Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2387609
Sinds de loodvergiftiging en de buikoperatie van Mowgli krijgt hij 1/2 stinkblik en 1/2 vers. Ik ben echter niet tevreden omdat Mowgli's vacht die voor zijn ziekte zo mooi glanzen en zacht was, sindsdien erg dof is en de vacht staat open als hij zit.
Ik heb ook het gevoel dat Mowgli meer plast dan voor de operatie en ben dus bang dat misschien toch zijn nieren zijn aangetast door de loodvergiftiging, hoewel de da meende dat van binnen alles er goed uit zag toen hij geopereerd werd.

Twee dagen geleden heb ik ook nog vasgesteld dat Mowgli weer ontstoken tandvlees heeft. Toen hij in november 2011 gecastreerd werd (hij was toen 6 maanden) heeft de da een stukje "wildvlees" van zijn tandvlees weggebrand en ook tandsteen verwijderd.

De laatste dagen is Mowgli iets rustiger dan normaal, hij speelt wel, maar "terroriseert" ons niet om te spelen, zoals hij altijd deed. Vooral mijn vriend vindt de hele tijd dat Mowgli zo rustig is, ik heb echter het gevoel dat mijn vriend overbezorgd is. Ik weet niet wat ik er van moet denken, het is de laatste dagen zwoel weer, waardoor het kan zijn dat hij wat rustiger is, hij is inmiddels meer volwassen, laat ons tegenwoordig uitslapen, dus misschien kan het ook zijn, dat hij wat meer volwassen wordt en daardoor ook overdag wat rustiger wordt. Mowgli eet nog steeds, wel minder dan voor de operatie, maar ja, volgens mij heeft hij gewoon minder nodig, omdat hij op dit moment niet meer groeit; hij is van half april 2011.

Hier gaat nog steeds de discussie over vers voeren of niet. Twee weken geleden is deze discussie dan ook ernstig geëscaleerd.
Ik geef nog steeds vers vlees en de laatste dagen wat meer vers dan dat hij blik krijgt. Zodoende kwam vandaag het verwijt dat hij daardoor rustiger kan zijn. Mijn vriend meent ook, dat het niets met ontstoken tandvlees kan zijn.

Ik heb zojuist een afspraak met de da gemaakt, omdat ik zijn bekkie wil laten controleren, een algemeen bloedbeeld wil laten maken en een check-up.
Helaas is de da niet pro-vers en zie de afspraak nu al met angst en beven tegemoet, omdat ik bang ben dat er weer een mega discussie gaat komen. Mijn vriend gaat natuurlijk het rauw voeren opnoemen en zijn angst hiervoor. Hij weigert nog steeds informatie te zoeken over de voordelen van het rauw voeren en wat het inhoudt.

Ook wil mijn vriend niet dat we samen even in het bekkie van Mowgli kijken om precies te kijken wat er alles ontstoken is, omdat we maandag toch naar de da gaan. Alleen red ik dit helaas niet, omdat Mowgli zich goed verzet. Maar als Mowgli ontspannen ligligt, kan ik zijn "lippen" optillen en dan kan ik aan de zijkanten zien dat de randen van het tandvlees rood zijn....

Vandaag even een thermometer in de apotheek scoren, zodat ik minstens kan controleren of hij koorts heeft, zoals de da assistente adviseerde...
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 13 jul 2012, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
#2387676
Rustiger door het weer kan wel, dat zie ik hier nu ook gebeuren. Ze spelen nu vooral 's nachts, maar echt wel flink korter dan normaal.

Maar rustiger door de leeftijd lijkt me onwaarschijnlijk. Mijn katten werden na een jaar veel drukker, meer uithoudingsvermogen, meer kracht en dat resulteerde in meer en wilder spelen. Wel wisten ze toen dat ik het niet leuk vind om wakkergemaakt te worden, dus lieten ze me soms wel uitslapen, maar echt rustiger werden ze niet.

