Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Heidi T.
#2085522
Hallo allemaal,

Na een aantal maanden vooral KVV te hebben gegeven met BARF hapjes wil ik nu kijken of ik verder kan gaan. Het is voor een hondje van 5 kg, ze is 10 maanden oud en eet nu  150 gr. KVV per dag met hapjes BARF en gedroogd vlees.
Is dit wat?

Zondag: 75 gr. eendennek
              65 gr. paardenvlees
              20 gr. lamspens

Maandag: KVV

Dinsdag: 75 gr. kippennek
              65 gr. rundvlees
              20 gr. lamspens

Woensdag: KVV + rauw ei met schil (als ze die opeet tenminste)

Donderdag: 50 gr. Kiezebrink zalmmix (= karkas)
                    50 gr. paardenvlees
                    50 gr. KVV

Vrijdag: KVV

Zaterdag: KVV + stukje runderstrot (van ong. 75 gr.)

Is dit een beetje een redelijke verdeling? En als ik die runderstrot geef, moet ik dit als bot rekenen (dit staat nl wel bij de informatie van Kiezebrink en daar komt dat strot vandaan)? Ik geef dan meestal wel minder ander eten, of moet ik het als extra doen?
Het KVV wat ik geef is van volgens de voedingswijzer is de verhouding vlees/bot/orgaan: 65/15/20.
Verder vind ik het nog best wel lastig omdat het maar een klein hondje is, dus alles moet in kleine porties verdeeld worden. Om die 2 runderstrotten die bevroren waren te verdelen...... daar is veel gereedschap aan te pas gekomen en mijn man wil het niet meer doen :) Dus als dit op is moet ik toch op zoek naar iets wat makkelijker in porties te maken is. En we hebben ook (nog?) maar 1 diepvries waar ook al ons eigen eten in ligt, niet veel ruimte dus om veel op te slaan.
Oh ja, ik heb geen groente of fruit erbij geschreven, maar ze is dol op tafelrestjes groente, met een eetlepel doperwten kan ik weer een heleboel oefeningen met haar doen :) Ook fruit vindt ze heerlijk, afgelopen week heeft ze banaan, appel, meloen en aarbei op. Dus ik denk dat dat verder wel goed gaat.
En als ik nu gedroogd spiervlees/bullepees/kippenpoot geef als snack om lekker te kauwen na het wandelen, moet ik dit dan van ander voer aftrekken of is dat gewoon een lekker tussendoortje?

Alvast bedankt voor het meekijken/meedenken,

Groetjes,

Heidi
Door Nadia
#2085765
Je geeft meer dan de helft kvv, dus met je verhoudingen kun je niet zo snel scheef gaan. Ik heb het ook niet nagerekend, maar het ziet er op het 1ste oog netjes uit.

Snackjes hoef je niet af te trekken van haar menu. Of ze moeten al een hele grote hoeveelheid worden.
Ik weet niet wat voor soort/smaak kvv je voert? Het mooiste is dan om je barfdaagjes met andere diersoorten in te vullen. Voor extra variatie.

Wellicht kun je de pens op 1 dag voeren? Want 20 gr pens is haast niet te doen. 40 gram vind ik al weinig. Ik zou denk ik als ik in jouw schoenen stond 1x in de 2 weken 100 gram pens geven. Dan heeft ze er ook een beetje werk aan. In KVV zit ook vaak pens. Ik weet niet hoeveel % dit nu is van je menu? Je kunt ook eens in de 2 weken pens geven en dan eens een ander orgaanmixje oid.

Ik zou als ik jouw was helemaaaal niet meer aan de runderstrotten beginnen. Ik ben een fanatiek barfer, ik steek meer tijd dan gemiddeld in het netjes portioneren (hierdoor ben je veel effectiever bezig met je ruimte). Maar geen haar aan mn hoofd die er aan denkt dat ik een runderstrot in 2 ga hakken. En al helemaaaaal niet in porties van ongeveer 75 gr. Dat zijn 10 porties uit 1 strot! a. teveel werk en b. niet de moeite waard, omdat er beter kwaliteitsvlees te krijgen is. Mocht je lekker kluifwerk geven neem dan eens lams of geiten strotjes. Daar gaan er ongeveer 5/6 van in een pond. Lijkt me een beeter formaatje :)
Door Heidi T.
#2085806
Hoi Nadia,

