Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Daantje
#2357748
De topictitel zegt het al : als jullie een eigen paard zouden hebben
en deze zou naar de paardenslager moeten
zou je daar dan het vlees van willen geven aan de eigen honden ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2357750
ja
ze krijgen nu ook paard , verder zal ik ook zeker zijn dat ze dan goed paardenvlees krijgen
Laatst gewijzigd door lauraV op vr 01 jun 2012, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eelke
#2357753
Nee, dat zou ik niet doen :)
Eigen beestjes zou ik niet opvoeren, de kippen en nijnen zullen ergens begraven worden, honden gecremeerd, en het paard...ligt er maar net aan wat er mee is.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2357812
Ja, ik zit met zo'n dilemma  :(

Ons zwarte trekpaard is heel veel kreupel ,maandag gaan we weer verder onderzoeken.
Het lijkt toch op een chronische hoefzweer.
Ze heeft er veel last van en de behandelend DA begint nu toch voorzichtig over in laten slapen.

De paarden lopen altijd buiten ,op een mooi stuk natuurgrond zonder mest en zonder chemische troep.
Ze zijn altijd goed gezond geweest en hebben een heel mooi leven.
Ze zijn zelfs op dit moment iets te vet vanwege al het jonge gras.

Als ze alleen staat en ze heeft zeer beperkt voer te grazen ,dan loopt ze niet .
Ze wil alleen lopen in het land ,samen met haar maatje Fien.

Tot een jaar geleden zou ik gruwen van het idee om je eigen paard op te voeren aan de honden.
Ik zou me een kannibaal voelen.
Maar ook dat zit tussen de oren.

Ik weet het dus nog niet.
We hebben nog nooit eigen dieren aan onze honden opgevoerd,ook geen kip,geit of konijn.
Door Annemarie Rijnveld
#2357841
Toen ik je eerste bericht las, was mijn reactie onmiddellijk ''absoluut niet''. 
Maar nadat ik je vervolgbericht gelezen heb (en de berichten van de anderen), begrijp ik ook wel dat een paard niet in je tuin begraven kan en mag worden.
Het paard wordt dus via de reguliere weg afgevoerd. Hè jakkes, wat afschuwelijk voor je.
Maar in dat geval zou ik er dan toch anders over denken, geloof ik.
Als je dan toch deze zware beslissing moet nemen, dan zou ik vragen of het mogelijk is om bij jou thuis het een en ander te laten doen, en dan ja, misschien toch dan het vlees liever aan de eigen honden, dan wie weet waar het anders terecht zou komen.
Daar zou ik dan misschien toch een beter gevoel bij hebben.

Sterkte met je beslissing.
Door *Flip*
#2357863
Wat is mij afvraag; mag een paard dat niet geregistreerd staat als consumptiedier wel geslacht worden? Volgens mij is dat bij wet verboden voor humane consumptie.
Weet je zeker dat de slager het vlees aan jou mee naar huis mag geven?
Als het paard naar de slager gaat, dan mag de DA hem niet euthanaseren. Paard moet daar levend toe komen, tenzij het een destructie bedrijf is.

Indien dat geen probleem is zie ik eigenlijk, buiten menselijke hersenspinsels, geen verschil tussen het voeren van je eigen paard of een ander paard.
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2357876
*Flip* schreef: Wat is mij afvraag; mag een paard dat niet geregistreerd staat als consumptiedier wel geslacht worden? Volgens mij is dat bij wet verboden voor humane consumptie.
Weet je zeker dat de slager het vlees aan jou mee naar huis mag geven?
Als het paard naar de slager gaat, dan mag de DA hem niet euthanaseren. Paard moet daar levend toe komen, tenzij het een destructie bedrijf is.

Indien dat geen probleem is zie ik eigenlijk, buiten menselijke hersenspinsels, geen verschil tussen het voeren van je eigen paard of een ander paard.
Ik heb hier geen ervaring mee,vandaar ook dit dilemma.
Paarden zijn geen geregistreerde consumptie dieren voor zover ik weet.

