Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Dotti
#2257612
Hallo allemaal!

Voor mijn gevoel heb ik het juist gedaan.. maar ik zou toch graag even jullie meningen/tips horen  :biggrin2:

Ze weeg 19 kilo, en zit op 4%
45 % vleesbot
10 % groente
20 % orgaan (waarvan 10% pens)
25% spiervlees

Aanbevolen hoeveelheden per week:
vleesbot: 2394
groente: 532
orgaan : 1064
Spier    : 1330

Maandag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr

Dinsdag:
vleesbot: 340 gr
orgaan: 180 gr
lever/nier: 100 gr

Woensdag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr
1 eitje

Donderdag:
vleesbot: 340 gr
pens: 500 gr

Vrijdag:
vleesbot: 340 gr
orgaan: 180 gr
lever/nier: 100 gr

Zaterdag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr

Zondag:
vleesbot: 340 gr
groente: 500 gr
1 eitje

Ik geef iets meer spier dan het menu aangeeft (170 gr per week) dit doe ik, omdat ik op de spierdagen, kippenkarkas bij voer die Erg kaal is.

Dit menu heb ik gisteravond aangepast en twijfel vooral over de groente dag.. ik heb voor 1 groente dag gekozen omdat ik persoonlijk groente toch wel erg belangrijk vind maar de groente uit de blender niet gegeten worden en licht gekookte groente word van gesmuld!!
Maar door tijdnood is het voor mij niet haalbaar om 2/3 x per week groente te gaan staan koken..
Is het wel voedzaam om in 1 x 500 gr te geven? of is het zinloos?

Verder streef ik er altijd na om Minimaal 8 diersoorten per week te geven.

Bij spier varieer ik tussen:
Hert, Lama, Kalkoen, Antiloop, Geit, Paard, Kalf en Schaap.

Orgaan:
Geitenhart, Kippenhart, Runderhart, Lamstestikels, Konijnklokhuis.
Lever/nier:
Geitenniertjes, Konijnenlever, Rundernier of Lamslever.
Waarvan ik rundernier uit nood gekocht heb gekocht, en t liefst Niet geef.

Bot:
Konijnenrugstukken, Kippenkarkas, Eendennekjes, Konijnenkopjes, Parelhoenkarkas/tips.

Vis word hier ook totaal niet gegeten.. heb eerst een tijdje KVV vis zalm of makreel gegeven maar ook dit werd werd met lange tanden gegeten.. bovendien had ze Standaard EXTREEEEEEM diaree ondanks dat ik nog bot bijgaf.. De visdag is nu dus weg en nu wil ik graag visoliecapsules gaan geven.. Mijn vraag.. alleen visoliecapsules.. is dat genoeg?? En hoe vaak per week/perdag moet ik dit dan gaan voeren?

De aantal grammen komen niet tot op de gram overeen met het menu.. ik heb dit meer afgerond omdat ik met het proportioneren ook niet ga zitte knippen en plakken om Precies het juiste gramaantal te krijgen.. een grammetje meer of minder lijkt mij niet erg?

Hoor graag jullie meningen en tips!!!

BVD! :biggrin2:
Door Lizzy
#2257617
Dotti schreef: Hallo allemaal!

Voor mijn gevoel heb ik het juist gedaan.. maar ik zou toch graag even jullie meningen/tips horen  :biggrin2:

Ze weeg 19 kilo, en zit op 4%
45 % vleesbot
10 % groente
20 % orgaan (waarvan 10% pens)
25% spiervlees

Aanbevolen hoeveelheden per week:
vleesbot: 2394
groente: 532
orgaan : 1064
Spier    : 1330
Prima.
Maandag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr

