Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door snip007
#2110839
Hallo,
ik ben nieuw op dit forum dus eventjes voorstellen:
wij (Mario en ik) zijn de baasjes van Jack, een Staffordshire Bull Terriër van 1 jaar en van Luna, 11 maanden oud, een kruising Spaanse Mastin.

Luna heeft sinds haar drie maanden een huidprobleem dat steeds erger en erger is geworden: dag en nacht jeuk, open wonden in de hals, de oksels, liezen, buik, borstkas. Huid zo rood als een kreeft en een soort 'olifantenhuid'.
Omdat Jack zijn huid in het begin ook niet denderend was zijn we van Hills overgestapt naar Markus Muhle. Zijn vacht verbeterde en we dachten echt dat we een 'goeie brok' gevonden hadden. Af en toe gaven we ook een maaltijd Duck.

Luna heeft verschillende brokken gehad, voor puppy large breed, maar door het huidprobleem toch ook maar op Markus Muhle gezet. Geen verbetering, verschillende pipetten tegen mijten, verschillende antibioticakuren tegen stafylokokken, een kweek laten zetten,... haalden niks uit. Volgens de dermatoloog-dierenarts kon het bijna niet dat het aan de voeding lag (want zo goed als nooit voorkomend).
Na afloop van die behandelingen naar een andere dierenarts-dermatoloog geweest. Voorstel: allergietest en dan een vaccin speciaal op haar allergieën laten ontwikkelen, en dan alle maanden dat vaccin inspuiten tot ze 1,5 jaar zou zijn. Dan zouden we weten of het helpt, 75% kans op succes, en de inspuitingen zouden dan voor de rest van haar leven zijn. Ik vond die behandeling vrij bizar en bovendien vond ik die 75% niet bevredigend. Zeker omdat als het niet lukt, je ondertussen wel 1,5 jaar verloren hebt.

Daarna een homepathische behandeling bij een dierenarts opgestart gecombineerd met een 'natuurlijk' dieet: 1/6 vlees of vis, 3/6 licht gekookte groenten en 2/6 gekookte cerealen en fruit. Heel even is er een minieme huidverbetering geweest maar na 1,5 maand was het nog slechter dan voor de behandeling. Van februari tot halverwege augustus is het huidprobleem alsmaar groter geworden. Zowel wat de ernst als de oppervlakte bertreft.

Sinds het begin verzorgen we haar huid afwisselend met isobetadine, zinkzalf, honingzalf, talkpoeder,... alles om de  jeuk en de wonden onder controle te houden.

Uiteindelijk op kvv, barf e.d. gestoten. Omdat we geen andere optie meer zagen -tenminste als je antibiotica, cortisone, allergievaccins e.d. niet als een optie bekijkt- wilden we die gok wel wagen.

Omdat we wel ergens moesten beginnen, zijn we voorverpakte rollen kip (97%, de rest vitaminen) beginnen geven. De kip werd ons aangeraden als eliminatiedieet door een speciaalzaak die kvv en barf e.d. verkoopt. Kip: enerzijds omwille van de prijs (we voeren nu 2,5 kilo per dag en daarmee blijven ze op gewicht), anderzijds omdat Luna nog opgroeiend is en het een goeie basis zou zijn voor puppy's? En wonder boven wonder...na enkele weken zagen we verbetering, spijtig genoeg niet wat de jeuk betreft, maar er kwamen opeens wel haartjes. Na drie weken mochten we een ander soort introduceren, liefst vis. Maar na die drie weken kip (er kwamen meer en meer haartjes bij!) kwam er opeens wel een zware terugval: continu jeuk, weer open wonden,....

Opties: allergisch aan eiwitten of gewoon een te eenzijdige voeding gedurende een te lange periode? volgens nog iemand anders kan een hond allergisch zijn aan klimop, de etensbak, .... en heeft het (weeral) zo goed als zeker niks met het eten te maken "want dan ziet de huid rood-zwart".
Tja...

Momenteel geven we voor de zekerheid geen kip meer, ze krijgen nu sinds 1,5 week enkelvoudig rund en enkelvoudig makreel, allebei van Naturis. Ze krijgen daarnaast ook nog rauwe botten en af en toe gemalen wortel en stukjes appel. Ik besef heel goed dat dit geen evenwichtige voeding is !! We zijn ons dan ook duchtig aan het informeren en willen uiteraard zo snel mogelijk een gevarieerde, evenwichtige voeding samenstellen.

