Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#2420093
Beste iedereen,

Sinds een week is Kiba over op NRV. Dit heb ik langzaam aan opgebouwd. Sochtends kreeg hij minder kvv en dan kreeg hij savonds wat hij miste aan kvv in de vorm kan kippenbouten of poten. Later ben ik wat vlees gaan geven en zo heb ik het kvv afgebouwd en het vlees opgebouwd. Nou eet hij prima maar is hij steeds aan de diarree.. Ik heb het vermoeden dat hij te weinig bot krijgt in zijn menu en daarom aan de dun gaat..

Op een ander forum heb ik hulp gekregen met het maken van een menu omdat ik zelf geen rekenwonder ben en ik er nog niet  zo heel veel van snap. Maar iemand anders op dat zelfde forum zij weer dat ik een verkeerde verhouding had wat betreft het orgaan vlees en het bot. Omdat er op dit forum alleen maar mensen zijn die vers voer voeren vroeg ik me af of er iemand hier misschien een kijkje zou willen nemen naar mijn menu om te kijken of het nou wel klopt of niet..

Hier onder dus de berekeningen voor mijn menu:

(de tekst die "normaal" geschreven staat zou het barf menu moeten zijn als ik barf zou gaan geven, het vet gedrukte is het nrv menu wat ik momenteel aanhoud en het onderstreepte is wat volgens de andere hulp een beter samenstelling zou moeten zijn).

Barf

>>> NRV

35 x 2% = 700 gram

700 gram x 7 dagen = 4900 gram per week
>>> 700 gram X 6 dagen= 4200 gram p/w + 1 dag pens

4900 gram x 70% = 3430 gram spiervlees
>> 60-70%= 2520-2940 gr    40-55% = 1960-2695 gram

4900 gram x10% = 490 gram orgaanvlees waarvan 175 gram lever en 70 gram nier (niet van kip of rund!!!)
>>> 15-20% = 630-840 gr  15-20% = 825-980 gram

4900 gram x10% = 490 gram bot
>>> 15-20% = 630-840 gr    30-40% vleesbot = 600-1960 gram

4900 gram x10% = 490 gram overige
>>> vervalt


Ik hoop dat iemand mij kan helpen want Kiba moet snel van zijn diarree af  :(
Laatst gewijzigd door Marjo en Kiba op ma 06 aug 2012, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
#2420161
Elders op de website staat de handleiding voor Barf, daarin vind je alle info die je nodig hebt.  Ook dat je een hond afhankelijk van de methode die je aanhangt 30-40% vleesbot moet voeren. (Vleesbot bestaat voor de helft uit vlees en de andere helft uit bot bv kippennekken.  Ook de andere percentages vind je in deze handleiding. Voor honden ben ik niet zo gped op de hoogte van percentages, ik heb alleen een kat. Onze kat barft, maar katten hebben geen groenten en pens nodig, dus er is een verschil.  De handleiding is toegespitst op honden, mijn advies is deze goed door te nemen en vervolgens een menu samen te stellen.
Voor de diarree is het handig om te weten dat orgaanvlees en pens laxeert en dat vleesbot een stoppende werking heeft.  Daar kun je dan een beetje mee "spelen" wat je percentages betreft  (mits je de verhouding natuurlijk niet helemaal om zeep helpt)  tot je de verhouding hebt waar je hond het goed op doet wat de poeperij betreft. 
Zo krijgt onze kat bijvoorbeeld vaak ietsje pietsje minder vleesbot omdat hij anders niet meer kan poepen, voor het vleesbot in de plaats geef ik dan weer een ietsje pietsje meer spiervlees , maar bij goed bevleesde karkassen doe ik dat weer niet. 

Gr tomcat
#2420212
Bedankt voor je antwoord! Maar ik ben opzoek naar een nrv menu.. Misschien is dit dan toch niet de juiste plek om dit te plaatsen?
Dat van dat bot en orgaan weet ik idd.. Ik denk dus ook dat daar de fout zit in mijn menu maar ik ben echt een beetje een kneus wat het samenstellen van het menu betreft.. Ik wil het graag leren en door krijgen maar heb toch een klein beetje hulp nodig van mensen die er wel echt verstand van hebben  :) ;) Ben nogal onzeker wat dat betreft omdat ik verder niet echt mensen om me heen heb die me kunnen helpen.. (mn ma houd zich er ook niet mee bezig en mn pa roept alleen maar dat ik Kiba lamshart moet geven  :-X)
#2420243
Op dit forum ben je al terecht gekomen . Ik weet niet op welk ander forum je hulp hebt gekregen en/of jezelf al hebt ingelezen ?
Want dat goed inlezen en het zelf gaan snappen is toch wel erg belangrijk  ;)
Zo kan je ook tot een besluit komen of je Barf wilt gaan voeren of toch NRV
Ik weet niet of je dit forum ook kent ?

