Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door fem fatale
#2269677
Ik deed tot nu toe voor het clickeren met de katten en de fretten kipfilet koken en in blokjes laten snijden. Maar als je dat invriest en daarna in de koelkast doet en dan een paar dagen gebruikt wordt het heel vies snotterig, na 2 dagen ofzo al.

Dus ik dacht dat ik misschien eens moest proberen om te drogen. Ik heb geen droogmachine, dus het moet in de oven. Kan dat? Hoe dan? En stinkt dat?

(Of had dit ergens in een hondenforum gemoeten? die lees ik nooit.)
Door Nynke
#2269687
Je topic zal wel verplaatst worden naar vragen/problemen Barf  ;)  en ja, je kunt het wel drogen in de oven, als deze tenminste werkt met het deurtje op een kier en op 50.C. Kipfilet stinkt niet zo. Het duurt wel lang, hou daar rekening mee. Ik zou, als ik jou was, een drofer aanschaffen, die heb je al vanaf 25€ geloof ik, een Bomann.
Door fem fatale
#2269699
Ik ga het eerst een keertje zo proberen, wie weet vinden ze zelggedroogd wel vies ofzo, of vind ik het teveel gedoe.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2269704
Ik had laatst van Hanna een zakje zelfgedroogde kipfilet gekregen en Ot en Sien vonden dat geweldig lekker.
Maar ik droog zelf ook niet. Ik vind het een vies idee in mn voedseldroger, die is namelijk alleen voor mensenvoer  :-[
Door Suzanne
#2269882
Hier een ovendroogster ;-)

Ik doe het als volgt:

Ik KNIP (ja, met een schaar dus) de kipfilet in "repen" van ca 1 - 1,5 cm breed en leg die op de bakplaat die ik bekleed heb met bakpapier.
Dat gaat 2 x 90 minuten op 50 graden.
Dan keer ik de repen om en gaat het nogmaals 2 x 90 minuten op 50 graden.

Als het wat vettere / nattere filet is, dan maak ik van 1 of 2 van die keren 75 graden. DAt leer je wel aanvoelen ;-)

Dan knip (ja, weer knip) ik ze in brokjes zo groot ik ze hebben wil en gaat dan nog minimaal 2 x 6 0 - 90 minuten op 50 graden de oven weer in. Dat krimpt nog wat in, dus maak ze liever wat groter.
Dat vries ik weer in en gebruik ik als beloning.

Wil je plakjes maken om als kauwsnack te geven zou ik de eerste repen zo dun mogelijk maken en die op dezelfde manier drogen. Hoelang precies en op 50 0f 75 graden is een kwestie van uitproberen. 50 graden is beter, dan droogt het echt!
Hoe dunner je eea kunt snijden, hoe beter.
Dat zou je wellicht met een snijmachine kunnen doen of het de slager vragen?

Suzanne
fem fatale schreef: Ik deed tot nu toe voor het clickeren met de katten en de fretten kipfilet koken en in blokjes laten snijden. Maar als je dat invriest en daarna in de koelkast doet en dan een paar dagen gebruikt wordt het heel vies snotterig, na 2 dagen ofzo al.

Dus ik dacht dat ik misschien eens moest proberen om te drogen. Ik heb geen droogmachine, dus het moet in de oven. Kan dat? Hoe dan? En stinkt dat?

(Of had dit ergens in een hondenforum gemoeten? die lees ik nooit.)
Door fem fatale
#2270145
Nee geen kauwsnack, die hebben ze niet nodig, het moeten hele kleine stukjes zijn voor de clickertraining. Ik kan ze ook kopen natuurlijk, maar die stukjes zijn ook te groot en moeten dan kleiner gemaakt, dus ik dacht als je toch het gedoe hebt kun je ze ook zelf proberen te maken.

Broer heeft net kipfilet gesneden, dus er ligt nu een lading in de oven.
Door fem fatale
#2270227
Hmm, de combinatie vrij koude oven en kierstand blijkt niet zo handig met katten  ;) Maar er ligt nog genoeg buiten hun bereik.
Gebruikersavatar
Door choopy
#2270248
fem fatale schreef: Hmm, de combinatie vrij koude oven en kierstand blijkt niet zo handig met katten  ;) Maar er ligt nog genoeg buiten hun bereik.
Maar blijkbaar zijn de stukjes dus goedgekeurd tot zover ;)
Door fem fatale
#2270326
Ja, maar dat ze rauwe kipfilet lusten wist ik al wel, het gaat om het eindresultaat.

Ze zitten nu met z'n drieën de oven te bewaken, da's mooi, dan weet ik tenminste zeker dat er geen stukjes gaan ontsnappen  :D
Door fem fatale
#2270576
Ojee, ik ging ze net keren en wilde de katten een stukje geven, maar alleen Jet wilde het hebben.

Ik hoop dat het morgen meer in de smaak valt, anders heb ik een boel hondensnoepjes gemaakt voor de honden van mijn ouders en broer.
Door fem fatale
#2271428
Ondertussen lust Kai ze ook, en Plien vind ze spannend ruiken maar snapt ze nog niet  ::)

Puk en Jip, de fretten, lusten ze ook, maar daar zijn ze iets te groot voor om als clickersnoepjes te dienen. Misschien dat het lukt om ze nog eens te knippen.

Maar als ik het ooit nog ga doen, moet ik wel eerst een droger kopen, want nu heeft Jet geleerd hoe ze oven open moet maken en dat vind ik eigenlijk niet zo handig. Ik neem aan dat het deurtje te heet is als er echt iets in staat te bakken, maar toch.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door