Ik stel mij de volgende vragen: is het nódig een allergietest te laten doen (voor mijt, kattenharen, pollen, ......) ?
Zijn er mensen die hun hond volledig jeukvrij gekregen hebben door over te schakelen op een barf-dieet?!

Mijn excuses als ik de termen kvv, barf e.d. door elkaar heb gegooid of onterecht gebruik, ik ben er helemaal nog niet thuis in...

Alle tips en advies zijn meer dan welkom!! We zijn vooral heel bang dat we Luna haar lichaam om zeep helpen,het is immers een grote hond (ze weegt nu net 50 kg) en ze is nog steeds in volle groei.

Alleszins al hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik kijk er naar uit !

Groetjes,
Sandra
Door Mogy
#2110896
Hallo,

Ik ben het helemaal met je eens dat je soms moe wordt, Zelh hebben we twee duitse herder 1 van een jaar oud niks mee aan de hand.En 1 van 5 jaar ook al vanaf het begin huid problemen.Ik heb me ook sind een week of zo aangemeld hier op deze site om te kijken of iemand mij misschien kan helpen.

Wat ik nog niet uit jou verhaal opmaak of ze niet een allergie heeft voor wasmiddel/verzachter dit kwam ook bij onze hond naar voren. Bij onze herder is het een combi van pollen, wasverzachter, voer enz....

Ik dacht deel dit even met je mee misschien heb je erwat aan.
succes verder met jullie honden en misschien spreken we mekaar.

Yvonne Radstake en MOGY
#2110931
Ik zou een eliminatie dieet gaan doen. Pak een diersoort die ze nog nooit gehad heeft, zoals bijv. konijn en kijk na een 6-tal weken hoe dat gaat. Er zijn diverse merken KVV (kant en klaar) waar totaal geen granen in zitten en die maar 1 diersoort bevatten.
In ieder niets waar kip/kippenbotten in zit.
Vergeet bovendien niet dat als ze brokken gehad heeft dat ze gaan ontgiften, wat in het begin veel extra jeuk met zich mee kan brengen.

Zo heeft Alaska, Haaks Barf en Carnibest soorten waar je mee kunt elemineren.
Verder zou ik een holistisch DA benaderen die pro-vers is en die je met hom.middelen verder kan helpen.

Verder zou een allergie test misschien helemaal zo gek niet zijn. Dan weet je tenminste waar hij allergisch voor is en kun je daarop verder gaan. Er zijn echt best honden waar het goed helpt. Als is het dan maar 75%, dat scheelt toch een heleboel in de jeuk.
Ik heb zelf een schotse collie jaren moet spuiten, want die vrat zich helemaal open door zijn huisstofmijt/vlooien allergie. Bij hem hielp het zo goed dat ik na 5 jaar niet meer hoefde te spuiten.
Laatst gewijzigd door tt-tjes op vr 16 sep 2011, 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#2110961
snip007 schreef: Hallo,
ik ben nieuw op dit forum dus eventjes voorstellen:
wij (Mario en ik) zijn de baasjes van Jack, een Staffordshire Bull Terriër van 1 jaar en van Luna, 11 maanden oud, een kruising Spaanse Mastin.

Luna heeft sinds haar drie maanden een huidprobleem dat steeds erger en erger is geworden: dag en nacht jeuk, open wonden in de hals, de oksels, liezen, buik, borstkas. Huid zo rood als een kreeft en een soort 'olifantenhuid'.
Omdat Jack zijn huid in het begin ook niet denderend was zijn we van Hills overgestapt naar Markus Muhle. Zijn vacht verbeterde en we dachten echt dat we een 'goeie brok' gevonden hadden. Af en toe gaven we ook een maaltijd Duck.

