Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2529926
Zeker in landen waar het voorkomt, vind ik het dubieus om te vaccineren. De hond mag nl absoluut geen leishmania hebben, tsja en hoe weet je dat dan zeker? Testen zijn ook niet altijd betrouwbaar. Aan de andere kant zou ik geloof ik liever een pup vaccineren dan steeds scalibor geven als ik in zo'n land woonde.  :-\ Het is een beetje kiezen uit twee kwaden, of drie want op leishmania zit je ook niet te wachten.
Door Annemarie Rijnveld
#2529949
Tsja, het is een beetje hetzelfde verhaal als wat Filariosi betreft.
Kiezen uit twee kwaden. Maar wat ik dan toch errug graag zou willen weten, hoeveel honden zijn er overleden door deze twee besmettingen, wat zijn de percentages?
Niemand kent het antwoord, vooralsnog.
En, (ik weet het, het is absoluut geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs) in de meer dan 30 jaar dat ik in Italie woon in een gebied waar het er van wemelt, heb ik nog nooit gehoord van 1 geval van Leishmaniose of Filariose in mijn vrienden- en kennissenkring. Niet 1!! Wel van een hond, die oud was maar gezond, en volgens de DA maar beter de Filaria-profilaxe moest ondergaan: 2 jaar later stierf de hond na een lange lijdensweg, volgens een duitse DA veroorzaakt door de profilaxe.

Mijn keuze is dan snel gemaakt, mijn profilaxe is gebaseerd op natuurlijke middelen en binnenhouden van de hond.
Uiteindelijk lopen wij dezelfde gevaren als de hond, maar voor ons om duistere redenen is vaccinatie niet standaard opgenomen in het pakket.
Door Anne in Zweden
#2529980
Annemarie Rijnveld schreef: Tsja, het is een beetje hetzelfde verhaal als wat Filariosi betreft.
Kiezen uit twee kwaden. Maar wat ik dan toch errug graag zou willen weten, hoeveel honden zijn er overleden door deze twee besmettingen, wat zijn de percentages?
Niemand kent het antwoord, vooralsnog.
En, (ik weet het, het is absoluut geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs) in de meer dan 30 jaar dat ik in Italie woon in een gebied waar het er van wemelt, heb ik nog nooit gehoord van 1 geval van Leishmaniose of Filariose in mijn vrienden- en kennissenkring. Niet 1!! Wel van een hond, die oud was maar gezond, en volgens de DA maar beter de Filaria-profilaxe moest ondergaan: 2 jaar later stierf de hond na een lange lijdensweg, volgens een duitse DA veroorzaakt door de profilaxe.

Mijn keuze is dan snel gemaakt, mijn profilaxe is gebaseerd op natuurlijke middelen en binnenhouden van de hond.
Uiteindelijk lopen wij dezelfde gevaren als de hond, maar voor ons om duistere redenen is vaccinatie niet standaard opgenomen in het pakket.
Nou, ik heb vier jaar in Portugal gewoond, en daar zag je toch echt verschillende straathonden lopen die besmet waren. Ik wil niet zeggen dat je dus maar profilactisch moet spuiten, maar het komt dus wel degelijk voor in Zuid-Europa.

Al is Italië vergeleken bij Portugal natuurlijk de hooggehakte beschaving in bontjas, dus ik weet niet of het in Italië ook zo erg is. In het zuiden waarschijnlijk wel, maar waar jij woont misschien niet.
Door Lil
#2530082
Annemarie Rijnveld schreef: Tsja, het is een beetje hetzelfde verhaal als wat Filariosi betreft.
Kiezen uit twee kwaden. Maar wat ik dan toch errug graag zou willen weten, hoeveel honden zijn er overleden door deze twee besmettingen, wat zijn de percentages?
Niemand kent het antwoord, vooralsnog.
En, (ik weet het, het is absoluut geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs) in de meer dan 30 jaar dat ik in Italie woon in een gebied waar het er van wemelt, heb ik nog nooit gehoord van 1 geval van Leishmaniose of Filariose in mijn vrienden- en kennissenkring. Niet 1!! Wel van een hond, die oud was maar gezond, en volgens de DA maar beter de Filaria-profilaxe moest ondergaan: 2 jaar later stierf de hond na een lange lijdensweg, volgens een duitse DA veroorzaakt door de profilaxe.