De bedoeling is dat het paard uiteraard levend bij de paardenslager aankomt .
Ze zou dan daar naar toe vervoerd worden neem ik aan.
In Nijkerk zat altijd een paardenslager.
Paardenvlees voor humane consumptie is overal te krijgen.

Dit is echter niet mijn bedoeling,ik heb geen behoefte aan paardenvlees en zeker niet van m'n eigen paard.
Het gaat erom of ik dit vlees aan de eigen honden zou willen voeren.
Gebruikersavatar
Door Naomi B
#2357882
Ik begrijp je dilemma, het is nogal wat. Een eigen beessie, wat je geknuffeld hebt en waarmee je van alles gedaan hebt. Emotioneel gezien is dat gewoon onderdeel van je eigen groep.

Aan de andere kant... het paard weet niet dat hij gegeten gaat worden. Als hij dood is, dan is het over. Dan kun je inderdaad kiezen voor destructie (en wat daarmee gedaan wordt, laat ik aan je eigen zoekmogelijkheden over), crematie of slachten voor je eigen dieren.(afhankelijk van de wettelijke mogelijkheden)

Bedenk dan goed wat de cirkel van het leven is. Is het vreemd om het vlees te laten eten van je eigen beest, ja, het is niet leuk. Is het goed als het vlees een doel dient? Ja, dat zou goed kunnen zijn.

Mocht je het zelf niet voeren aan je eigen dieren, dan is er misschien ook een mogelijkheid om het vlees aan andere barfers die dat willen te geven/verkopen. Dan is de emotie misschien minder, maar het vlees heeft wel een doel....

Hard he, zoiets....

Veel sterkte met je beslissing.
Door Ramses1
#2357884
Ik begrijp je dilemma, het is nogal wat. Een eigen beessie, wat je geknuffeld hebt en waarmee je van alles gedaan hebt. Emotioneel gezien is dat gewoon onderdeel van je eigen groep.

Aan de andere kant... het paard weet niet dat hij gegeten gaat worden. Als hij dood is, dan is het over. Dan kun je inderdaad kiezen voor destructie (en wat daarmee gedaan wordt, laat ik aan je eigen zoekmogelijkheden over), crematie of slachten voor je eigen dieren.(afhankelijk van de wettelijke mogelijkheden)

Bedenk dan goed wat de cirkel van het leven is. Is het vreemd om het vlees te laten eten van je eigen beest, ja, het is niet leuk. Is het goed als het vlees een doel dient? Ja, dat zou goed kunnen zijn.

Mocht je het zelf niet voeren aan je eigen dieren, dan is er misschien ook een mogelijkheid om het vlees aan andere barfers die dat willen te geven/verkopen. Dan is de emotie misschien minder, maar het vlees heeft wel een doel....

Hard he, zoiets....

Veel sterkte met je beslissing.
Precies, mooi verwoord en precies hoe ik het ook voel.
Laatst gewijzigd door Ramses1 op vr 01 jun 2012, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Xerox
#2357922
Ik ben het helemaal eens met Naomi. Maar ik moet bekennen dat ik op dit moment nog helemaal geen paard voer. Ik eet zelf tot nu toe ook geen paardenvlees, uit principe. Wel een hypocriet principe. Dus mijn honden paardenvlees voeren... Nog niet.

Maar vanuit de feiten bekeken: Je weet precies wat het paard binnen heeft gekregen, wat voor leven het heeft gehad, dus in dat opzicht...
Gebruikersavatar
Door Daantje
#2358010
Mijn verstand is het ook eens met Naomi,
het gevoel loopt daar nog niet mee in de pas  :-\
Door marina
#2358049
Eerste reactie twijfel//

Ik kan me steeds niet voorstellen dat ik tegen de hond zeg: Nou vandaag eten we een stukje Giel (1 vd paarden). Nee geloof toch niet dat ik het zou kunnen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door