Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door madelief403
#2292626
Sinds we hem hebben, zit mijn labradorpup aan Tinlo en het bevalt uitstekend. Hij heeft nu een gewicht van 19,4 kilo en is 5 maanden oud. Volgens mijn dierenarts, die niet zo'n voorstander van vers is, groeit hij te hard, maar dat idee heb ik dus helemaal niet. Volgens de vrouw waar ik het vlees koop, krijgen ze juist van het geven van brok zg groeispurten en is het bij vlees juist gelijkmatiger wat betreft de groei. Hij heeft nu een schofthoogte van ruim 45 cm en zijn ribben zijn goed te voelen. Er zit ook nergens een laagje vet op. Het enige wat wel opvalt, zijn de groeischijven in zijn voorpoten, die zijn nu wat dikker dan vorige week. Waarschijnlijk omdat hij weer de hoogte ingaat.
Hij krijgt nu 50 gram per kilo lichaamsgewicht en ik heb niet het idee dat dat teveel of te weinig zou zijn. Graag hoor ik wat jullie hiervan vinden; weer over op brok omdat dat voor het opgroeien beter zou zijn of gewoon lekker aan het verse vlees blijven. Mijn gevoel zegt om Milan lekker op het vlees te houden, maar volgens de dierenarts zou hij dan wel eens last kunnen krijgen van de gewrichten omdat hij te snel is gegroeid. Dilemma.....
Door nienk
#2292712
misschien een goed moment (en rede) om op zoek te gaan naar een dierenarts die wel voorstander is van vers voeren? natuurlijk hoop je dat je hond gewoon lekker gezond opgroeit en dat ook blijft, maar iedere hond heeft wel eens een dierenarts nodig. dat is al vervelend genoeg zonder discussie over het voer dat je je hond geeft.
Door Pedro98
#2292719
[quote="madelief403"]
Heb mijn besluit genomen; Milan blijft lekker op vers en dat de dierenarts er geen voorstander van is, helaas pindakaas. Het is mijn hond en mijn keuze. Bedankt voor je reactie.  :)
[/quote]

Denk dat jou dieren arts een leuke stelling in de hal heeft staan met een bepaald brokken merk en dat heel graag aan jou wil verkopen. En dan niet omdat het zo goed is voor de hond maar hij graag een keer extra op vakantie wil ;)
Door N.B.A.
#2292828
één van mijn honden heeft vanaf pup op vers gestaan deze groeide in de hoogte het snelst van allemaal in vergelijking met degene die op brok stonden
het menu bestond uit oa kvv van haaks barf,tinlo,darf,natudog en 2 dagen samengesteld + 1 prooidier per week
dus de stelling van vers groeien pups trager neem ik vanaf toen ook met en hele groote korrel zout denk dat dit eerder iets genetisch is
neemt niet weg dat ik verder vers voeren wel het best vind voor een pup.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#2292860
[quote="N.B.A."]
één van mijn honden heeft vanaf pup op vers gestaan deze groeide in de hoogte het snelst van allemaal in vergelijking met degene die op brok stonden
het menu bestond uit oa kvv van haaks barf,tinlo,darf,natudog en 2 dagen samengesteld + 1 prooidier per week
dus de stelling van vers groeien pups trager neem ik vanaf toen ook met en hele groote korrel zout denk dat dit eerder iets genetisch is
neemt niet weg dat ik verder vers voeren wel het best vind voor een pup.
[/quote]
tuurlijk zijn er ook uitzonderingen en zijn genen zeer bepalend  ;)
Gebruikersavatar
Door Thea
#2292935
[quote="N.B.A."]
één van mijn honden heeft vanaf pup op vers gestaan deze groeide in de hoogte het snelst van allemaal in vergelijking met degene die op brok stonden
het menu bestond uit oa kvv van haaks barf,tinlo,darf,natudog en 2 dagen samengesteld + 1 prooidier per week
dus de stelling van vers groeien pups trager neem ik vanaf toen ook met en hele groote korrel zout denk dat dit eerder iets genetisch is
neemt niet weg dat ik verder vers voeren wel het best vind voor een pup.
[/quote]
Trager of gelijkmatiger is niet hetzelfde.
Bency groeide ook wel hard in de hoogte maar wel gelijkmatig dus niet ineens kont omhoog en dan weer de kont lager.
En idd nergens een vetlaag of bolle buik
Trager of snel dat zal zeker genetische zijn en ene hond heeft grotere (voor) ouders dan andere van zelfde ras.
#2293189
Milan groeit inderdaad zeer gelijkmatig in de hoogte, dus gelukkig niet de ene week kont omhoog en andere week kop omhoog  ;D. Mijn dierenarts weet volgens mij nu nog steeds niet dat ik vers voer, elke keer weer de discussie dat pupbrok voor large-breed echt beter is voor het opgroeien, beetje moe wordt ik ervan. Inderdaad is hij behoorlijk fors voor zijn leeftijd, maar dat was vaders ook, dus heeft hij de genen van paps meegekregen wat de grootte betreft.
Wat een andere dierenarts betreft die wel voor vers gaat, het is hier niet echt dik gezaaid, ik zal me eens gaan verdiepen in dierenartsen die wel achter deze manier van voeren staan. Bedankt voor al jullie reacties, groetjes, Linda en Milan
#2293249
Likozi was hier de pup die 5 dagen brok kreeg en 2 dagen Rodi. Zij is de enige waar ik van die foto's van hebn waar haar kot gewoon boven haar kop uitkomt. Vond ik toen geinig... :-X nu weet ik beter.

Nanyanika en Tau zijn beide volledig op vers van pup af aan. Ik merk bij beide dat ze de eerste 8 maanden alleen in de hoogte groeide. Achter en voor gelijk op. En daarna zijn ze beide geen cm meer gegroeid in de hoogte. En nu is Tau ( is nu 9 maanden) in de breedte aan het groeien. Zijn kop word zwaarder etc.

Een ridgeback word wel iets groter dan een Lab. ik zou me dus geen zorgen maken om jou hond hoor  ;) heel goed dat je ook zelf al gekeken heb naar de grootte van paps. Daar zal hij dan wel op lijken  :)
Door elianne
#2293644
[quote="madelief403"]
Heb mijn besluit genomen; Milan blijft lekker op vers en dat de dierenarts er geen voorstander van is, helaas pindakaas. Het is mijn hond en mijn keuze. Bedankt voor je reactie.  :)
[/quote]  O0 O0 goed besluit. Wat ik zelf tijdens de groei heel erg oplette was t gewcht van mijn pup. Ging elke week naar Da om te wegen, was tevens ook om daar te laten wennen en kreeg dan wat lekkers, maar dit terzijde. Na elke weeg beurt t KVV aanpassen mijn Leo-pups hebben nooit geen groeipijnen od gehad. Zijn ook pas met 3 jaar uitgegroeid/uitgedikt zeg maar. Elke hond is verschillend óók is dit t zelfde ras. Voor jezelf de richtlijnen volgen en voeren op t oog, de ene hond is actiever dan de ander maw de een heeft meer nodig. Je kent je hond t beste om te weten wat ie nodig heeft
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door