Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2545360
[quote="nienk"]
ehm... wat krijgt ie ook al weer nog meer aan groente?

noten weet ik niet. ik denk dat Hope in dit stadium meer heeft aan nog een diersoort.

maarrr top dat het zo goed gaat!!
[/quote]

Hij krijgt worteltjes, soms ook rauw, die vind hij als snack zo lekker dat je hem er van alles mee kan leren  ;)
#2545369
[quote="Hope"]
Hij krijgt worteltjes, soms ook rauw, die vind hij als snack zo lekker dat je hem er van alles mee kan leren  ;)
[/quote]

haha ja dat heeft Reus ook, gek op worteltjes. ehm... ik weet eigenlijk niet of het uit maakt, wat je nu toevoegt qua groente.

heb je al gekeken waar je makkelijk en goedkoop aan kan komen?
#2546101
Komkommer voelt wel veilig, maar voegt zo vreselijk weinig toe. Alleen water heb ik het idee.
En aangezien Hope toch al heel lang maar 3 diersoorten krijgt (nu dan 4), vind ik dat toch wel belangrijk.

Witlof is ook altijd goed aan te komen. Is dat wat?
Courgette heeft hij gehad, daar kan hij niet tegen. Sperziebonen is ook altijd nog een goede optie denk ik, daar is ook altijd wel aan te komen.
#2546107
witloof wordt hier echt gesmaakt, vooral door Gizmo, die kijkt het van mijn keukenblad als ik voor ons zelf het witloof sta te kuisen.
Alleen zou je misschien kunnen zoeken naar een groente die boven de grond groeit aangezien je al wortel geeft.  Het is zo dat je bij groenten toch best voorziet in een evenwicht van groenten die onder de grond groeien en die boven de grond? Boontjes? Misschien kan je wat inspiratie halen in de lijst van groenten die hier in de bibliotheek staan.  Daar staan ze dacht ik zelfs ook geordend als ondergronds en bovengronds.
#2546109
Er was iets met sperziebonen wat niet goed is...peulvruchten sowieso geloof ik.

Witlof anders?
Even denken, je voert nu andijvie (groente blad groente) wortel (onder de grond groente) hoe zat dat verder ook al weer? Waar hoort witlof eigenlijk  bij?
Een koolsoort zou dan ook kunnen, spitskool bv.
#2546117
Bonen worden toch ook vaak gegeven als maagvuller voor hondjes die wat moeten afvallen?
Te veel aan kool moest je ook proberen vermijden maar ik weet niet meer waarvoor  :-\  hoewel ik eerder denk dat er bedoeld wordt dat het niet de bedoeling is dat je alleen maar koolsoorten geeft zoals bloemkool, broccoli en spruiten en...
Dus ja iets van kool , is ook altijd makkelijk te vinden en een gans jaar rond.
#2546260
[quote="nienk"]
gaat een hond niet ook gewoon gas vormen van kool? zoals wij mensen dat ook neigen te doen?


[/quote]

Tja, ik zou bijna zeggen van wel. Op zich lijkt me met kool weinig mis als je een goede groentenmix kan geven met verschillende groenten.
Maar om nu vrijwel alleen maar kool te voeren... Op zich kan ik nog wel aan andijvie komen. Hoe zit het met groenten, neem je die ook altijd ongesneden? Of kan ik best gewoon de gesneden verpakkingen kopen uit de supermarkt? Het is duidelijk geen andijvie-tijd meer  ::)

De sardien lijkt uitstekend te gaan. Mijn vader komt net terug van het bos, hij zegt dat Hope nog nooit zo gek is geweest als de afgelopen dagen. Hij glimt als een spiegel, hij ziet strak in zijn vel, er liggen vrijwel geen haren in huis, zijn oren zijn mooi schoon... Ik word er blij van!
#2546975
Ik zou voor witloof gaan.
Dat is erg verwant aan de andijvie ( in het frans heten witloof en andijvie zelfs beide endives), en zal daardoor waarschijnlijk goed verdragen worden.  Het grote voordeel is dat in de zomer andijvie goedkoop is, en witloof in de winter.
Je kan dus altijd 1 van beide goed geven.
Ik doe dat bij de konijnen ook, zomer andijvie, winter witloof.
Nadeel is dat het niet zo erg veel toevoegt, naast andijvie, maar je bent dan wel zeker dat je je groenten het hele jaar door kan voeren.  Wortels zou ik ook zeker blijven geven. Heel gezond.

Witloof wordt wel uit de grond geoogst, maar dat is omdat wij mensen hem graag wit willen.  Daartoe wordt die wortel volledig ingegraven. Maar van nature zou witloof ook gewoon bovengronds groeien en groen worden.  Voor mij hoort dat dus tot de bladgroenten, bovengrondse groenten.
Het onderscheid met ondergrondse groenten als wortels, knollen, bollen ed... is vooral het zetmeelgehalte dat daarin hoger is.  En andere samenstelling natuurlijk. Er moet gewoon een goed evenwicht zijn tussen stengel en blad voeren en wortel en knollen. En de meeste mensen begrijpen dat het gemakkelijkst door het onderscheid te maken tussen onder- en bovengronds. Daartoe hoef je niet zoveel van plantenanatomie te kennen. ;)
#2547460
Als witloof dan niet zoveel nieuws toevoegt zou ik toch opteren voor een koolsoort.  Bedoeling is toch om zoveel mogelijk nieuwe dingen te kunnen toevoegen.  Maar dan een zo neutraal mogelijke soort...brocolli misschien?  Ik weet niet meer wat het precies is maar er was iets waardoor ik voor ons allergische  Nena toch ook broccolli vooropstelde als koolsoort.  Maar sla mij dood wat de reden precies was  :biggrin2:
En anders bloemkool?  Lijkt me een vrij veilige soort, of denk ik dat nu omdat dit een groente is die bij babietjes ook vaak gegeven wordt in het begin en neutraal van smaak is  :biggrin2:
#2547692
broccoli is rauw heel gezond.
alle koolsoorten zijn erg gezond, maar in broccoli zit heel erg veel vit C.  Verhit heeft dat natuurlijk geen invloed, maar rauw dus wel.
Ik geloof niet veel dat koolsoorten gas geven, zeker niet rauw.  Voor konijnen is dat alleszinds een fabel. Maar misschien dat honden anders werken?  :-\
Ik weet het niet zeker.
Alleszinds, àls het gas zou geven, lijkt me dat niet zo handig als je ernaast enkel nog wortels kan voeren.  Als je daarnaast wortels en ofwel andijvie ofwel witloof kan geven, dan zit je al een stuk beter...
Daarom zou ik eerst voor witloof gaan, dat lijkt me, aangezien andijvie goed gaat, een gemakkelijke groente om te elimineren en dan heb je dat al. Dan zit je standaard op 2 groenten (wortel plus witloof of andijvie) die goed te krijgen zijn en kan je dan nog een derde (vb kool) toevoegen.
Maar dat is mijn idee, je kan natuurlijk ook meteen voor kool gaan.

Broccoli en bloemkool zullen waarschijnlijk het eenvoudigst gegeten worden, maar zijn ietsje duurder dan savooi of boerenkool. Of spruiten in deze tijd van het jaar...
#2548471
Om zijn lijf niet meer te belasten dan nodig ga ik voor de witlof.
Andijvie gaat heel goed, en als witlof daar op lijkt is dat het veiligste. Dan kan hij eerst eens lekker een tijd opknappen en dan kijk ik later weer wat ik er bij ga doen. Dat word dan waarschijnlijk broccoli.

Bedankt weer allemaal!
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door