Luna heeft verschillende brokken gehad, voor puppy large breed, maar door het huidprobleem toch ook maar op Markus Muhle gezet. Geen verbetering, verschillende pipetten tegen mijten, verschillende antibioticakuren tegen stafylokokken, een kweek laten zetten,... haalden niks uit. Volgens de dermatoloog-dierenarts kon het bijna niet dat het aan de voeding lag (want zo goed als nooit voorkomend).
Na afloop van die behandelingen naar een andere dierenarts-dermatoloog geweest. Voorstel: allergietest en dan een vaccin speciaal op haar allergieën laten ontwikkelen, en dan alle maanden dat vaccin inspuiten tot ze 1,5 jaar zou zijn. Dan zouden we weten of het helpt, 75% kans op succes, en de inspuitingen zouden dan voor de rest van haar leven zijn. Ik vond die behandeling vrij bizar en bovendien vond ik die 75% niet bevredigend. Zeker omdat als het niet lukt, je ondertussen wel 1,5 jaar verloren hebt.
Ik vind deze behandeling niet bizar. Het is een desensibilisatie-kuur. En dat werkt soms heel goed. Maar ik ben met je eens, je kunt zo niet anderhalf jaar door tobben..... Wat stelde de DA in de tussentijd voor, om het leven voor de hond te vergemakkelijken?
Daarna een homepathische behandeling bij een dierenarts opgestart gecombineerd met een 'natuurlijk' dieet: 1/6 vlees of vis, 3/6 licht gekookte groenten en 2/6 gekookte cerealen en fruit. Heel even is er een minieme huidverbetering geweest maar na 1,5 maand was het nog slechter dan voor de behandeling. Van februari tot halverwege augustus is het huidprobleem alsmaar groter geworden. Zowel wat de ernst als de oppervlakte bertreft.
Is dit voorgeschreven door een Belgische Homeopathische DA, toevallig? Ik vind die cerealen echt een ontzettende no-no! Het kan namelijk heel goed zijn dat jouw hond allergisch is voor graan. Of mijt. En cerealen stikken van de mijt en is graan, dus twee keer geen goed idee.
Sinds het begin verzorgen we haar huid afwisselend met isobetadine, zinkzalf, honingzalf, talkpoeder,... alles om de  jeuk en de wonden onder controle te houden.

Uiteindelijk op kvv, barf e.d. gestoten. Omdat we geen andere optie meer zagen -tenminste als je antibiotica, cortisone, allergievaccins e.d. niet als een optie bekijkt- wilden we die gok wel wagen.
Dus tot nu toe heeft je hond nog niet een keer een AB kuur gekregen en ook geen prednison? Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat nogal knap zou vinden! Want ondertussen moet je vreselijk radeloos zijn! En jeuk is wel heel erg..... :-\
Omdat we wel ergens moesten beginnen, zijn we voorverpakte rollen kip (97%, de rest vitaminen) beginnen geven. De kip werd ons aangeraden als eliminatiedieet door een speciaalzaak die kvv en barf e.d. verkoopt. Kip: enerzijds omwille van de prijs (we voeren nu 2,5 kilo per dag en daarmee blijven ze op gewicht), anderzijds omdat Luna nog opgroeiend is en het een goeie basis zou zijn voor puppy's? En wonder boven wonder...na enkele weken zagen we verbetering, spijtig genoeg niet wat de jeuk betreft, maar er kwamen opeens wel haartjes. Na drie weken mochten we een ander soort introduceren, liefst vis. Maar na die drie weken kip (er kwamen meer en meer haartjes bij!) kwam er opeens wel een zware terugval: continu jeuk, weer open wonden,....
Ai ai, wat ontzettend jammer dat het fout ging :(. Je had dus nog geen vis gegeven, en toen ging het al mis, toch?
Opties: allergisch aan eiwitten of gewoon een te eenzijdige voeding gedurende een te lange periode? volgens nog iemand anders kan een hond allergisch zijn aan klimop, de etensbak, .... en heeft het (weeral) zo goed als zeker niks met het eten te maken "want dan ziet de huid rood-zwart".
Tja...
Een hond kan 10 weken totaal eenzijdig gevoerd worden, zonder dat dit problemen geeft. Dus nee, ik geloof niet dat dit door te lang eenzijdige voeding komt, je hebt het maar 3 weken gegeven. Ik denk eerder dat het een allergie is voor kip. Opgebouwd, in die 3 weken. Of, toch een graan allergie. In de KVV's waar kip in zit, zit heel vaak ook nek en/of maag, daar blijven vaak graantjes in achter, dat komt in de voeding terecht en voila, een hond met een graan allergie heeft problemen.
Momenteel geven we voor de zekerheid geen kip meer, ze krijgen nu sinds 1,5 week enkelvoudig rund en enkelvoudig makreel, allebei van Naturis. Ze krijgen daarnaast ook nog rauwe botten en af en toe gemalen wortel en stukjes appel. Ik besef heel goed dat dit geen evenwichtige voeding is !! We zijn ons dan ook duchtig aan het informeren en willen uiteraard zo snel mogelijk een gevarieerde, evenwichtige voeding samenstellen.

