Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
#2321518
koekje schreef: De maling is vaak grover, maar dat hoeft geen probleem te geven. Ik dacht dat de verhoudingen ook iets anders waren. Door de aanwezigheid van pens, is het resterende orgaandeel anders ingevuld. Volgens mij zit er in hondenkvv vaak ook meer bot en minder spiervlees. En als er granen of groene dingen inzitten, dan bij hondenkvv vaak meer.
Dus het hoeft geen probleem te geven gelijk, maar een kat die snel harde drollen heeft of gevoeliger op granen (rijst) reageert, zou ik liever kattenkvv geven.
Ik weet niet precies hoe het zit met taurine in hondenkvv. Het is rauw, dus bevat van nature taurine. Ik weet niet of er genoeg inzit.
Om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik wel geregeld afwisselen en dan kattenkvv geven.
Honden kvv zoek ik ook uit op geen granen en rijst, ook geen premix enzo.
Op dit moment heb ik kiezebrink liggen.
Ik ben fan van de enkelvoudige kvv's en daarvan had ik eigenlijk het idee...als het nou een compleet dier is (of iig die verhouding) dan moet het voor een kat toch eigenlijk ook gewoon compleet zijn...
Door Martine-Tom
#2321533
koekje schreef: Ikd acht dat die KB-mixjes juist heel raar in verhouding waren. Teveel bot ofzo, of juist geen of te weinig orgaan. Kijk voor de zekerheid op het etiket of website.
Ja teveel bot, er moet spier bij.
Had het ergens opgeschreven staan al, hoeveel het was.

Dat vind ik ook niet zo erg, premix, groente of rijst/granen vind ik erger :)
#2321553
Kleine prooien, zoals katten eten, zijn iets anders van samenstelling dan grote prooien zoals honden voornamelijk eten.
Ze bevatten vb meer orgaan (lever, hart, nier).  Vandaar dat katten dat ook iets meer nodig hebben.  Qua bot zou ik het niet weten, maar dat kan ook dat dat verschilt.  Voor de lever en hart heb ik het eens opgezocht omdat ik het al vreemd vond dat katten meer orgaan (los van pens) nodig zouden hebben. Maar daardoor is dat wel logisch. 

De kiezebrink-mixen zou ik niet als kvv zien. Het is gewoon gemalen barf in een bepaalde verhouding. Je moet ze toch nog zelf compleet maken, dus die kan je volgens mij prima aan katten geven, als je ze aanvult naar de kattenpercentages.  Ik zie niet in waarom niet. ;)
Door Martine-Tom
#2321595
Eigenlijk is het dan toch hetzelfde alleen wat je bij honden de helft van het orgaan als pens voert, voer je bij katten gewoon alles als orgaan.
Toch?
Tom eet iets van 50-30-10-10
Doki eet 50-30-20

Bot, spier, orgaan, pens.

Doki eet dus ook pens maar snoept gewoon mee van Tom of af en toe een kvv waar ook pens in zit.
#2321599
Ja, maar katten eten geen pens, waardoor ze dus absoluut gezien meer hart, lever en nier binnen krijgen dan honden. Ze krijgen er 15-20% van, terwijl honden maar 10%.  Ongeveer he.
Dat is dus logisch aangezien een kleine prooi ook zo'n 5% lever bevat, en een grazer een stuk minder.
#2321621
een gemiddelde kat (4.5 kg) heeft zo'n 360 mg ca en 312 mg fosfor nodig (meyer) per dag
duzzz met zo'n 90 tot 100 gram kuikens per dag, komtie daar perfect aan!
dan ga je ook nog even naar de calorieën kijken; zo'n 250 caloriën voor 'n 4.5 kg kat/per dag is nodig, per kuiken is dat zo'n 45 cal., dus 4 x 45 = 180 cal...misschien iets te weinig dus

't problum met hele volwassen kip (of andere grote prooien) is dat katzel teveel mineralen binnenkrijgt, en zeg: dan haal ik er wat bot uit, dan klopt je cacium:fosfor verhouding niet meer
#2321639
't calcium  in bot is gewoon 't zelfde dierlijke calcium,

wat wèl verschilt zijn de volumes in dieren onderling:

  muis: 12 weken  -      1-dagskuiken:                rat:11 weken      kwartel:
         
calcium:  32.1 mg/kg      24.5 mg/kg                22.9 mg/kg          38.1 mg/kg


zo'n hele muis met maar 5 % kaal bot, bevat in verhouding zo'n 1.5 tot 2.4 calcium : 1 fosfor,

itt tot 'n kip, met zo'n 15 à 20 % kaal bot: die zit tegen de 1.1 calcium : 1 fosfor

  en da's precies ook mijn reden om niet klakkeloos 15 % kaal bot te voeren
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door