Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jonker
#2422771
Goedendag Beste lezer,

IK zal me eerst even voorstellen mijn naam is Jonker, wij hebben een fransebul van 1 jaar een reutje die nu ongeveer 3 weken op kvv zit omdat de brokken niet met liefde werden gegeten en wij steeds vreemdere dingen over brokken tegen kwamen op het internet.

Wij willen overgaan op barf het valt ons alleen toch best moeilijk om er aan te beginnen, we hebben toch wat onzekerheden.
Graag zou ik van een ervaren iemand die een fransebul op barf voeding heeft staan wat advies.
We vragen ons af wat de kosten om en na bij per maand zijn, wat barf voeding met de lichaamsgeur doet en of er bij een fransebul nog specifiek dingen zijn die ze niet wergkrijgen.

Ik weet dat er al veel over te vinden is op internet, maar dat is nu juist eigenlijk een beetje het probleem geworden we zien door de bomen het bos niet meer, zoveel verschillende en tegenstrijdige verhalen.
Graag zouden wij ons een beetje vast willen houden aan het advies en een zetje van 1 ervaren iemand.
Tevens komt bij ons ook de vraag op; kan de hond ook eventueel op alleen kvv (wij hebben nu het merk enercique).

Met vriendelijke groet Jonker.
Door ChantalKrijn
#2422832
Welkom op BARFplaats!

Hier 2 bullen op BARF!
Ervaren wil ik ons niet noemen, maar we barfen nu een ruim jaar met Quinta en Tyke is ermee opgegroeid, die is pas 9 maanden en eet sinds hij 8 weken is barf. Hij groeit er prima mee op!
Kosten zou ik je eerlijk gezegd niet kunnen vertellen, ik kijk daar echt totaal niet naar en koop groot in (dat is goedkoper). Ik heb het in het begin wel eens uitgerekend maar dat zou ik weer even op moeten zoeken. Ik weet nog wel dat ik goedkoper uit was.

Lichaamsgeur merkte ik al verandering in van brok van Quinta naar kvv 2 jaar geleden, en met barf werd het nog minder. Ook wilde ze met kvv nog wel eens een muffig luchtje uit haar bekkie hebben. Met barf ruik ik dan ook echt helemaal niets als ze in mijn gezicht zitten te ademen ofzo.
Hier krijgen ze alles weg, van kippennek tot hertenrib. Hertenrib heb ik pas na een paar maanden gegeven maar dat komt omdat het een harder bot is. Daar zou elk ras aan moeten wennen, niet alleen bullen.

Hond kan eventueel wel alleen op kvv, maar je hebt goed, beter en best natuurlijk  ;) En in mijn ogen zitten ze met barf nog veel beter in hun vel als met kvv. Energique is persoonlijk mijn keus kvv niet omdat daar nog steeds granen en toevoegingen in zitten.
Ik kreeg vorige week bij de dierenarts zelfs een compliment over Quinta haar tanden. Ze is 7,5 jaar en heeft bijna geen tandjes, kleine tandjes, of scheve tandjes door een slecht verleden (ex-fokteef uit een schuur). En als zij kan barfen, kan elk bull het! :D
Hier zie je wel goed hoe haar gebit is:
Afbeelding

Als je nog iets wilt weten, vraag maar raak!  ;)
Door fransbulletje
#2422872
Hier drie franse bulldoggen op kvv. De heren krijgen de biologische Carnibest afgewisseld met wat CB Lam en Eend.
Barf durf ik niet aan , het zijn nogal schrokkers dus hou het bij kvv.
Gebitten zien er mooi schoon uit en onze Pierre is bijna 9 dus ..
Om te kauwen krijgen ze Nylabone en Stagbar ( hertengeweien) sinds we die laatste hebben wordt er wat afgekloven  :biggrin2
Door agnesp
#2422956
Hier ook een franse bull hij zit op kvv van tinlo
Aangezien hij al stik in kluifje van 3 cm .
dus pas wel op of jouw bull barf zelf goed weg kan kregen

 
Door smulpaap
#2422961
Gelukkig weer een Bull op vers ! Dat zouden meer mensen moeten doen (zeker met dit ras )
Als je gaat besluiten om toch kvv te (blijven ) voeren dan zou ik voor veel afwisseling van merken gaan en voor de goede merken met in elk geval  een natuurlijke calciumbron
Daarnaast is het ook een goede afwisseling om bv eens een wildvariant te geven , de merken Bandit en Darf hebben die in hun assortiment . Niet de goedkoopste merken , maar met dit ras moet je niet bepaald bezuinigen op goede voeding vind ik . Denk dan aan gewrichten , spijsverteringskanaal , overgevoeligheid enz . Verder kan ik je aanraden om ook goed na te denken over entingen , ontworming etc . Ook dat is voor dit ras niet bepaald fijn . ( Maar mogelijk heb je daar ook al het e.e a over gelezen ? ) Hier op BP valt daar ook veel over te lezen . Titerbepaling , mestonderzoek i.pv. voortdurend ontwormen enz enz