Ik stel mij de volgende vragen: is het nódig een allergietest te laten doen (voor mijt, kattenharen, pollen, ......) ?
Zijn er mensen die hun hond volledig jeukvrij gekregen hebben door over te schakelen op een barf-dieet?!
Ik zou zelf wel een allergie-test doen omdat het je simpelweg een idee geeft waar je de problemen moet zoeken. Want je kunt je inderdaad blind staren (en dat doe jij niet maar bij wijze van) op voeding, de problemen kunnen wel eens ergens anders liggen.....
Mijn excuses als ik de termen kvv, barf e.d. door elkaar heb gegooid of onterecht gebruik, ik ben er helemaal nog niet thuis in...
De KVV fabrikanten hebben het ons ook niet gemakkelijk gemaakt..... Want die noemen hun gemalen prak gauw iets met barf er in. Maar BARF = zelf samenstellen van voeding, met behulp van vleesbotten, vlees, orgaanvlees, vis, groenten, eieren, etc., ongemalen. KVV is een gemalen prak, door een fabrikant in elkaar gedraaid.
Alle tips en advies zijn meer dan welkom!! We zijn vooral heel bang dat we Luna haar lichaam om zeep helpen,het is immers een grote hond (ze weegt nu net 50 kg) en ze is nog steeds in volle groei.

Alleszins al hartelijk bedankt voor jullie reacties, ik kijk er naar uit !

Groetjes,
Sandra
Ik zou zelf een allergie-test doen. En ik zou eens kijken wat daar uit kwam.

En verder denk ik dat je 2 kanten op kan:

1)Je gaat zelf voeding samenstellen en je wacht de allergie-test even af. Daarbij stel je samen met minimaal 4 diersoorten maar geef je voor de zekerheid tenminste 1 diersoort waar je makkelijk aan kunt komen niet. Dan kun je daar namelijk later een eliminatie dieet mee doen, met dit diersoort. Ik zou zelf denken aan konijn en geit. Beide diersoorten is het vrij makkelijk aan komen, je kunt er het vlees, de organen en de botten van voeren. Van konijn is dat nog iets makkelijker dan geit. En ik zou echt ongemalen spullen geven. Je kunt bijv. zelf samenstellen met eend, rund, vette vis, lam. In de tussentijd kun je een ondersteunend middel geven als Puur Jeuk.

Heb je trouwens enig idee welke homeopathische middelen je hond allemaal heeft gehad? Je zou hierbij kunnen overwegen om hoog gedoseerde visolie te gaan geven voor de omega 3 vetzuren. Die werken ontstekingsremmend en helpen ook bij allergieen. Ik zou dan voor Doils Skin kiezen. Maar, verwacht niet 1, 2, 3 wonderen.

Heb je al eens een ontgiftings/reinigingskuur gedaan?

2)Je gaat eerst beginnen met een goed eliminatie dieet van bijv. konijn. En dan geef je 6 weken lang niks anders als konijnenvlees, konijnen botten en konijnen organen. Ongemalen!!! Zodat jij exact weet wat je geeft en niet je moet afvragen of de meneer die het spul gemalen heeft niet net daarvoor kip heeft gemalen en de gehaktmolen niet goed heeft schoongemaakt. Je geeft dus 6 weken lang konijn en konijn alleen. De kans dat hetzelfde gaat gebeuren als met de kip, is minder groot, aangezien kip eerder allergieen geeft en vaak dus granen in nek en maag bevat. Als de problemen minder worden, weet je met redelijke zekerheid dat het iets in de voeding is, waar jouw hond allergisch voor is. Dat kan dan nog steeds van alles zijn. Het kan een specifiek diersoort/eiwit zijn, het kan nog steeds een graan allergie zijn. Het kan ook nog steeds veroorzaakt worden door mijten of een combinatie van dit alles. Of misschien is het geen allergie en is er wat anders aan de hand....

