Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Naomi25
#2421823
Hallo!

Ik ben nieuw op het forum!
Ook ik heb het licht gezien  :D en wil graag vers gaan voeren.
Ik ben me aan het orienteren op een maine coon kitten en heb zelf een gecastreerde kater van 2,5 jaar.
Ik heb alle princiepes goed doorgelezen en wil een eerste bestelling gaan maken.
Nu vraag ik me alleen af hoe het gaat met het overzetten.
Kan ik beter wachten tot dat de nieuwe kitten er is of de oude eerst proberen over te zetten?
Ik wil graag gaan barfen omdat dit een stuk goedkoper is dan kvv volgens mij.
Snijden jullie dan eerst de hele bestelling in stukjes en dan in de juiste porties?

Wat ik me ook nog afvraag is wat je doet als de kat in het begin niet alles wil eten. Ik snap dat je eerst dingen gaat proberen maar doe je dat dan naast de brokjes? Als hij het namelijk nog niet goed eet dan krijgt hij toch te weining binnen als ik de brokjes helemaal weghaal?
Maar het is ook niet goed voor de zuurgraad van de maag om beide tergelijkertijd te geven en de kat wordt minder geprikkeld om het verse voer te eten. In de tussentijd kvv of is dat onzin?

Groetjes! Naomi
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2421839
Je kan meteen gaan barfen, overzetten via kvv is niet nodig.  Al is dat wel niet eenvoudig als je kat weinig wil knagen of het vlees niet zo lekker vind. Dan kan malen het al een stuk eenvoudiger voor hem maken.  Je kan ook zelf malen, als je een molen aanschaft.  Weet ook dat katten niet van in het begin zomaar alles kunnen wegknagen.  Ze moeten het leren en hun kaakspieren moeten wennen.  Daartoe kan platmeppen van vleesbot helpen en het spiervlees niet in al te grote brokken aan te bieden in het begin (anders kunnen ze het moeilijk hebben met er vat op te krijgen als ze weinig ervaring hebben).

Je kan het beste wel meteen brok en blik weglaten, anders krijg je hem vaak niet over.  Als hij niet alles meteen lust, is het geen ramp als je even wat mager in diersoorten moet voeren en niet aan 5 verschillende komt.  Dat komt dan wel.
Pas als hij echt enkel maar vb kip lust, zou je kunnen overwegen een complete kvv op basis van kip te kopen. Eentje met een premix dus, zodat die ene smaak ook compleet is. Dan ben je gerust dat hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft, ookal eet hij enkel kip.  Vanaf die kvv kan je er dan, op het gemak, andere smaken gaan onder mengen.

Maar eerst maar eens bij het begin beginnen. ;)
Heb je al eens getest of hij een rauw stukje vlees kan appreciëren? Een stukje kip of rund of lam? Geef gewoon eens een friemeltje als je zelf vlees klaarmaakt (als je vlees eet natuurlijk) om te zien of hij het als eten ziet of niet.
Als hij het lust, weet je dat je al een stap verder bent dan als hij het niet lust.
Als hij het niet lust, kan je best beginnen met de mengen met blik.  Zodat hij leert dat het eten is.  Steeds iets meer kvv toevoegen en wat minder blik, op een tempo dat hij het blijft eten.

Als hij vlees wel lust en misschien zelfs erg lekker vind, kan je meteen over op volledig vlees.  Mijn katten kregen al een tijdje vlees als extra en dat was veeeel lekkerder dan brok, maar op het forum blijkt dat lang niet alle katten er zo over denken. 
Als hij het erg lekker vind, heb je geluk, en kan je meteen gaan barfen.  Zoals gezegd kan het niet veel kwaad als hij wat moet wennen aan bepaalde smaken, zolang hij maar eet.  Dus dan geef je gewoon wat meer van wat hij wel lust. 
Je kan het ook eerst een tijdje malen of in kleine stukjes snijden als hij het nog niet lekker genoeg vind om vb moeite te doen op zijn vleesbot (even voormeppen kan ook helpen).  Of als hij bepaalde organen niet wil, kan je die even fijn snijden of malen en mengen onder iets dat hij wel lekker vind. Zo wennen aan de smaak. 
Iets heel lekkers bij in de bak leggen wil ook al eens helpen.