Wat Barf betreft . Ik heb twee Engelse Bullen en die barfen ook . Aandachtspunt is wel de grotere keelholte en het gebit . Hier word bv spier en orgaanvlees in wel zo groot mogelijke stukken gegeven . Maar dat snijd ik wel voor ze . Vleesbot .... gaat prima . De oudste van bijna 11 jaar is inmiddels wel weer op eenvoudiger vleesbot terug gezet . Maar toen ze jonger was at ze ook alles , ze heeft een behoorlijke onderbeet . Met haar heb ik toen ze hier kwam ( ze is herplaatser ) wel even een tijdlang geoefend . Ze kreeg eerst kvv en we oefenden met eendennekken . Net zolang totdat ik zag .... nu weet je hoe het moet .

Ik ben het verder met ChantalKrijn eens .... op barf doen ze het nog veel beter . Ik ben ook eerst begonnen met kvv en heb mezelf in die tussentijd goed ingelezen . En heb met de beide dames geoefend . De jongste deed het al heel snel erg netjes , eet erg rustig en beheerst . Ze weten nu inmiddels dat ""dat "" hun eten is .
Zeker als ze schrokken is rustig opbouwen wel van belang met dit ras om ongelukjes te voorkomen . De jongste is op barf ook een stuk rustiger geworden  :biggrin2:

Ze beginnen hier aan hun barfmaaltje als ze geheel ontspannen zijn . In de beginperiode aten ze apart . Nu hoeft dat niet meer
Gebruikersavatar
Door renate1982
#2423079
Hier 2 die sinds een paar maand barfen. Helaas wel 1 schrokker, maar ik knip de karkassen gewoon in stukken (en dan nog presteert hij het om er zowat in te stikken ::)). Ook lappen vlees gaan in stukken.

Of ze het er veel beter op doen durf ik niet te zeggen, ik merk nog weinig verschil.

Qua kosten per maand ligt er maar net aan of je grote of kleine hoeveelheden kwijt kan en wat je zoal haalt.
Door jonker
#2424436
hallo allemaal,

Voorop gesteld fijn al de reacties en het idee dat wij hier raak kunnen vragen.

Dat onze bulletje Easy op barf gaat staat vast, alleen moeten we zelf nog even het een en ander leren en ontdekken.
Ons idee nu is dat we rustig aan een beetje beginnen met wat zachte botjes smiddags naast het kvv en dan naar een volledig zelf samengesteld menu gaan werken.
Wij dolgraag met barf beginnen, want we willen voor het hele gezin het beste en dus ook voor Easy.
Alleen en het zal wel aan ons liggen, wil het nog niet echt lukken om door te zetten te veel vraagtekens bij de menus veel onwetendheid en erg veel onzekerheid of we het wel goed doen.Wij willen niet dat we het verkeerd aanpakken en de hond vervolgens weer terug moet naar het oude menu door fouten van ons.
Als iemand weet of er hier ergens op de site een voorbeeld menu voor een fransebul staat horen we dat graag.
Betrefd ontwormen wat smulpaap aanhaalden, wij hebben daar nog niet echt iets overgelezen maar gaan we zeker doen elk pilletje minder is er 1.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2424521
De manier van barfen is hetzelfde voor een bul als voor andere honden.  Het menu opstellen ook. 
En aan voorbeeldmenu's wordt hier niet gedaan.  Het is de bedoeling dat je je menu zelf samenstelt.  Zodat je weet waar je mee bezig bent en het kan aanpassen naar wat jij aan vlees inkoopt.

Je kan je dus het beste gewoon goed inlezen op deze site zodat je begrijpt hoe barf werkt en dan een menuutjes samenstellen. Dat menu mag je (liefst zelf) wel posten zodat we er dan eventueel wat aanpassingen kunnen aanbevelen.  ;)
Maar eerst zelf dus inlezen. Je kan best beginnen met de beginnersinformatie in de bib en de handleiding tot barf op de hoofdwebsite (dus niet het forum).  Het lijkt eerst allemaal ingewikkeld, maar eens je er wat in thuis bent, is het eigenlijk allemaal heel logisch. 
Door Marije Lei
#2424614
Hier ook barfende bullen en dat gaat perfect. Zoals al gezegd, lees alle beginners info goed door en ga dan oefenen met kippennekjes en dat langzaam uitbouwen zodat ze goed leren kluiven. Ik heb in het begin de eendennekken en karkassen ook nog plat geslagen.
Succes!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door