Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door madelief403
#2240360
Sinds kort ben ik ook bij dit forum en ik moet zeggen; heel leerzaam!
Maar ik heb wat vraagjes; mijn honden krijgen nu Tinlo afgewisseld met Carniebest. Van Tinlo voer ik Compleet, makreel, kip, konijn en eend, groentenmix. Van Carniebest is dat lam, kalkoen, kip, konijn en natuurlijk. Wil ook van Tinlo hert gaan proberen en paard. De oudste zit al op kvv sinds vorig jaar september en doet het er prima op. De jongste, een pup van nu 3,5 maand eigenlijk 2 dagen nadat we hem hadden gehaald en zit er geweldig uit, glanzende vacht, groeit gelijkmatig uit en vindt de beide soorten erg lekker.
Nu heb ik twee weken geleden kippennek gekocht, kan ik 1 a 2x per week geven? Elke dag lijkt me geen goed idee, omdat pup Milan daarna wat hardere ontlasting had en wat moeite ermee had. Gister heb ik een kilo kippenmagen gekocht bij een slager in de buurt.Kan dit ook als "toetje"worden gegeven, na hun maaltijd, wel minder omdat je het gewicht van de magen bij hun eten optelt.Kan kippenmaag rauw worden gegeven en hoe zit dat met salmonella?  Kan dat dan ook 1 a 2x per week worden gegeven of wordt er dan teveel orgaan gevoerd? En hoe zit het met vers hertenvlees en geitenvlees? Ik heb zelf een droogmachientje( Bomann) en droog hierin kabeljauw, kip,koolvis en soms eend,  Kan ik hert en geit ook drogen en dan als snack geven? Verder ben ik wat huiverig om kippenkarkas te gaan geven of lamsrib/kalfsrib. Ben bang dat er stukjes bot in de keel achterblijven, of moet ik dat gewoon maar proberen?Ze hebben nl met dat kvv niet echt wat te kauwen. Ik heb de kippennek pas 1x gegeven, Milan (pup) schrokte het in een keer naar binnen, zonder kauwen. Heb het van tevoren wel iets geplet met een hamer. Veel vragen, maar ik wil het gewoon goed doen.

Kompleet gaan barfen is niet mijn ding, doe ik mijn honden nu tekort? Alhoewel, als ik zie hoe ze eruit zien, denk ik dat niet. Maar ben benieuwd of dat wel kan, kvv en een beetje barfen samen. Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, thankz ;D
Door M@rina
#2240606
Mijn honden krijgen naast nog een aantal andere kvv's ook tinlo en carnibest ook wel kippennekken of eendennekken. Tinlo geeft wel vaker wat te harde ontlasting, hoeft dus niet aan de kippenek te liggen die naast de werveltjes ook best wat vlees bevat.

Mocht je toch vermoeden dat het de combi Tinlo/kippenek is geweest dan gewoon geen kippennek meer geven naast Tinlo. Naast carnibest zou dan wel goede poep kunnen geven.

De link van Aingelique levert heel veel goede info op heel leerzaam en nteressant.

Als je pup wat te snel de boel doorslikt kan je ook een eendenek proberen, die zijn wat groter en door hem eerst vast te houden zodat ze leert te kauwen voorkom je dat hij in z'n geheel naar binnen gaat.

In principe geef je alles rauw, dus ook orgaan. In kvv zit over het algemeen al best veel orgaan, niet nodig om dat er nog bij te gaan geven. Kan wel als je bijv 1x per week een maaltje zelf samenstelt, wat kippenekken of karkas (kan echt hoor, is allemaal vrij zacht bot) wat spiervlees en wat orgaan.
Botjes blijven niet zo snel in de keel steken, het is wel mogelijk dat te grote stukken niet goed verteert worden, daarom mag je bijv geen enkele ribben van geit of lam voeren, die kunnen in één keer doorgeslikt worden en de boel kan verstopt raken.

Voor salmonella hoef je niet bang te zijn als je honden gezond zijn en rauw gevoerd worden,  de maag is dan zo zuur dat salmonella er niet in overleeft. Salmonella is zowel voor gezonde mensen als voor gezzonde dieren geen doodsoorzaak, wel voor zieke, zwakke mensen/dieren. Maar zoals ik al zei als je hond vers krijgt is de kans heel klein dat de salmonella de maag passeert.

Je kan van alles drogen in de bomann ook geit en hert.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door