Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chess
#2488640
Ik ben niet zeker of ik dit hier onder de juiste titel plaats maar het gaat niet echt over gezondheid. ???

Mijn hond barft nu sinds meer dan 2 maanden en alles verloopt prima.  Enkel vanmorgen ging het bijna mis toen hij een stuk vlees ineens wou inslikken.  Moest even ingrijpen en het stuk vlees eruit halen want het zat vast in zijn keel, daarna heb ik het in kleine stukjes gesneden en at hij alles op. 
Dus voortaan alles snijden.  Ik deed dit omdat hij eigenlijk wel mooi en rustig kauwt op alles én vooral ook omdat ik denk dat dit beter is voor zijn tanden.  Want -alhoewel hij nog maar pas een jaar is- vind ik zijn tanden niet meer spierwit.  Aan zijn achterste kiezen begin ik al een beetje tandsteen of tandaanslag te zien.

Aangezien hij nog niet zolang barft durfde ik nog geen ribben en botten enz geven.  Hij krijgt wel kippenbouten, kippenvleugels, parelhoenbouten, kwartels, haantjes, konijnkarkassen  maar aan de lamsribben durfde ik nog niet te beginnen laat staan ribben van rund?

Denken jullie dat het hiermee te maken heeft en kan ik stilaan lamsribben introduceren?

Daarnaast had ik nog een (prangende  :biggrin2:) vraag: degenen onder jullie met grote honden: snijden jullie het vlees in stukken net uit angst dat hij het probeert door te slikken?  Of hoe kan ik hem doen inzien dat het verstandig is om toch maar even te kauwen alvorens door te slikken?
Door Lizzy
#2488644
chess schreef: Ik ben niet zeker of ik dit hier onder de juiste titel plaats maar het gaat niet echt over gezondheid. ???

Mijn hond barft nu sinds meer dan 2 maanden en alles verloopt prima.  Enkel vanmorgen ging het bijna mis toen hij een stuk vlees ineens wou inslikken.  Moest even ingrijpen en het stuk vlees eruit halen want het zat vast in zijn keel, daarna heb ik het in kleine stukjes gesneden en at hij alles op. 
Dus voortaan alles snijden.  Ik deed dit omdat hij eigenlijk wel mooi en rustig kauwt op alles én vooral ook omdat ik denk dat dit beter is voor zijn tanden.  Want -alhoewel hij nog maar pas een jaar is- vind ik zijn tanden niet meer spierwit.  Aan zijn achterste kiezen begin ik al een beetje tandsteen of tandaanslag te zien.

Aangezien hij nog niet zolang barft durfde ik nog geen ribben en botten enz geven.  Hij krijgt wel kippenbouten, kippenvleugels, parelhoenbouten, kwartels, haantjes, konijnkarkassen  maar aan de lamsribben durfde ik nog niet te beginnen laat staan ribben van rund?
Ribben van een rund zijn ook totaal ongeschikt! In mijn ogen moet je daar dus nooit aan beginnen.
Denken jullie dat het hiermee te maken heeft en kan ik stilaan lamsribben introduceren?
Ik denk dat het wel kan. Maar, jij moet je er prettig bij voelen. Zalmkop is trouwens ook een geweldige kluif. En in mijn ogen toch zacht genoeg. En anders de tandenborstel nemen en toch die achterste kiezen een paar keer per week poetsen..... Niet alle honden houden een super spierwit en schoon gebit op barf. Nee, ze krijgen nooit zo'n verrot gebit als veel brokken honden, maar ook niet alle honden houden een perfect schoon gebit. Niet alleen voeding maar ook aanleg is hier een oorzaak.
Daarnaast had ik nog een (prangende  :biggrin2:) vraag: degenen onder jullie met grote honden: snijden jullie het vlees in stukken net uit angst dat hij het probeert door te slikken?  Of hoe kan ik hem doen inzien dat het verstandig is om toch maar even te kauwen alvorens door te slikken?
Ik heb 1 hond gehad die stikte ook regelmatig in grote stukken vlees. Voor hem sneed ik alles in stukken van tussen de 5 en 10 cm. Brutus was daar echt een dommerik in en had geen lerend vermogen op dat gebied :biggrin2:. Ik heb de rest van zijn leven vlees in stukken gesneden.
Door Parelridder
#2489072
Ik ben een piet-lut op gebied van 't gebit :-[ D.w.z. ik wil ook als ik goed kijk geen klein randje tandsteen zien.. Mijn honden houden hun gebit niet volledig schoon middels verse voeding. Dat zal mogelijk deels komen doordat de karkassen die ze ongemalen krijgen de zogenaamde zachte botten zijn (kip, konijn, eend..). Bij mijn beide honden is middels screening een hartspierziekte vast gesteld, ze hebben daardoor een verhoogd narcose risico en om die reden ben ik extra kritisch op welk bot te ongemalen krijgen. Wil ik afwisselen met hardere varianten, i.v.m. diersoorten, dan gebruik ik dat gemalen.
Om het gebit écht schoon te houden wordt dat 's avonds gepoetst. 't Is een klusje van niks en een schoon gebit en gezond tandvlees is natuurlijk hartstikke belangrijk voor de gezondheid!

Mijn beide honden kauwen goed, m'n oudste is een super zorgvuldige kauwer ::) Maar geef haar een stuk paardensucade en ze stikt er bijna in :o Dat vindt ze zo gruwelijk lekker dat ze het consequent te gulzig eet. Dat gaat daarom nu in stukjes die ze ook zonder kauwen veilig kan inslikken. Jammer, het kauwen op zo'n lap overheerlijk vlees lijkt me een deel van de lol, maar beter stukjes dan stikken ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2489235
Ik bied stukken spiervlees ook in niet al te grote stukken aan. Ik snij ze zo dat hij nog wel moet kauwen, maar er ook niet echt wat mis kan gaan als het te snel gaat.