Ikzelf heb Luis aan de nier gekregen door een konijnenniertje dat nog in een karkasje zat zo te voeren. Konijnkarkas is zijn favoriet en het niertje ging mooi mee naar binnen. Sindsdien eet hij nier ook gewoon, terwijl hij het eerst echt overtuigend weigerde.



Hoe je je vlees opslaat, is wat je zelf het handigste vind.  Ik portioneer als het binnenkomt.  Ik vries het in voor alle katten samen per dagportie van elk onderdeel.  Dus geen spier en vleesbot bij elkaar maar wat ze op een dag eten aan spier en wat ze op een dag eten aan vleesbot apart.  Ik haal dan dagelijks een pakketje vleesbot, spier en bepaald orgaan uit. Ik wissel de organen af, dus een dag hart en de volgende lever en zo verder. Maar je kan ook een orgaanmix maken als hij dat beter eet.  Of als je dat zelf leuker vind.  Ik heb hier katten die nogal houden van de zuivere smaak van vb hart en dat wil ik ze niet ontnemen.

Ik zou als ik jou was niet wachten met je oudere kater over te zetten tot de kitten komt. Een kitten zet je heel eenvoudig over, zeker als ze bij de fokker al wat vers krijgen (kan je vragen).  Het is gewoon een stuk eenvoudiger als je kater op dat moment al over is zodat je niet met een volledig barfende en een moeilijkere eter zit. Bovendien wil je liever niet te veel met je oudere kater zijn eten bezig zijn als je kitten komt. ;)

Veel succes!
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 08 aug 2012, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2421841
Welkom!

In de tussentijd kvv geven kan een makkelijke overstap zijn, voor zowel de mens als de kat, maar het hoeft niet.
Ik heb in den beginne alles door elkaar gevoerd (ook brok en vleesbot, wat niet aan te raden is voor maagzuur zoals je zelf al zei) en ook tussendoor kvv. Toen ik volledig rauw ging voeren, heb ik helemaal barf gaan geven. Otje is toen verplicht op de kvv gegaan, want die wilde toen al niet knagen. Sien gewoon helemaal barf. Later is Ot ook op barf gegaan, maar dan in primair zelfgemalen vorm.

Ik heb voor iedere kat een apart menu, omdat die van mij dus verschillend eten.
Ot krijgt haar avondeten gemalen en ik maal (of laat malen in mijn geval; meneer koekje bedient de vleesmolen) om de 4-6 weken. Het menu van Ot is dus voor die periode en heeft een totaalgewicht van 3 kilo. Alles roer ik door elkaar en dan porties maken in een muffinvorm. Invriezen en de volgende dag de muffins ontvormen en in een zipzak doen in de vriezer. Iedere avond heeft zij dus een muffin. Meer informatie ter lering en vermaak staat in de sticky.
Sien heeft een standaard weekmenu. Stel, de porties kippennekken zijn op, dan haal ik een nieuw pakje uit de vriezer (pond of kilo) en ontdooi dat zover dat het van elkaar komt. Dan doe ik losse kippennekken per stuk in een boterhamzakje en die zakjes in 1 zipzak en terug in de vriezer.

Normaal heb ik meestal wel een voorraad voor 2 maanden dicht onderin de vriezer zitten. De zipzakken met porties liggen daar bovenop.
Ik snij zo min mogelijk; Sien heeft immers zelf tanden en weet die ook te gebruiken. Alleen als een lap echt te groot is voor 1 porties, dan snij ik het in kleinere stukken.

