Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Larshann
#2310148
Hallo,

ik lees hier al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost. Ik zal me dus eerst even voorstellen, Ik heb 2 honden (bordercollies) die al een aantal jaren kvv krijgen, af en toe aangevuld met een eitje, karkassen en  groentenmix. Binnenkort wil ik de overstap wagen naar gedeeltelijk zelf samen stellen. Ik ga voorlopig nog 2 dagen per week (in het weekend) kvv blijven geven, omdat ik dan vaak hele dagen weg ben met de honden, met kvv moet ik niet zo nadenken over wat ik uit de diepvries moet halen..

Ik zou volgende percentages willen aanhouden:

50% Vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan
10% groenten

Diersoorten vleesbot: vnl Kip, Konijn, eend, zalm en makreel (vis 1x per week). Af en toe geit, fazant, kwartel en sardien (als mijn budget het toelaat)
                spiervlees: Rund en paard, af en toe hert
                orgaan: rundspens, eendenhart, konijnennier en lamslever
de groentenmix maak ik nu al zelf van ongeveer 7 soorten (oa komkommer, courgette, wortel, andijvie, witloof, broccoli,...)

Van die 5 dagen geef ik 4 dagen vleesbot, 4 dagen spiervlees, 3 dagen orgaan en 2 dagen groenten

Is het goed zo ?

Ik vraag me ook af of ik niet teveel orgaan geef doordat ik die 2 dagen kvv geef (waar waarschijnlijk in verhouding wat teveel orgaan in zit) ?
En kan ik deze verhouding ook aan een puppie geven of moet ik dan minder vleesbot geven ?

en nog een vraagje, ik zou in het begin per maand bestellen (eerst eens zien hoeveel van alles in mijn diepvries past), maar dan bv als vleesbot: kip, konijn en zalm, spiervlees: rund en paard, en orgaan: rund, eend, konijn en lam..maar geef ik dan te weinig diersoorten per maand (want bv van lam en eend krijgen ze enkel orgaan)...ik zou dan de maand erna als vleesbot eend, geit en makreel kunnen nemen.. of moet ik dit allemaal in 1 maand geven om compleet te zijn ?

groetjes,
Larshann
Door nienk
#2310169
hallo en welkom!

welke kvv geef je? afhankelijk daarvan zou je voor het mooie rekening daarmee kunnen houden in je percentage's orgaan.

als je ergens in je eentje besteld dan zullen bij een dergelijke leverancier de meeste dingen per kilo verpakt zitten. met 2 honden maatje bordercollie, dan voer je best wat op per maand en kan je dus prima wat meer variatie bestellen voor iedere maand. (niet zoals met mijn maat hond, die lang doet met een kilo spiervlees of vleesbot)

zeker als je op de kosten moet letten  maar ook gewoon omdat je op een leuke manier aan mooie producten kan komen: kijk eens in de verzamelhoek, wie weet loopt er net een gezamenlijke bestelling bij jou in de buurt of komt er een vervoerslijntje bij je langs vanaf een van de grotere (veelal goedkopere) leveranciers.
Door Larshann
#2310647
hoi,

Ik geef verschillende kvv's (weer afhankelijk van budget), vnl smuldier, naturis, carnibest, alaska en tinlo.
die verzamelhoek is een goede tip, bedankt :-) !
Door Lizzy
#2310880
Larshann schreef: Hallo,

ik lees hier al een tijdje mee maar heb nog nooit iets gepost. Ik zal me dus eerst even voorstellen, Ik heb 2 honden (bordercollies) die al een aantal jaren kvv krijgen, af en toe aangevuld met een eitje, karkassen en  groentenmix. Binnenkort wil ik de overstap wagen naar gedeeltelijk zelf samen stellen. Ik ga voorlopig nog 2 dagen per week (in het weekend) kvv blijven geven, omdat ik dan vaak hele dagen weg ben met de honden, met kvv moet ik niet zo nadenken over wat ik uit de diepvries moet halen..

Ik zou volgende percentages willen aanhouden:

50% Vleesbot
25% spiervlees
15% orgaan
10% groenten

Diersoorten vleesbot: vnl Kip, Konijn, eend, zalm en makreel (vis 1x per week). Af en toe geit, fazant, kwartel en sardien (als mijn budget het toelaat)
                spiervlees: Rund en paard, af en toe hert
                orgaan: rundspens, eendenhart, konijnennier en lamslever
de groentenmix maak ik nu al zelf van ongeveer 7 soorten (oa komkommer, courgette, wortel, andijvie, witloof, broccoli,...)
Prachtige afwisseling hoor! En prima percentages!
Van die 5 dagen geef ik 4 dagen vleesbot, 4 dagen spiervlees, 3 dagen orgaan en 2 dagen groenten

Is het goed zo ?

Ik vraag me ook af of ik niet teveel orgaan geef doordat ik die 2 dagen kvv geef (waar waarschijnlijk in verhouding wat teveel orgaan in zit) ?
En kan ik deze verhouding ook aan een puppie geven of moet ik dan minder vleesbot geven ?

en nog een vraagje, ik zou in het begin per maand bestellen (eerst eens zien hoeveel van alles in mijn diepvries past), maar dan bv als vleesbot: kip, konijn en zalm, spiervlees: rund en paard, en orgaan: rund, eend, konijn en lam..maar geef ik dan te weinig diersoorten per maand (want bv van lam en eend krijgen ze enkel orgaan)...ik zou dan de maand erna als vleesbot eend, geit en makreel kunnen nemen.. of moet ik dit allemaal in 1 maand geven om compleet te zijn ?

groetjes,
Larshann
Ziet er prima uit!! En die 15% orgaanvlees is prima hoor. Als je geen KVV zou geven, zou je dit op mogen hogen naar 20% (wel inclusief pens). En dit is voor pup ook prima. Je kunt je pup prima 50% vleesbot geven, echter moet je er wel op letten dat het vleesbot goed bevleest is. Anders zak je voor je het mooie liever naar 40% a 45% vleesbot.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door