Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Yvje*
#2218453
Was gisteren Izzy aan het kammen en ineens zag ik hele kleine,  leken wel pluisjes, misschien waren het geen eens vlooien,
dingetjes op het kammetje. Haalde ik de kam over Liam en zat er meteen èen vlo op ! Dat was wel een duidelijke vlo !
Heb meteen alles van textiel wat in de was kon in de was gedaan, kussen, ligplekjes etc ingespoten en ook de naden op de vloer
en de katten met Frontline spray behandeld. Ow, ja, en meteen maar stofgezogen. Iemand nog meer tips om
vlooien in huis tegen te gaan ??
Door *Yvje*
#2218687
Ik heb altijd al de spray van Frontline zowel bij de honden als de katten gebruikt en die bevalt super !
De hond  spray ik zo nu en dan in de zomer met name in en ik heb nog nooit vlooien bij d'r gezien.
Heb trouwens de katten weer gekamd met een vlokammetje en het kan niks meer vinden .. misschien een
enkele vlo die mazzel had ?? Ik ga de volgende keer even Frotnline of advantage pipetten kopen want
ze waren enorm in de stress natuurlijk !
Door fem fatale
#2218797
[quote="Mevroi Kruim"]
Maar niet nu! Nooit kort achter elkaar meer keer gif gebruiken op een dier.

Ik gebruik trouwens Bolfo Gold, dat bevalt hier veruit het beste.
[/quote]
oja, ik heb fretten, ik mag niets anders dan stronghold. maar toen plien kwam had ze iets kruiperigs in haar vachtje, en verder heb ik nog nooit een vlo gezien, dus volgens mij werkt het goed (ik gebruik het ook bijna nooit, in de zomer een keertje, want het witte loeder heeft vast vlooien en soms proberen ze elkaar te meppen door het net en als er logees komen).
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2218850
Ik gebruik geen spay meer op katten.
Vroeger kan je pipetten enkel bij de DA krijgen, en daar wilden mijn ouders niet om gaan, moest maar met spray. Maar de katten vonden het vreselijk.
Het is nu 6 jaar geleden, maar Kleintje kruipt nog steeds weg als ze een spuitbus ziet! En het is de enige manier waarop er zich ooit een kat tegen me gekeerd heeft.
Echt, dat heeft me wel geleerd dat het vreselijk spul moet zijn.

Die pipetten vinden ze nu ook niet bepaald feest, maar zeker niet zo erg als de spray. Bovendien werken pipetten langdurig en de spray enkel op het moment zelf. Gebruiken als je geen vlooien ziet heeft dus ook totaal geen zin.
Nee, hier enkel pipetten en eventueel zou ik spray gebruiken voor de omgeving, maar dat is eigenlijk, sinds ik pipetten gebruik nooit meer nodig geweest. De vlooien zijn steeds na 24 uur verdwenen.

Cuzco kwam bij ons helemaal onder de vlooien. Heb hem toen ontvlooit net voor hij het vervoersmandje in ging, en thuis geen last meer van vlooien gehad.  Ik heb Kleintje toen zelfs niet behandeld...
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2219344
[quote="*Yvje*"]
De spray werkt tot 6 week lang hoor, niet alleen het moment zelf ..

Wat voor pipetten gebruik jij ? Ook van frontline ? Die combo ?
[/quote]

Echt? Ik heb nog nooit gehoord van een spray die zo lang werkt, en ik kan het me ook moeilijk voorstellen hoe dat dan zou zijn. Zeker op de katten zelf... Ze likken dat toch op?  :-\
Ik had vroeger een spay die je om de 2 weken mocht gebruiken, maar die werkte echt maar enkel op het moment zelf. Je mocht hem echter niet meer gebruiken omdat dat te veel gif was. Maar ondertussen groeiden ze gewoon weer terug aan.  De vlooien daarmee wegkrijgen was dus ook onbegonnen werk. Ik ving ze dan ook met de hand weg, maar dat was ook maar onder controle houden en meer niet. Pas met de pipetten waren ze er eindelijk echt van verlost. 

Ik gebruik nog frontline-pipetten omdat er in Belgie nog geen resistentie gerapporteerd is, zoals in sommige delen van NL.  Ik heb er ook nog geen problemen mee gehad, maar nu het binnenkatten zijn, heb ik ook geen vlooien meer gehad...
Gewone of Combo, ik heb ze beiden gehad, maakt mij niet veel uit.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 09 jan 2012, 12:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Yvje*
#2222474
Het staat wel op de verpakking en in de gebruiksaanwijzing athans ..
Maar ze mogen het dus niet aflikken idd, maar dat doen ze hier ook niet meteen,
heeft eventjes nodig om in de huid te trekken, je moet het ook echt inwrijven hè, niet
gewoon op de vacht spuiten en laten intrekken dus maar in de huid moet het komen.
Dan kan het er niet zo makkelijk uitgelikt worden natuurlijk ... ik ga iig voor de katten
pipetten halen eerst volgende keer ik een vlo zie en de hond kan wel gewoon de frontline
blijven gebruiken of een andere spray ... ik weet niet of het hier wel of niet werkt, enige wat ik
weet is dat mijne hond en die van mijn ouders nog nooit een vlo hebben gehad en we die
dus insprayen met Frontline spray ..
Maar misschien weet iemand een spray die wel werkt ? Of werken die pipetten ook prima op honden ?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2222506
Frontline heeft pipetten voor katten en honden (per grootte geloof ik). Mixen zou ik niet doen.