Hoe jij wilt overstappen, mag je zelf weten.
Er zijn mensen die voor de geleidelijke aanpak gaan, dus eerst mengen met iets lekkers en daarna het lekkere afbouwen. Er zijn ook mensen die van de rigoreuze aanpak zijn. Dus van de ene op de andere dag brok/blik weg en volledig barf (of kvv) voorzetten en alleen dat zal er gegeten worden.
Welke manier de beste is, is afhankelijk van de mens in kwestie en ook wel van de kat. Er zijn katten die helemaal in weigermodus gaan en niet meer willen eten (risico), er zijn ook katten die zich er snel bij neerleggen en eieren voor hun geld kiezen en het toch maar opeten.
Je kan de oude wel alvst overzetten, je hoeft niet te wachten tot het kitten er is. Een nieuw kitten ineens in huis geeft toch wat stress en onrust, ik zou ervoor kiezen om de stress en onrust van het overzetten op ander voer al gehad te hebben.
Laatst gewijzigd door koekje op wo 08 aug 2012, 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Naomi25
#2421860
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik heb nu de percentages en alles uitgerekend voor mijn oude kat en wil gaan bestellen.
Ik woon in uithoorn (nh) en wilde bestellen bij caroba.
Nu zie ik dat ze daar al vrij veel gemalen mixen hebben (wel barf), zonder duidelijke percentages.
( bijv. http://webwinkel.caroba.nl/vers-vlees-v ... malen.html )
Ze hebben te weinig losse dingen om denk ik tot een goed menu te komen.
In de mixen zit meestal bot en spiervlees maar ook soms organen.
Kan ik mijn voer volledig krijgen door de mixen te gebruiken of zijn die mixen geen goed idee.
Weet iemand misschien een webshop die ook bij mij in de buurt levert en wel losse spullen verkoopt?

Groetjes,
Naomi
Gebruikersavatar
Door koekje
#2421873
Ik vind mixen vreselijk onhandig.
Je weet vaak niet wat er precies inzit, dat is een zo goed als onmogelijke variabele in je menu. Een ander nadeel van voorgemalen spul is dat je de kwaliteit niet kan beoordelen.

Er zijn best veel andere barfers in NH en de kop van NH (alles boven A'dam is voor mij de kop van NH  :P ).
Je kan eens kijken bij de verzameldraad van de kaaskoppen bij Vraag&aanbod en de boel daar in de gaten houden als er samen besteld wordt. Dan kan je meedoen en zo bespaar je veel kosten en kan je ook aan andere dingen komen.
Andere webshops dan Caroba zijn Richard/Degomeat (is beiden van Henk), Lupa, Herby (die doet het toch weer sinds nieuwe eigenaar?). Meestal zit daar wel een minimum bestelbedrag aan. Als je er zelf niet aankomt, kan je een oproepje zetten in Vraag&aanbod, dan kunnen anderen met jou meebestellen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2421952
Naar het schijnt zijn er de laatste tijd veel klachten over Caroba.
Ik zou het zelf niet weten, maar er werd mij op gewezen.

Lupa besteld ook overal aan huis, maar je moet al 100 euro hebben geloof ik, om gratis te zijn.
Ik zou me inderdaad eens aanmelden in de verzamelgroep van je provincie, zeggen dat je nieuw bent en vragen of er iemand van plan was te bestellen of je mee kan bestellen.

Je kan best ook eens rondkijken hoe de verzamelplaats in zijn werk gaat en of dat niets voor jou is.  Ik bestel ook altijd via daar, ik vind dat het eenvoudigst, maar er zijn ook mensen die liever in eigen regio of alles bij 1 leverancier bestellen. Het is maar wat je zelf het aangenaamst vind.

Oh ja, mixen gebruik ik dus ook niet.
De mixen van Caroba zijn wel van Kiezebrink. Normaal moet je daar de samenstelling van kunnen vinden op hun site (van Kiezebrink), maar dan nog is het onhandig rekenen.  Dat maakt het barfen moeilijker ipv eenvoudiger.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 08 aug 2012, 17:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2421975
Mijn enige ervaring met Caroba is een doos kuikens die ik met iemand anders had meebesteld. Dat duurde wel best lang voordat ik die in mn vriezer had; iedere keer gezanik en uitgestelde levering. Uiteindelijk is dat wel goedgekomen, maar ik vond het gehannes.
Het excuus was uitbreiding van de webshop etc en dat gaf strubbelingen, dus dat zou met de tijd goed moeten komen.
Door Limpy
#2422115
:hi: Naomi.
Weet niet of je een auto hebt en makkelijk in amsterdam kunt geraken om vlees te halen?
Daar wordt ook wel eens samen besteld zodat je geen leveringskosten hebt.
Door Naomi25
#2422173
Wat een leuk forum!
Snelle reacties en iedereen denkt mee!

Ik heb bij mijn kat alleen nog maar een keer gekookte kip geprobeerd (dacht toen nog dat het rauw niet mocht). Dat vond hij wel lekker. Zal even kijken of ik morgen iets met kip kan gaan maken!

