Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Janie2
#2432766
Na de tweede slapeloze nacht ( gehijg tot en met), en veel googelen krijg ik toch wat bedenkingen bij mijn hond en zijn last van de warmte.

Het is sowieso een snelle hijgerd.
Maar nu met 27 graden in huis heb ik een pompende hijgende hond.
Vind m ook n wat te natte bek hebben, richting kwijlen.
Ja, dan maak ik mij toch bezorgd en zoek ik baar oplossingen.
Na heel het huis gehad te hebben zijn we nu beneden beland met de deur open en hond in de tuin.
Dat gaat beter. Nog geen uurtje geslapen, ik neem aan mijn hond ook niet.

Het is een aus, 1,5 jaar.
Slapen jullie honden nu een beetje?
Het is hier dus echt niet te doen, het is alsof er een druk spelende Franse buldog naast mij ligt.
Beetje te...
Alles staat open, ventilatie aan.. Blijft die 27 graden dus we moeten het ermee doen.
Het is warm voor ze, maar is dit niet een beetje typisch?
Laatst gewijzigd door Janie2 op ma 20 aug 2012, 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2432770
Ik had net ook al in een ander topic geklaagd over deze temperaturen.

Of het typisch is dat je aussie zo hijgt weet ik niet.
Deze temperaturen zijn we natuurlijk niet gewend hier in Holland
27 graden binnen ,ondanks alle maatregelen is voor onze begrippen veel te warm.

het duurt altijd even voor we er op ingesteld zijn ,dus dat geldt ook voor de hond.

Ik vind deze temperaturen ook een ramp voor ze.
Ik heb er een paar bij met een heel dikke vacht.

Het enige wat je kunt doen is ze rustig zien te houden en koelen.
Als je elke keer een andere slaapplek opzoekt ,zorgt dat ook voor onrust = warmte =hard hijgen

Als de ventilator niet voldoende is
zou ik de tips volgen die gegeven worden om je hond te koelen.

Alleen vandaag en komende nacht worden er nog hogere temperaturen verwacht.
Daarna zou je hond zich echt beter moeten gaan voelen.
Door Lil
#2432779
Hier bij een 8 jaar oude Tervuerense herder hetzelfde. Ze heeft nog wel een koelmat. Ze heeft verplicht de nacht beneden doorgebracht, zodat ik kon slapen. Beneden is daarbij toch warmer dan boven.
Door Lizzy
#2432824
Het lijkt wel of honden, net als mensen, allemaal verschillend op warmte reageren. Linga kan echt extreem goed tegen warmte en extreem slecht tegen koude. Ze bibbert heel snel bij kou, ze ligt met dit weer serieus in de klappende zon (en ze zoekt de zonplekjes in de tuin op hoor, want we hebben een zonnescherm, een parasol, maar ze gaat daar liggen waar ze zon schijnt en komt dan af en toe afkoelen op de plavuizen, daarna taait ze weer af naar de zon. Biscuit heeft het nooit koud. Maar zij kan verdomd minder goed tegen de warmte als Linga. En 26 a 27 graden in huis trekt ze nog wel maar niet als de luchtvochtigheid daarbij ook erg hoog is en het benauwd is. Dan hijgt ze en ademt heel snel.
Door Janie2
#2432885
Toch wel dus.
Het was echt niet geruststellend om te zien.
We hebben gelukkig nog 3 uurtjes slaap gepakt, nu wordt het weer warmer ondanks geen zon.

De andere tips volgen we al 2 dagen. Ik heb 2 kongs dus altijd 1 ijsje klaar in de vriezer.
Badje, theedoek uit de vriezer om de nek, overdag niet buiten enz.

Hij heeft natuurlijk wel een dikke vacht, en vriezen en sneeuw is voor hem een feest.
Dan staat hij de hele dag" ik wil weeeeer naar buiten" en is hij zo gek als een deur.
Als een andere hond dan weer snel gaat rillen klinkt het wel logisch dat er nu eenmaal verschillen zijn.

Een hond die nu gaat zonnebaden, zohee. Dan kan ik met de mijne naar de da.
Laatst gewijzigd door Janie2 op ma 20 aug 2012, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2432974
Hier had Gijs ook zo'n last, ik was er ook niet gerust op. Ik maak zijn oortjes en kop steeds een beetje vochtig met een planten spuit.

Ik had een groot strandlaken vochtig gemaakt, uitgewrongen en in de koelkast gelegd, die kon bijna helemaal over Gijs heen, dat vond hij erg prettig, dan bleef hij ook even liggen waar hij lag. Scheelt ook weer.