Ik heb vroeger ook een spay gehad. Moest je spuiten, paar min laten inwerken en dan inderdaad inwrijven.  Ik wikkelde ze dan in een doek en wreef het er zo in. Dat vonden ze niet zo erg, maar het inspuiten des te meer. Het waren echt hoopjes ellende erna.
Nee, ben blij dat ik daar vanaf ben...

En je moest het om de 14 dagen doen, maar ondertussen zaten er alweer erg veel vlooien op. Als je echt met een plaag zit, merk je dat wel. Met pipetten waren ze eindelijk wel gewoon vrijwel onmiddellijk weg. Met die spray bleef ik bezig (wel anderhalf jaar enkel onder controle houden zodat het niet de spuigaten uit liep, maar weg waren ze nooit).

Die pipetten mag je trouwens niet inwrijven. Die moet je aanbrengen op de huid (ik doe altijd 2-3 plaatsen anders is het te veel en loopt het eraf), tussen de schouderbladen zodat ze er niet aan kunnen likken. Niet te laag en niet te veel opzij. En daarna moet je er een paar uur afblijven.  Ook proberen verhinderen dat ze er bij elkaar aan gaan likken, maar dat hebben ze hier nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 12 jan 2012, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2222538
Mijn katten dragen halsbandjes. Dat is om als ze zouden ontsnappen en op straat terecht komen, het voor gewone mensen zonder chiplezen zichtbaar is dat het geen zwerfkatten zijn, aangezien het angsthazen zijn. Sien heeft er ook nog eens een adreskokertje aanhangen, zodat ik in huis kan horen wat ze aan het doen is (of op zit te eten).
Als ik een pipetje ga geven, doe ik het halsbandje af. Dan zit het haar al opzij op de juiste plek en drup ik zo achter in de nek, net iets boven dat kuiltje van de schouderbladen het pipetje leeg. Daar kunnen ze niet bij om te wassen en het stinkt teveel om bij elkaar te wassen.
Geluid van spray vinden de meeste katten gewoon eng. Het is een blazend en sissend geluid, dus voor een kat een negatief signaal.
Ik vind het heel praktisch dat stronghold gelijk ook tegen de wormen is. Je hoeft dan maar 1x gif te gebruiken. Een gezonde volwassen kat die vers eet, heeft naar mijn ervaring amper tot nooit parasieten. Bij kittens is het afweersysteem nog niet helemaal compleet en compleet werkzaam en bij zieke katten (en katten met veel stress) werkt het minder. Dus dan heb je meer risico om eens een parasiet (van vlooi tot worm en alles wat ertussen zit) te krijgen.

Als het anderhalf jaar duurt voordat je een beetje de vlooien onder controle hebt met spray, vind ik dat geen werkzaam product.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2222552
[quote="koekje"]
Als het anderhalf jaar duurt voordat je een beetje de vlooien onder controle hebt met spray, vind ik dat geen werkzaam product.
[/quote]

Nee, dat vind ik dus ook.

Maar misschien dat ze niet allemaal zo kort werken, dat weet ik niet.
Door *Yvje*
#2222587
Ik zal eens gaan kijken naar dat Stronghold, dan doe ik het preventief eens per jaar denk ik, met name voor de hond
die toch wel regelmatig eens een lekker snack van een kat of andere hond mee pikt tijdens de wandeling !
Idd wel handig dat het in èen keer klaar is, voorheen deed ik altijd nog Milbemax voor de wormen, niet tegelijk met vlomiddel hoor.
Door fem fatale
#2223027
[quote="*Yvje*"]
Ik zal eens gaan kijken naar dat Stronghold, dan doe ik het preventief eens per jaar denk ik, met name voor de hond
die toch wel regelmatig eens een lekker snack van een kat of andere hond mee pikt tijdens de wandeling !
Idd wel handig dat het in èen keer klaar is, voorheen deed ik altijd nog Milbemax voor de wormen, niet tegelijk met vlomiddel hoor.
[/quote]
tegen die parasieten beschermd stronghold volgens mijn dierenarts niet. het beschermt wormen omdat het voorkomt dat die door vlooien worden overgedragen, maar als ze gaan eten dan lukt dat niet meer.

overigens is het recept niet echt een recept hoor, je kunt het niet in de dierenwinkel kopen, maar wel gewoon bij de dierenarts en die zet het dan in de computer op naam van 1 van je huisdieren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door