Huidproblemen zijn echt krankzinnig vervelend en lastig. Lastig voor de baas, lastig voor de hond, lastig voor de dierenarts en helaas vaak lastig op te lossen. Ik ken heel veel gevallen die de problemen hebben opgelost door rauwe/verse voeding. Ik ken echter ook inmiddels (na een jaar of 15) een aantal honden (in totaal zijn het er een stuk of 6) waarbij verse/rauwe voeding niks deed. Ik ken zelfs 2 honden die geen enkele diersoort kunnen verdragen en het alleen goed doen op vegetarische brokken (Ieks!! Maar, serieus waar. Ik vind het echt enorm belangrijk dat met zulke honden echt nooit gefokt wordt. Een hond hoort nou eenmaal dierlijk eiwit te kunnen verteren. Nou ja, met honden met ernstige huidproblemen moet men sowieso niet fokken. En geloof me, dat gebeurd helaas nog vaak zat. En ik zie het bij mijn ras, het zit toch vaak in de lijnen hoor, gevoeligheid). Ik ken ook een paar honden waarbij rauwe voeding niks deed maar de hond allergisch bleek voor mijt en een desensibilisatie kuur uiteindelijk (redelijk) hielp. En ik ken ook een paar honden die "gewoon" op de prednison zijn gezet omdat niks werkt. Dit zijn maar een handjevol honden, maar ja, ze zijn er wel, ik ga daar niet om liegen.

Is er trouwens wel eens een afkrabsel gemaakt en iets op kweek gezet?
Door Lil
#2111002
Van jeuk wordt allereerst de hond krankzinnig van en de baas ook. Ik heb zo'n allergietest laten doen, omdat ik wist dat het niet aan voer, schoonmaakmiddel of wasmiddel lag. Uitkomst zie topic poten kapot. Een vriendin van me heeft die spuitenkuur laten doen en is super tevreden. Ik ben net ermee bezig en heb een zeer gevoelige hond. 75% kans is voor de medische wetenschap trouwens ontzettend veel ;)

Ik zou bovenstaande tips over het voer opvolgen en heel erg opletten met het wassen van de kleden waar ze op liggen. Hier al jaren alleen neutral en de vloer maak ik schoon met een goede stoomreiniger, zodat ik geen schoonmaakmiddel nodig heb. Dit is namelijk zo voor mijn oudste hond en niet zo zeer voor de hond die de kuur krijgt (alhoewel huisstofmijt niet goed tegen stoom kan).
#2111020
Hallo,
zo snel al reactie, fantastisch !  :bigarmhug:
Luna heeft dus nog geen allergie-test ondergaan. Ze heeft in het begin wel antibiotica gehad. Op het moment dat Luna bij de tweede dermatoog geweest is, had ze pas een antibiotica-kuur achter de rug. We moesten eerst een maand wachten vooraleer de test kon.
Er zijn heel veel afkrabsels gebeurd (in totaal wel een 10-tal op verschillende tijdstippen bij verschillende DA). Er is uiteindelijk een kweek gebeurd bij de eerste dermatoloog omdat de antibiotica niet werkte, en daaruit zijn stafylokokken gekomen. Het was een 'doorsnee' stafylokok die eigenlijk gemakkelijk was weg te krijgen. Dus opnieuw een ander soort antibiotica, maar nu de meest geschikte. Wekelijks langs de DA om te checken en de volgende week waren die stafylokokken helemaal weg. Ze had nog wel altijd evenveel jeuk. Maar de week erna: helemaal mis, weer vol stafylokokken. De DA begreep het niet, dus dan 'moest het toch wel de sarcoptes-mijt zijn', want die vind je zo goed als nooit terug onder de microscoop... Dus behandeling met pipetten en drie weken later was er nog steeds geen enkele verbetering. Luna heeft toen een inspuiting met cortisone gekregen tegen de jeuk (ik weet de naam niet). Ik was dolblij dat ze eens een week zonder jeuk kon doorbrengen, maar helaas, zelfs toen was de jeuk niet weg. Sindsdien heeft ze niets meer van AB en cortisone gekregen.

