Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Cupcake
#2166085
Sinds een paar weken geef ik 3dagen in de week barf en 4 dagen kvv. Menu hier geplaatst en zou moeten kloppen met de richtlijnen. Helaas is het na elke barf-dag feest, gegarandeerd schijteritis.
In huis poepen, stinkend, mega winderig en bijna waterdunne ontlasting.
Ze vindt het heerli, houdt meer dan genoeg eetlust, is niet beroerd, maar heeft wel buikpijn.
Ik heb in eerste instantie het orgaanvlees wat geminderd en daarna het vlees bot nog opgevoerd, helaas zonder resultaat.
Wat is wijs??
Door Kemi
#2166230
Bij Kemi heeft het echt een tijdje geduurd voordat ze wat vastere ontlasting kreeg. Dat ging op een bepaald moment 'schommelen' (hard/zacht) en als je het orgaan al wat meer verspreid hebt, en de percentages kloppen verder, zou ik persoonlijk gewoon even afwachten.
Door TMG1961
#2166239
geef je om en om of 3 dagen achter elkaar barf? Anders laat eens het orgaan weg bij de barf dagen omdat in de kvv ook al orgaan zit..misschien beetje veel.
Door Cupcake
#2166309
Ik geef donderdag, zaterdag en maandag barf. De andere dagen krijgt ze darf eko en wild afgewisseld. Toen ik dat 7dgn/week voerde ging het goed. Hiervoor gestart met kvv (haaks en shaweca), toen is er ook een paar dagen iets dunnere ontlasting geweest, maar dat herstelde snel en was ook niet zo dun. Toen had ze ook geen buikpijn.
De samenstelling van darf is:
50% biologische kipkarkassen (vlees/bot verhouding 50/50)
10% biologisch rund spiervlees     
10% biologisch lams en geitenvlees
10% biologische lamslong en lamspens   
10% biologische groenten
5% biologisch runderhart     
5% biologische rund lever & nieren
De BARF dagen zijn als volgt:
140 gr kippenek, 20 gr konijnennier, 20 gr pens, 30gr groentemix, 70 gr eendenvlees, 1 sardientje
140 gr eendenek,30 gr lamshartjes, 30 gr groentemix, 1 rauw ei, 70 gr paardenenvlees,  20 gr pens
140 gr kippenek, 40 gr eendelever, 30 gr groentemix, 70 gr hertenvlees, 1 sardientje
Ik merk ook dat ik steeds meer moet gaan voeren.
Met bovenstaande ben ik begonnen aan barf en 300 gram kvv op de kvv dagen.
Ons monstertje hoort 16 kg te wegen.
Inmiddels geef ik 600 gram kvv per dag en geef ik op de barfdagen 200gram vleesbot en 100 gram spiervlees en eigenlijk ben ik nog niet echt tevreden over haar lijntje.
Door Kemi
#2166322
Een ei kan ook laxerend werken. En misschien de groentemix? Ik doe er bijv knolselderij door (boven- en ondergronds in balans), dan gaat het hier een stuk beter.
Door TMG1961
#2166344
Ik denk dat de combinatie van wat je voert op de barfdagen iets te laxerend is voor haar.
orgaan laxeert, pens kan laxeren, ei laxeert, vis laxeert Je geeft dus allemaal dingen die laxerend (kunnen) werken.
Door Cupcake
#2166358
Is het dan handig om al deze dingen te laten en alleen vleesbot en spiervlees te voeren??
Of zou ik bijvoorbeeld op de kvv dagen wat vis of ei kunnen toevoegen?
Toen ik nog haaks voerde kreeg ze regelmatig een hele maaltijd alleen zalm (85% zalm en 15 % groente), zonder problemen.
Pens is uiteraard megafavoriet, maar op zich kan ik dat prima achterwege laten.
De groentemix is een combi van ondergronds en bovengronds, maar zou ik dan alleen ondergrondse moeten geven?
Door TMG1961
#2166369
In de kvv zit ook al groenten dus zou dat op de barfdagen niet of misschien op 1 dag geven.
Je zou visje en eitje inderdaad eens op de kvv dagen kunnen geven en dan op een van de barf dagen zou je dan wat pens kunnen geven.

Is even kijken wat voor haar het beste werkt kwa kombinaties
Door Cupcake
#2166507
Bedankt voor de snelle reacties.
Voorlopig dus geen groentemix. Vis, ei en pens verdelen over de kvv-dagen en de barf-dagen dat wat overblijft.
Gisteraaf gelukkig alweer normale ontlasting en tot donderdag maar even alleen kvv.
Liefst zou ik zo compleet mogelijk voeren, maar wel zonder last van buikpijn en diarree.
Kan het geen kwaad om zo 'te husselen' in je menu?
Door Kemi
#2166556
Succes ermee. En zolang je over de week genomen maar aan je percentages zit, kun je daarbinnen gerust schuiven.
Uit ervaring weet ik wel dat alleen Barf geven makkelijker is, omdat je dan exact weet wat er binnengaat, met de combi kvv-barf is het toch meer gokken.
Door Cupcake
#2171851
Hmm minder prettig berichtje; namelijk nog steeds schijteritis.
Althans eerste stuk echt (zelfs iets te) hard en daarna water.
Eetlust goed, energie te over, maar ze kan het echt niet ophouden.
Het komt ineens op en ligt 9 van de 10 keer midden in de woonkamer.......
Geef nu DARF met kippenekken en een beetje spiervlees.
Nog andere tips??
(zou haast de neiging krijgen om d'r vrolijk terug te zetten op de brokken waar het altijd super op ging en desnoods als alles weer rusitg is een poging 2 wagen......)
Door TMG1961
#2171857
Dat het eerste beetje te hard is kan ik begrijpen als je naast darf ook nog kippennekken geeft..dat is dubbel op bot. Er even vanuit gaande dat je darf en kippennekken/spiervlees op dezelfde dag geeft.
Is de ontlasting tijdens de dagen dat ze alleen kvv krijgt wel goed of ie het continue dunne drab?
Ze heeft geen wormen of giardia?
Door Cupcake
#2171982
Ik geef nu verder helemaal geen barf. Elke dag kvv met een beetje kippenek en spiervlees, eigenlijk om het wat hogere percentage aan orgaan uit de kvv te compenseren.
Daardoor is het menu natuurlijk niet helemaal in verhouding, maar weet eigenlijk niet wat ik anders moet.
Toen ik haar kreeg is ze meerdere keren ontwormd en ge-ent, omdat ze in haar leven nog niks van dit alles gehad had, maar dat is alweer een maand of 3 geleden. Toen ontwormd met panacur, dus dat zou ook tegen evt giardia moeten werken.
Anders maar een keer door de mangel laten halen, maja omdat ze verder zo vrolijk en blij is, hoop ik het met de juiste voeding op te kunnen lossen....
Door Lizzy
#2172154
Had ze wormen, dat je haar met zo'n heftig middel hebt ontwormt? De darmflora heeft daar in ieder geval een flinke optater mee heeft gekregen. Ik zou even terug gaan naar alleen KVV. En daar probiotica bij geven. Van een goed merk, bijv. de acidophilus van Arkopharma. En daarnaast propolis tinctuur geven, 2 druppels per dag, door het eten. Als je dat nou een maandje doet en dan weer langzaam overschakelt naar BARF, gaat het misschien al een stuk beter.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door