Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Gonnie
#2559135
Gister viel er op de deurmat een kaartje van de da.
Bruut is nu 16 maanden en ik kreeg een oproep voor de volgende enting: DHPPi+l en/of KC

Kan iemand mij vertellen wat deze zijn en moet hij ze echt hebben?
Ik was altijd van klakkeloos enten, maar sinds ik hier op bp in de rondte wandel ben ik toch met andere ogen gaan kijken  :)
Door ChantalKrijn
#2559225
Ik kreeg hem toevallig van de week ook voor Tyke binnen voor eind januari.
Hij wordt 6 februari getiterd, en aan de hand daarvan pas geent als het nodig blijkt.
Laatst gewijzigd door ChantalKrijn op vr 04 jan 2013, 13:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2559240
Moet je eerst vertellen wat er vorig jaat gezet is.

Kc...kennelhoest zou ik niet doen, zeker niet omdat die Pi achter dhp ook al kennelhoest is en in de kc zit, dus dat is lekker dubbel op.

Lepto doe je normaliter niet of eens per jaar, dat is een keuze die je maakt. DHP ( die kan ook zonder die PI) doe je normaliter eens per drie jaar.
Door suzanne 1
#2559412
Als ik er vanuit ga dat jouw hond de gewone puppy entingen heeft gehad op 6-9-12 weken, dan heeft ie waarschijnlijk met 12 weken de DHPPi gehad. Het DHP gedeelte hiervan is 3 jaar geldig en hoef je dus pas over 2 jaar te doen. Pi is griepprik. Dus dat vind ik een beetje een onzin enting. Mensen krijgen ook niet allemaal de griepprik. En van de griep gaat een gezonde hond niet dood, is alleen een beetje vervelend, en met griepprik kunnen ze net zo goed griep krijgen. Dan heb je nog de KC. Dat is kennelhoest. Ook een ziekte die niet dodelijk is, meestal alleen vervelend. Deze is alleen verplicht op hondenscholen en in pensions dus dat ligt eraan wat je met je hond doet of deze nodig is. En dan heb je nog de Lepto enting. Die is wel maar 1 jaar geldig. Lepto is wel dodelijk helaas. Alleen beschermd de enting niet helemaal. Er zijn namelijk meerdere stammen die Lepto veroorzaken en in de enting zitten er maar 2. De overige kunnen dus nog steeds je hond ziek maken. Verder is deze enting behoorlijk pittig. Onze husky reu heeft hier een kanker gezwel van gekregen. Dus dit zul je zelf moeten overwegen wat je doet.

Je zou dus nu alleen evt. KC en Lepto moeten enten. Mits hij idd als pup de DHP(Pi) heeft gehad.
Nog beter is gewoon je hond laten titeren en aan de hand daarvan wel/niet laten enten. Dat doe ik ook.
Door chess
#2560243
Hier ook de vaccinatie herinnering ontvangen, eind november al maar heb nu afspraak met da voor maandag. Het heeft me echt maanden gekost om alles te lezen, af te wegen etc. maar ben er nu min of meer uit.

Jools is 15mnd en heeft steeds netjes zijn entingen gehad.  Ik denk dus dat ik niet laat enten.

Zeker niet voor kennelhoest (kc) en para-influenza want als hij dit krijgt wordt hij er maar even ziek van en zal hij op dat moment behandeld worden. Ik laat hem al niet preventief vol met rommel gooien...

Dan zijn er nog parvo, hepatitis en distemper: hij is geënt met Nobivac DHPPI dus dat is 3 jr geldig (alhoewel op de stickers in zijn vaccinatieboekje 12/12 staat maar ik denk dat ook voor België geldt dat deze enting 3jr is)

Blijft enkel leptospirose over waarover ik gigantisch twijfel.  Ik zag een filmpje van Tannetje K. waaruit ik heb begrepen dat Weil in Nederland zeer zeldzaam is, ik veronderstel dat dit ook voor België geldt dan.  Daarnaast las ik over Amerikaanse onderzoeken waarin ook werd gezegd dat het zeldzaam is, het zou vooral voorkomen in tropische gebieden zoals Brazilë of ook ergens in Azië.  Ik heb geen plannen om met mijn hond naar daar te trekken  ::)
Bovendien zou het wél behandelbaar zijn als je er op tijd bij bent.  Mezelf kennende sta ik al bij het minste loopneusje of wat overgeven bij da.
Aan de andere kant wil ik ook geen risico nemen omdat ik een golden heb die graag in het water zit én volg ik met hem een jachtcursus waardoor de kans mss toch groter is dat hij hiermee in aanraking komt.