Dam maar naar een andere dermatoloog voor een tweede opinie. Zij zei direct dat het een allergie was, de stafylokokken kwamen er gewoon doordat Luna zoveel jeuk heeft door de allergie en door het krabben kunnen die staf. zich helemaal verspreiden. Dus allergie = de oorzaak, staf.=gevolg. Wat mij niet zinde, was dat de dierenarts zei dat als we eenmaal begonnen met het vaccin, we NOOIT meer mochten stoppen. Ze had nl. een patient die het heel goed deed op het vaccin, waardoor de mensen na enkele jaren gestopt waren met het toedienen ervan. Na een tijd was het huidprobleem teruggekomen en het was voor altijd verloren, ze kon dat hondje niet meer helpen. Vandaar dat ik toch wel een beetje wantrouwig was... Bizar was een slecht gekozen woord van mij, ik heb al gelezen dat hetzelfde systeem ook bij mensen met allergieen gebruikt wordt en dat het best wel goed kan helpen. Zij had alleszins geen voorstel voor het anderhalf jaar dat erop zou volgen. Als ik het goed begrepen heb zou het volgens haar al na enkele maanden werken, maar pas na anderhalf jaar kon ze zeggen of het al dan niet blijvend zou helpen.

Maar alleszins ben ik daarna naar de homeopaat geweest (het zijn trouwens inderdaad allemaal belgische dierenartsen), die de uitleg van de twee andere dierenartsen dan weer complete onzin vond. En dat is wat het zo moeilijk maakt, ze vertellen allemaal iets anders, en doen de uitleg van een andere DA af als onzin (al zeggen ze het natuurlijk niet zo letterlijk). Bij de homeopathische dierenarts heeft ze alleen Sulfur6K gekregen en probiotica, maar na 1.5 maand (we moesten om de 10 dagen een dosis sulfur geven) dus ook geen verschil. Wat mij stoorde was dat ze zelfs de moeite niet heeft genomen om naar Luna te kijken. Alles zit aan de onderkant dus ze heeft de huid en wonden eigenlijk niet eens gezien. Nochtans een DA die mij in het verleden wel al geholpen heeft, maar deze keer niet eens de moeite nam om te kijken, wat mij toch belangrijk lijkt bij een hardnekkig huidprobleem...?

Toen het misging met kvv na drie weken zat ze nog altijd aan de kip, geen vis of dergelijke erbij. Ook geen snoepjes, gedroogd vlees, groenten, tafelrestjes, geen zalmolie, echt helemaal niks anders.  Het was wel een volledige vermalen kip, dus inderdaad ook nek en maaginhoud.
We wilden bij de overschakeling eigenlijk direct 'barfen' omdat je bij die gemalen worsten niet weet wat ze er allemaal indraaien, maar omdat de overschakeling niet evident leek, en we schrik hadden dat ze allerlei tekorten ging oplopen, toch maar vertrouwd op de kvv-voeding. En via de kvv wilden we wel graag een eliminatiedieet doen op basis van konijn of hert of...maar dat kwam dus uit op bijna 400 euro voor een maand. Ik wil niet zuinig doen, maar ik wil ook nog graag de huur kunnen betalen :). Dus je snapt dat we eerst de kip wel een kans wilden geven, ook omdat het best wel goed voorgesteld werd door die vrouw.

Vorige week kwam ik trouwens in een diervoedingswinkel om eten voor de katten te halen, en ik raakte aan de praat met de eigenaar omdat ik toevallig had gezien dat ze kippennekken in de diepvries hadden. Hij had veel ervaring met huidproblemen bij honden en kende barf ook wel maar stond daar zeer negatief tegenover. Wat ik moest doen was een maand vegetarische brokken geven en daarna Duck met lam en rijst. Hij zei zelfs letterlijk dat ik mijn hond met al dat vlees de dood injoeg...pffffffffffffffff

Maar goed, ik ga dan eerst de allergietest laten doen !  Ik ga een holistisch dierenarts zoeken (die zich ook kan vinden in deze manier van voeding), al is het maar om een ruggesteun te hebben en me wat 'veiliger' te voelen op gebied van het opgroeien van Luna. Als iemand zo'n DA in gedachten heeft, laat het dan gerust weten. Ik woon zelf in Diest (Belgie dus), maar afstand maakt niet zo heel veel uit.

