Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2373924
Een vraagje van iemand die mogelijk Barf vlees wil gebruiken.
Ik geef mijn katten ( noorse boskatten ) brokken maar daarnaast al een aantal jaren dagelijks vers vlees.
Met name rundvlees, af en toe een kuiken en af en toe kip.
Nu zag ik op een internetsite staan dat erook gemalen hazenvlees, konijnenvlees en rundvlees e.d. te koop is.
Dit is het Barfvlees. De prijs is heel goedkoop....zo'n 3 euro en nog iets voor een kg. Normaal gesproken is haas erg duur.
Omdat ik geen ervaring nog heb met Barfvlees nu mijn vraag....Wat  houd bijv. gemalen  hazenvlees in? Is dit voornamelijk bot en pees e.d. omdat het zo goedkoop is?
Uiteraard hoop ik er natuurlijk op dat het gewoon volledig vlees is, want dat zou anders denk ik geweldig zijn. Maar ik wil graag goed blijven doen voor mijn kinders...
Dus wie weet dit? Ik heb al wel gemerkt dat sinds ik rauw vlees dagelijks aan mijn katten geef, ik  eigenlijk nooit geen katten meer heb gehad met diarrhee....Al een aantal jaren nu en dat vind ik super!!! Dat barfers enthousiast zijn over dit dat snap ik wel...maar ik wil graag weten wat ik geef.....En...nog een vraagje...er was iemand die vertelde ooit gehoord te hebben dat BARF vlees minder hygiënisch zou zijn als het vlees wat wij hebben. Is dit zo?
#2373940
Ik zou in eerste instantie denken bij gemalen vlees dat het ook alleen gemalen spiervlees is. De ervaring leert dat dit bij voorgemalen mixjes niet altijd zo het geval is. Benader de verkoper/fabrikant voor vragen over het product als dit verder niet duidelijk is.

Vlees en andere dingen die wij als barf voeren zijn idd meestal goedkoper dan hetgene wat er in de supermarkt verkocht wordt. Dit heeft meerdere redenen. Het kan minder hygienisch zijn, maar dat hoeft niet. De regels voor humane consumptie zijn wat strenger dan voor dierlijke consumptie. Overigens voeren de meeste barfers dierlijke producten die wel voor humane consumptie zijn.
Stel, je koopt voor jezelf een biefstukje bij de AH, al dan niet in de bonus. Dit is dan een mooi vierkant lapje in een bakje en een plastiekje er omheen, stickertje erop etc. Vlees dat wij de katten/honden voeren kan ook rundvlees zijn, maar is niet precies dat zelfde biefstukje. Het is geen mooi vierkant lapje, want het zijn de afsnijsels die zijn ontstaan toen van een stuk koeienvlees een vierkant biefstukje werd gesneden. het zijn dus zeg maar de 'restjes' die overblijven. Ook is het vaak rundvlees van andere delen dan waar een biefstuk wordt uitgesneden. Vlees is immers vlees. Nu zijn er wel delen die een andere of mindere voedingswaarde hebben (voor de kat dan toch) zoals kopvlees (wangen en lippen) en vlees met veel vet of pezen/vliezen, maar dat is een andere discussie.

Een ander iets is dat de prijs ook wordt bepaald door vraag en aanbod.
In NL is er nog steeds een grote industrie op het gebied van landbouw en ook veeteelt. In de laatste 60 jaren zijn door verschillende redenen de mensen steeds minder verschillende dierlijke dingen gaan eten (industralisatie? minder feeling met veeteelt en slacht?) en meer alleen nog maar onherkenbare lapjes. En dan heb ik het niet alleen over orgaanvlees en wild, wat een specifieke smaak heeft, maar ook bv dingen met een botje erin. Ik ken mensen die wel af en toe vlees eten, maar geen dingen willen met een botje er in zodat ze moeten kluiven. Van ieder dier dat dan geslacht wordt, blijven er dingen over die minder of niet verkocht worden. Daarom is in NL vleesbot en orgaan zo goedkoop, want de meeste mensen eten het toch niet.
Naar verhouding zijn er ook maar weinig mensen die alles zelf maken; een bouillonblokje gebruiken of een vieze prefabdoos is immer wel makkelijker.
De dingen die overblijven zijn uitermate geschikt voor de katten en honden om te voeren. Dat de meeste mensen ze zelf niet eten wil immers niet zeggen dat het niet gegeten kan worden.
Dit heeft er ook toe geleid dat je in sommige gebieden in NL niet zomaar even naar de supermarkt of slager kan gaan voor kippennekken (voorbeeld) of orgaanvlees. In bepaalde gebieden inmiddels weer wel. Denk aan de grote steden met een multiculturele groep mensen. Daar is vraag naar een bv islamitische slager en bepaalde producten. Erg fijn voor de barfers.
Je mag natuurlijk altijd wel gewoon vlees uit de supermarkt en dure lapjes voeren.


Ik wil je aanraden je wel even in te lezen in de materie van barf en kvv, dat zijn namelijk op zich wel verschillende dingen.
Het overeenkomstige is dat het beiden rauw is en compleet, maar hoe dat zo is geworden, is verschillend.
Een barfmenu maak je zelf uit verschillende onderdelen. Je bootst een natuurlijk prooidier na uit verschillende delen en diersoorten (verhoudingsgewijs dient het wel te kloppen) en voert dit over een bepaalde periode. Kvv (kantenklaar vers voer) is gemaakt door een fabrikant en gemalen. Die heeft zelf bepaald dat het compleet is dmv van een advies om verschillende smaken te voeren of het gebruik van een premix met vitamines en mineralen er aan toe te voegen. Een kvv is gemalen.

