Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Parelridder
#2002873
Merel en Maartje eten soms Darf Aktief (biologische kvv) bestaande uit
•50% biologische kip en eenden karkassen (vlees bot verhouding 50-50)
•15% biologisch rund spiervlees
•10% biologisch lams en geitenvlees
•5% biologische lams- en  rund  long en lamspens
•10% biologische groenten
•5% biologisch rund hart
•5% biologische rund lever & nieren

maar zo veel mogelijk zelf samengesteld. Hun dagmenu is dan:

340 gram vleesbot, varierend tussen kipkarkas, eendenrug en konijnkarkas
70-100 gram groentenmix (bijv. een mix van broccoli, bleekselderij, venkel, knolselderij, rode parika, courgette, witlof, pompoen en pastinaak)
65 gram orgaanmix, zelf samengesteld uit hart (van lam/geit/rund/konijn), nier (van lam/geit/konijn) en lever (van lam/geit/konijn). Vet en bijv. de aan het hartje hangende konijnenlong is extra hier bovenop.
170 gram spiervlees, varierend tussen rund, geit, schaap, lama, antiloop, paard en hert

Natuurlijk zijn de genoemde grammen niet tot op de gram nauwkeurig hetgeen ze krijgen, zeker de karkassen varieren tussen wat meer en wat minder.

Daarnaast:
2-3 maal per week krijgen ze daar vette vis bij, in totaal een pondje per week, varierend Kiezebrink zalmmix (50/50 graad-vlees) en hele sardines.
2-3 maal per week krijgen ze een kippenei 1 maal per 2 weken een penslap van pakweg een kilo voor met-z'n-tweeen (waar Merel vooralsnog nauwelijks van me eet: ze likt er aan, zeult er mee en knabbelt er wat aan maar is er nog niet dol op)
gedroogd vlees ter beloning, met name kipfilet en long van rund, geit en schaap
2 maal per week een theelepel zeewier

Ze krijgen e.e.a. verdeeld over 2 maaltijden per dag, waarbij 's morgens het vleesbot en de eventueel vis (dat combineer ik met de wat minder bevleesde vleesbotten, die daardoor geen te droge keutels opleveren) en 's avonds het spiervlees, de groenten en de organen. 't Eitje gaat meestal bij de avondhap. De penslap krijgen ze al naargelang het schikt qua buiten eten en uitbuiken.
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 01 mei 2011, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2003468
Parelridder schreef: Merel en Maartje eten soms Darf Aktief (biologische kvv) bestaande uit
•50% biologische kip en eenden karkassen (vlees bot verhouding 50-50)
•15% biologisch rund spiervlees
•10% biologisch lams en geitenvlees
•5% biologische lams- en  rund  long en lamspens
•10% biologische groenten
•5% biologisch rund hart
•5% biologische rund lever & nieren

maar zo veel mogelijk zelf samengesteld. Hun dagmenu is dan:

340 gram vleesbot, varierend tussen kipkarkas, eendenrug en konijnkarkas
70-100 gram groentenmix (bijv. een mix van broccoli, bleekselderij, venkel, knolselderij, rode parika, courgette, witlof, pompoen en pastinaak)
65 gram orgaanmix, zelf samengesteld uit hart (van lam/geit/rund/konijn), nier (van lam/geit/konijn) en lever (van lam/geit/konijn). Vet en bijv. de aan het hartje hangende konijnenlong is extra hier bovenop.
170 gram spiervlees, varierend tussen rund, geit, schaap, lama, antiloop, paard en hert

