Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Evy_JD
#2360769
Goede morgen,

Omdat ik met Mindy moest gaan elimineren ben ik porties gaan voeren 3 weken terug.
Met Mindy gaat het eigenlijk prima en ik heb ook het idee dat het aanslaat, al is dat lastig te zien.
De katten kregen altijd 2 a 3x per per dag vers en dat liet ik dan gewoon staan zodat ze konden eten wanneer ze wilde.
Dat ging prima en ze waren mooi op gewicht.
Nu kan dat niet wegens mindy dus geef ik 3x daags soms 4 hun portie kvv of zelf gemalen barf.
Maar 2 van mijn katten zijn de afgelopen 3 weken bijna een pond afgevallen  :-\
Het waren al niet de dikste, maar nu zijn het helemaal sprietjes.
Het lukt ze op de een of andere manier niet om voldoende te eten in 3 maaltijden per dag.
Of zou dat gewenning zijn? (wel een lange gewenning  :-X)

Ik kan bijv. wel wat gemalen konijn of konijnen kvv met wat blik (enkel konijn als proteine bron eigenlijk voor honden maar ala voor katten vond ik niks) neer zetten dan kunnen ze allemaal eten wanneer ze willen (die 2 eten niet zonder blik) en dan 's ochtends en 's avonds allemaal apart nog eens, is dat een idee?
Of gewoon maar doorzetten met neerzetten en weg halen na een kwartier?

Ze eten trouwens sowieso echt minimaal, Mindy doet 3 dagen met een rolletje tinlo/haaksbarf (ze weegt 4,4 kg) maar blijft mooi op gewicht.
En de rest eet misschien nog wel minder, vet vlees voeren heeft geen zin, dan eten ze nog minder  ::)

Dus.. wat te doen  :o
#2361707
Geef je hen op vaste tijdstippen?
Geen 10min verschil tussen elke dag?

Als je dat niet doet, zou ik dat al invoeren.  Bij katten die snel honger hebben moet je dat net niet doen, maar bij katten die gemakkelijk van hun bak weglopen helpt dat om hen door te laten eten op de eetmomenten.  Het lichaam stelt zich daarop in en dan hebben ze honger op dat moment en beter de neiging ook echt op dat moment te eten.
Hier waren ze er  telkens al na een week aan gewend.  Nu ben ik zo stipt niet meer, maar als ik het pas invoer wel, en dan weten ze het snel.

Ik denk dat 3 keer per dag echt wel voldoende moet zijn om hen genoeg te laten eten.  Zeker na een tijdje wennen. 
Ik heb zelf ook een meisje die wat minder door wil eten, en geef daarom ook 3 keer per dag, maar nu eet ze wel mooi door hoor (als ze het lust).
Door Evy_JD
#2361763
Ik geef indd op wisselende tijdstippen.
Kan niet anders want ik werk onregelmatig.
Maar katten kunnen toch geen klok kijken?
Ze krijgen standaard als ik wakker word en standaard als ik thuis komt van werk.
Dus dat ritueel is altijd hetzelfde  :-\
Tussendoor krijgen ze ook altijd nog wel een keer.
Er is eigenlijk geen tijdstip wat ik strak zou kunnen aanhouden, ja voor een week bijv. maar daarna wisselen mijn diensten alweer.
#2361814
Hmmm ja, dat maakt het wel moeilijk natuurlijk. Ik zou toch proberen zoveel mogelijk vaste tijdstippen aan te houden. Zo goed als dat kan...

