Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Lil
#222022
Wat vinden jullie ervan?

in mijn groetenprut zit vanalles:
wortelen, spinazie, groene kool, sla, spruiten, boontjes, appel, mandarijn, banaan, bleekselderij etc etc etc. Dit zit niet allemaal in een prakje, maar het wisselt iedere keer af, bijv. wortelen met spinazie, bleekselderij en appel en de volgenden keer spruiten, wortelen en banaan etc. Wel zit er altijd een bepaalde hoeveelheid wortel in, soms veel soms weinig.

Verder een tot twee maal per week vuile pens (kvv).
Kippenvleugels en kippennekken en soms een stuk soepkip (twee maal per week)
runderriblap
lamskarbonade
konijn (bout en rug)
kalfsribjes
kiviet
rundermergpijp
rundergehakt

en als ik lui ben kvv, bijvoorbeeld spiervlees, kippenvlees etc.

kippenlever
kippenmaag
kippenhart
runderlever
runderhart
lamshart

een maal per week yoghurt, een maal per week eidooier, soms een broodkorstje (niet schelden, maar dit vind hij zo ontzettend lekker en ik eet ook wel eens frieten), soms wat kaas, walnoten, gedroogde runderlongen, zalmsnacks, gedroogde pensstaafjes.

Ik geef hem verder om de dag kelp en elke dag omega 3 en drie tot vier maal per week schapenvet (slechts kleine hoeveelheden, vooral op de trainings- of wedstrijddagen).

Klopt dit zo'n beetje? Vergeet ik wat of misschien wat meer variatie?
Ik ga komende week zalm bij de Aldi in Duitsland halen en misschien zet ik dit dan ook vaker in het menu.
Door Lizzy
#222122
Zo zo, ik geloof niet dat jouw hond iets te klagen heeft!!

Overigens, ik ga niet schelden hoor, hier eten ze ook wel eens een korstje brood ;).

Mocht jouw hond 'winderig' zijn, dan zou dat kunnen komen (is niet gezegd hoor) doordat je ook fruit in je groentemix hebt zitten en dit mogelijk mengt met vlees. Sommige honden krijgen daar darmgas van.

Een maal per week vis (bijv. zalm) is genoeg hoor. Ik zou niet vaker als 1 a 2 maal (max) per week vis geven.

Of je een beetje volgens specifieke percentages voert (ik noem maar wat: 30 of 40 of 50 of 60% bot en 15 of 20% groente en 10 of 15% orgaanvlees, etc.): dat kan ik zo niet bepalen. Daarvoor moet ik weten wat je precies (in welke gewichten) je per week voert.

Groetjes, Lizzy
Door Lil
#222537
De tabellen voor Boris van 27 kg:

Vleesbeenderen: 324 tot 405 gram per dag. Het bot zit dan al in het vlees zoals de kippennek, de lamskotelet etc. Omdat rib te weinig vlees heeft krijgt hij dan 's avonds alleen maar spiervlees of runderlap of pens, in iedergeval iets zonder bot.

Groenten- en fruitmix 108 tot 134 gram, waarvan 81- 101 gram groenten en 27 tot 33 gram fruit. Dit meng ik met 1 schijf leverworst (ja, die ik zelf ook eet) zodat het ook gegeten wordt. Soms doe ik een beetje bouillon of kaas om het aantrekkelijk te maken.

Orgaanvlees geef ik rond de 50 gram, soms 60 gram als er veel bot is. Bij kvv vlees zonder bot of pens die dag géén orgaanvlees.

Het gewicht is dus niet iedere dag exact gelijk, bij rust krijgt hij uiteraard het laagste gewicht en bij trainings- en wedstrijddagen het hoogste. Bij seminars van twee dagen krijgt hij zelfs nog iets meer.

Verder nog maximaal 1 pensstaafje of 1 gedroogde runderlong of 2 zalmsnoepjes per dag.

Twee maal in de week enkele walnoten (stuk of vier tot zes) en een tot twee maal in de week drie eetlepels yoghurt (is dit voldoende?)