Ik vind het moeilijk om hierover een beslissing te nemen goed wetende dat zijn lepto vaccinatie al een poosje vervallen is.  Geldigheid is in feite minder dan 1jr dacht ik?
Door Fige
#2560253
Ik laat mijn honden niet vaccineren, maar titeren. En zonodig enten uiteraard.
Wel geef ik elk jaar de Leptovaccinatie omdat mijn honden zwemmen en trainen met wild.  Weil is zeker behandelbaar, maar moeilijk te herkennen zonder bloedonderzoek.

Mijn puppen laat ik wel enten plus de vaccinatie met 15 maanden. Ik vind dat je dit programma af moet maken. Vergelijk het maar met onze kindervaccinaties.

Kennelhoest ent ik nooit!
Gebruikersavatar
Door renate1982
#2560319
Hier ook pas een herinnering gekregen :-\
Ik zit er aan te.denken om niet meer te enten, de een is 8 en de ander 5 jaar.
Ze zwemmen niet, gaan niet naar een hondenschool en naar het buitenland gaan ze ook niet.
Door chess
#2562516
Vandaag bij mijn da geweest en uitgelegd dat ik geen vaccinaties wou maar alleen nog twijfelde aan lepto.  Toen ze zei dat ze in al die jaren (>25 jr) nooit één geval heeft gezien (noch weet van collega's da) én dat het vaccin eens dringend zou moeten worden herzien was het voor mij duidelijk: geen lepto. 
Bovendien wordt er bij een zieke hond in bloed ook steeds gezocht op lepto om dit uit te sluiten, ook al zou de hond geënt zijn.

Alleen ben ik nu wel vergeten te vragen of ze zijn bloed wou checken op antistoffen voor distemper, parvo en hepatitis.  Maar zou dit nodig zijn?  Dr. Ron Schultz spreekt zelfs over levenslange immuniteit wanneer de puppyvaccinaties in orde zijn.  Dus ik ga gewoon in 12/2014 eerst zijn bloed laten checken op antistoffen alvorens eventueel te enten.