Natuurlijk zijn de genoemde grammen niet tot op de gram nauwkeurig hetgeen ze krijgen, zeker de karkassen varieren tussen wat meer en wat minder.
Bovenstaande is lekker afwisselend zeg! Prachtig!
Daarnaast:
2-3 maal per week krijgen ze daar vette vis bij, in totaal een pondje per week, varierend Kiezebrink zalmmix (50/50 graad-vlees) en hele sardines.
2-3 maal per week krijgen ze een kippenei 1 maal per 2 weken een penslap van pakweg een kilo voor met-z'n-tweeen (waar Merel vooralsnog nauwelijks van me eet: ze likt er aan, zeult er mee en knabbelt er wat aan maar is er nog niet dol op)
gedroogd vlees ter beloning, met name kipfilet en long van rund, geit en schaap
2 maal per week een theelepel zeewier
Wat een verwennerij allemaal! Vind je zelf zalmkop of graat niet lekkerder om te geven dan gemalen zalmmix?
Ze krijgen e.e.a. verdeeld over 2 maaltijden per dag, waarbij 's morgens het vleesbot en de eventueel vis (dat combineer ik met de wat minder bevleesde vleesbotten, die daardoor geen te droge keutels opleveren) en 's avonds het spiervlees, de groenten en de organen. 't Eitje gaat meestal bij de avondhap. De penslap krijgen ze al naargelang het schikt qua buiten eten en uitbuiken.
Je hoort ze zeker nooit klagen? :biggrin2:
Door Parelridder
#2004080
:biggrin2: Klagen.. Ze willen na het eten de keuken niet uit, kijken - hint hint - richting aanrecht van "Zou je niet nog even een toetje serveren?" Hand op m'n hart, dat is niet mijn gebruik. En als ik ze naar de kamer heb begeleid en even later bijv. even koffie voor mezelf ga halen, stappen ze niet zelden mee van "Haa, mooi, we gaan eten!"  ::) ;D
Ik vind het zo héérlijk hoe ze genieten!!!
'k Kan mezelf ook stomweg zitten verheugen op hun maaltje, hoe ze zullen smikkelen. Het smullen, iedere dag weer, draagt ontzettend bij aan hun plezier in hun leven.

De zalmmix wordt hier erg graag gegeten. Merel lust de sardine niet echt graag en Maartje is gedurende de loopsheid en 2 mnd. schijndracht geen beste vis-eter, maar zalmmix wil ze dan nog wel. Zodoende dat die mij goed bevalt ;) Och en als ik naar dat product kijk, heb ik ook geen twijfel over dat het is wat de verpakking zegt.
Door Sieppus
#2043199
Ik heb je menu overgenomen!  :biggrin2:
Mijn hond Bink heeft een voedsel allergie en ik was op zoek naar een menu die daar aan voldoet. Mijn hartelijke dank daarvoor.
Mijn mechelse herder is goed gezond, maar kan dit rustig mee eten.
Door Parelridder
#2043264
:) Wat leuk! Ik hoop dat het bevalt!
Ik heb de percentages van wat ik geef een poosje geleden uitgerekend, ik zal je die ook nog even geven, mocht het menu bevallen, maar de portie niet:

340 gram vleesbot (50/50 vlees en bot) van kip, eend en konijn = 41%
170 gram spiervlees van paard, rund, geit, schaap, lama, antiloop, hert = 20%
65 gram orgaanvlees (20 gram lever, 20 gram nier, 25 gram hart) van lam, geit en konijn = 8% daarnaast aanhangend vet en soms long (extra, niet mee gerekend)
70-100 gram groenten (fijn gemalen, mix uit pakweg 8 groenten, bijv. witlof, pompoen, courgette, broccoli, knolselderij, rode paprika, bieten, venkel) = 10%
subtotaal: 675 gram per dag

Daarnaast per week, per hond:
een pondje pens (orgaan, rund of lam) = 9%
een pondje vette vis (zalm of sardine) = 9%
2 (a 3) kippeneitjes

Dat maakt de gemiddelde dagportie 675+150= 825 gram

Merel heeft wat meer nodig in dit seizoen waarin ze veel zwemmen, om op gewicht te blijven. Zij krijgt daarom wat Darf (kvv) er bij.
Door Sieppus
#2043683
Mijn honden wegen 20 en 30 kilo. Ik heb zelf ook een berekening gemaakt van de hoeveelheid die ze nodig zijn.
Mijn honden zijn liever lui dan moe, ze zijn beide ontdaan van hun voortplantings dingetjes.
Bink 20 kilo
Eend,konijn of geit.


Maandag:  200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag:  200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag:  200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag:  200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag:  200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag:    200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.

