Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door cas
#2516453
Hoi,
Sinds een aantal maanden is mijn kat over op kompleet vers voer. Af en toe krijgt ze ook kippenek, al weet ze niet goed wat ze daarmee moet. Wat me opvalt is dat ze erg hongerig doet sinds ze vers vlees krijgt. Ze vreet als je niet uitkijkt zo je bord onder je handen leeg en loopt continue over het aanrecht te zoeken naar eten, ze likt de pannen leeg, etc. etc. Dat deed ze met droge brokken nooit. Ze is goed op gewicht, ze krijgt dus genoeg, daar ligt het niet aan. Ik geef lotgering, maar vraag me af of dat uitmaakt. Ik ken iemand die geeft een ander merk, al weet ik niet welk, en die heeft deze ervaring ook. Weet iemand hoe dat kan en wat ik eraan kan doen?

groet,
Liesbeth
Gebruikersavatar
Door Thea
#2516467
Sla je de eerste keren de kippen nek met een (vlees)hamer wat plat? Dat eet gemakkelijker voor een kat. Als ze dat eenmaal door hebben dan kan je ze gewoon geven.
En probeer eens een paar stukjes spiervlees of bv kippen hartjes dan is ze mss wat voldaaner
Waarschijnlijk heeft ze toch net wat meer nodig ;).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2516962
Lotgering is een vette kvv.
Daar wordt ze dus sneller dik van, en kan ze minder van eten dan van een normaal menu met wat magerder samenstelling. Gecombineerd met het feit dat het gemalen is, kan dat inderdaad wel zijn dat ze honger blijft houden. 
Hoeveel % van haar lichaamsgewicht geef je nu?
3% is zeker niet overdreven bij kvv.  En als ze dan dus te dik wordt, zou ik een andere kvv zoeken.

Hoe vaak per dag voer je haar? 
2 keer per dag lijkt me ideaal voor een kat met gemakkelijk honger.  1 keer, dan zit er veel tijd tussen en bij 3 keer zijn de portie's zo klein...
Door Nathascha
#2516971
Ik doe ook vaak als ze zoekerig en hongerig zijn, even een paar dagen 3 porties. En wat meer als normaal geven. Dan worden ze wel weer rustiger. Het is bij katten ook in periodes denk ik. Hier zijn ze dan ook weer weken 'normaal' en dan doen ze weer of ze de geeuwhonger hebben. Tja...katten... ::)
Ik geef allerlei diersoorten, altijd, iedere dag anders. Dus kan er bij ons niet aan liggen of je een vettere of magerdere KVV voert.
Kijk naar je kat, en pas daar een beetje op aan. Het is gewoon een beetje 'spelen'.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2517030
Maar je voert wel altijd even veel? Of voer je minder als je vette diersoorten voert?

Want ik bedoelde met mijn bericht dat als je kat vb (zeg maar wat) op 100gr vette kvv mooi op gewicht blijft, ze eigenlijk 120gr zou mogen eten van een magere kvv om ook op gewicht te blijven.  En dan zou ze dus minder hongerig zijn.
Door Nathascha
#2517229
Diersoorten zitten bij mij door elkaar. Dus vet, meng ik met mager. Het zal niet precies zijn, maar ongeveer zullen ze per dag evenveel vet binnenkrijgen. En toch wisselt het in gedrag. Ik zou niet weten hoe dat komt. Het gebeurt gewoon.
Door Martine-Tom
#2517231
Hier ook, zo eten ze een periode de oren van mijn hoofd en zo eten ze ineens de helft van die portie...
Zal wel goed zijn, ze doen het er prima op :)
Door Nathascha
#2517239
[quote="martine-tom"]
Hier ook, zo eten ze een periode de oren van mijn hoofd en zo eten ze ineens de helft van die portie...
Zal wel goed zijn, ze doen het er prima op :)
[/quote]

;D je herkent het gelukkig!
Door Martine-Tom
#2517242
[quote="Nathascha"]
;D je herkent het gelukkig!
[/quote]Ja, en soms hebben ze ook pech, dan eten ze dagen achter elkaar 300 gram, dus haal ik er 300 gram uit...beslissen ze ineens dat ze die dag 600 gram willen...das dan jammer want ontdooien duurt wel ff  8)

Soms he, heeel soms zijn brokjes best makkelijk denk ik dan...gelukkig duren die gedachtes niet lang :P
Gebruikersavatar
Door koekje
#2517284
Hoe oud is je kat, hoe zwaar en hoeveel krijgt deze per dag?
Ik zou overigens ook eens wat andere merken kvv proberen. In het begin van vers voeren zie je vaker een soort Atkins-effect: veel honger, maar toch afvallen. Dit stabiliseert zich meestal wel vanzelf en even wat meer geven houdt het een beetje in de perken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door