Dinsdag:
vleesbot: 340 gr
orgaan: 180 gr
lever/nier: 100 gr

Woensdag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr
1 eitje

Donderdag:
vleesbot: 340 gr
pens: 500 gr

Vrijdag:
vleesbot: 340 gr
orgaan: 180 gr
lever/nier: 100 gr

Zaterdag:
vleesbot: 340 gr
spier: 500 gr

Zondag:
vleesbot: 340 gr
groente: 500 gr
1 eitje
Je geeft de groenten in 1 keer. Ik zou dat niet doen. Ik zou dit verdelen over tenminste 5 dagen. Ten eerste heb je dikke kans dat je hond geen 500 gram groenten in 1 keer opeet, maar nog veel belangrijker : het is vrij zinloos om het in 1 keer te geven. Groenten levert ook vezels. En het is dus niet handig om dat 1 keer per week te geven.
Ik geef iets meer spier dan het menu aangeeft (170 gr per week) dit doe ik, omdat ik op de spierdagen, kippenkarkas bij voer die Erg kaal is.

Dit menu heb ik gisteravond aangepast en twijfel vooral over de groente dag.. ik heb voor 1 groente dag gekozen omdat ik persoonlijk groente toch wel erg belangrijk vind maar de groente uit de blender niet gegeten worden en licht gekookte groente word van gesmuld!!
Maar door tijdnood is het voor mij niet haalbaar om 2/3 x per week groente te gaan staan koken..
Is het wel voedzaam om in 1 x 500 gr te geven? of is het zinloos?
Zinloos is het niet maar het is gewoon niet optimaal. Zie boven. Eet je zelf geen groenten?
Verder streef ik er altijd na om Minimaal 8 diersoorten per week te geven.

Bij spier varieer ik tussen:
Hert, Lama, Kalkoen, Antiloop, Geit, Paard, Kalf en Schaap.

Orgaan:
Geitenhart, Kippenhart, Runderhart, Lamstestikels, Konijnklokhuis.
Lever/nier:
Geitenniertjes, Konijnenlever, Rundernier of Lamslever.
Waarvan ik rundernier uit nood gekocht heb gekocht, en t liefst Niet geef.

Bot:
Konijnenrugstukken, Kippenkarkas, Eendennekjes, Konijnenkopjes, Parelhoenkarkas/tips.

Vis word hier ook totaal niet gegeten.. heb eerst een tijdje KVV vis zalm of makreel gegeven maar ook dit werd werd met lange tanden gegeten.. bovendien had ze Standaard EXTREEEEEEM diaree ondanks dat ik nog bot bijgaf.. De visdag is nu dus weg en nu wil ik graag visoliecapsules gaan geven.. Mijn vraag.. alleen visoliecapsules.. is dat genoeg?? En hoe vaak per week/perdag moet ik dit dan gaan voeren?

De aantal grammen komen niet tot op de gram overeen met het menu.. ik heb dit meer afgerond omdat ik met het proportioneren ook niet ga zitte knippen en plakken om Precies het juiste gramaantal te krijgen.. een grammetje meer of minder lijkt mij niet erg?

Hoor graag jullie meningen en tips!!!

BVD! :biggrin2:
Ziet er al met al goed uit. Goede afwisseling! Je kunt prima visolie geven. De dosering hangt af van welke visolie je geeft. Als je mensen-visolie koopt, zou ik de helft van de mensendosering geven. Gaat je hond niet aan de diarree van visolie?
Door Dotti
#2257625
Oke dan moet ik dus toch nog de groente gaan aanpassen.. dan verander ik het na 3 x per week orgaan 175 gr
en 3 x per week 175 groente.. op 1 dag..
+ de betreffende 100 gram nier/lever dan.

Toen de vis hier een keer op was heb ik van een medebarfer visolie capsules gekregen, die drukte ik kapot en strooite uit over haar eten..  dat ging prima, vandaar dat visolie me een strak plan lijkt...

Dankjewel voor je toelichting!
Door Dotti
#2257628
Een vraag over de groente.. 1 van de redenen waarom ik dat niet red is.. dat ik de boontjes altijd doe doppen, en de worteltjes schraap.. de zoete aardappel schil... is dit allemaal noodzakelijk? Want Daár zit de meeste tijd in natuurljik..
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door