Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2394225
Langzaamaan gaat het hier weer zo goed dat ik naast kvv weer wat BARF wil gaan proberen te voeren.
Nu ben ik sinds ons gedokter een redelijke muts geworden en durf niet zo goed karkas te voeren, omdat hierop de vorige keer de problemen in vlot tempo leken te verergeren en toen werd hierop vaak gespuugd.
Daarom was m'n idee om heel rustig te starten met nekken en dit langere tijd vol te houden, zodat ik als het goed blijft gaan rustig karkas toe kan voegen.
Ik vraag me alleen af in hoeverre de verhoudingen van nekken/ karkas anders zijn en of dit problemen of tekorten op zou kunnen leveren??
Zag ook dat richards naast eenden en kippennekken, ook fazenten en kalkoennekken heeft; heeft iemand daar ervaring mee??
#2396991
Ik heb weleens de fazantennekken gehad, die zijn hetzelfde als kippennekken maar dan met een ander kleurtje en smaakje :) Kalkoennekken heb ik nog niet gehad maar ik heb wel altijd gelezen dat deze vrij hard zijn. Ik geloof dat er in nekken meer kraakbeen zit dan in karkassen maar ik heb geen idee in hoeverre er over een bepaalde tijd tekorten opgelopen (kunnen) worden. Als het voeren van kippen-, fazanten- en eendennekken goed gaat zou ik proberen om een kipkarkasje te geven, deze zijn echt heel zacht en dan misschien samen met een lekker stuk pens?

En misschien alles in het begin even platslaan zodat er geen te grote stukken bot naar binnen gewerkt worden tot het verteren goed gaat. Het enige dat Eira weleens heeft opgegeven waren een paar werveltjes van een eendennek, dit is maar 2x gebeurt en verder ook vrij normaal. Ze at toen ook al hazenrug, dat een stuk harder is, maar daar heeft ze nooit wat van opgegeven en van andere dingen ook niet. Waarschijnlijk had ze even niet zo goed gekauwd en kwamen ze er daarom de ochtend erna er weer uit.
#2397006
Hieronder een paar dingen die Eira kreeg toen ze als pupje vanuit KVV op BARF/NRV ging en die erg zacht zijn:

- kippennekken
- kippenrug
- kipkarkas
- eendennekken
- parelhoenkarkas

Kwartel is geloof ik ook erg zacht maar dat gaat er hier echt niet in. Bij haar ging het eigenlijk meteen goed en na twee weken heb ik eendenkarkas, konijnkarkas, fazantkarkas, konijnenkoppen en haaskarkas toegevoegd. Hazenkoppen zijn vrij hard net als de poten, dit zijn de enige twee dingen die ik een klein beetje bewerk met de hamer omdat ze anders gaat lopen mutsen ::)
#2398213
kalkoennekken kunnen behoorlijk hard zijn, en ook dik.
Ik praat dan over een nek die aan de rompzijde een diameter heeft  van een mok.
Mijns inziens geen beginners bot of een bot  voor honden met maag/verteringsproblemen.
#2398299
Mijn bouviers hebben geen enkel probleem met kalkoennekken, ze zijn er dol op en verteren het zonder probleem. Ze hebben net kalfsribben gehad en dat kostte wel wat moeite, ze deden er vrij lang over en op slinkse wijze heb ik het laatste stuk kunnen afpakken. Mogen ze dat vanavond verder opeten.
#2401579
Dankjulliewel, ik heb 'm.
Dan gaan we starten met enkele dagen zelf samenstellen met nekken (eend kip en fazant) en de andere dagen kvv. (daar zit wel gemalen karkas in)
Als dat goed gaat gaan we toch met karkas starten. Parelhoen en kwartel vond ze heel erg vies. Konijn viel wel enorm in de smaak, dus dat wil ik met eend gaan voeren, omdat er op kip vaak werd gespuugd durf ik dat niet meer. Of zou er een andere reden kunnen zijn waarom erop gespuugd werd??
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door