Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2125055
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/die ... s-dat.html


Ik geloof zeker dat je hier met honden en papegaaien ook wat mee kan. Bij honden en volgens mij bij mensen ook, is nooit aangetoond dat voeding dit kan veroorzaken maar wel dat voeding hyperactiviteit kan versterken. De wel bekende trainers, frolics, dentastix etc hebben en gluten, kleurstoffen, smaakstoffen en suikers en Enummers...

Het is de moeite waard om te kijken of deze stoffen het gedrag van jou hond beinvloeden. Wat voor de een een allergeen is, hoeft voor de ander geen probleem te zijn. Het is dus maatwerk.

Dit is een lijstje met de meest bekende allergenen

1. suikers
2. stoffen in zuivel
3. kleurstoffen
4. smaakstoffen
5. gluten
6. stoffen in vis

Ik adviseer bij drukke honden meestal een dieet zonder chemische kleur, geur en smaakstoffen, zonder gluten en suikers. Het liefst BARF omdat ook kauwen rustgevend werkt (denk maar aan kauwgom) en een intensieve aktiviteit is die moe maakt. Bovendien verzadigd een BARF dieet meer als een hapslikweg brokken of KVV maaltijd.

Weet iemand welke stoffen in vis allergeen kunnen zijn?
Door Martine-Tom
#2125366
Toch bizar dat er onderzoeken nodig zijn om te bewijzen dat gezond eten het lichamelijk en geestelijk welzijn positief beinvloeden?  ::)
Zeker weten dat het invloed kan hebben op elk levend wezen om gezond en passend te eten!
Door Butch
#2131844
Alleen het RED dieet bij mensen is erop gebaseerd dat er bepaalde voedingsmiddelen zijn, bij ADHD'ers gemiddeld 3-5 stoffen, die de ADHD versterken of misschien zelfs wel veroorzaken. Wat belangrijk is om te weten is dat het gaat om een combinatie van voedingsmiddelen en juist niet de voedingsmiddelen die doorgaans de schuld krijgen zoals suiker, gluten, kleur-, geur- en smaakstoffen. Soms zijn het aardbeien of kiwi, soms is het zuivel, soms alleen kaas, soms worteltjes, soms tarwe, soms chocola, noem maar op, voor iedereen iets anders. Dat maakt het ook zo moeilijk te achterhalen, vandaar dat RED dieet waarbij het wel achterhaald kan worden.
Allergenen is ook het verkeerde woord, want dat impliceert dat het hier om een allergie gaat, terwijl ADHD dat niet is.

Bij ADHD honden kan het best zo zijn dat het op de zelfde manier als bij mensen werkt, maar dan is het dus niet dat standaard lijstje met 'allergenen' die het hem doen.  Al is het natuurlijk zo dat je heel veel uitsluit als je barft, waardoor het best kan zijn dat je, door een hond van brokken op vers te zetten, automatisch de voedingsstoffen waar hij op reageert niet meer geeft, maar het kan dus ook zijn dat een bepaalde vleessoort of bepaalde groente de ADHD versterkt. In combinatie met andere stoffen dan dus waarschijnlijk. Kom daar maar eens achter, bij mensen is het al zo moeilijk.
Door Martine-Tom
#2144518
[quote="Aquillo"]
Ik zou eerder zeggen drukke honden veel activiteiten geven waar ze moe van worden .
[/quote]
En dan geestelijk moe en lichamelijk moe combineren  :)
#2144526
[quote="Aquillo"]
Ik zou eerder zeggen drukke honden veel activiteiten geven waar ze moe van worden .
[/quote]