Nu is Mowgli wel alleen, misschien dat dat iets uitmaakt?
#2387684
Als het in berlijn net zo´n weer is als hier zou ik vooral daaraan wijten.
Hier in huis ± 27°c en nogal benauwd, zelfs de 2 oosterlingen liggen nu compleet voor del (die zijn normaal best hyperactief en altijd in voor een spelletje)

Kan me wel voorstellen dat als zn tandvlees wat zeer doet dat hij daar ook minder door eet.
Kan het niet ook zo zijn dat de gevolgen v/d loodvergiftiging pas later zichtbaar worden?
Hoop het niet dat dit zo is en dat het alleen maar zn tandvlees is....

Zonde dat jullie zo´n discussies hebben over het versvoeren, tis zoveel beter voor mowgli....
#2387707
Hier is het ook enorm zwoel weer, waardoor ik ook denk dat het vooral daardoor komt dat hij zo rustig is. Mijn vriend kreunt en steunt zelf ook dat het zo warm is, dat dat zal ik hem nog naar zijn hoofd slingeren als hij weer een opmerking maakt. Afgelopen zomer toen Mowgli nog een Mowglietje was, hadden we overdag ook temperaturen van 30 graden en daarboven. Toen was Mowgli overdag ook rustiger en sliep hij veel. Ook jonge dieren nemen gas terug bij warmte. Mijn vriend is gewoon overbezorgd. Ik geloof dat het goed is dat we (nog) geen kinderen hebben.
fem fatale schreef: Nu is Mowgli wel alleen, misschien dat dat iets uitmaakt?
Misschien dat het uitmaakt. Hij laat zich wel animeren tot spelen en gaat er dan ook  helemaal voor. Maar hij speelt ook veel zelfstandig. Ik merk niet dat hij wilder wordt naarmate hij ouder wordt. Hij is eerder wat rustiger geworden, scheurt niet meer de hele tijd van krabpaal over de bank, terug over de bank ons buro over en weer terug, wat hij graag deed toen hij nog erg klein was. Hij speelt vooral graag met zijn dozen en zijn ikea muizen.
Limpy schreef: Zonde dat jullie zo´n discussies hebben over het versvoeren, tis zoveel beter voor mowgli....
Maak dat mijn vriend maar eens wijs. Ik vind het ook erg jammer, ik vind het zo enorm leuk om met zijn "dieet" bezig te zijn, zijn  menu's samen te stellen en te kijken wat hij wel en niet eet.
En ik was zo trots, omdat iedereen die bij ons kwam altijd zei hoe mooi hij glansde en hoe zacht zijn vacht was. Dat is nu alles niet meer :(
#2396567
Afgelopen maandag zijn we dus met Mowgli bij de da geweest.

Als eerste moest ie op de weegschaal, met zijn 15 maanden is hij 4,6 kg, een goed gewicht, zwaarder hoeft ie niet te worden. Hij heeft een mooi sixpack stelde de da bij het aftasten vast, en de onderbuik is een heel klein beetje spekkig. Ik had dat van tevoren ook al gezien, en was van mening dat hij niet meer zwaarder hoeft te worden mijn vriend vond dat ik overdreef, tot de da dit maandag bevestigde ;)

Blaas, nieren en lever en darmen voelde bij aftasten prima aan. Wat alleen erg stom was, ik had er 's avonds niet aan gedacht zijn bordje met de late avondmaaltijd weg te halen voor de nacht, Mowgli was du niet nuchter, een bloedonderzoek konden we dus wel vergeten. Ik moet er ook bij zeggen, dat de assistente niet gezegd had dat ie nuchter moet zijn toen ik de afspraak maakte en zei dat ik een bloedbeeld wil laten maken.

Ook zijn vel vond de da in orde, mooi glanzend en zacht. Ik ben er nog steeds niet tevreden mee, ik weet hoe zijn vel afeglopen maart was voordat hij zoe ziek was. Maar de da was van mening dat door de castratie de vel ook verandert van structuur, zij denkt dat ik nog steeds het babyvelletje voor ogen heb. Terwijl Mowgli afgelopen maart, toen hij zo ziek werdal 11 maanden was. Dus volgens mijn had hij toen geen babvelletje meer.
De tandvleesontsteking was maar minimaal, niets om ongerust over te zijn en ook over het tandsteen wat hij al een beetje heeft hoeven we ons geen zorgen te maken. "Gewoon iedere 2 tot 3 jaar een tandartsbehandeling" zei ze. Hmhmmmmmm...