De laatste dagen gaat het trouwens van kwaad naar erger...ze stopt echt niet meer met krabben en bijten  :'(  Alleen is de vraag of dat misschien nog een gevolg is van de kip danwel een reactie op rund of de makreel? Moeilijk allemaal...
Ik ga het er nog eens met de hubby over hebben maar het eliminatiedieet op basis van konijn lijkt mij een goed plan. Maar ik veronderstel dat we dan ook geen visolie of iets dergelijks mogen geven he?

Yvonne, nog heel veel moed en succes met je hondje. Heel hard bedankt voor jullie reacties en advies. Ik neem alle ideeen en tips mee en hou jullie alleszins op de hoogte.

Groetjes!
Sandra
#2111031
Dag Lil,

bedankt voor je reactie. Blijkbaar moet ik die desensibilisatiekuur dus toch niet zomaar aan de kant schuiven.

En je hebt absoluut gelijk: zowel hond als baas worden helemaal krankzinnig van de jeuk.............  :'(

Hoe kom je er eigenlijk achter of je hond allergisch is voor wasmiddel en schoonmaakmiddel e.d.? Is dat door het zelf te ondervinden of kan je daar ook echt op laten testen?

Ik ga je bevindingen met de kuur zeker opvolgen en ik hoop heel hard dat het helemaal goed komt met je hondje !

Groetjes,
Sandra
Door nienk
#2111049
hoi!

wat een ellende! 1 ding is positief: je bent hier op barfplaats beland op een plek waar veel mensen met dezelfde problemen met hun hond. de meeste dingen zijn al genoemd.

ik ben zelf sinds december vorig jaar bezig met de zoektocht naar het hoe&wat van de allergie bij mijn hond Reus. Hij had last van enorme jeuk, krabte zichzelf stuk in hals, oren en flanken. daarnaast was hij om de haverklap ziek. we komen sinds december bij een holistisch dierenarts, en sindsdien gaat het stukken beter.

hier vind je ons verhaal, bijgehouden vanaf het eerste bezoek aan de holistisch DA (we hadden er toen al maanden van ge-emmer bij de gewone DA op zitten. antibiotica, prednison, shampoo's, de hele mikmak). Nu staat hij op een eliminatie dieet, eet inmiddels al weer best veel. ook hebben we een aantal verschillende 'alternatieve' middelen in gezet.

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... cseen.html

wellicht heb je er wat aan. in barf vraag&antwoord lopen op het moment ook 2 topics over eliminatie dieten.

veel succes!
Door Irene
#2111053
Wat een heftig verhaal zeg  :( . Ik kan je verder niet helpen, gelukkig krijg je al veel adviezen hier. Ik heb zelf sinds een klein half jaar een hond met allergie (wat gelukkig niet zo erg is vergeleken bij die van jou) en ben er nog van alles over aan het leren en uitzoeken. Ik ben uiteindelijk naar een holistisch DA gegaan en ik volg nu zijn advies.
Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen en ik hoop van harte dat je er zsm achterkomt wat er nu precies aan hand is met Luna!
Door Lil
#2111072
Was- en schoonmaakmiddel heb ik zelf uitgeprobeerd. Ik kan zelf ook niet tegen veel schoonmaakmiddel. Mijn oudste heeft dus sinds ik met neutral was en sinds ik een stoomreiniger heb nooit meer uitslag gehad. Vandaar dat ik het nu zeker weet, want op matjes bij mensen die met gewoon wasmiddel wassen, krijgt hij na aantal uren wat uitslag.

De kuur heet artuvetrin. Lees bij hun eens op de site. Levenslang ik absoluut niet de bedoeling.

Maar eerst elimineren met voer moet je zeker proberen. alleen de test al is super duur. Als eruit komt dat er geen te behandelen allergie is, is het "weggegooid" geld.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door