Een goed barfmenu bestaat uit minimaal 5 diersoorten, zoveel mogelijk afwisselen in diersoorten en verschillende onderdelen (dus niet alleen kippennekken altijd als vleesbot gebruiken). Een volwassen kat eet gemiddeld ongeveer 3% van zn lichaamsgewicht per dag aan gewicht; voor een kat van 5 kilo is dan ongeveer 150 gram.
Je menu voor een bepaalde periode (week, 2 weken of voor mijn part maand; maak de periode niet te lang, want afwisseling is goed) bestaat in zn totaal dan uit
- 30-50% vleesbot (vlees met een botje erin of eraan)
- 15-20% orgaan (lever, hart en nier zijn essentieel)
- de rest spiervlees (lapjes etc die mensen ook eten)
In de hondenafdeling maar zeker ook op de voorpagina staat heel veel informatie over hoe en wat.
Alleen lapjes vlees voeren is dus niet compleet!  Een prooidier bestaat namelijk ook uit meerdere onderdelen en dingen en niet alleen uit vlees.

Vragen mag je natuurlijk altijd stellen.
#2374043
Dank je wel voor je informatie..en ja ik ben me al gek aan het lezen....Best moeilijk hoor...
Ik blijf wel brokken voeren, bij mij is het erbij, maar wil wel veel vlees voeren....Hoe pak je dit dan aan?
Zelfde combinatie als je voorschrijft? Of doe je het dan anders....Ook muisjes zit ik al aan te denken als extraatje...Kuiken vinden de kittens allemaal heerlijk en een paar van mijn grote noren ook
Ik heb wel een heel stel noren die niet alle vers rauw vlees lust, maar toen ik vers gemalen gehakt (rund) van een kennis kreeg...aten een aantal van die katten het wel. Dus een vleesmolen is in bestelling :-)
Ik ben hier ooit mee begonnen omdat ik regelmatig noren aan de diarrhee had, allerlei testen laten doen, zelfs specifiek op Tritrichimonas, maar niets van dit alles...Toen hoorde ik van iemand dat er in rundvlees van nature probiotica zit...Een beter opneembare dan die je zelf als poeder over het voer kunt strooien...sindsdien (duurde wel even...) nooit geen klachten meer gehad...En ik heb best een aantal noortjes lopen hoor :-)
#2374050
Brokken zou ik mee stoppen. Dan kan conflicten geven in de spijsvertering icm rauw. En het is helemaal niet natuurlijk voor een kat om brok te eten en die dingen zijn verre van goed en gezond voor een kat. Kittens hebben ook moeilijke toestanden in de spijsvertering helemaal niet nodig: die moeten goed en gezond opgroeien.
Vleesmolen hoeft niet perse. Het kan handig zijn om kittens mee af te spenen, maar ook daar zijn andere mogelijkheden voor. Ik heb 1 kat waarvoor ik maal, omdat die echt pertinent weigert hele vleesbotjes te knagen. Die eet overigens wel kleine hele prooitjes.
#2374099
Wat wij als barf aan onze dieren voeren is vaak het 'afval' dat mensen niet eten. Met name botten natuurlijk maar ook veel orgaanvlees wordt niet of weinig door mensen gegeten. Wij mensen eten vrijwel alleen het spiervlees en dan nog de 'mooie' stukken dus zonder pezen, vliezen vet ed. Bij de slager in de vitrine ligt hooguit de helft van het dier dat geslacht werd, de rest gaat vaak naar de Rendac om tot vleesmeel gekookt te worden en dan weer in br*k en blik terecht te komen. En dus is dat allemaal een stuk goedkoper dan wat mensen eten. Qua kwaliteit hoeft het niet minder te zijn trouwens. BV paard, er worden veel paarden geslacht tegenwoordig maar in NL eten we maar weinig paard. Het is dus relatief goedkoop vlees en toch van uitstekende kwaliteit, evenals het orgaan. Alleen de botten zijn dan weer niet geschikt voor honden en katten.
#2374939
Bovendien kan je, als je connecties hebt, vlees goedkoper krijgen dan in de supermarkt als je het bij de leverancier gaat halen waar de supermarkt zijn vlees ook haalt.
Dat kunnen inderdaad de afsnijdsels zijn, die speciaal voor de honden of katten verkocht worden, maar het kan ook vlees zijn dat bij die leverancier gewoon als voor menselijke consumptie verkocht wordt.  Als je echter in groep, grote hoeveelheden aankoopt zoals hier op barfplaats (soms 1000kg of meer), dan kan er over de prijs onderhandeld worden en bovendien heb je de tussenstap van de supermarkt die er ook op moet verdienen niet. Het wordt ook in grotere verpakkingen verkocht.  Niemand koopt 5kg biefstuk met een keer voor zichzelf, maar wel voor de honden. 
Dat vlees verlaat dan de leverancier als vlees voor menselijke consumptie, maar vb door het ongekoeld transport, wordt het daarna wel enkel voor dierlijke consumptie geschikt.  Hangt er natuurlijk vanaf hoe het vervoert wordt en behandeld.  Maar voor katten of honden kan ongekoeld vervoeren niet echt veel plaats.  Meestal is het nog wel bevroren als het aankomt.

Gemalen vlees kan ook wel goedkoper zijn als er veel vet en vliezen in vermalen worden. Daarom kan je beter ongemalen vlees kopen, dan zie je zelf de kwaliteit die je voert.
Er is een topic: hoe zien je vleesjes eruit?  En daarin kan je zien wat er zoal gevoerd wordt.

In gemalen vlees wordt meestal vermeld het of het over spier gaat of een mix van bot en spier of eventueel nog orgaan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door