Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Sjalot
#255197
Ik heb Mariadistel gekocht voor mijn leverzieke hond.
Mensen moeten drie maal daags 1-2 capsules slikken en na alcoholgebruik 3-5 capsules. Gelukkig is onze Ramyra niet aan de drank ;), dus wat zou ik haar kunnen geven. Ze weegt 42 kilo.
Ze gebruikt ook medicijnen tegen geelzucht, wat normaal aan mensen gegeven wordt met galstenen. Kan dit samen?

Groetjes, Charlotte
Gebruikersavatar
Door Nitus
#255227
Uit mijn fytotherapieboekje over getypt:

------------------------------------------------------------------------------
De vrucht van de Mariadistel bevat een drietal bestanddelen, bekend onder de verzamelnaam silymarine, die een heilzame werking op de lever hebben. Silymarine bevordert de reconstructie van de lever en stimuleert het wegstromen van gal naar de galblaas. Hierdoor voorkomt Mariadistel leverinsufficiëntie (onvoldoende werking van de lever) en de vorming van galstenen.

De lever is een orgaan met meerdere functies en heeft het door onze leef- en eetgewoonten bij tijd en wijle zwaar te verduren.
Mariadistel kan worden ingezet om de belasting van de lever te verminderen bij overmatig alcoholgebruik.

Bij voedselvergiftiging wordt Mariadistel ingezet omwille van zijn ontgiftende en leverreinigende werking.
---------------------------------------------------------------------------------

Volgens mij kun je het wel samen met andere medicijnen geven, al zou ik ze niet tegelijkertijd geven, dus een paar uur tussen de verschillende medicijnen laten met toedienen.
Als dosis zou ik 3x daags 1 capsule aanhouden (Ongeveer de helft van een volwassen dosis).
Door Sjalot
#255238
Bedankt!
De medicijnen van de dierenarts moet ze 's avonds na het eten en voor het slapen gaan krijgen.
Dan geef ik Mariadistel liever 's morgens.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#255923
Hoe heten die medicijnen van de dierenarts?
Ik sluit me kwa dosering aan bij Nitus.
Door Sjalot
#255988
Hitam schreef: Hoe heten die medicijnen van de dierenarts?
Ik sluit me kwa dosering aan bij Nitus.
Ursodeoxycholzuur of ursochol het zijn eigenlijk medicijnen die gegeven worden aan mensen met galstenen. We moesten met een recept van de dierenarts naar een gewone apotheek.


Berengal (ursodeoxycholzuur) tegen leverziektes en galstenen

Berengal werd al in de Oudheid door de Chinezen gebruikt als medicijn tegen geelzucht, maar pas de laatste tien jaar is duidelijk geworden welk bestanddeel de geneeskrachtige werking heeft. Promovendus, gastro-enteroloog Paul van de Meeberg onderzocht of de betreffende stof, ursodeoxycholzuur, ook gebruikt kan worden bij chronische leverziekten als primair scleroserende cholangitis en primair biliaire cirrose en de vaker voorkomende taaislijmziekte. Bij deze ziektes is de uitscheiding van gal verstoord. Behandeling met ursodeoxycholzuur had weinig effect op klachten zoals moeheid en jeuk, maar bij vrijwel alle patiënten verbeterden wel de afwijkende uitslagen van de bloedtesten. Het lijkt erop dat ursodeoxycholzuur de voortgang van dergelijke ziektes afremt, waardoor een eventuele levertransplantatie uitgesteld kan worden. Ursodeoxycholzuur (Ursochol®, Ursofalk®) is sinds 1979 verkrijgbaar en geregistreerd voor de behandeling van biliaire cirrose. Onder invloed van een behandeling met ursodeoxycholzuur wordt de galblaas groter. Dit is het gevolg van een sterker wordende galblaasspier en de toegenomen hoeveelheid galzouten in het lichaam die vervolgens worden opgeslagen in de galblaas. Hiermee is weer een stukje van de puzzel ingevuld omtrent het verwerkingsmechanisme van ursodeoxycholzuur.

Voor geïnteresseerden is het proefschrift 'Clinical and Physiological aspects of ursodeoxycholic acid in cholestatic liver disease' door Drs P.C. van de Meeberg, te bestellen bij Universiteit Utrecht,
Laatst gewijzigd door Sjalot op zo 06 feb 2005, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sjalot
#256007
Gelukkig!!! Het is geen echt berengal meer:

Het medicijn wordt gelukkig inmiddels al lang op synthetische basis vervaardigd. Uit de studie van het Erasmus MC, waarbij gedurende 10 jaar 300 PBC-patiënten gevolgd zijn, blijkt dat bij dagelijks gebruik van het medicijn de ziekte tot stilstand gebracht kan worden en dat de levensverwachting precies hetzelfde is als die van gezonde personen, mits de behandeling tijdig gestart wordt.
Gebruikersavatar
Door Hitam
#256014
De Chinezen gebruik(t)en daar wel degelijk echte berengal voor. Je wilt niet weten hoe ze daar aan komen..............
Ursochol is synthetisch, daar is geen beer aan te pas gekomen.
Door Sjalot
#256032
Hitam schreef: De Chinezen gebruik(t)en daar wel degelijk echte berengal voor. Je wilt niet weten hoe ze daar aan komen..............
Ursochol is synthetisch, daar is geen beer aan te pas gekomen.
Inderdaad, Chinezen hebben weinig op met dieren.....
Gelukkig kan ik Ramyra het medicijn blijven geven. Als het niet synthetisch was had het er bij mij niet meer in gekomen. Daarvoor worden de beren in China mij te ernstig mishandelt.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door