Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door HennyS
#2320179
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Henny, woon in het zuiden van het land en ben in het gelukkige " bezit" van een mega lieve Leonberger genaamd Danger.
Na op dit forum een hele tijd gelezen te hebben en de nodige naspeuringen op internet te hebben gedaan, ben ik sinds 10 dagen overgestapt op KVV. Danger kreeg eerst Farmfood brokken afgewisseld met Duck compleet. Vlees vind hij helemaal geweldig, hij krijgt nu, en ik denk zelf dat dat een goede keus is, Darf compleet.
Ik geef hem nu de ene dag ongeveer een kilo, de andere dag ongeveer 1200 gram. Meneer weegt ongeveer 60 kilo, maar is nu aan het uitzwaren. Is dit genoeg ? Ik voer altijd met mijn ogen, als het goed is wat ik allemaal heb gelezen zou 2% per kilo lichaamsgewicht genoeg moeten zijn.
Kan ik eventueel ook afwisselen met een ander kvv bijvoorbeeld Hunter ?
Door M@rina
#2320293
Welkom!

Hoeveel je een hond geeft is als afhankelijk van zijn leeftijd, lichaamsbeweging en ideale gewicht. Voor volwassen honden wordt doorgaansals richtlijn 20 á 30 gram per kilo lichaamsgewicht gerekend. Je hond weegt bijv 30 kilo, dan neem 30 x 20 á 30 gram kvv = tussen de 600 en 900 gram

Voor puppen, opgroeiden en drachtige honden is dat 40 á 60 gram per kilo lichaamsgewicht.

Hoe oud is jouw hond en hoe zwaar is hij?

Darf is inderdaad een goede kvv, het is biologische en bevat 4 diersoorten. Nog beter is het als je het aanvult met 1x per week verse vette vis zoals panharing, makreel of sardientjes en  af en toe yoghurt en 2 eitjes per week
Door HennyS
#2321167
Danger is ruim 2,5 jaar en weegt 60 kilo ongeveer. Een rauw eitje kreeg hij al 2 keer per week. Wat betreft de vis, moet die vers zijn ? En dan nog maar meteen een vraag, wat voor yoghurt kan ik hem geven ? Hij lust voor zover ik weet alles en is nergens allergisch voor gelukkig.






www.leonbergerdanger.nl
#2321307
[quote="HennyS"]
Danger is ruim 2,5 jaar en weegt 60 kilo ongeveer. Een rauw eitje kreeg hij al 2 keer per week. Wat betreft de vis, moet die vers zijn ? En dan nog maar meteen een vraag, wat voor yoghurt kan ik hem geven ? Hij lust voor zover ik weet alles en is nergens allergisch voor gelukkig.[/quote]
Verse vis is natuurlijk het mooiste. Als jij of je hond dat graag gemalen gebruiken kan je verkooppuntje op bestelling ook Kiezebrink vette vismix (of zalmmix) leveren. De vismix bestaat uit 30% gemalen hele sardienes, 30% gemalen hele haring en 40% gemalen zalmlijven. Kost normaal €2,59 per kilo. Ik vind het een erg mooie mix en mijn hondjes ook. Je kunt jouw hond om de week zo'n kilo - verdeeld over 2 of 3 dagen om eventuele diarree te voorkomen - bij de kvv geven.
Yoghurt is niet nodig. Als je daarvan eens een scheutje wilt geven en hij alles verdraagt gewoon gebruiken wat je toch moet halen zou ik zeggen.
Door M@rina
#2322274
[quote="HennyS"]
Danger is ruim 2,5 jaar en weegt 60 kilo ongeveer. Een rauw eitje kreeg hij al 2 keer per week. Wat betreft de vis, moet die vers zijn ? En dan nog maar meteen een vraag, wat voor yoghurt kan ik hem geven ? Hij lust voor zover ik weet alles en is nergens allergisch voor gelukkig.
www.leonbergerdanger.nl
[/quote]
Met deze leeftijd en dit gewicht zou ik beginnen met 1200 gram per dag. Of dit voldoende is voor jou hond dat kan je het beste voelen. leg je handen op de ribben van je hond, als je onder lichte druk de ribben voelt dan is het prima. Zonder druk de ribben voelen is te mager, flink moeten drukken om ze te voelen is te dik. Afhankelijk van het voelen kan je meer of minder voer geven.