Mijn keuze is dan snel gemaakt, mijn profilaxe is gebaseerd op natuurlijke middelen en binnenhouden van de hond.
Uiteindelijk lopen wij dezelfde gevaren als de hond, maar voor ons om duistere redenen is vaccinatie niet standaard opgenomen in het pakket.
Nah vorige hond van mijn moeder is echt wel vroegtijdig gestorven aan de gevolgen van Leishmaniose. Het arme beest is gedurende zijn gehele verblijf in Nederland doodziek geweest van die ziekte. Zijn organen hebben het een voor een langzaam opgegeven. Dus het komt in Spanje bij zwerfhonden wel degelijk voor en uiteindelijk sterven ze ook eraan. Ok, directe oorzaak is leverfalen, hartfalen, nierfalen etc. Maar die kwamen wel door de leishmaniose.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#2530142
Annemarie Rijnveld schreef: Tsja, het is een beetje hetzelfde verhaal als wat Filariosi betreft.
Kiezen uit twee kwaden. Maar wat ik dan toch errug graag zou willen weten, hoeveel honden zijn er overleden door deze twee besmettingen, wat zijn de percentages?
Niemand kent het antwoord, vooralsnog.
En, (ik weet het, het is absoluut geen wetenschappelijk onderbouwd bewijs) in de meer dan 30 jaar dat ik in Italie woon in een gebied waar het er van wemelt, heb ik nog nooit gehoord van 1 geval van Leishmaniose of Filariose in mijn vrienden- en kennissenkring. Niet 1!! Wel van een hond, die oud was maar gezond, en volgens de DA maar beter de Filaria-profilaxe moest ondergaan: 2 jaar later stierf de hond na een lange lijdensweg, volgens een duitse DA veroorzaakt door de profilaxe.

Mijn keuze is dan snel gemaakt, mijn profilaxe is gebaseerd op natuurlijke middelen en binnenhouden van de hond.
Uiteindelijk lopen wij dezelfde gevaren als de hond, maar voor ons om duistere redenen is vaccinatie niet standaard opgenomen in het pakket.
Hoe het in Italie zit weet ik niet, maar ik weet wel dat het aantal honden uit griekenland die ik ken met leishmania inmiddels niet meer op één hand te tellen is. Zou dan ook niet durven zeggen dat het haast niet voorkomt.
Door Annemarie Rijnveld
#2530358
In het gebied waar ik woon komt de mug die Filaria overbrengt irritant veel voor en tevens is hier sinds 1989 Leishmania  een bekend fenomeen geworden, volgens de officiele bronnen.

Zowel Filaria als Leishmania zijn ziektes die niet alleen de hond maar ook de mens heel behoorlijk ziek kunnen maken, en kan ook bij de mens echt wel dodelijk zijn.

De hond moet volgestopt worden met gif en de mens niet? Aan de mens wordt aangeraden onder de klamboe te slapen, zich in te smeren met insectenwerende middelen. De hond daarentegen is beter af met een niet geheel onschadelijk vaccin.

@Dorothea, ik zie echt het nut wel van sommige vaccinaties, maar ik vraag mij wel af waar je de grens moet trekken. Gaan we nu voor iedere ziekte, voor iedere parassiet een vaccin ontwikkelen? Er zijn zòveel akelige nare beestjes die heel nare en langdurige,  soms dodelijke, ziektes overbrengen. Betrekken wij hierin dan ook de (verwachte) klimaatsveranderingen en zijn gevolgen dan hebben wij binnen 20 jaar hier ook te maken met allerlei akelige tropische ziektes.
Mijn mening is dat het hek gewoon van de dam is, en er teveel wordt ingeent. En dat is ook weer niet zo gezond. Maar goed, een ieder heeft daar zijn eigen over, en dat respecteer ik.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door