Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#2587238
Heel interessant!  Dank je!

Ik vraag me het volgende af: op een bepaald moment wordt gesproken over appelazijn als preventie.  Twee eetlepels dagelijks aan hond geven waardoor de zuurtegraad stijgt.
Dit lijkt me logisch maar heeft iemand hiermee ervaring?  Kan het geen kwaad op lange termijn (bvb voor maag) wanneer dit dagelijks wordt gegeven?
#2587253
chess schreef: Heel interessant! Dank je!

Ik vraag me het volgende af: op een bepaald moment wordt gesproken over appelazijn als preventie. Twee eetlepels dagelijks aan hond geven waardoor de zuurtegraad stijgt.
Dit lijkt me logisch maar heeft iemand hiermee ervaring? Kan het geen kwaad op lange termijn (bvb voor maag) wanneer dit dagelijks wordt gegeven?
Ik geef biologische appelazijn bij tijd en wijle. Niet twee eetlepels, maar 1 theelepeltje per 1 liter water. Ik gebruik het vooral om muggen op afstand te houden, het helpt inderdaad hiertegen. Maar de lucht die honden dan verspreiden trekt wel weer vliegen aan :D. Hiernaast gebruik ik tijdens de vlooien- en tekenperiode ook andere natuurlijke afweermiddelen, en wanneer dat niet meer toereikend is, schakel ik over naar de Serestoband. Dit laatste dus echt alleen in noodgevallen.

De appelazijn kan je niet te lang gebruiken, want het verlaagt de pH in de urine. Te lage pH is ook weer niet gezond. Dit houd ik in de gaten met strips die je kan kopen bij de apotheek.
#2587260
Snap zelf nooit zo goed waarom mensen toch denken dat al die troep die we gebruiken in de landbouw, veeteelt enz, tegen insecten en noem maar op nooit kwaad kan. Als vervelende beestjes dood gaan is het voor de grote dieren/mensen toch ook toxisch. Je moet alleen iets meer binnen krijgen.

Nicolette
#2588506
Annemarie Rijnveld schreef: Ik geef biologische appelazijn bij tijd en wijle. Niet twee eetlepels, maar 1 theelepeltje per 1 liter water. Ik gebruik het vooral om muggen op afstand te houden, het helpt inderdaad hiertegen. Maar de lucht die honden dan verspreiden trekt wel weer vliegen aan :D. Hiernaast gebruik ik tijdens de vlooien- en tekenperiode ook andere natuurlijke afweermiddelen, en wanneer dat niet meer toereikend is, schakel ik over naar de Serestoband. Dit laatste dus echt alleen in noodgevallen.

De appelazijn kan je niet te lang gebruiken, want het verlaagt de pH in de urine. Te lage pH is ook weer niet gezond. Dit houd ik in de gaten met strips die je kan kopen bij de apotheek.
Ai, dan moet je naast die azijn voor de teken/vlooien nog een ander middel gebruiken om die vliegen te neutraliseren? ::)

Maar had je de indruk dat het werkte, die appelazijn? Ik ben nl. op zoek naar een natuurlijk middel en dit leek me wel ideaal (en vooral ook gemakkelijk).
Ik dacht eraan om rond april een lepeltje tussen zijn groentemix (hij drinkt bijzonder weinig) te doen zodat hij teekvrij zou zijn. Het plan was om dit tot na mijn vakantie (halfweg oktober) te geven. Maar dit is waarschijnlijk niet interessant omdat het te lang is? Tenzij ik op geregelde tijdstippen de pH meet? Zolang dit goed is zou ik het in principe kunnen blijven geven?

Dit in combinatie met de enkele teentjes knoflook door zijn groentenmix én het maagzuur vanwege het rauwe vlees zou toch voldoende moeten helpen denk ik dan?

Het gemakkelijkste zou natuurlijk zijn om een scalibor-halsband om te doen maar dat liever niet meer eigenlijk.
#2588559
Ai, dan moet je naast die azijn voor de teken/vlooien nog een ander middel gebruiken om die vliegen te neutraliseren?
Ik heb met vliegen niet zo'n probleem :-X Yuma jaagt ze zelf weg.
Maar had je de indruk dat het werkte, die appelazijn?
Ja beslist, mug komt eraan gaat zitten, en vliegt kotsend en neusdichtknijpend onmiddelijk weer weg. Waar ik woon zijn echt ontzettend veel muggen, veel meer dan in Nederland.
Verder smeer ik Yuma voordat ik naar buiten ga in met een mix van 50% appelazijn (ja weer!!) + 50% water + 10/15 druppels Tea Tree-olie (essentiele olie). Goed schudden vlak voor gebruik! Zij haat de lucht van d Tea Tree-olie, maar het moet maar.
Ik dacht eraan om rond april een lepeltje tussen zijn groentemix (hij drinkt bijzonder weinig) te doen zodat hij teekvrij zou zijn. Het plan was om dit tot na mijn vakantie (halfweg oktober) te geven. Maar dit is waarschijnlijk niet interessant omdat het te lang is? Tenzij ik op geregelde tijdstippen de pH meet? Zolang dit goed is zou ik het in principe kunnen blijven geven?
Inderdaad, zolang de pH niet onder de 5,8 zakt, is het geen probleem. Wel goed blijven controleren dus, zeker als je het door het eten mixed. Je kan het ook door zijn eten doen, is inderdaad beter, want dan weet je zeker dat alles naar binnen gaat.
Ik doe het door het water, dus Yuma krijgt veel minder ervan binnen. Ook zij drinkt heel weinig.
Knoflook gebruik ik ook! In de winter iets minder, in de zomer iets meer.

