Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Sonja
#2532532
Snowball heeft a.g.v. een oorontsteking een bloedoortje opgelopen. De oorontsteking is behandeld met aurizon en is al een eind verbeterd (vandaag nog even gecontroleerd bij de da), maar hij heeft toch dusdanig zitten krabbelen dat hij aan 1 kant een wondje achter z'n oor heeft dat wat is gaan ontsteken en aan de andere kant dus een fiks bloedoor. Het is echt de hele oorschelp die een dik kussentje was geworden. Daarnaast is hij nu gewoon helemaal niet zo lekker, want hij snottert ook wat. De da heeft een prikje in het oor gegeven om de druk er af te halen zodat ik ook nog wat gemakkelijker het oor kan behandelen met de aurizon en heeft hem een spuit ab gegeven.
Ik heb 'm de afgelopen week al traumeel gegeven en het oortje ingesmeerd met arnica. Het ontstoken wondje heb ik behandeld met propolistinctuur.
Nu het oor is leeg geprikt is het weer een stukje dunner, maar het hangt een beetje op half 7 en het zit er dik in dat het de komende dagen weer dik zal worden.
De vraag is nu, zal ik dat oor laten opereren of niet? Ik zie het uit zichzelf geen net oortje meer worden. Het zal vermoedelijk een schrompeloor blijven. Maar heeft hij daar zelf last van? Moet ik een oudere kat daarvoor onder narcose laten gaan? Ik weet ook niet precies hoe oud Snowball is. Ik heb 'm 11 jaar geleden uit het asiel gehaald als volwassen kat. Hij was een vondeling, dus de leeftijd is onbekend.
#2532559
Onze maybe heeft een tijdje terug een bloedoortje gehad welke wij op aanraden van mijn DA hebben behandelt met  arnica d6 en hamamelis d3.  3x daags 5 druppels geven. Hij heeft er wel een bloemkooloortje aan overgehouden maar heeft hier geen last van. Volgens mijn DA is een operatie zeker geen garantie voor een mooi oortje. Sterker nog, hij had betere ervaringen met de arnica...

Als jou kat niet voor de show oid hoeft, zou ik het gewoon homeopatisch oplossen en hem geen stress van een operatie aandoen. Maar dat is natuurlijk je eigen beslissing.  ;)
#2532578
Ja, daar neig ik ook wel naar, hoor. Ik twijfel alleen een beetje omdat hij wel vaker last heeft van zijn oren. Als dat oorschelpje nu verschrompelt, zakt het dan niet dusdanig in dat het oor minder lucht krijgt en dus vatbaarder is voor ontstekingen?  :-\
En nee, hoewel het een knappe vent is, is Snowball gewoon een boom- en balloze HTK-kater die niet naar show hoeft.
#2532607
Maybe zijn oor is echt verschrompelt (lijkt meer een harmonicaatje) en het is keihard, schoonmaken gaat dus erg lastig. Ook hij had het hele oortje vol bloed zitten (kijk maar eens hier op plof oor) Dus als snowball al gevoelig is voor onstekingen durf ik hier niets over te zeggen. Lijkt me wel dat er ook minder rotzooi in kan komen... Hij hoort er wel nog prima mee. We hebben hier erg veel muizen in het hok en daar draaien beide oortjes alle kanten op om de muisjes te zoeken  :biggrin2:
#2532667
Ik heb echt totaal geen ervaring met bloed- en/of schrompeloren en er eigenlijk ook nog nooit over gelezen bij katten volgens mij.
Als de dokter operen niet een duidelijke meerwaarde vindt, denk ik dat je er vanuit kunt gaan dat het dat ook niet is. Snowball is minimaal 12 en op zich is dat dus al een eindje op leeftijd. Vanaf een bepaalde leeftijd zou ik senioren ook alleen nog maar echt noodzakelijke dingen een narcose doen.

Een schrompeloor, is dat een volledige atrofie van het kraakbeen van de oorschelp?
Lijkt mij dat het niet zo is dat er gelijk per definitie minder lucht bij kan en wat hij door het schrompeloor aan mogelijk hoorverlies krijgt (ontsteking etc niet meegerekend), zal theoretisch best mee kunnen vallen. Ik vind het wel logisch dat hij minder goed of minder snel geluid zou kunnen pinpointen (3D horen zeg maar), maar dat soort zaken zijn ook inherent aan de leeftijd.
Misschien wel op letten dat het schrompeloor gevoeliger kan zijn voor vies en oorsmeer. En daardoor weer mogelijk iets gevoeliger voor nieuwe ontstekingen. Oor vaak nakijken en schoonhouden kan helpen.
#2532693
koekje schreef: Misschien wel op letten dat het schrompeloor gevoeliger kan zijn voor vies en oorsmeer. En daardoor weer mogelijk iets gevoeliger voor nieuwe ontstekingen. Oor vaak nakijken en schoonhouden kan helpen.
daarin schuilt juist het probleem denk ik koekje... Bij maybe is het net alsof het oortje is 'ingeduwd' en 'opgedroogd'  Ik durft niet te stellen dat het kraakbeen volledig weg is. Alleen dat het keihard is en niet meer 'uitvouwbaar' is. Als ik dit tenminste een beetje logisch uitleg  ???
Dus nakijken en schoonhouden kan nog wel eens erg lastig worden als het niet goed 'opdroogt' 
Ik ben het echter helemaal met je eens dat ik een operatie zou trachtten te voorkomen indien het niet absoluut noodzakelijk is.
#2532879
het lijkt nog het meeste op een am curl als ik een voorbeeld zou moeten noemen. Ik ben de camera kwijt maar zal morgen eens kijken of ik hem vinden kan. Alles ligt hier op de meest idiote plekken in huis sinds er een pup rondhuppelt... Ik heb er nog geen foto van genomen namelijk.

