Ten eerste wil ik iedereen die op dit forum schrijft bedanken. Mede dankzij jullie berichten ben ik bezig om onze katten op KVV over te zetten.
De reden van deze post is dat ik onze ervaring wil delen zodat anderen hier wellicht iets aan hebben. We hebben 4 katten waarvan 1 kitten die nog op brokjes zit en 3 katers waarvan 2 turkse angora’s en 1 europese korthaar. Twee weken geleden ben ik met KVV (carnivoer, haaksbarf en darf) begonnen en 2 van de 3 katers zijn ‘cold-turkey’ zonder problemen overgegaan.
We hadden echter problemen om een van onze turken over te zetten. Hij is een vreselijke moeilijke eter en lust alleen RC brokjes. Hij krijgt al een jaartje ofzo 1 maal per dag sap van een zakje kitkat met metacam vanwege spondylose (artrose). Als daar 1 brokje vlees in zit laat hij dat liggen want hij lust alleen het sap. Ander merken zakjes/blikjes ook geprobeerd en alleen van RC luste die dan wel een paar brokjes vlees. We zagen de overgang naar kvv dan ook niet erg zitten maar wilde hem wel over hebben. Op het forum las ik dat sommige mensen gimpet pasta gebruikt maar dat hoefde die niet en een beetje KVV met daarop RC vlees uit een (stink) zakje at hij maar mondjes maat. Welke soort KVV we ook probeerde hij hoefde het niet echt. Omdat hij wel wat binnen kreeg en buiten wel af en toe een muisje ving hebben we dat een paar dagen aangekeken maar werden daar niet vrolijk van en hij ook niet. Soms waren we de wanhoop nabij en wilde we alles afblazen maar hebben dat toch niet gedaan.
Nu gaven we hem over zijn brokjes ook Sasha's blend voor zijn spondylose en dat zijn zeg maar gemalen vis-graten. Wat we nu gedaan hebben en wat heeft gewerkt is om KVV op een bordje te doen en daarop een laagje Sasha te strooien. Of dat het komt doordat dit ouderwets ruikt of doordat het naar vis ruikt weten we niet maar we zijn heel blij dat hij eindelijk weer normaal eet.
Mogelijk een tip voor andere super-moeilijke eters. Nadeel is wel dat sasha aardig aan de prijs is als je het alleen gebruik voor de overgang naar KVV.