Gebit is hier zeker niet wit en blinkend. Was behoorlijk bruinig toen hij hier kwam met een jaar oud. Is wel een heel eind opgeknapt van barf en de plekken die er nog zitten zijn meer een bruine waas dan echt aanslag. Tandvlees is nu ook gezond en sterk en dat is mijn leidraad. Mocht hij ooit onder narcose moeten voor iets anders, mag zijn gebit schoongemaakt worden, maar ik vind het nu niet erg genoeg om hem voor onder narcose te brengen. Conclusie: barf doet veel, maar niet altijd alles. Ik zou het gewoon bij je huidige botwerk houden en lamsribben alleen toevoegen als je dat zelf echt vertrouwd vindt. Ik voer geen ribben meer, vind ze vaak te hard en zie er dan de meerwaarde niet zo van in.
Door chess
#2489409
Ok, bedankt voor jullie reacties. 

Dan hou ik het voorlopig maar bij mijn huidige botwerk en al eens zo'n zalmkop proberen. Enkele weken geleden heb ik een konijnenkop geprobeerd en dat werd rustig naar binnen gewerkt.  Was wel even slikken toen ik het gaf want zo'n konijnenhoofd is nog verbazend herkenbaar zonder die oren...  :-\
Gebruikersavatar
Door nova
#2489661
het gebit van Bindi is een week of 4 tot 6 geleden  bij de dierenarts schoongemaakt.
Ik kreeg meteen het advies mee naar huis om maar te gaan poetsen, want  haar gebit zou snel terug bij af zijn.
Nu poets ik vrijwel elke avond haar tanden en kiezen, en tóçh zie ik dat er  weer tandsteen in aanleg  is.  :-\

Bindi krijgt  zelf gemalen  KVV
Door Marije Lei
#2489679
Hier is hun gebit, sinds kvv en nu barf, prachtig! De da was verbaasd dat onze York van 3 zulke witte tandjes had en of ik vaak poetste. Toen ik zei nooit maar ze barfen keek ze me een beetje vreemd aan ;D
Maar als het niet schoon blijft poetsen en hier hebben ze nylabones. Vooral de bullen kluiven de hele dag hierop.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2491572
De dierenarts bekeek Bono z'n gebit. Keek toen naar de computer. Ogen werden groot en keek nog eens naar het gebit  :biggrin2:
Bono is 9 en heeft een kraakhelder rijtje tanden.
Gebruikersavatar
Door judith vd
#2491891
Ook Diza heeft absoluut geen last van tandsteen oid. Ze is ruim 2 en heeft nog steeds prachtig witte tanden.
Dit zal ook wel met aanleg te maken hebben denk ik.
Een eendennek kauwt ze bv max 3 keer en kiept 'm dan naar binnen.

Zalmlijven doet ze wat langer mee en ook bv parelhoenkarkas. Ik geef zelf geen zalmkoppen: haar hele kop ruikt dan naar vis  :yucky:!

Heb 1 keer een groot stuk paardenspiervlees gegeven en daar stikte ze bijna in. Nu krijgt ze het in grote stukken van een cm of 4. (better safe than sorry).

Judith
Gebruikersavatar
Door nova
#2492026
Als ik de ervaringen hier lees, dan ligt  het toch veel aan de hond of er wel/geen tandsteen ontstaat op de tanden. Helaas zit ik dan in de  verkeerde groep  :-\
Door Henny V.
#2492102
Hier had ik ook 3 cavaliers.
Tommy is 9 geworden met een punt gaaf gebit.
Diesel is bijna 6 met een punt gaaf gebit en Dribbel is 5 en mist al een paar tanden en kiezen.
Ze aten alledrie precies hetzelfde.

In ons geval denk ik ook dat het er aan ligt of de hond er aanleg voor heeft.
Gebruikersavatar
Door Inge en Bono
#2492531
nova schreef: Als ik de ervaringen hier lees, dan ligt  het toch veel aan de hond of er wel/geen tandsteen ontstaat op de tanden. Helaas zit ik dan in de  verkeerde groep  :-\
Ja, Liz heeft duidelijk veel meer aanleg voor tandsteen dan Bono en ze eten nagenoeg hetzelfde qua knaagwerk
Door Lida. S
#2492599
Het ligt volgens mij ook echt aan de hond. Mijn dwergteckel, is rustig een half uur of langer bezig met een karkas of een groot stuk taai vlees. Zij heeft heel veel tandsteen,  Eén van de schnauzers slurpt haar eten binnen een paar minuten naar binnen, en heeft een hagelwit gebit
Door syiryo
#2492773
Kan niet anders dan het er mee eens zijn. Onze vorige golden (brokkie brokkie) had op 12 jarige leeftijd een gebit van een 6 jarige.. Onze golden nu van 9 maanden heeft toch al een flinke laag her en der :-\ .. zal van het weekend es tandartsje spelen ... :biggrin2:
Door kaszi
#2496384
Hangt ook van hond tot hond af,  een grote penslap (echt groot zodat hij het niet kan inslikken) wil ook wel eens een goede tandenborstel zijn.

Kaszi is 11 jaar en heeft wel gelige tanden maar totaal geen tandsteen-aanslag.
Toen ze in januari werd geopereerd stelde de dierenarts me voor om gelijk haar tanden mee te poetsen (zal waarschijnlijk een standaard procedure zijn op die leeftijd)  tot hij haar bekje opendeed en ... oh dat hoeft niet  :biggrin2:

Geen van mijn honden heeft last van tandsteen of aanslag.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door