Dat Mowgli rustig is weet ze aan het benauwde weer, aan het feit dat hij ouder is en dus wat meer gaat chillen, aan de castratie, die was in november 2011, een castratie laat niet metten zijn werking zien en ook aan het feit dat hij nu meer gewicht heeft dan een aantal maanden terug, waardoor hij ook wat rustiger wordt. Ik vond het ook niet echt verontrustend, maar mijn vriend wordt altijd meteen panisch zodra Mowgli wat rustiger is of wat minder eet. Hij is zo overdreven bezorgd.

En toen kwam het. Ze vroeg wat hij te eten kreeg. Dus ik antwoordde dat hij half/half krijgt, toen keek de da al een beetje raar. Toen vertelde mijn vriend dat ik laatst de gehaktmolen had getest en dat hij het er niet mee eens is. Ja, ik wilde een "testloop" doen, wat ik ook gedaan had, ik kreeg echter de kans niet om veel te testen omdat er onverwacht visite kwam.

En in tegenstelling tot de vorige keer, toen ik ALLEEN bij de da was om het stukje lood uit Mowgli's buik te brengen zodat het naar het laboratorium voor onderzoek gestuurd kon worden en tijdens on laatste telefoongesprek over de uitslag van het laboratoriumonderzoek van het stukje lood, waar de da me vertelde dat de mensen in het laboratorium en ook zij zelf van mening waren dat het lood niet van de vleesmolen komt, was de da nu ineens van mening dat ik dat ding moet weggooien, omdat ik het niet weer moet riskeren met Mowgli.

HALLO???????? ik dacht dat ze een grap maakte! Ik was pislink maar hield me wel in. EN BEDANKT! Moet ze vooral zeggen waar mijn vriend bij is, nu is hij natuurlijk helemaal van mening dat versvoeren niet goed is, vanwege de ervaring met de vleesmolen, omdat hij denkt dat Mowgli voedingsstoffen gaat missen en omdat hij te lui is zich erin te verdiepen, het is makkelijker een stinkbl*k te openen. Ik kon echt wel janken, en nu nog steeds. Ben alweer aan het overleggen om een andere da te zoeken, of misschien een afspraak met een heilpraktiker te maken zonder Mowgli maar met mijn vriend, om een voorlichting over vers voeren te krijgen, zodat mijn vriend het ook eens van een gek uit het vak te horen krijgt.

Conclusie van de da: Mowgli is een gezonde jonge kater.

Ik ben nog wel van plan een bloedbeeld te laten maken, omdat ik zijn vel niet mooi vind (maar kan ook door dat stinkbl*k komen wat hij ook nog krijgt) en nog steeds vind dat hij best wel veel plast. Ik denk dat het pas in augustus gaat gebeuren, omdat we nu teveel aan ons kop hebben.
#2396629
Mevroi Kruim schreef: Nou, goed toch iha!
Ik ben ook erg blij dat hij gezond is :)
Mevroi Kruim schreef: En als je vriend gaat lopen zeuren dan zeg je gewoon dat Mowgli er zo goed uitziet en het zo goed doet dankzij het versvoeren.
Voor zover ik de kans krijg ja.

Vandaag werd ik dus gewoon gesaboteerd door mijn vriend. Ik had gemalen konijnenkarkas, gemalen runderkopvlees en blokjes lamslever waar ik een half geklutst bio eitje door heb geroerd. Mowgli is niet zo'n fan van ei, maar de stukjes lever at hij en later ook de rest van zijn mix met ei. Hij eet altijd in porties, dus ik laat altijd gewoon zijn bord staan, zo ook deze keer.

Toen ik op een gegeven moment even weg was geweest en weer terug kwam, zie ik dat mijn vriend in de keuken staat en een bord had afgewassen. Het bord met vers was weg en ik weet zeker dat het nog lang niet leeg was. Beweert hij het was bijna op en Mowgli had niet meer zo'n zin. Yeah right.... Knalt ie vervolgens bijna een half stinkbl*k (inhoud 400 gr.) op het bord en zet dat neervoor Mowgli. 200 gram stinkbl*k!  Dat was vanavond om een uur of 7. Nu is het bijna 1 uur en het bord staat er nog steeds met een grote hoop.