Mijn ervaring is dat al deze natuurlijke middeltjes tesamen zeker een beschermende functie hebben. Ook tegen de vlooien en de teken. Ik heb helaas op het laatst toch een Seresto band moeten gebruiken, omdat op een gegeven moment Yuma vlooien heeft opgedaan na een bezoek aan de DA. Of zij die vlooien daar heeft opgedaan, of bij mij in de tuin kan ik je niet zeggen. Ik heb namelijk ook regelmatig bezoek van zwerfkatten, die bij mij vaak in de garage slapen.
Bij mij is het al snel warm, al vanaf Maart ongeveer en tot half Juli had Yuma nog geen last van vlooien!
(De Seresto band heb ik ook gekocht met het oog op de teken die in de bergen voorkomen en allen besmet zijn met Lyme en allerlei andere enge toestanden. Hier neem ik dus geen risico.)

Een ander natuurlijk middel tegen vlooien is olio di Neem, ik hoor goede berichten erover. Je moet het gewoon uitproberen, welk middel jij het beste vindt werken.
#2589184
Verder smeer ik Yuma voordat ik naar buiten ga in met een mix van 50% appelazijn (ja weer!!) + 50% water + 10/15 druppels Tea Tree-olie
Ok, dank je, dit ga ik zeker ook proberen! Ik las ergens dat er ook lavendelolie (bij de azijn en het water) wordt aan toegevoegd, misschien dat dit de geurhinder wat beperkt?
Inderdaad, zolang de pH niet onder de 5,8 zakt, is het geen probleem. Wel goed blijven controleren dus, zeker als je het door het eten mixed. Je kan het ook door zijn eten doen, is inderdaad beter, want dan weet je zeker dat alles naar binnen gaat.
Ja, controleren alvorens ermee te beginnen en dan op wekelijkse basis lijkt me zodat ik direct kan ingrijpen.
Ik doe het door het water, dus Yuma krijgt veel minder ervan binnen. Ook zij drinkt heel weinig.
Ja, nou, heb het vanmorgen zelf even geproefd: 2 lepels in een glas water. Bijzonder... Ik hou het voor hem maar op 1 klein lepeltje in de groentenmix.
Mijn ervaring is dat al deze natuurlijke middeltjes tesamen zeker een beschermende functie hebben. Ook tegen de vlooien en de teken. Ik heb helaas op het laatst toch een Seresto band moeten gebruiken, omdat op een gegeven moment Yuma vlooien heeft opgedaan na een bezoek aan de DA. Of zij die vlooien daar heeft opgedaan, of bij mij in de tuin kan ik je niet zeggen. Ik heb namelijk ook regelmatig bezoek van zwerfkatten, die bij mij vaak in de garage slapen.
Bij mij is het al snel warm, al vanaf Maart ongeveer en tot half Juli had Yuma nog geen last van vlooien!
(De Seresto band heb ik ook gekocht met het oog op de teken die in de bergen voorkomen en allen besmet zijn met Lyme en allerlei andere enge toestanden. Hier neem ik dus geen risico.)
Dat denk ik dus ook: voor bij mij moet de combinatie van de natuurlijke hulpmiddelen voldoende zijn. In de zomer gaat hij mee naar Zuid-Frankrijk en Kroatië maar dan wil ik, denk ik, liever geen risico nemen en gaat de halsband mee en desnoods om!
Een ander natuurlijk middel tegen vlooien is olio di Neem, ik hoor goede berichten erover. Je moet het gewoon uitproberen, welk middel jij het beste vindt werken.
Even m'n Italiaans hier opfrissen dan! :biggrin2:
#2589389
Ik heb tot nu toe pas 1x een pipet tegen vlooien gebruikt.
We hadden hier een hond die de vlooien mee had gebracht en basco is allergisch voor vlooien dus ze moesten zo snel mogelijk uit geroeid worden.
Kaine heeft nog nooit vlooien druppels gehad.

Ik snap ook noet dat er vaak preventief ontvlooid en ontwormt word.
Ontwormen doe ik alleen als ze pup zijn en als ze daad werkelijk wormen hebben ( dat is ook maar 1x geweest ).
#2654882
Ok, aangezien het hier (eindelijk) lente is heeft Jools vandaag voor de 3de dag op rij een koffielepel ongefilterde appelazijn door zijn eten gekregen.  Wordt zonder problemen opgegeten. 

Vanaf morgen krijgt hij voor de wandeling een spray met appelazijn/water/tea tree dus ik hoop geen enkele vlo/teek whatever dit jaar te zien.

Ik verwacht dat eerstdaags de urinestrips (Marcery-Nagel) thuis worden afgeleverd zodat ik de PH-waarde wekelijks kan opvolgen.  Ik dacht dat 5.8 het absolute minimum is en dat 6.4 goed is?
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door