(1500 gram vleesbot in de week, 560 gram spiervlees, 600 gram orgaanvlees , 300 gram groente en 2x ei per week)

Shadow 30 kilo
Kan alles

Maandag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Dinsdag: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees
Woensda: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje
Donderd: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Vrijdag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Zaterda: 300 gram vleesbor met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Zondag : 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje

(2100 gram vleesbot, 810 gram spiervlees,840 gram orgaanvlees, 300 gram groente en 2x ei per week)

Klopt dit zo ongeveer? :clown2:
Door Greece
#2047600
[quote="Sieppus"]
Mijn honden wegen 20 en 30 kilo. Ik heb zelf ook een berekening gemaakt van de hoeveelheid die ze nodig zijn.
Mijn honden zijn liever lui dan moe, ze zijn beide ontdaan van hun voortplantings dingetjes.
Bink 20 kilo
Eend,konijn of geit.


Maandag:  200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten.
Dinsdag:  200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees.
Woensdag:  200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en een eitje extra
Donderdag: 200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Vrijdag:  200 gram vleesbot met 140 gram spievlees en 56 gram groenten.
Zaterdag:  200 gram vleesbot met 186 gram orgaanvlees en 56 gram groenten.
Zondag:    200 gram vleesbot met 140 gram spiervlees en 56 gram groenten en een eitje extra.

(1500 gram vleesbot in de week, 560 gram spiervlees, 600 gram orgaanvlees , 300 gram groente en 2x ei per week)

Shadow 30 kilo
Kan alles

Maandag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Dinsdag: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees
Woensda: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje
Donderd: 300 gram vleesbot met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Vrijdag: 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en 75 gram groente
Zaterda: 300 gram vleesbor met 270 gram orgaanvlees en 75 gram groente
Zondag : 300 gram vleesbot met 210 gram spiervlees en een eitje

(2100 gram vleesbot, 810 gram spiervlees,840 gram orgaanvlees, 300 gram groente en 2x ei per week)

Klopt dit zo ongeveer? :clown2:
[/quote]

Beter kun je een eigen topic starten als je reactie's wilt krijgen.  ;)

Maar wat mij als eerste opvalt is dat je meer orgaan dan spiervlees voert.
Deze verhouding klopt niet.
Door Parelridder
#2047816
[quote="Sieppus"]
Bink: (...) (1500 gram vleesbot in de week, 560 gram spiervlees, 600 gram orgaanvlees , 300 gram groente en 2x ei per week)

Shadow: (...) (2100 gram vleesbot, 810 gram spiervlees,840 gram orgaanvlees, 300 gram groente en 2x ei per week)

Klopt dit zo ongeveer? :clown2:
[/quote]
Je geeft Bink pakweg 50% vleesbot, 19% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groente.
Shadow krijgt zo'n 52% vleesbot, 20% spiervlees, 21% orgaanvlees en 7,5% groente.

Wat geef je aan orgaanvlees? Welke diersoorten voer je? Is er een reden waarom je geen vis geeft?
Door Parelridder
#2285178
Een update :)

Het huidige menu bestaat uit 5 dagen p.wk. zelf samengesteld:
45% rauwe vleesbotten (50/50) konijn, eend, fazant, haas
25% spiervlees (van super kwaliteit) hert, konijn, lama, antiloop, paard
10% orgaanvlees (hart, lever en nier) afwisselend tussen 100% konijnorgaanpakketjes en pakketjes runderhart, geit/lamsnier, geit/lamslever
10% groentenmix ongeveer 9 soorten, vaak: bleekselderij, knolselderij, paprika, witlof, bietjes, sperzibonen, broccoli, venkel, courgette, pompoen
8% vette vis: sardien, haring en zalm
2% ei (2-4 eieren per week)

en 2 dagen per week DARF Eko:
50% biologische kip karkassen (vlees bot verhouding 50-50)
10% biologisch rund spiervlees
10% biologisch lams en geitenvlees
10% biologische lams- en  rund  long en lamspens
10% biologische groenten
5% biologisch rund hart
5% biologische rund lever & nieren

Als beloning gebruik ik Henne zalmkoekjes (100% vis) en allerhande gedroogd vlees.

Ze smullen er beiden verschrikkelijk van!
Door Parelridder
#2295186
Nieuwe groentenprut: 1 biologische pompoen, 3 courgettes, 2 broccoli, 2 wiltlof, 1 bleekselderij, 1 knolselderij, pondje gekookte bieten, pondje gekookte sperziebonen, pondje gekookte tuinbonen, 3 kleuren paprika's.
Ze SMULLEN er weer van :biggrin2:
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door