Bedankt voor je reactie. Ik ben nog maar beginnend dus ook nog wel onzeker :)
Ik probeer de KVV inderdaad af te wisselen, heb al verschillende diersoorten geprobeerd en eigenlijk eet ze alles tot nu toe.
Ik heb toen ik net met vers voer begon smuldier pens gegeven en daarvan raakte ze behoorlijk aan de dunne, vandaar dat ik zo voorzichtig dacht te moeten geven. Maar ik heb nu nog geen pens gekocht en dus ook niet uitgeprobeerd of het met gewone pens beter zal gaan. En toen gaf ik er natuurlijk ook nog geen kippen- of eendennekjes bij.
Lams of geiten strotjes van 5 of 6 in een pond, dat klinkt echt een heel stuk beter ;D want ze geniet er wel echt heel erg van om dat op te eten en ze doet er ook best een tijdje over. De KVV is binnen een minuut op, zo'n stuk strot, daar was ze meer dan een kwartier mee bezig. En daarna lekker liggen nagenieten :)
We gaan op zoek naar andere strotjes :)
Door Nadia
#2085825
Je woont in de buurt van Rotterdam? Slagerij west heeft lamsstrotjes. Daar kun je ze bestellen :)

Joh, onzeker zijn is zeer menselijk, maar nergens voor nodig :) Al dat ik het ook mega was in het begin hoor ;)
Het kan zijn dat ze idd even moet wennen aan de pens. Je zou kunnen beginnen met 20 gram om dr aan te laten wennen.
Ik zou dan alleen niet alles per 20 gram invriezen. Zou ik zowieso niet doen met die miniporties.

Ik zou een dienblad nemen, daar verhoudfolie overheen. Daar de stukjes pens opleggen. In laten vriezen, dan in een zak gooien. Dan heb je allemaal stukjes los gevroren en heb je minder verspilling van zakjes etc. OF je gaat naar de xenos, daar hebben ze hele kleine fijne bakjes. Past een 100 gram in.
ALs het dan bevroren is kun je alles uit de bakjes halen en dan in een grotere zak netjes tegen mekaar aan stapelen.
Door Heidi T.
#2086017
We wonen ruim 30 km van Rotterdam vandaan en mijn man heeft vanochtend een botsing met de auto gehad ( alleen bij beide auto's blikschade gelukkig) dus ik denk dat we nog even moeten wachten voordat we naar Rotterdam kunnen. Gelukkig heb ik nog wel genoeg stukken runderstrot in de diepvries.
Als ik echt kleine porties heb, dan vries ik ze in in een ijsblokjes vorm :D en dan inderdaad daarna in een grotere zak.
Misschien nog wel een domme vraag, maar is gemalen pens net zo goed als een heel stuk? De pens die ik wilde bestellen was namelijk een heel stuk van 3 kg en dat zijn best veel porties van 20 gram ;D dus als ik een gemalen stuk van 500 gram kan kopen is dat wat handiger :) En is gedroogde pens ook goed? Of is verse pens veel beter?
Vorige week dacht ik echt dat ik helemaal verkeerd bezig was met het geven van steeds meer vlees en nekjes, Loedertje was zo sloom en leek helemaal geen energie te hebben. En toen werd ze afgelopen zaterdag voor het eerst loops, toen wist ik dus wat er aan de hand was en hoefde ik me geen zorgen meer te maken :)
Door Nadia
#2086539
Hihi, ja, ik heb op een ander forum ook eens een heftig topic gevolgd, hond omgezet op kvv. Werd mega sloom, niet meer vooruit te branden. Paar dagen later: Loops :) Dus dat kan heel goed.