Ik heb even rondgekeken op de verzamelplaats en ook een berichtje geplaatst. Pff volgens mij is het meer moeite om aan het vlees te komen dan het vlees mixen en geven op zich.

Ik kan wel redelijk makkelijk in amsterdam komen. Mijn vader werkt in de bijlmer dus misschien zou hij wat voor me mee kunnen nemen. :)

X Naomi
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2422628
Het is even wennen aan de verzamelplaats, maar je leert het snel en dan kost het niet zoveel moeite.
Eens je de mensen in je buurt kent of de mensen die al eens met een lijntje voorbij komen, heb je snel door waar je kan bij bestellen en waar niet.
En als je iets niet begrijpt, vragen maar, vragen staat vrij. ;)

Er zou ergens ook een topic moeten zijn waarin uitgelegd staat hoe de bestellingen via de verzamelplaats precies in zijn werk gaan. Wat je rechten en plichten zijn om het maar zo te zeggen.  Gewoon duidelijk uitgelegd wat de bedoeling is.
Topic is gestart door Suzanne geloof ik.
Door Naomi25
#2422734
Depp
Gewicht 3,6 kilo
3% van het lichaamsgewicht is 108 gram per dag
108 x 7 = 756
Je menu kan bestaan uit:
50% vlees/bot = 378g     
20% vlees, = 151g
15% orgaanvlees = 113g       
15% bijproducten =113g

2 kilo Kippennek, 1kilo kippenrug,  2 konijnschouder,1 kilo paardenvlees met bot = 4500: 378= 11 weken
1 kilo kalf, 1 kilo kalkoen= 2000:150= 13 weken
1 kilo konijnorganen en 1 kilo lamshart= 2000:113= 18 weken
1 kilo vis= 1000:13= 9 weken (+ 1 ei per week)


Ik had het tot nu toe zo bedacht. Hebben jullie nog feedback?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2422778
20 spier vind ik wel weinig.
En als er nog bot of calcium in je bijproducten zit, dan zal die 50% vleesbot wel te veel zijn.

Persoonlijk reken ik bijproducten niet in mijn menu.  Ik trek het gewoon van het totaal af en bereken enkel verhoudingen bot, vlees en orgaan in een menu.  Je verhoudingen van bot, vlees en orgaan is nu: 59% vleesbot, 23% spier en 18% orgaan.  Zie je dat die verhoudingen dus niet helemaal kloppen dan?
15% bijproducten vind ik ook wel wat veel.  Wat reken je daar allemaal onder? Kuikens? Vis?  Want in beide zit bot en kan je beter als compleet in je menu rekenen. Dat komt er op neer dat je het gewoon van je totaal aftrekt en de rest van je menu de verhoudingen berekenen. 

En dat paardenvlees met bot, is dat gemalen? Want anders valt dat bot niet te eten en moet je het vlees er vanaf snijden en als spier geven.
Door Naomi25
#2422896
@ pearlsofpassion
Ik snap wat je bedoelt. Maar dit zijn de verhoudingen die ik op deze site vond. Moet ik de verhouding spier dan omhoog doen en minder bot? Stel 40% bot, 30% spier en 20% orgaan?
Ik wil vis en ei geven als bijproducten maar die ga ik er dan inderdaad gewoon vanaf trekken. 1 x in de week vis als vervanging van 1 maaltijd ofzo.

@ koekie
Dat had ik gelezen maar dit is voor mijn poes van 2. Toch bedankt! Ik zal de kitten zeker meer geven maar ik heb besloten te wachten op een nestje wat elk moment geboren kan worden met prachtige ouders. Dus dat gaat nog wel even duren. Dan hoop ik het al wat meer eigen te hebben gemaakt.
Door Limpy
#2423004
Naomi, als je dit paardenvlees met bot op de site van degomeat gezien hebt, dit is ongemalen en wat p.o.p. al zegt: dat bot is veel te hard voor katsels.
Kun je beter vervangen door bv eendenvleugels, deze zijn ook goed bevleest.
Zij hebben ook paardenvlees zonder bot.

Qua percentages is 40-45% vleesbot, 35% spiervlees, 15% orgaan ook wel leuk (hou je 5% over, voor bv een ei)
Je kunt ei ook door het vlees husselen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door