Dit is maybe niet, deze heb ik even van internet geplukt maar hier lijkt het nog het meeste op. En ja heel bizar maar het is echt hard! Als of het bloed erin is opgedroogd en dus een harde korst van binnenuit is, snap je? Niets slap aan dus...

[img]http://www.google.nl/imgres?hl=nl&clien ... ,s:0,i:126[img/]
#2532910
Afbeelding

Dit is de goede link met plaatjescode.
Code: Selecteer alles
[img]http://img.photobucket.com/albums/v638/twellogirl/PIC00342.jpg[/img]
Deze kan je in je post zetten.

Een Curl-oor is schoon te houden. En lijkt te werken. Natuurlijk wel Oost-indisch, maar dat is soortgebonden ipv rasgebonden  :P
Ik zou even aan Krullebol vragen voor meer tips en instructies over poetsen der curloren, die weet daar wel het fijne van. Ik heb zo het idee dat curloren wel wat gevoeliger zijn voor prut en bijbehorende dingen die je van prut krijgt. Krullie kan daar vast meer over vertellen.
#2533064
Stanny heeft ook ooit een bloedoor gehad en dat heb ik toen ook niet laten opereren. Bouvieroren hangen toch al. Het is toen vanzelf weggetrokken (ook wel arnica gebruikt), maar er zijn altijd een soort harde vouwen in dat oor blijven zitten. Ik kan me er wel redelijk een voorstelling van maken hoe het er bij Snowball uit zal gaan zien. Niet fraai, maar goed, daar kan ik wel mee leven. Ik denk alleen dat als zo'n kreukel zich net op de verkeerde plaats vormt, het oor toch moeilijker schoon te houden zal zijn.
Aangezien er nog moet worden gezalfd i.v.m. die oorontsteking, kan het oor nu toch nog niet geopereerd worden. Ik heb een weekje bedenktijd.
#2533078
Ik dacht aan een mal of brace om over of in het kattenoor te schuiven. Als het kraakbeen dan gaat deformeren, dat er dan geen onhandige ribbels of bobbels inkomen. Maar zie dat maar eens om een kat te doen  :-\
#2533577
volgens mij ontstaat er, als het bloed te lang blijft zitten, er een ontstekingsreactie tgv voedingstekort(bloed staat stil, voeding & zuurstof raakt op). Dit geeft de vormveranderingen van het kraakbaan. In hoeverre de oor gaat verschropelen hangt dus ook af van de grootte vh hematoom.

Het gewoon doorprikken en leeg laten lopen is totaal nutteloos, want de huid is los van het kraakbeen en deze ruimte zal zich gewoon weer vullen met bloed.

Bij een operatie laten ze het leeg lopen en stikken de huid dan vast aan de oorschelp. De hechtingen gaan dan dwars door het oor en weer terug. Als je bang bent voor extra oorontstekingen, wat mij wel logisch lijkt, want in de rimpeltjes is het warm en als er dan eens vocht bij komt is dat ideaal voor bacteriën, zou je jouw DA kunnen vragen of een operatie met een plaatselijke verdoving en een roesje kan ipv algehele narcose.
#2533790
ik ben niet zo goed met die plaatjes plakkerij  :D dank je koekie voor de juiste link.
ik bedoel idd die harde vouwen die dus bij maybe in het oor zitten.  Die zijn niet 'uitvouwbaar' en vandaar dus alastig schoon te maken  ;)
#2534471
*Flip* schreef: volgens mij ontstaat er, als het bloed te lang blijft zitten, er een ontstekingsreactie tgv voedingstekort(bloed staat stil, voeding & zuurstof raakt op). Dit geeft de vormveranderingen van het kraakbaan. In hoeverre de oor gaat verschropelen hangt dus ook af van de grootte vh hematoom.

Het gewoon doorprikken en leeg laten lopen is totaal nutteloos, want de huid is los van het kraakbeen en deze ruimte zal zich gewoon weer vullen met bloed.

Bij een operatie laten ze het leeg lopen en stikken de huid dan vast aan de oorschelp. De hechtingen gaan dan dwars door het oor en weer terug. Als je bang bent voor extra oorontstekingen, wat mij wel logisch lijkt, want in de rimpeltjes is het warm en als er dan eens vocht bij komt is dat ideaal voor bacteriën, zou je jouw DA kunnen vragen of een operatie met een plaatselijke verdoving en een roesje kan ipv algehele narcose.
Het doorprikken heeft de da ook alleen maar gedaan om het oor even een beetje te laten slinken zodat ik weer zalf er in kan krijgen ter behandeling van de oorontsteking. De zwelling was zo dik dat dat nauwelijks meer ging. Dat het bloedoor er niet door zal verdwijnen is bekend, maar het behandelen van de ontsteking heeft even prioriteit.
Ik moet donderdag weer terug voor controle en zal dan de mogelijkheden voor anesthesie bespreken.
#2544175
Snowballs oorontsteking is aardig onder controle en de ab heeft ook zijn werk gedaan. Hij snottert niet meer en het wondje achter zijn oor is netjes genezen. Omdat het oor al aan het verschrompelen was, hebben we i.o.m. de da besloten om het niet te opereren. Ik blijf nog wel even doorzalven met de aurizon, en ga dan over op gewone oorreiniger. We hopen dat de gehoorgang goed toegankelijk zal blijven.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door