ADHD-honden worden drukker naarmate ze meer activiteiten en prikkels te verwerken krijgen. Geldt trouwens voor heel veel honden die ik meemaak, ook zonder ADHD. Honden die veel prikkels te verwerken krijgen kunnen daardoor vaak geen rust meer vinden en blijven over hun grenzen heengaan. Net als kinderen die na een verjaardagsfeestje niet kunnen slapen bv. Vaak helpt het dan om juist veel rust in te bouwen, verplicht slapen en prikkels minimaliseren.
Door Martine-Tom
#2144539
[quote="Mevroi Kruim"]
ADHD-honden worden drukker naarmate ze meer activiteiten en prikkels te verwerken krijgen. Geldt trouwens voor heel veel honden die ik meemaak, ook zonder ADHD. Honden die veel prikkels te verwerken krijgen kunnen daardoor vaak geen rust meer vinden en blijven over hun grenzen heengaan. Net als kinderen die na een verjaardagsfeestje niet kunnen slapen bv. Vaak helpt het dan om juist veel rust in te bouwen, verplicht slapen en prikkels minimaliseren.
[/quote]
Hier werkt het heel goed om repetatieve en "saaie" dingen te doen die gegarandeerd lukken.
Als Tom erg onrustig is doen we een kwartiertje "lig, zit, poot" en dat soort oefeningen, veel positieve aandacht, rustig omdat hij het allemaal heel goed kent en hij is toch bezig zodat hij de onrust kwijt kan.

Scheelt mss dat ik zelf ADHD heb en wat ik zelf prettig vind vertaald heb naar honden dingen, hier werkt het goed  :)
Door Wendi
#2156409
Citaat uit "ADHD bij volwassenen, diagnostiek en behandeling" van Dr Sandra Kooij, derde herziene druk 2009, 2e oplage 2010, blz 21

"Er is steeds meer interesse voor het effect van voeding op gedrag, waaronder op gedrag bij psychiatrische stoornissen (Lakhan & Vieira, 2008)
Vaak wordt de vraag gesteld of suiker ADHD kan veroorzaken of verergeren. Een dieet waarin suiker wordt weggelaten kon in gecontroleerd onderzoek bij kinderen niet in verband worden gebracht met een afname van ADHD-symptomen (Arnold, 2001). Een andere hypothese, waarvoor wel enige evidentie bestaat, is dat bij kinderen, adolecenten en volwassenen met ADHD de opname van voedingsstoffen, met name van omega-3 vetzuren, omega-4 vetzuren en omega-6 vetzuren anders verloopt dan bij normale controles, cq tekortschiet. Dus ook bij een gezond dieet krijgt iemand met ADHD te weinig van deze vetzuren binnen (Antalis e.a., 2006; Colter e.a., 2008; Young e.a., 2004). De vraag of door toevoegen van extra vetzuren de symptomen van ADHD inderdaad afnemen is nog niet overtuigend beantwoord (Busch, 2007). Anderen claimen juist dat het weglaten van bepaalde bestanddelen uit de voeding (het zg. eliminatiedieet) effect heeft op de ADHD-symptomen (Pelsser e.a., 2008). Dit dieet moet echter zeer strict worden volgehouden totdat duidelijk is welke voedingsmiddelen de symptomen doen verergeren.
Bij kinderen met ADHD is verder een tekort aan ferritine in serum aangetoond vergeleken met normale controles (Konofal e.a., 2004). Ferritine is nodig voor de dopaminestofwisseling, wat de samenhang met ADHD-symptomen zou kunnen verklaren.
Tevens lijkt er een overlap tussen ADHD, Restless Legs Syndrome (RLS) en een laag ferritine (Oner e.a., 2007). In een kleine gecontroleerde studie bij kinderen met ADHD namen symptomen van ADHD af met ijzersuppletie (Konofal e.a., 2008). Meer onderzoek is nodig naar de achtergronden van deze bevindingen."


Als er nog maar zo summier iets bekend is over het effect van ADHD en voeding bij mensen(kinderen) ben ik bang dat het nog wel even duurt voordat er gegevens bekend zijn hierover bij honden...
Want we kunnen de spijsvertering van mensen en honden niet 1 op 1 vergelijken dus zullen we nog even geduld moeten hebben ::)

Ook vraag ik me iets anders af, even een gedachtenkronkel  8)
Omdat (echte!) ADHD met stimulantia behandeld wordt, zou het geven van rustgevende (voedings-)middelen aan deze honden dan niet juist averechts kunnen werken?
Door Wendi
#2156417
en:

07-02-2011.
Door Sandra Kooij.

