote vleesbotten (vooral ribben) sowieso niet heel prettig om te voeren aan een pup.
[/quote]

Ah zo, dank je voor je antwoord.
Maar hoe zit het dan met plofkip? Ik zou dan weer denken dat daar veel te weinig calcium in zit.
Door Lizzy
#2586906
[quote="*Dorothea*"]
Ah zo, dank je voor je antwoord.
Maar hoe zit het dan met plofkip? Ik zou dan weer denken dat daar veel te weinig calcium in zit.
[/quote]

De analyses die ik heb gebruikt waren van plofkip. En dan kom je met 45% vleesbot van plofkip, plofparelhoen en plofeend goed uit. En dat is natuurlijk allemaal leuk maar ZO krap komt het natuurlijk ook weer niet. Maar goed, voer je dus alleen vleesbot van wild, kun je vermoedelijk minder vleesbot voeren, de pest is alleen dat dit een vermoeden is. Ik ken geen analyses van wild. Niemand niet. Daarom vind ik het ook altijd zo curieus dat sommige mensen beweren analyses van menu's te kunnen maken ::)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2586912
[quote="Lizzy"]
De analyses die ik heb gebruikt waren van plofkip. En dan kom je met 45% vleesbot van plofkip, plofparelhoen en plofeend goed uit. En dat is natuurlijk allemaal leuk maar ZO krap komt het natuurlijk ook weer niet. Maar goed, voer je dus alleen vleesbot van wild, kun je vermoedelijk minder vleesbot voeren, de pest is alleen dat dit een vermoeden is. Ik ken geen analyses van wild. Niemand niet. Daarom vind ik het ook altijd zo curieus dat sommige mensen beweren analyses van menu's te kunnen maken ::)
[/quote]

Ja da's heel knap  ::)
Door Annemieke251
#2587391
hallo Allemaal

Ik heb alles goed door gelezen en verwerkt in mijn spread sheet. ik heb ook de groente die je mij hebt aangeraden toegevoegd aan mijn groente recept  in de hoeveel heid van 100 gr waterkers 250 gr postelein en 250 gr paksoi dan mag ik de pup nog elke week 1 sardine en  1 makreel  extra geven. Krijg er zelf trek van. Mijn man moppert al dat de pup dadelijk beter eet dan hij. Nou valt dat wel mee want volgens de rest van de familie kook ik goed en krijg ik drie michelin sterren. en iedereen vraagt altijd eerst aan mij wie er komt met een kerst diner en met verjaardagen eet ook altijd iedereen mee.  Misschien een idee het hele gezin op barf dat lijkt me makkelijk ::)  zal voor de gein eens uit rekenen hoeveel vlees bot ik dan nodig hebt de groente moet dan natuurlijk wel verhoogt worden want wij zijn natuurlijk omnivoren en geen carnivoren. Ik zie hun gezichten al als ik een rauwbot  wat hart lever en niertjes en natuurlijk de gepureerde groente op hun bord leg. ;D

Bedankt allemaal dat jullie  hebben willen helpen. Ik kan haast niet wachten om te beginnen. Ik laat het hele menu nog even aan Erna zien ter goedkeuring zodat ze weet dat ik er serieus aan gewerkt heb. Ik wil haar nu niet lastig vallen na alles wat er deze week is gebeurt. 
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door