Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door smulpaap
#2524252
Wie wil er even meedenken ?

Over onze bejaarde van 11, 3 jaar . Voor haar ras (Engelse Bulldog ) wel bejaard . Ik twijfel nl . ze is mijn eerste bejaarde barfhond .
Noa heeft het tot nu toe goed gedaan op 2 % . Maar ze verliest langzaam aan wat gewicht , niet schokkend veel hoor .... een paar honderd gram .
Ze begint ook meer te zeuren om haar eten . Ik zat te denken om haar bv eerst op 2,2 % te gaan zetten en eens te bekijken hoe ze het hierop gaat doen .

Noa krijgt nu 45 % vleesbot ..... 30 % spiervlees .... 20 % orgaan en 5 % groenten , en verder eitje , noten , en doils -joint . Ze lust geen vis .
Vleesbotsoorten zijn zacht en haar ontlasting en vertering gaan op de zachte soorten goed ...... kwartelkarkas , hele kwartels , ganzenbout van jonge ganzen , wild konijn ,hazenborst , en zo,n eenmaal per week eet ze bv eens een patrijs of een biologische kipdij wat ietsje harder is maar door de afwisseling blijft haar ontlasting en vertering hierop goed .

Spiervlees : Gans , ree , kalkoen , rund , paard , lam , biologische kip , wild konijn , kwartel , ik zorg ook voor afwisseling van rood en wit vlees .
Orgaanvlees : Pens , hart , lever , nier , tongetjes , long en maagjes

Ik denk dat hetgeen Noa nu binnen krijgt qua afwisseling goed is

Maar wat is wijsheid ? Toch ook eens gaan denken aan een multi-vitamine of eerst eens bekijken hoe het gaat op meer eten ?

Noa haar uitscheiding is normaal , ze plast en drinkt normaal



Ik weet ook dat oude honden hun voeding (mogelijk ) minder goed op gaan nemen , en dat er dus (mogelijk ) toch tekorten gaan ontstaan
Dus wat is hierin wijs ? Eerst  het percentage omhoog van 2 % naar 2,2 % of toch gaan denken aan bv een multi-vitamine ?

Noa drinkt en plast normaal
Door TuttiFrutti
#2524536
Ik zou eigenlijk voor die 2,2% gaan. Ze krijgt genoeg diersoorten voor de nodige vitaminen zou ik zeggen  :)

Overigens merk ik dat mijn (jonge) honden nu ook wat zijn afgevallen en meer honger hebben. Ik denk dat het door het koude weer komt... Alhoewel het nog niet echt koud is maar goed. Misschien heeft Noa hier ook last van..?
#2524545
Gevoelsmatig zeg ik: een wolf op leeftijd gaat ook niet ineens aan de multivitamine, die neemt nog een hapje, zeker als het hem smaakt. Maar de vergelijking met de wolf gaat natuurlijk niet altijd op.

Gevoelsmatig II zeg ik: een multivitamine maakt haar niet dikker, kan er hoogstens voor zorgen dat ze wat extra vitaminen binnenkrijgt. Alhoewel, hoe zit dat - neemt het ouder wordende hondenlichaam die kunstmatige vitamines dan wél op, als het die niet meer uit het voedsel haalt?

Ik heb er dus geen verstand van, maar zelf zou ik bij zo'n gevarieerd menu en een hond met goede eetlust gewoon wat meer voeren.
Door indra
#2524598
ik zit hier ook met wat bejaard spul (1 mechelaar en 3 jacky's) en ook die vielen de afgelopen maanden wel wat af, ben idd meer gaan voeren en let niet echt op de procenten maar voer op t oog, ik doe ook nog wel eens een keer een extra maaltijd ipv de hoeveelheid opvoeren van de 2 maaltijden, t kan ook wel helpen om laat op de avond te voeren zodat t niet meer 'verbruikt' wordt omdat ze dan de nacht in gaan. toen ik voor mijn pup (herder 14wk) de rekenhulp gebruikte kwam ik er bij toeval achter dat de percentages van de oudere honden wel wat omhoog mochten, ik zat ook op die 2% ... oeps :-[ 

succes ermee
Door Martine-Tom
#2524607
Anne in Duitsland schreef: Gevoelsmatig zeg ik: een wolf op leeftijd gaat ook niet ineens aan de multivitamine, die neemt nog een hapje, zeker als het hem smaakt. Maar de vergelijking met de wolf gaat natuurlijk niet altijd op.

Gevoelsmatig II zeg ik: een multivitamine maakt haar niet dikker, kan er hoogstens voor zorgen dat ze wat extra vitaminen binnenkrijgt. Alhoewel, hoe zit dat - neemt het ouder wordende hondenlichaam die kunstmatige vitamines dan wél op, als het die niet meer uit het voedsel haalt?
Ik heb er dus geen verstand van, maar zelf zou ik bij zo'n gevarieerd menu en een hond met goede eetlust gewoon wat meer voeren.
Die klinkt me eigenlijk wel logisch in de oren...
Door smulpaap
#2524627
Ik hoefde toen Noa jonger was nooit echt op haar gewicht te letten , ze is voor een E.B slank gebouwd . En eenmaal hier bij ons op barf is ze er alleen maar beter uit gaan zien .
Dus ik ben niet bang voor toename van haar gewicht .

Qua weerstand is ze eigenlijk ook nog best taai . Het is een kortsnuit , maar verkouden is ze bv nooit . Maag/darmperikelen heeft ze nooit . Ze gaat door weer en wind elke dag nog mee naar buiten , deels in haar koets . Komt met van alles in aanraking .
Ze is bv enige maanden geleden aangevallen door een hond , gaatje in haar wang . Dat heb ik ook zelf op weten te lossen met Vetramil . En voor zo,n oude tut was ze eigenlijk weer snel genezen . Dus dan denk ik ook met mijn lekenverstand op het gebied van haar ouderdom dat het qua voeding nog wel goed zit ? Als ze bv haar voeding niet zo goed meer op zou nemen dan zou ze  bv wondgenezing ook niet meer op eigen kracht aankunnen ?

Verder voer ik haar niet teveel en tevaak vet . Er staat wel elke week spiervlees van lam op haar menu .

Ik moet ook (nog steeds ) eerlijk bekennen dat de schrik er nog steeds inzit , omdat Milo onze JRT van 14 jaar die pancreatitis opliep . Ik voerde al nooit te vet /veel vet
Maar ik ben er eigenlijk nog voorzichtiger mee geworden . En misschien is dit ook wel een verkeerde angst , die ik los moet (leren ) laten ?
Mogelijk is het voor Noa een idee om haar in plaats van eenmaal per week , twee maal per week lam te voeren ?
Ze krijgt daarnaast natuurlijk veel wild en mager spiervlees . En dan idd maar omhoog en van 2 % naar 2,2 % ?
Verder was ik vergeten dat Noa al wel sinds een tijd Vit B 50 complex krijgt . Ze heeft wel wat coordinatieproblemen . Maar Vit B doet natuurlijk meer .
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door