In het gezaghebbende medische tijdschrift the Lancet is zaterdag de studie naar het effect van het zg. beperkte eliminatie dieet bij kinderen met ADHD gepubliceerd. Het ging om 100 kinderen met ADHD (en ODD) van 4-8 jaar die of het beperkte eliminatie dieet kregen, of hun eigen dieet aangevuld met gezonde voedingsadviezen. Het onderzoeksdieet begon de eerste 3 weken met wat meer voedingsmiddelen dan daarna, en het moest 4-9 weken worden volgehouden. Als het dieet de eerste 3 weken geen effect had (bij 41%) werd het verder beperkt tot alleen rijst, kalkoen, groenten, peer, en water. De ADHD symptomen werden voor en na deze perioden gemeten. Bij 64% van de kinderen (n=32) die het onderzoeksdieet strict volgden namen de ADHD en ook de ODD symptomen significant af. De kinderen in de controlegroep verbeterden niet. Bij de kinderen die erg goed reageerden op het dieet volgde daarna een tweede fase waarbij bepaalde voedingsmiddelen weer werden toegevoegd waarvan vermoed werd dat deze terugval in ADHD symptomen konden induceren. Dit gebeurde ook bij 19 van de 30 kinderen (63%).

Het is onduidelijk waardoor 36% van de kinderen niet reageerde op het dieet. Respons op het dieet lijkt niet samen te hangen met een allergische aanleg, hoewel de voedingsmiddelen waarschijnlijk wel hun invloed uitoefenen via een allergische reactie. Deze reactie kan effect hebben op de neurotransmitters (boodschapperstoffen) in de hersenen die betrokken zijn bij ADHD en gedragsstoornissen. Mogelijk kan een deel van de kinderen die goed reageren op het dieet met minder medicatie toe. Het is niet onderzocht of het dieet medicatie kan vervangen. De auteurs stellen dat bij alle kinderen met ADHD eerst moet worden onderzocht of zij reageren op dit dieet alvorens met een andere behandeling wordt begonnen. Zij raden ouders af zelf te gaan experimenteren met het ingewikkelde dieet, dit leidt tot teleurstelling.

Sterke punten van de studie zijn het grote aantal kinderen, de studie opzet en het feit dat meerdere onderzoekscentra meededen. De resultaten zijn interessant en hoopgevend, maar roepen ook veel nieuwe vragen op. Bijvoorbeeld hoe voedingsmiddelen de familiair genetisch bepaalde aandoening ADHD precies beïnvloeden. De directe toepasbaarheid en haalbaarheid van het dieet lijkt niet groot voor andere groepen patiënten dan kleine kinderen met zeer gemotiveerde ouders (en leerkrachten!). Het dieet wordt ‘ingewikkeld en belastend’ genoemd en is waarschijnlijk niet goed vol te houden voor oudere kinderen en volwassenen. Zij regelen immers zelf hun voedsel inname, en door hun doorgaans impulsieve en chaotische gedrag zullen zij zich slecht aan zo’n streng regime kunnen houden gedurende de onderzoeksduur van 4-9 weken. Omdat de klachten terugkeren als het dieet wordt losgelaten, moet het dus lange tijd kunnen worden volgehouden. Dit vormt voorlopig een beperking van de toepasbaarheid van het dieet voor adolescenten en volwassenen met ADHD.