Lijkt ook wel een soort paniek/onrust dan he? Las hier op BP ook al van iemand die kalmerende druppels gaf, zodat de hond beter bleef liggen. Hoe denkt de rest daar over? Juist door al die onrust krijgen ze het nog warmer, dus zou goed kunnen helpen. Zouden daar ook nog enge dingen van kunnen komen?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#2432991
Heb hier 3 newfy's tussen de nog net niet 1 jaar en 8,5 jaar.
De temperaturen zijn hier van het weekend opgelopen tot boven de 37 en binnen tot de 28. Een nachttemperatuur van boven de 20 graden.
Toch "valt het mee". Ze hebben zaterdag vroeg in de ochtend mogen zwemmen, afspoelen en wat blazen en dan binnen liggen. Wel heb ik de aico erbij gehaald, niet dat ie het frisser krijgt maar zorgt wel voor een aangenaam briesje en dat de temp niet boven de 30 graden oploopt.
Zondag ochtend stond oudste zelfs te popelen iets te doen. Zondag zijn we zelf met ze gaan waterwerken, ze waren wel eerder moe dan anders, daarna afpoelen etc en weer binneglegd. Ze liggen dan echt de hele tijd rustig. Alleen Kaio vind het niks die wil liever naar buiten, is echt een buitenhond. En de jongste ja die gaat op een gegeven moment toch nog draken, maar daarin maakt de rest duidelijk dat ze er niet van gediend zijn. En zo is ie ook weer snel "genezen".

Ik denk dat het wel heel zeker uitmaakt of de hond rustig blijft, een onrustige hond zal het daardoor juist heeel erg warm kunnen krijgen. Hier blijven ze rustig en "valt het mee"
Door eelke
#2433001
Ik denk ook dat het veel met onrust te maken heeft.

Als we een stevige wandeling maken het de temperatuur boven de 15 graden komt, heeft Gijs het ook warm na het rondje lopen. Ook veel hijgen. Hij weet dan inmiddels al wel dat hij gewoon moet liggen wachten en het dan vanzelf minder wordt. Eerst leek hij dat niet door te hebben, en dan duurde het soms wel 2 uur eer hij weer op temperatuur was. Nu doet hij weer zo onrustig, maar dat komt denk ik doordat hij merkt dat het niet afkoelt...
Door charmed
#2433368
Ik heb vannacht ook opgezeten met 2 shelties die enorm aan het hijgen waren, een van de twee ademde ook nog eens heel zwaar, hen temperatuur loopt dan ook op. Dus ik heb ze de hele nacht in de gaten moeten houden :( Ze waren erg onrustig, dus ben ik op een gegeven moment maar bij hen gaan zitten (tussen die twee in) Zo werden ze wat rustiger, na 5 uur kon ik eindelijk nog een uurtje of 2  slapen. Ze hadden allebei nog wel een heel snelle ademhaling, maar niet zo zwaar hijgen meer. Doordat het ook nog begon te regenen waren ze er ook nog angstig bij, dus ik was enorm bang dat ze zouden oververhitten.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2433769
Duke heeft er ook last van en die is zes maanden. Hij slaapt bijna de hele dag en pas tegen de avond/nacht begint hij een beetje te leven. Pech voor hem, want dan ga ik slapen. Of in ieder geval naar boven op bed liggen onder de ventilator. En dan kan hij kiezen. Of op de tegels in de badkamer, of bij ons op de vloer en een stukkie ventilator meenemen of bij dochter op de kamer op zeil en daar staat een staande ventilator. Meestal kiest hij wel de tegels van de badkamer, maar vannacht werden die zelfs te warm van hem en was hij constant op zoek naar een koel plekkie. Dus idd ook rusteloos. Wel hijgen, maar niet verontrustend. overdag verblijden wij hem nog wel eens met een natte theedoek over zn nek. En een natte washand is ook lekker om ff op te kluiven.
Door Martine.
#2434199
eelke schreef: Hier had Gijs ook zo'n last, ik was er ook niet gerust op. Ik maak zijn oortjes en kop steeds een beetje vochtig met een planten spuit.

Ik had een groot strandlaken vochtig gemaakt, uitgewrongen en in de koelkast gelegd, die kon bijna helemaal over Gijs heen, dat vond hij erg prettig, dan bleef hij ook even liggen waar hij lag. Scheelt ook weer.

Lijkt ook wel een soort paniek/onrust dan he? Las hier op BP ook al van iemand die kalmerende druppels gaf, zodat de hond beter bleef liggen. Hoe denkt de rest daar over? Juist door al die onrust krijgen ze het nog warmer, dus zou goed kunnen helpen. Zouden daar ook nog enge dingen van kunnen komen?
Dat idee had ik hier precies hetzelfde. Het was binnen 29 graden ondanks 's nachts de deur en al open en 's morgens halverwege de ochtend alles potdicht gooien. Die van mij, 2 jaar, bleef maar hijgen maar bleef ook maar onrustig opstaan en steeds rondlopen. Ze maakte zichzelf gek volgens mij. Op een gegeven moment het besluit gemaakt haar dan maar gewoon in de gang (vrij klein) op te sluiten om te kijken of ze daar rustig werd en dat hielp. Toen hoorde ik dat ze ophield met maar rondlopen en daardoor ging ze ook minder hijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door