Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door ien
#2459543
Mijn moeder heeft een jack russeltje van zo'n 12 jaar oud en dat beestje heeft al heel lang huidproblemen (lees erg krabben). Ze heeft al vanalles geprobeerd maar het helpt allemaal niet.
Nu wil ze eindelijk gaan proberen of het voeren van rauw vlees misschien zal helpen. Tja ze ziet natuurlijk hoe goed onze hond er uit ziet door het barfen dus dan kun je iemand wel overtuigen natuurlijk  ;D

Maar wat is het beste om te doen? Omdat het hondje al op leeftijd is, lijkt het mij niet verstandig om hem bot te gaan voeren. Sowieso is het voor mijn moeder te ingewikkeld om zelf een menu samen te gaan stellen, gewoon compleet kvv waar ze alleen maar de juiste hoeveelheid van hoeft te geven, moet lukken. Gezien de huidproblemen, wat is dan verstandig: eerst heel voorzichtig beginnen met een diersoort om meteen een allergie uit te sluiten? Door het ontgiften zal er wel niet meteen verbetering te zien zijn, denk ik. En welk merk kvv is dan het best (zitten geen toevoegingen bij?).
Door Marije Lei
#2460087
Onze Yoda had ook allergien en deed het super op carnibest eend. Als bevat dat wel rijst en granen. Tinlo bevat alleen vlees en heeft een aparte groentenmix.
Door ien
#2460834
ja het lijkt mij ook het veiligst om een menu zonder granen te nemen.
Of zitten er in de meeste kvv toch nog toevoegingen en kunnen we beter toch zelf barfhap samenstellen en dan gaan malen??
(hoop eerlijk gezegd van niet want dat zou dan wel op mij neer komen en ik vrees dat ik hier de komende periode echt geen tijd voor heb).

En zou het beter zijn om met een diersoort te beginnen en dan na een tijdje andere diersoorten te gaan testen?
Welke diersoort is dan het best om mee te beginnen?


Oeps.. realiseer me nu dat ik dit bericht misschien wel in een verkeerde rubriek heb gezet.. omdat het eigenlijk ook best wel over kvv gaat en niet specifiek over barfproblemen  :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#2461166
Ik ben niet zo thuis in het "elimentatie-voeren", maar als je met één diersoort wil beginnen dan moet dat er eentje zijn die hij nog niet eerder gegeten heeft voor zover ik dat begrepen heb. Dus dan zou kip afvallen want die zit doorgaans in de brokken. Maar, rauwe kip is anders van moleculaire samenstelling dan verhitte kip, dus ik weet het eerlijk gezegd niet.  :-\
Door Kristien9384
#2461203
Er is een site waar de verschillende soorten kvv worden vergeleken, nl www.voerwijzer.com en dan onder het kopje KVV vergelijken.
Alaska en All Animal komen daar goed uit naar voren omdat de calciumbron gewoon bot is en geen supplement, en het geen premixen zijn. Verder bevatten ze heel weinig koolhydraten en geen granen. Ze zijn wel duurder, maar omdat ze per variant slechts 1 diersoort gebruiken, komt het ook het dichtste bij het echte barfen zoals het denk ik hoort. Je kan dan ook heel goed een eliminatiedieet opstarten met een diersoort die het hondje nog niet gegeten heeft. Elders op BP vind je goede uitleg over eliminatiedieet; daar ben ik niet zo in thuis... Veel succes!!
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2461350
Voor eliminatie is Tinlo erg geschikt. Ze hebben een paar rollen waar meerdere diersoorten in verwerkt zitten (o.a. Natuurlijk en Groentemix), maar ze hebben er ook een paar met maar 1 diersoort: paard, konijn, hert en eend uit mijn hoofd. Rollen zijn ideaal in gebruik. Let wel even op in de winkel, want ik vind ze persoonlijk erg prijzig (4,75 voor een kg konijn?) en sommige rollen wijken erg af van het gewicht (we hebben ze eens gehad van 875 gram terwijl je wel voor een kilo betaalde...).
Door ien
#2462155
Ik heb net wat rollen Tinlo lam besteld. Ben benieuwd: allereerst of hij het eet want hij is nogal een slechte eter  ::)  en daarna natuurlijk of het helpt!
Ik wil eerst alleen Tinlo lam geven en na een aantal weken als hij er baat bij lijkt te hebben, voorzichtig uitbreiden met andere diersoorten.


Bedankt voor jullie tips!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door