Nu weet ik dus niet hoe veel vers hij had vandaag, het ging me een beetje te ver om in de vuilnisbak te kijken. Ik vind het niet zo erg als mijn vriend hem persé stinkbl*k wilt geven, maar hij geeft gewoon veel te grote porties in 1 keer. Een paar lepels per keer is genoeg en ik kan het hem gewoon niet wijs maken... Nouja, ik denk dat ik beter naar bed kan gaan, ik voel weer van alles borrelen als ik eraan terug denk.
#2396817
Dat zijn vacht niet zo mooi is, komt vast door het blik.
En dat hij veel plast kan daar ook van komen. Blik bevat meer vocht dan vers.

Over de ruzie's met je vriend kan ik me niet verder uitspreken, daar moeten jullie zelf uit komen. Maar weet wel dat er ook veel verschil in kwaliteit van blik is.  Als je dan toch verplicht wordt om Mowgli blik te laten eten, kan je er minstens voor zorgen dat het een graanvrij is.
#2397526
pearlsofpassion schreef: Dat zijn vacht niet zo mooi is, komt vast door het blik.
En dat hij veel plast kan daar ook van komen. Blik bevat meer vocht dan vers.
Ik verdenk ook het stinkbl*k ervan dat zijn vacht niet zo mooi meer is, misschien komt het vele plassen door het blik, zit 31% boiullon in, evengoed een bloedbeeld laten maken volgende maand om te zien of van binnen alles in orde is na de vergiftiging.
pearlsofpassion schreef:   Als je dan toch verplicht wordt om Mowgli blik te laten eten, kan je er minstens voor zorgen dat het een graanvrij is.
Het is graanvrij en een hoog percentage aan vlees, maar het stinkt gewoon een uur in de wind, er komen grote stinkdrollen van, ik vind het niet in orde dat een product verkocht wordt als "met lakoen en garnalen" en als je dan op de inhoud kijkt, zit er maar 18% kalkoen in, 4% garnalen in en 46% rundvlees, de rest is bouillon. En dat is bij alle merken zo.
#2406346
Die bouillon is logisch.  Het vlees wordt tenslotte gekookt en komt daar dus droog uit. In goede merken wordt het eigen kookvocht van het vlees toegevoegd (of mee in het blik gestopt, zo kan je het ook stellen).  Dat is wel beter, want anders krijg je een erg droge boel en wat vocht is zeker gezond.  Maar misschien overdrijven ze wel wat, ik weet het niet.  In alle blikken zit zo'n 80% vocht. In vers zit zo'n 60%.

En dat er dan meer rundvlees in zit dan wat er op de verpakking staat is gewoon omdat dat vast een merk is dat standaard met rund werkt.  Daar worden dan andere smaken aan toegevoegd en enkel die staan op het blik omdat dat het enige variabele is.
Er zijn ook merken die met gevogelte als basis werken.

Als barfer vind je dat inderdaad niet kunnen, want je werkt bij barf met diersoorten en daar hoort geen onvernoemde diersoort bij.  Maar blikken werken met smaken.  Het is dus een blik rundsvlees in de smaak kalkoen en garnalen.  Niet enkel garnalen en kalkoen...

Echte zuivere blikjes vind je niet vaak inderdaad.  Cosma en Almo Nature vb wel. Maar die zijn dan wat duurder, logischerwijze. ;)

Ik zou gewoon proberen Mowgli zoveel mogelijk verse hapjes toe te stoppen. Als je graag wil dat hij garnalen eet kan je ze hem beter wat rauw voeren ipv je druk te maken dat er niet genoeg in het blik zit.  Wat er in het blik zit is toch maar voor de smaak want het is kapotgekookt.  De vit en mineralen die toegevoegd zijn, zijn toch bij elke smaak hetzelfde.
Als je een diersoort of iets waardevol vind voor Mowgli, kan je het beter vers geven, dan heeft hij het ook echt binnen. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door