Ik koop de vis of op de markt, en vries het thuis is porties in of ik bestel de vis, sprotjes per kilo bij een versvoer leveracier. Vers is dus net zo goed bevroren.
Yoghurt is inderdaad gewone yoghurt, ik geef ook weleens griekse yoghurt, kwark of hutenkase.


edit quote aangepast
Laatst gewijzigd door M@rina op do 26 apr 2012, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#2322290
[quote="HennyS"]
Danger is ruim 2,5 jaar en weegt 60 kilo ongeveer. Een rauw eitje kreeg hij al 2 keer per week. Wat betreft de vis, moet die vers zijn ? En dan nog maar meteen een vraag, wat voor yoghurt kan ik hem geven ? Hij lust voor zover ik weet alles en is nergens allergisch voor gelukkig.






www.leonbergerdanger.nl
[/quote]

Rauw ja, maar vers......in principe mag die uit de vriezer komen.  Yoghurt, tja, ik zou dan volle yoghurt geven, maar zuivel is niet noodzakelijk en zou ik niet als een series onderdeel van het menu willen zien. Niks mis met een bakkie of likkie voor de leut, maar verder ook niets om over naar huis te schrijven.

Of datgene wat je nu geeft genoeg is zie je vanzelf aan de hond. Heeft hij de geeuwhonger en valt hij eventueel af, dan si het te weinig. Wordt hij vetter (niet te verwarren met uitzwaren) dan is het teveel. Ik denk even zo uit het hoofd dat het een hele redelijke hoeveelheid is.

en niet te vergeten...Welkom hier!
#2322605
Ter verduidelijking van mijn eerdere reactie: Ik ben bij beantwoording van de vraag naar of de vis ook 'vers' moet zijn er vanuit gegaan dat hiermee 'rauw' werd bedoeld, omdat we het ook over 'verse' voeding hebben t.a.v. BARF en kvv zonder te bedoelen dat dit nooit bevroren geweest is.
Door HennyS
#2323280
Fijn, dat jullie reageren.  Ik bedoelde ook inderdaad verse/rauwe/ ingevroren vis, dus niet uit een blikje of zo. Kiezebrink vette zalmmix zal ik binnenkort bestellen. Waar ik nu Darf koop heeft het niet, maar er zijn wel anderen. Eerst een vriezer er bij, dan kan ik ook meer bestellen.
Hij doet het tot nu toe super op Darf. Vliegt als een malloot naar zijn etensbak en het is binnen 5 minuten op. Heb ook het idee dat zijn vacht al mooier aan het worden is. Hij is nu natuurlijk hevig in de rui, maar het ziet er anders uit. Beter vind ik. Weet niet of dat na zo'n korte tijd al kan. Tot nu toe heel blij dat ik eindelijk overgestapt ben.
Zijn gewicht hou ik in de gaten, ik denk dat ik nu redelijk goed zit met de hoeveelheid. Hij is in ieder geval niet afgevallen, misschien wat bijgekomen, maar dat mocht ook wel. Hij was veel te mager, maar ik kreeg er geen kilo bij.



www.leonbergerdanger.nl
#2323302
Ja hoor, zo snel kun je werkelijk al verschil zien :) Wat is het genieten he, als het zó smaakt!
Kiezebrink heeft zalmmix, maar ook vette vismix. De laatste is een mix van 3 soorten (sardien, haring en zalm) dus lekker gevarieerd én slechts 1/3 gekweekte vis (zalm). Da's mooiere vismix dus dan de zalmmix ;) Ieder DARF verkooppuntje kan Kiezebrink voor je leveren: dit is namelijk mee te bestellen bij de leverancier, Caroba, ook desgewenst een losse kilo. Verdient het verkoopuntje niks aan, maar verliezen ze evenmin op.
Door HennyS
#2323316
Ja, is inderdaad genieten als hij zo met smaak staat te eten. Ik wist niet dat een Darf verkooppunt ook Kiezebrink vette vismix kan bestellen. Zal ik volgende keer eens even informeren. Hoef ik niet meteen 12 kilo af te nemen. Hij lust heel graag vis heb ik al gemerkt.
Nu nog wat puzzelen met gezonde snacks waar hij lang op kan knagen, en we zijn weer een heel eind verder.

groetjes
Henny



www.leonbergerdanger.nl
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door