Verder nog twee eetlepels biotine vanwege een ernstige wond aan zijn kussentje (twee weken na volledige genezing stopt dit weer) en een of twee knoflookdraggees per dag (krijg hem echt geen verse gevoerd en deze dragees zijn speciaal voor honden). Om de dag kelp tablettje en omega drie tenzij hij zalmolie krijgt. Soms geef ik dit vaker en soms minder vaak, ik vind niet dat je teveel voedingsstoffen moet toevoegen.
Laatst gewijzigd door Lil op zo 12 dec 2004, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#223115
Lil schreef: De tabellen voor Boris van 27 kg:

Vleesbeenderen: 324 tot 405 gram per dag. Het bot zit dan al in het vlees zoals de kippennek, de lamskotelet etc. Omdat rib te weinig vlees heeft krijgt hij dan 's avonds alleen maar spiervlees of runderlap of pens, in iedergeval iets zonder bot.
Voer je iedere dag deze hoeveelheid vleesbotten? En iedere dag groente/fruit en iedere dag orgaan (behalve als je kvv geeft dan)? Want ik kom dan in totaal op ongeveer 570 gram voeding per dag? En als 400 gram daarvan vleesbot is, dan is dat ongeveer 70% en dat is best veel.
Groenten- en fruitmix 108 tot 134 gram, waarvan 81- 101 gram groenten en 27 tot 33 gram fruit. Dit meng ik met 1 schijf leverworst (ja, die ik zelf ook eet) zodat het ook gegeten wordt. Soms doe ik een beetje bouillon of kaas om het aantrekkelijk te maken.
Je kunt ook altijd nog proberen om wat vlees of orgaanvlees te mengen met groentemix. De meeste honden eten alles dan wel op.
Orgaanvlees geef ik rond de 50 gram, soms 60 gram als er veel bot is. Bij kvv vlees zonder bot of pens die dag géén orgaanvlees.

Het gewicht is dus niet iedere dag exact gelijk, bij rust krijgt hij uiteraard het laagste gewicht en bij trainings- en wedstrijddagen het hoogste. Bij seminars van twee dagen krijgt hij zelfs nog iets meer.
Lijkt me prima, dat je niet iedere dag dezelfde hoeveelheid voert en dit aanpast aan de hoeveelheid trainingen/beweging!
Verder nog maximaal 1 pensstaafje of 1 gedroogde runderlong of 2 zalmsnoepjes per dag.

Twee maal in de week enkele walnoten (stuk of vier tot zes) en een tot twee maal in de week drie eetlepels yoghurt (is dit voldoende?)
Geef je hele walnoten? Er is namelijk een keer een hond heel erg ziek geworden van de schimmel die op de schil van de walnoot kan zitten. Ik zou de topic even moeten zoeken, maar dat is wel iets om wat rekening mee te houden.

Op zich heeft een hond geen zuivel nodig dus drie eetlepels yoghurt is genoeg.

Ipv gedroogde pens of runderlong zou je af en toe ook een keer een rauw eitje (met schil) kunnen geven bijvoorbeeld. Rauwe eieren zijn ook heel gezond.
Verder nog twee eetlepels biotine vanwege een ernstige wond aan zijn kussentje (twee weken na volledige genezing stopt dit weer) en een of twee knoflookdraggees per dag (krijg hem echt geen verse gevoerd en deze dragees zijn speciaal voor honden). Om de dag kelp tablettje en omega drie tenzij hij zalmolie krijgt. Soms geef ik dit vaker en soms minder vaak, ik vind niet dat je teveel voedingsstoffen moet toevoegen.
De supplementen die je geeft lijken me prima. En ik ben met je eens dat je ook weer niet teveel moet toevoegen. Ik zou zelfs ook niet iedere dag knoflookdraggees geven. Eerder een keer of drie a vier per week en dan ook wat knoflookvrije dagen. Teveel knoflook kan een soort bloedarmoede veroorzaken en daarom geef ik zelf ook af en toe wat knoflookvrije dagen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 13 dec 2004, 14:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#224045
Hoezo is 70% vleesbot veel? Is dit teveel bot of te veel vlees of gewoon beide?

Als ik minder geef dan valt Boris weer af (is lang 25 kilo geweest en dan zie je dus alle ribben).


Nee, gelukkig voer ik geen schil van de noten, eet hij trouwens ook niet.

Ga de hoeveelheid knoflooktabletten verminderen, scheelt een hele hoop.
Door Nelly
#242129
Ehhhh, effe vraagje Lil, wat doe jij met dat kleine botje in die lamskarbonaadjes? Hier krijgen ze die nl. ook vaker, maar ik haal dat ronde botje er altijd uit. Vind dat nou echt zo iets wat ergens vast kan gaan zitten, weet nl vrijwel zeker dat die van mij die heel zullen doorslikken en jij hebt ook een herder he. Ben erg benieuwd hoe jij dat oplost.
Groetjes, Nelly en the A-team.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door