Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Kaela
#2050543
Ik ben bezig een goed plan te maken voor lange termijn kvv en barf naast elkaar. Ik ben al begonnen met kippen en eendennekken naast de kvv en dat gaat prima.

Nou voer ik kvv Lotgering en daar zit 15% bot en 65% spiervlees in.

Als ik dat omreken naar vleesbot en los spiervlees, waar kom ik dan op uit? Mag ik dan rekenen 30% vleesbot en 50% spiervlees?

Of laat ik de hoeveelheid kvv helemaal buiten beschouwing en bereken ik voor het overgebleven deel volgens de barf %?
Gezien het feit dat het % organen in lotgering hoger is dan bij de barf% wil ik niet of nauwelijks organen bij gaan geven. Daarmee druk je dat % ook weer wat naar beneden. Naast een tekort aan vriezerruimte zijn organen ook een beetje mijn bezwaar tegen fulltime barfen. Eens een pensdagje vind ik wel oke, maar daar wilde ik het ook wel bij laten.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Door May Linn
#2050571
Wat even je voert lotgering kvv, met 15% kaal bot, 65% spiervlees en dan 20% orgaan dan.
Zie ik dat zo goed?
Dat is toch een normale hoeveelheid orgaan, mits het uit pens en andere organen bestaat.
Ik zou dan als je barf erbij gaat voeren wel wat orgaan voeren.

Je berekening klopt idd, 30% vleesbot en 50% spiervlees.

Waarom wil je geen organen voeren?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2050581
In de rekentool wordt uitgegaan van 15-20%, dus als ik wat barf ga bijvoeren zorg ik er voor dat ik niet onder die 15% ga zakken.

Waarom geen organen? Omdat ik een kleine vriezer heb en een grote hond. En ik vind organen vies, de herkenbare stukjes in de kvv vind ik onsmakelijk om te zien. Hartjes gaan nog wel, maar de rest. Van pens begrijp ik dat het echt een leuk knaagwerkje is en dan zie ik er ook nog wel een echte toegevoegde waarde in. Dus ik wil best af en toe een pensdagje doen. Ik vind namelijk het enige echte nadeel van kvv dat hij het zo wegschrokt. Ik wil erbij barfen om hem meer te laten knagen en proeven.

Als ik ga rekenen voor Oscar, ik ga dan uit van 5600 gram per week, dat is 800 gram per dag.

50% vleesbot = 2800 gram
15% organen = 840 gram
10% groente = 560 gram
25% spiervlees = 1400 gram

Als ik 3500 gram lotgering voer dan krijg hij per week dus:

30% vleesbot = 1050
20% orgaan = 700
50% spiervlees = 1750 gram

Dus mijn manko is, dat als ik hem naast de kvv bijvoorbeeld karkassen voer, hij nog meer spiervlees gaat krijgen. Terwijl hij in gewicht als ruim voldoende spiervlees krijgt.

Of bereken ik het nu verkeerd?
Door nienk
#2050588
als je er ongeveer 50/50 bevleesde karkassen bijvoert, dan telt dat mee als vleesbot en niet als spiervlees.

ik zou zelf, om het niet verschrikkelijk ingewikkeld te maken, de lotgering als compleet beschouwen, en over de dagen dat je barft een menu maken. daar moet dan dus wel alles in zitten.

mis overigens de vis in je menu?
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2050749
Klopt, dit is een eerste opzetje omdat ik niet uit het spiervlees/vleesbot puntje kwam. Ik ga vanavond weer verder puzzelen.
Ik zit met de 800 gram aan de lage kant. Hij krijgt nu 750 gram kvv per dag en dan elke dag nog iets extra als groenten, vis of kippen/eendennek. Hij krijgt nu dus meer dan 800 gram per dag en lijkt nu stabiel in zijn gewicht.

Als ik weer verder gepuzzeld heb, zal ik het hier weer neerzetten!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door