Een ander probleem lijkt het gebrek aan kennis over de toepassing van het dieet in het veld, zodat lange wachtlijsten kunnen ontstaan voor ouders van kinderen met ADHD die ermee aan de slag willen.
Door Wendi
#2156420
[quote="martine-tom"]
Hier werkt het heel goed om repetatieve en "saaie" dingen te doen die gegarandeerd lukken.
Als Tom erg onrustig is doen we een kwartiertje "lig, zit, poot" en dat soort oefeningen, veel positieve aandacht, rustig omdat hij het allemaal heel goed kent en hij is toch bezig zodat hij de onrust kwijt kan.

Scheelt mss dat ik zelf ADHD heb en wat ik zelf prettig vind vertaald heb naar honden dingen, hier werkt het goed  :)
[/quote]

Geloof meteen dat het werkt, maar het is eigenlijk wel apart omdat ik begrepen heb dat mensen met ADHD juist veel moeite hebben zich te concentreren op saaie, repetatieve dingen.
Door Martine-Tom
#2156460
[quote="Wendi"]
Geloof meteen dat het werkt, maar het is eigenlijk wel apart omdat ik begrepen heb dat mensen met ADHD juist veel moeite hebben zich te concentreren op saaie, repetatieve dingen.
[/quote]
klopt in grote lijnen, vaak zie je dat mensen om tot rust te komen repetatief gedrag gaan vertonen, vroeger kon ik bijvoorbeeld uren en uren achter elkaar dezelfde kinderen voor kinderen lp draaien, en elke zondag keek ik dezelfde film, keer op keer op keer op keer.

Ik weet niet of je wat kan met beeldspraak maar ADHD noemen ze wel eens storm in je hoofd, als je met een fles water schud komen er golven pas als je de fles stilhoud stopt dat.
Zo werkt mijn hoofd ook, mijn gedachtes vliegen van hot naar her, ik ben nooit rustig om mijn hoofd toch rustig te krijgen moet ik tegenwicht geven aan die drukte dus idd iets wat ik al kan/ken een film die ik al 10 keer gezien heb ofzo.
Nou heb ik zelf ook autisme erbij dus hoe het puur met ADHD werkt...mss is het dan wel anders maar ik lees toch overal dat ADHD-ers dit toch wel herkennen.
Door Barf
#2185425
[quote="Mevroi Kruim"]
ADHD-honden worden drukker naarmate ze meer activiteiten en prikkels te verwerken krijgen. Geldt trouwens voor heel veel honden die ik meemaak, ook zonder ADHD. Honden die veel prikkels te verwerken krijgen kunnen daardoor vaak geen rust meer vinden en blijven over hun grenzen heengaan. Net als kinderen die na een verjaardagsfeestje niet kunnen slapen bv. Vaak helpt het dan om juist veel rust in te bouwen, verplicht slapen en prikkels minimaliseren.
[/quote]
podenco's zijn hyperaktief als ze jong zijn, dat noem ik geen ADHD en die moeten wel degelijk veel aktiveiten ondernemen want anders gaan ze dat zelf wel doen in je huis 8)
#2185449
Ik denk ook dat de ene drukke hond de andere niet is. Sommige honden zijn over gestimuleerd, andere onder, sommige honden is de begeleiding niet consequent genoeg van, andere hebben een lichamelijk probleem of een gebrek aan zelfbeheersing.
Door Barf
#2185501
[quote="yvette_van_alert"]
Ik denk ook dat de ene drukke hond de andere niet is. Sommige honden zijn over gestimuleerd, andere onder, sommige honden is de begeleiding niet consequent genoeg van, andere hebben een lichamelijk probleem of een gebrek aan zelfbeheersing.
[/quote]
Persoonlijk vind ik het erg overtrokken om nu ook al van ADHD honden te gaan spreken, eerder kwestie van verkeerde ras/verkeerde baas.
En wat is druk ? een onervaren hondenbaas zal zijn hond vermoedelijk veel sneller druk vinden dan een ervaren hondenbaas want die weet het beter aan te sturen  ;)
Een mechelse herder waar je alleen maar blokjes mee omloopt zal zeker hyper zijn in de ogen van de baas  :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door