Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Zwerver
#2480458
Hallo allemaal

Ik ben Petra, woon in Almelo en we hebben 5 honden en 5 katten, meesten uit asielen in binnen en buitenland en aan komen lopen. Graag wil ik de hele beestenboel BARF gaan voeren dus ben me al druk aan het inlezen. Met een menu samenstellen stuitte ik toch op een paar vragen.
Ons oudste hondje is 18 jaar en heeft nu al moeite met zijn brokjes te kauwen, is ook een aantal tanden kwijt, hij krijgt nu een beetje water over zijn brokjes. Wat is dan geschikt om te geven?
Ons 2e hondje is 9 (klein hondje) en is ook al een paar tanden kwijt. Ze heeft heel snel last van tandplak dus ik zat er over te denken om haar alleen zacht bot te geven (kippenek) en wel wat grotere stukken pens, kan dat?
Onze 3e hond is een Airdale terriër van 10 en heeft hele gevoelige darmen, als hij ook maar iets aan tussendoortjes krijgt heeft hij diarree en zo en zo is de ontlasting altijd slecht en zit er bloed bij in. Ook heeft hij regelmatig een harde verkrampte buik. De dierenarts zegt dat zijn darmstelsel kapot is, maar ik wil toch proberen hoe hij op vlees gaat reageren. Wat is handig om mee te beginnen? Is het een optie om eerst wat meer pens te geven om te kijken of zijn darmflora herstelt? En zo ja, welke percentages moet ik dan verder aanhouden?
De andere 2 honden zijn jong en goed gezond, dus daar verwacht ik niet zoveel problemen mee.
Nu hebben we ook nog een hondje in de opvang van een stichting die roemeense straathonden helpt. Zij is geopereerd aan beide heupen (beginnende HD) en heeft totaal geen spieropbouw. Verder is ze goed gezond. Kan ik haar iets geven wat haar spieropbouw iets meer ondersteunt?

Een heleboel vragen, maar ik liep hierop vast bij het samenstellen van de menu's. Alvast bedankt voor het meekijken.
#2480471
Welkom!

Helaas kan ik niet op alle vragen antwoord geven maar mijn idee was om voor de oude hondjes eventueel het vleesbot te malen als ze het anders niet wegkrijgen... Dan krijgen ze wel van alles genoeg binnen...

Er zullen vast wel anderen zijn die op de rest van je vragen antwoord kunnen geven!

Groetjes,
Adriane
#2480476
Hoi Petra, welkom hier. Fijn dat je je zo goed wilt voorbereiden.
Zelf zou ik bij het hondje zonder tanden inderdaad zelf malen of een goede KVV geven. Met zelf malen weet je precies wat ze binnenkrijgen. Ik doe dat voor mijn fretten ook. Gaat goed. Je hondje met "kapotte" darmflora kan op vers heel goed herstellen hoor. Wacht maar even op de echte kenners. Die kunnen je een tal van tips geven. Succes.
Door Limpy
#2480671
:hi: op barfplaats!

Als je 5 honden en 5 katten wilt overzetten zou ik gelijk met een flinke kist gaan beginnen.
Realizeer je wel dat die aanbiedinkjes die hier soms voorbij komen best verslavend kunnen zijn...
Gefeliciteerd met je nieuwe hobby  ;D
#2480936
Dank jullie voor je welkom.
Ik vond net eergens een topic over vriezerruimte en ik geloof dat ik aan 1 vriezer niet genoeg heb met die beestenboel van ons. :biggrin2: Nou ja we zullen zien, eerst maar eens met 1 beginnen, bijkopen kan altijd nog.
Heeft er nog iemand advies voor mijn oude hondjes en mijn hond met darmproblemen? (zie opening topic)
#2481429
Nou vandaag maar eerst op zoek gegaan naar kvv, de brokken die we nu hebben willen ze helemaal niet eten.
Bij de Deka hadden ze Rodi en Smuldier en lam en runder hart.
Ik heb ze Rodi compleet rund gegeven met een beetje Smuldier kip en wat losse stukjes lamshart (klein beetje om te kijken of ze het lustten). Niet ideaal, maar het is maar voor even.

Ze vonden het allemaal heerlijk en nu liggen ze tevreden na te genieten.

Heb dan ook besloten dat ik de 2 kleintjes die last van hun tanden hebben maar eerst op KVV zet, kijken hoe dat gaat. Eentje zat een beetje te zeuren met de blokjes hart, maar uiteindelijk heeft ze ze toch opgegeten.
De 3 groten hebben geen probleem met vlees, die kan ik geen groter plezier doen.
Blijft alleen nog de vraag wat ik met onze Airdaler doe die zoveel darmproblemen heeft, eerst KVV, pens of toch wel meteen leren bot te eten? Hij is daarnaast ook een schrokkop dus ik verwacht eigenlijk niet dat hij bot rustig kauwt. :-\ Iemand tips?
#2481489
Zwerver schreef: yeh, ga maandag naar een vriezer kijken. 2e hands van een opkoper, 120 cm. breed en nog 3 maand garantie ook. Voor 100,- en dan wordt ie nog thuis bezorgd ook :D :) ;D
Kijk, dat is nog eens een goede deal.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door