Het kan alle drie, penslap, gemalen  of gedroogd. Al zegt mijn gevoel dat gedroogde pens de goede bacterieflora niet meer heeft. Ik kan dit niet onderbouwen, maar zegt mn gevoel.
Penslap heeft als voordeel dat ze het goed voor de tanden is.
Wat je kunt doen is een lams/geitenpens kopen. Deze wegen maar 900 gram :) En zijn makkelijk snijdbaar (dun) Evt. portioneren per 100 gram. En dan steeds af en toe een lap portioneren per 20 gram. Maar nogmaals, ik zou eerst proberen of je hond tegen 100 gram pens kan, en dan per 2 weken geven. Omdat 20 gram echt niet te doen is nee.
Door Heidi T.
#2086872
Bedankt voor de adviezen, ik denk dat ik voor nu weer even verder kan. Kijken hoe het steeds meer richting Barf gaan ons bevalt :)
Wel grappig, ik keek vandaag nog eens op het etiket van de KVV wat ik geef, maar daar staat dus echt niet op wat er precies in zit. Ja, wel dat er in de eend variant bv 99% eend zit, maar niet welke onderdelen of organen van die eend. Als je zelf alles samenstelt, dan weet je natuurlijk wel precies wat je geeft.
Van die gedroogde pens dat daar geen goede bacteriën in zitten, dat zegt mijn gevoel ook dus dat is dan vast waar ;D
Ik vroeg me alleen af hoe het met gemalen pens zat omdat in de topic "KVV en BARF in een bak" staat geschreven dat een pakje gemalen pens uit de supermarkt niets nuttigs toevoegt. En ik weet dus niet of dat is omdat het gemalen is, of omdat het uit de supermarkt komt waar ze misschien mindere kwaliteit hebben, vandaar mijn vraag. Maar ik weet nu wat ik het beste kan hebben, dus bedankt voor het reageren :)
Laatst gewijzigd door Heidi T. op di 16 aug 2011, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nadia
#2086977
Phoe, ik weet niet of het niks nuttigs toevoegd, maar het zal zeker iets minder zijn dan een lap pens.

En je statement over KVV is helemaal juist. Daarom is het zo super om te barfen :)
Door Heidi T.
#2087613
Hi,hi, bang voor vieze voorpoten  :)
Daar heeft Loedertje geen last van, kijk maar (als het lukt want ik heb nog nooit zo een foto geplaatst)
http://i53.tinypic.com/2dsjonn.jpg%5B/IMG%5D
Maar als jij het dan in vieren hakt, is dat dan voor 2 honden tegelijk of zijn het geiten of lams strotjes?
Ik had nu namelijk een strot wel in zeker 8 stukken, kan ook nog meer zijn :)
Ben wel blij dat het slome gedoe van de loopsheid lijkt te komen, want ik begon haar net steeds meer BARF dingen te geven ipv KVV en toen werd ze sloom. En ik werd lekker onzeker :)
Door nienk
#2089544
leuk dat loedertje zo lekker rauw eet, hartstikke goed! je foto link klopt, maar als je hem in zijn geheel tussen [img]http://[/img] zet, dat komt hij hier te staan.

sloom van barfen? lijkt me niet. lekker loom tevreden, dat wel!

ik heb voor Reus (6 kilo) ook lams/geit strotjes, die krijgt hij als extraatje omdat er niet echt bot in zit, dus zo eens in de week krijgt hij er eentje. vind het heerlijk en is er best even (voor zijn doen dan) mee zoet. gaat er wel iets dunner van poepen.

rustig uitproberen hoe ze op de pens reageert, mocht het goed gaan, dan zou ik ook er voor kiezen om eens in de zoveel dagen een wat groter stuk te geven. Reus krijgt het deels gedroogd en deels rauw, rauw doet hij slurpt hij het zo op, dus dat goed voor de tanden lekker kauwen gaat ook niet voor iedere hond op.

ik weet niet waar je je spullen besteld? lupa heeft ook eendenkopjes, is precies een mooi maaltje voor kleine hondjes en moet ook echt even flink op geknaagt worden. (eerste paar keer even in een plastic zak met de hamer bemeppen).

of je de gedroogde dingen van je menu af moet trekken... het is wel raadzaam om er met zo'n  maat hondje op te letten. stel je geeft bijvoorbeeld per dag alles bij elkaar 30 gram aan gedroogd spiervlees. dat zou betekenen dat ze 90 gram extra vlees per dag krijgt! dat geeft niets, in gedroogd spul zitten ook voedingsstoffen, maar let wel op haar gewicht dan. (tenzij je zo'n vadsig jackdaniels whiskeyvat op pootjes wilt kweken, ipv een mooi gespierd jackrusseltje) ik geef reus bijvoorbeeld gedroogde hartjes als snoepjes, en dat zit niet in zijn orgaanmix.

wat betreft die vriezer en het half kvv voeren, dat duurt vast niet lang meer! (spreekt zij uit ervaring...)
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door