Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Valerieee
#2428252
Hallo allemaal,

ik zal me allereerst even voorstellen: Ik ben Valerie, 23 jaar en sinds maandag in het bezit van een 9-jarige Engelse Stafford reu genaamd Shadow.
Shadow komt uit het asiel en is erg mager; stress speelt hierbij een grote rol, dus hopelijk voelt-ie zich snel helemaal thuis hier. Braaf is hij in ieder geval!

In het asiel kreeg hij 'hypo-allergene' brokjes van de DA. Hij had volgens het asiel gevoelige darmen en was snel aan de dunne.
Ik wilde hem zsm overzetten op KVV, maar ivm stress de eerste dagen heb ik de brokjes die ik heb meegekregen eerst opgevoerd, om te voorkomen dat verandering van omgeving én van voer hem teveel in de problemen zou brengen.
Nu moet hij absoluut aankomen, maar dit wil ik wel op een verantwoorde en gezonde manier doen; satin balls ed. begin ik liever niet aan.
Is het verstandig om KVV met hoger vetpercentage te voeren, zoals Lotgering? Is er iets dat ik beter kan vermijden voor een magere hond?
Ik kan hier in de omgeving gemakkelijk aan Rodi, Smuldier, Prins, Carnibest (dacht ik tenminste), Lotgering, Tinlo, Duck en Darf komen. Als ik moet bestellen is dat niet zo'n punt, maar grote hoeveelheden krijg ik niet in de vriezer.
Morgen krijgt hij in principe zijn eerste portie en ik had nog Duck in de diepvries liggen, pens compleet geloof ik.
Nu zitten daar natuurlijk granen in, maar het is in ieder geval beter dan die zogenaamd verantwoorde brokjes die hij daar kreeg (met mais, bietenpulp etc).  :-X

Ik ben dus op zoek naar advies (anders dan voeding mag ook, iedere tip is welkom!) voor mijn magere mannetje, zodat hij snel een lijfje krijgt dat bij z'n knappe kop past!  ;)
Door TessaThomas
#2428280
Onze hond kwam ook uit het asiel en was erg mager. Wij hebben haar vrij snel op smuldier gezet en dan 800 gram per dag. Ze kwam mooi geleidelijk aan en daarna zijn we overgeschakeld op Lotgering en smuldier. Ze krijgt momenteel 1000 gram per dag en daar doet ze het goed op. Het was even zoeken, want met 800 gram smuldier werd ze een beetje dikkig na een tijdje. Toen zijn we alleen Lotgering gaan voeren, dus 600 gram per dag. Daar werd ze weer wat mager op, dus naar 400 gram smuldier en 600 gram Lotgering (omdat we het toevallig beide hadden liggen) en daar ging het goed op. Vervolgens zijn we gaan barfen, maar qua KVV at ze alles, met Barf helaas niet. Dus krijgt ze nu 600 gram barf en aangevuld met KVV.
Laatst gewijzigd door TessaThomas op wo 15 aug 2012, 16:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door charmed
#2428317
Als deze hond altijd op brok heeft gestaan is het verstandig de eerste paar weken het vlees te overgieten met Kokend water, zodat de maag en darmen wat beter kunnen wennen en hij niet aan de diarree komt. Ik denk dat je alle KVV's wel kan gebruiken. Bij Tinlo moet je eerst even kijken of de ontlasting niet te hard wordt, van veel honden wordt de ontlasting te hard. Hier werd de ontlasting ook te hard, nu doe ik er groente bij en de ontlasting is niet meer te hard, maar dat moet je niet doen voor een hond die aan moet komen. je zou wel makreel kunnen geven, dat is puur makreel van Tinlo. Carnibest heb ik ook een hele lange tijd gegeven, ben daar ook zeer tevreden over. Darf hebben we hier ook gevoerd.
Door Valerieee
#2428326
Bedankt voor de reacties.

Overgieten met kokend water was ik sowieso van plan, en ik heb vanaf vandaag 4 dagen vrij dus ik kan 'm goed in de gaten houden.
Ik ga morgen even naar de dierenspeciaalzaak, ben bevriend met die mensen dus dat is mooi, ze zeiden al dat ze vrij veel konden bestellen dus als ik een beetje een idee heb van wat werkt voor hem kan ik daar goed aan komen.
Door M@rina
#2428408
Ik zou niet persé alleen maar vetter eten gaan geven maar gewoon kijken of je met de hoeveelheid voer hem aan te laten komen.
Ook voldoende beweging zodat zijn spieren tot ontwikkeling komen. Liever heel geleidelijk aan laten komen dan heel snel met vette voeding.

Je kan wel wat vettere diersoorten zoals eend, geit en lam er bij geven, net als een vet visje een paar keer in de week een eitje, maar daarnaast ook gewoon rund, paard, kip etc
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2428548
Ik heb magere gestresste grote honden hier in de opvang altijd heel langzaam laten bijkomen.
Na 3 maanden kon je wel mooi verschil zien.
Ik gaf ze dan ook verschillende soorten KVV ,op Carnibest deden ze het heel goed.
Ik gaf ze  rood spiervlees extra omdat vet vlees in het begin vaak tot braken leidde
en verdeelde hun voeding over 4 keer per dag,net als een pup zeg maar.
Regelmatig een vetter visje ,maar zeker geen extra vette KVV.

Wat ook belangrijk is dat ie z'n rust kan nemen de eerste maand ,dat scheelt ook .
Door Valerieee
#2428766
Rust is voor hem inderdaad het belangrijkste, hopelijk vindt-ie snel zijn plekje hier!
Vanochtend heeft-ie 250 gram Duck gehad, vanavond weer 250 gram. Hopelijk verdraagt hij 't allemaal, hij ligt nu lekker te soezen in 'zijn' stoel.
Ik wil 'm sowieso langzaam laten aankomen, vandaar ook de titel 'verantwoord'. Vanmiddag dan maar langs de dierenzaak om te kijken wat ze allemaal kunnen bestellen en hopen dat daar iets bij zit wat werkt voor hem.
Lekker vond-ie 't gelukkig wel. ;-)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door