http://www.voernatuurlijk.nl/forum/

Ik zou er echt even goed de tijd voor nemen en niet zomaar even wat gaan doen
Je kan bv al eens de menu,s gaan bekijken op beide forums
En natuurlijk verder lezen in de bibliotheek enz
En misschien tot die tijd je hondje een goed kvv blijven geven
#2420245
Ik heb me zoveel mogelijk ingelezen en ook al contact gehad met de webmaster van voernatuurlijk maar kom toch niet zo veel verder helaas :( Het probleem van het niet zo snappen is eigenlijk alleen bij het percentage berekenen... (en das natuurlijk het grootste deel... :-\) Voor de rest snap ik wel gewoon hoe het werkt qua spiervlees bot en orgaan zeg maar..

Maar ik moet eerlijk bekennen dat ik vergeten was ook nog even op voernatuurlijk kan vragen of mensen me het beter kunnen uitleggen!! Dus bedankt voor het helpen herinneren!  :biggrin2:

Zomaar even wat gaan doen wil ik zeker niet! Daarom dat ik ook hier een topic heb geopend. Ik maak me snel zorgen om Kiba en dacht dat ik het zo mooi voor elkaar had omdat iemand die zelf ook nrv geeft aan haar honden mij geholpen had met het menu maar het klopt ergens toch niet...

Bedankt voor het mee denken iig!!  :biggrin2:
#2421233
Hoi,

http://menu.gelukkigdier.nl
Je vult in dat het een hond betreft, vult gewicht  van de hond in,  kiest uit NRV of Barf en automatisch verschijnt je menu.
Voor jou hond van 35 kg heb ik het even gedaan:

35 kg, 2 % is 700 gr per dag uitgaande van 7 dagen in een week NRV

40 % vleesbot = 1960 gr per week = 280 gram per dag ( uitgaande van 50 % kaal bot en 50 % vlees)
45% spiervlees = 2205 gr per week = 315 gr per dag
15 % orgaan = 735 gram per week = 105 gr per dag  (daarvan de helft pens en de andere helft hart, lever en nier)
                                                                                (52,5 gr pens en 52,5 gr hart/lever/nier)
Voorbeelden van spiervlees, vleesbot en orgaanvlees worden ook genoemd, daarvoor kun je op een linkje klikken. 
Heel handig deze rekenwijzer van gelukkig dier, vooral als je zelf geen rekenwonder bent ;)
Je kunt het elke dag zo doen al hierboven staat natuurlijk, maar je kunt ook
zelf kijken hoe je dit over de week verdeelt, maar als het beestje gevoelig is voor diarree zou ik wel elke dag inderdaad die 280 gr vleesbot geven en voor de rest kun je dan kijken waarop de hond het beste reageert. Wel zorgen voor voldoende variatie in de diersoorten die je voert natuurlijk, minimaal 5  en een beetje oppassen met vette vleessoorten denk ik ivm de race, maar ook ivm de voedingswaarde in verhouding tot de caloriën zeg maar.

Groetjes Tomcat
#2421238
Hoi Tomcat,

Heel erg bedankt voor je laatste berichtje! Ondertussen heb ik samen met mijn moeder (ze was eindelijk berijd me te helpen...) het helemaal uit gerekend en een mooi menu gemaakt. Ik heb voor elke dag vleesbot staan en iets minder orgaan gerekend. De hele berekening klopt helemaal ^^

Ik ga nog wel even op de site kijken voor de vlees soorten en de vleesbotten.

Nogmaals heel erg bedankt voor het mee denken!! :D
#2421240
De NRV-percentages zijn:
15% bot (kaal bot)
15% orgaan (zonder pens!)
70% spiervlees

Dit komt overeen met:
30% vleesbot
15% orgaan
55% spiervlees

Die 15% orgaan is zonder pens. De NRV'ers geven 1 dag in de week pens als completen maaltijd....
Dus totaal per week (0.7 * 6=) 4.2 kilo bot, spier, orgaan + 0.7 kg pens
Die 4.2 kg wordt zo verdeeld over die 6 dagen:
30% vleesbot = 1.26 kg
15% orgaan = 0.63 orgaan (hart, lever, nier)
55% spiervlees = 2.31kg

Zo duidelijk???
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door