Da deed overigens niet eens moeite om me te overtuigen (nu ja, ik had me wel goed voorbereid  ::)) Ook niet wat het ontwormen betreft want dat doe ik ook niet.  Wel binnenkort een ontlastingsonderzoekje om te checken of alles ok is.
Door faya
#2564796
Toch wel heel apart dat die DA toch zo verschillend kunnen reageren. Ik heb tot dusver nog nooit titer laten bepalen,  twijfel daar nu over en wil het wel laten doen ( zie mijn berichtje vraag over vaccicheck - helaas geen reacties ) Ik heb ook Goldens. Mijn 2 oudste honden - de oudste in 2012 in juli overleden met 15 jaar en 3 maanden! De honden die daarop volgt wordt 13 juni a.s. juni hebben al lange tijd geen cocktail meer gehad - ze hadden al genoeg jaren spuiten gekregen! Van Weil blijft een lastige idd, want bij mij zwemmen ze allemaal zomer en winter en tot hoge leeftijd. Faya heb ik vorig jaar voor het eerst geen Lepto gegeven omdat ik deze tijdens loopsheid en later dekking en nestje dit sowieso niet wou geven en toen de pups wegwaren was het al juli dus vond het toen wat laat. Ook dochter lief heeft toen geen Lepto gekregen dus ook niet bij de puppyentingen. Ik heb haar zelfs maar 2x laten enten met 6 weken en met 12 weken ( dit nav veel gesprekken met puppykoper uit Duitsland die haar pup uit ons nest met 6 weken en daarna alleen met 14 weken heeft laten enten en later titer heeft laten bepalen die prima was - die ent nu helemaal niet meer ivm geheugencellen ) nu twijfel ik over booster met 1 jaar en wil titer laten bepalen. Maar DA heeft deze net in december pas aangeschaft en is eigenlijk nooit voorstander van titeren geweest ( kreeg altijd veel commentaar over mijn entideeen ) ineens heeft hij wel Vaccicheck - ben nu bang dat hij niet genoeg ervaring heeft om te titeren via vaccicheck  of is dit niet lastig? Ook wat lepto betreft twijfel ik nog steeds: ook Faya niet meer geven of wel? en wat met Ruby heeft die 2 x uit puppytijd nooit gekregen. Doe jacht met beide jongsten en er wordt nog steeds veel gezwommen, maar als ik nu laatste verhaal lees dat het al ik weet niet hoe lang niet gesignaleerd is..... Jongste telg krijgt wel een rabies deze zomer..... moeilijke materie blijft het
Door chess
#2565751
faya schreef: Toch wel heel apart dat die DA toch zo verschillend kunnen reageren. Ik heb tot dusver nog nooit titer laten bepalen, twijfel daar nu over en wil het wel laten doen ( zie mijn berichtje vraag over vaccicheck - helaas geen reacties ) Ik heb ook Goldens. Mijn 2 oudste honden - de oudste in 2012 in juli overleden met 15 jaar en 3 maanden! De honden die daarop volgt wordt 13 juni a.s. juni hebben al lange tijd geen cocktail meer gehad - ze hadden al genoeg jaren spuiten gekregen! Van Weil blijft een lastige idd, want bij mij zwemmen ze allemaal zomer en winter en tot hoge leeftijd. Faya heb ik vorig jaar voor het eerst geen Lepto gegeven omdat ik deze tijdens loopsheid en later dekking en nestje dit sowieso niet wou geven en toen de pups wegwaren was het al juli dus vond het toen wat laat. Ook dochter lief heeft toen geen Lepto gekregen dus ook niet bij de puppyentingen. Ik heb haar zelfs maar 2x laten enten met 6 weken en met 12 weken ( dit nav veel gesprekken met puppykoper uit Duitsland die haar pup uit ons nest met 6 weken en daarna alleen met 14 weken heeft laten enten en later titer heeft laten bepalen die prima was - die ent nu helemaal niet meer ivm geheugencellen ) nu twijfel ik over booster met 1 jaar en wil titer laten bepalen. Maar DA heeft deze net in december pas aangeschaft en is eigenlijk nooit voorstander van titeren geweest ( kreeg altijd veel commentaar over mijn entideeen ) ineens heeft hij wel Vaccicheck - ben nu bang dat hij niet genoeg ervaring heeft om te titeren via vaccicheck of is dit niet lastig? Ook wat lepto betreft twijfel ik nog steeds: ook Faya niet meer geven of wel? en wat met Ruby heeft die 2 x uit puppytijd nooit gekregen. Doe jacht met beide jongsten en er wordt nog steeds veel gezwommen, maar als ik nu laatste verhaal lees dat het al ik weet niet hoe lang niet gesignaleerd is..... Jongste telg krijgt wel een rabies deze zomer..... moeilijke materie blijft het
Ik doe er ook jacht mee en volg er jachttraining mee maar dit houdt in dat ik er niet meer zal gaan want ze willen dat hond gevaccineerd is tegen: parvo, ziekte van carré, lepto en hepatitis.

Het is de eerste keer dat ik mijn hond niet laat vaccineren maar wanneer ik naar mijn vorige honden kijk dan denk ik dat ze best wel reacties op het vaccineren hebben gehad maar dat ik domweg nooit het verband heb gezien.
De onzekerheid over het al/niet vaccineren blijft momenteel nog wel alleen denk ik dat ik een slechter gevoel zou hebben indien ik had laten enten.

Verder heeft da ook een golden en twee labs waarmee ze jachttraining doet én is het dankzij haar dat ik jools heb. Dus ik ben ervan overtuigd dat ze me dit écht wel zou gezegd hebben wanneer ik een risico nam. Dus dat is dan wel een geruststelling.
Overigens het in al die jaren niet voorkomen van lepto is in België, provincie Antwerpen. Ik weet niet hoe het in Nederland is... ;)
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door