Nee, katten kunnen geen klok lezen, maar die hebben dat ook niet nodig. Hun ingebouwde klok staat nogal stipt afgesteld. 
Door Evy_JD
#2363370
Vandaag was ik vrij en heb ik de katten geheel apart gevoerd, moet zeggen dat ik er een beetje moedeloos van werd..
Mijn vriezer zit vol met rollen carnibest, haaksbarf, tinlo, zelf gemalen kuiken, zelf gemalen kip, zelf gemalen andersoortig vlees en ik heb bij de turk lamsgehakt en kip gehakt gehaald, speciaal gereden voor konijnenspiervlees, er staat blikvoer in alle soorten smaken en merken maar om nou te zeggen dat ze lekker eten... nee..
Af en toe kan ik ze wel wat aan doen  :o
Ze hebben met hangen en wurgen per kat zo rond de 100 gram gegeten waarvan het merendeel blik was ipv kvv  ::)
Ook in 4 porties want anders hadden ze helemaal amper wat gegeten.
Ze zijn schijnbaar direct van slag als ze apart moeten eten ipv samen  ???
Ik heb de aankomende week nachtdienst en zal tussendoor mijn wekker zetten om ze te voeren.
Het apart voeren hou ik er ook in zodat ik kan checken wat ze allemaal eten.
Het heeft bij Mindy ruim 2 weken gekost voordat ze snapte dat ze alleen in de hal moest eten, ik hoop dat de rest het regime wat eerder snapt, als ik maar consequent blijf  :-\
Ik laat ze eten in 2 ploegen, dat lijkt me het makkelijkste (of is dat zielig dat de ene ploeg eerder krijgt dan de andere?) en dan geef ik ze 15 minuten per maaltijd.
Ze kunnen allemaal wel in een aparte ruimte, maar ze vinden bleek vandaag de badkamer geen fijne plek om te eten  ;D
De hal en keuken zijn favoriet haha
#2363557
Je kan hen ook samen laten eten, maar elk uit een apart bakje. Dan kan je nog steeds in het oog houden wie wat binnen heeft, als ze maar bij het bakje blijven.
Het hangt van je katten af of ze liever naast elkaar eten of liever een andere hoek van de kamer hebben. Maar elk hun eigen bakje, valt altijd wel aan te leren.  Je moet ze wel blijven in het oog houden, dat is juist.
En dan vraagt het inderdaad wat tijd eer ze het door hebben. Voor ze weten dat ze hun eigen bakje hebben, dat het op bepaalde tijdstippen te eten is en erbuiten niet.
Probeer je er niet te druk in de maken, ze pikken dat op en onder stress eten ze zeker niet.  Ik weet dat het heel moeilijk is als ze te mager zijn, maar probeer je schouders zoveel mogelijk op te halen en de volgende eetbeurt iets lekkerder te maken.  Loop vooral niet achter hen aan.
Ik heb een poes die erg durft klooien met haar eten en na een tijd ben ik het beu en haal het weg.  Tegenwoordig heeft ze dat goed door hoor, als ik in de buurt kom, wil ze plots wel dooreten  ::)  En deze heeft ook ooit 800gr (van 3,6 naar 2,8kg ) afgevallen op een paar weken tijd omdat ze geen zin meer had in dat eten (en omdat ik onder stress stond, dat zal ook wel meegespeeld hebben). 
Probeer het wel zo te geven dat ze het lekker vinden. Anders is het vast onbegonnen werk.  Maar als ik het goed begreep aten ze het vroeger wel? Dan is het toch niet het lusten dat het probleem is?
Als ze het normaal lusten, moet het wel de verandering zijn dat het probleem is. En dan is het gewoon kwestie van duidelijkheid en rust te schenken.  En misschien niet alle stappen tegelijk. Als op vaste tijdstippen eten al een aanpassing vraagt, is elk hun eigen bakje geven misschien iets dat je later kan invoeren wanneer ze aan de tijdstippen gewend zijn.  Of de hele aanpassing in nog meer stappen opbouwen.

En je moet zelf ook rust proberen vinden. Ik herken het gevoel van hen wel eens wat aan te willen doen als ze weer niet willen eten, maar dat helpt echt niet.  Zet het van je af, zolang ze maar een keer per dag eten, is het al goed.  Laat niet te veel met je sollen want dat kunnen katten als de beste en ze gaan er echt niet beter van eten, ze worden er alleen maar kieskeuriger van. Als ze het vroeger lusten, doen ze dat nu nog en dan kan je wel een beetje blik geven, maar niet overdrijven. Als ze vroeger ook al moeilijk deden, kan het geen kwaad het met blik op te leuken en dan af te bouwen.  Maar probeer een beetje het traject te bepalen en niet steeds toe te geven aan hen. ;)
Ik hoop dat mijn verhaal nog een beetje duidelijk is. En ik denk ook gewoon maar mee, je hoeft niet blind te gehoorzamen. Denk zelf na over de opties en wat bij jouw katten het beste zou werken.  Misschien vraagt de ene ook wel een andere strategie als de andere.  Maar probeer duidelijkheid en rust te scheppen rond het eetgebeuren. Stress verlaagt de eetlust.
Door Evy_JD
#2367640
Wat gek ik had 2 dagen terug een heel verhaal getypt, dat staat er echter niet..
Ik denk indd dat de wisselingen de katten geen goed doen, ze lustten het eten wel, maar wachten gewoon op een lekkerder hapje, wat ik ze natuurlijk geef omdat ik me druk maak om het eten.
Rust en duidelijkheid, ik ga mijn best doen  ;D
Bedankt voor je reacties!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door