Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door kimi
#2131729
Hoi,
Ik zou af en toe gekookte wortel willen toevoegen aan het menu. Nu vroeg ik mij af of die wortels MOETEN geschild zijn, of het ook met schil mag? De meeste vitaminen zitten in en net onder de schil. Daar ik ze kook, en niet pureer, zou ik dan kiezen om de schil eraan te laten om toch nog een deel van de vitaminen te behouden.
Is dit ok?
Door Lizzy
#2131768
Wortel schillen? Ik heb echt in mijn leven nog nooit 1 wortel geschild.
Door nienk
#2131798
voor me zelf rasp ik ze soms een beetje, maar Reus krijgt ze gewoon zo. ik begrijp ook niet wat er te schillen is aan een wortel.
Door kimi
#2131821
Is het zoooo raar om een wortel te schillen? :-) Jonge wortels schil ik niet, maar andere meestal wel. Ik denk dat velen (althans bij ons in België) het doen hoor...
Door nienk
#2131823
maar hoe weet je bij een wortel nou waar de schil ophoudt en de wortel begint?
Door ulla
#2131824
Ik schil en ik was ze niet voor de honden, ze krijgen hier biologische groenten.
Door Henny V.
#2131830
Misschien bedoelt ze dat ze de wortels schrapt ?

Ik geef ze zo aan mijn honden zonder dat ik er wat mee doet.
Door Martine-Tom
#2131833
Ik geef ze ook gewoon zo, zonder wassen, zonder schillen, zonder raspen, hij vind het heerlijk om te knagen.
En al helemaal niet gekookt  ;)
Door kimi
#2131883
nienk schreef: maar hoe weet je bij een wortel nou waar de schil ophoudt en de wortel begint?
Ja, je kan idd blijven schillen, maar 1x erover gaan volstaat. en je ziet toch wel een verschil tussen een deel geschild en een deel ongeschild?? Ongeschild zie je de "draden" die op de wortel liggen... Ik was niet van plan om ze te schillen voor mijn hond, omwille van de vele vitaminene die in en net onder de schil zitten... Het is net alsof ik een narigheid vertel :-) Bij ons is het niet ongewoon hoor! :-)
Door Bosliefje
#2131958
Ja hoor, ik schil ze ook, zeker die dikke winterwortelen. ;)
Maar alleen die voor ons mensen, voor de honden spoel ik alleen het zand eraf
Door Martine-Tom
#2131963
Voor mezelf schrap ik ze alleen even, ook niet helemaal hoor, en eigenlijk alleen de winterwortels.
Door Monoxxide
#2131964
In wortels zit voor mij ook een groot verschil als je ze uit de winkel haalt (die mooie rechte op maat  :biggrin2: ) , deze schil ik altijd. Als ze van hier bij de boer of bij grootouders uit de grond komen (heb je wortels wat alle kanten uitdraaien en alle maten) deze spoel ik gewoon af en eet/geef ik zo, veel beter in smaak.
Door Miranda 1
#2132161
Voor mensen haal ik ook eventjes met een dunschiller de bovenste laag eraf,vooral bij de winterwortel. Voor mijn honden doe ik dit niet.
Door kimi
#2133268
Met schillen bedoel ik dus ook gewoon "een laagje afhalen met dunschiller". Voor hond zal ik het niet doen. ik doe het voor onszelf ook enkel bijd ie dikke winterwortelen, niet bij de jonge die per tros verkocht worden.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2134652
Ik doe dat ook voor mezelf, even met de dunschiller erover en de pan in.
Voor de honden niet, die gaan zo in de keukenmachine.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door