Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#202838
In het mei-nummer van de Hondenmanieren stond een artikel over orthomanuele diergeneeskunde van Dorit Aharaon. Als orthomanueel therapeut/dierenarts corrigeert ze met haar handen gewrichten en wervelkolommen van honden. Behalve de behandeling van honden met pijnklachten in nek, rug, voor- of achterhand doet Dorit ook sportkeuringen. Bij Viento had ik al een paar keer gemerkt dat hij met zijn rechtervoorpoot wat stijf liep na flinke inspanning. Daarom was ik benieuwd of er wat uit zo'n sportkeuring naar voren zou komen en had ik een afspraak gemaakt.

Gisteren naar het dorpje Noorden getogen, vlakbij Alphen aan den Rijn. Ik moest eerst even met Viento buiten een stukje heen en weer lopen, zodat Dorit zijn gangwerk kon beoordelen. Vervolgens luisterde ze naar zijn hart en werden zijn poten en rug gecontroleerd. Dorit vond Viento te mager, gelukkig niet veel, hij moest een halve kilo meer wegen. Ze vond hem wel prachtig gespierd. Zijn bekken bleek niet helemaal recht te staan en ook bij zijn nekwervels klopte het niet helemaal ("Trekt hij veel"?) . Ze waarschuwde dat het rechtzetten pijn kon doen, maar Viento gaf geen kik. Het was eigenlijk zo gepiept, ze schoof wat heen en weer met haar handen. Tot slot constateerde Dorit een lichte vorm van arthrose in beide ellebooggewrichten van zijn voorpoten en een stukje los bot :(. Hier schrok ik wel van, Viento is pas 3 1/2 jaar en nu al arthrose. Dorit weet dit aan het gebrek aan goede voeding als pup zijnde (ik had haar verteld dat Viento een zeer slechte start had gehad als pup in Spanje en op leven na dood gevonden was). Ik kreeg de opdracht een paar keer per dag zijn ellebogen te masseren en moet hem 2x per dag een glucosaminemiddel geven (Canoflex). Het is dus maar goed dat we al met behendigheid waren gestopt, want springen en abrupte bewegingen zijn slecht voor honden met arthrose. Speuren daarentegen is een prima sport, niet belastend voor de gewrichten. Viento moet het nu een paar dagen rustig aan doen en over 3 weken terugkomen voor controle.

Ik ben blij dat ik deze sportkeuring heb laten doen en nu in een relatief vroeg stadium rekening kan houden met die arthrose. Alhoewel deze keuring best wel prijzig is (60 euro en het consult duurt maar een half uurtje), kan ik het wel aanraden. Dier en Zorg vergoedt overigens 3 consulten. In het geval van Viento is het dus toch een consult geworden. Het artikel van de Hondenmanieren staat ook op de website www.kreupeldier.nl , onder het kopje "Informatie voor diereneigenaren, fokkers en trainingen" ---> "publicaties en ervaringen" ---->: "Een kijkje in de keuken van de orthomanuele diergeneeskunde".

Zijn er hier overigens mensen die homeopatische middelen geven voor arthrose? Ik las een stukje op de site van Westerhuis over het middel MacSamuel.
Laatst gewijzigd door petrap op di 09 nov 2004, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#202849
Heb je die foto's bij het artikel in Hondenmanieren gezien? Dat zijn Leo en ik met onze hond Whoofer. Zie de foto's van Whoofer in mijn handtekening :D! Wij kennen Dorit dus.

Ik heb zelf erg goede ervaring met homeopathische middelen tegen artrose en dit middel van Westerhuis is een complexmiddel (meerdere middelen in 1 medicijn). Met deze complexmiddelen heb ik persoonlijk geen ervaring.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 nov 2004, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#202882
petrap schreef: Hee, wat leuk! Ik had de foto's wel gezien, maar wist niet dat het om jouw hond ging. Welk homeopatische middel geef jij?
Nee, dat kon je ook niet weten natuurlijk ;)! Maar ik vond het leuk om het even te vertellen. We kwamen bij Dorit aan en vielen "met onze neus in de boter" toen Hondenmanieren er ook bij was ;D.

Voor artrose bedoel je? Ik gaf Spondyvetsem van VSM maar deze gaf ik omdat Whoofer ook een verslapte achterhand had.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 09 nov 2004, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petrap
#202910
Hoi Helen,

Ik heb jouw topic met interesse gelezen. Jammer dat jij helemaal niet tevreden was over het bezoek aan Dorit. Tja, over welke d.a. je het ook hebt, er zijn altijd wel jubelverhalen en minder positieve verhalen. Een paar dingen die je noemde, herken ik wel. Het is inderdaad een smak geld, 60 euro voor een half uurtje, vooral als je niets mee opschiet. Maar ik had zelf zoiets: dan maar een keertje minder uit eten. Ik ben ook alleen met Viento gegaan en niet met Alegra, omdat zij nooit ergens last van heeft. In mijn geval is het gewoon een intake geworden en ga ik ervan uit dat Dier & Zorg dit consult en het vervolgconsult vergoedt.

Interessant dat bij Balou ook dat gewicht ter sprake kwam. Ik vind Viento zelf mooi slank, dus was op zich verbaasd dat ze hem te mager vond. Nu is een halve kilo meer natuurlijk niet zoveel; ik vraag me af of je dat kunt zien.

Wat de arthrose en het losse stukje bot betreft, kan ik verder niet beoordelen of ze het bij het rechte eind heeft ('t is net als met de auto bij de garage, he, waren die onderdelen wel aan vervanging toe?). Ze heeft wel gevraagd of er ooit foto's waren gemaakt van zijn poten. Ik zal hier de volgende keer haar eens over doorvragen.
Door ine
#202915
Als jouw hond een loszittend stukje bot in de elleboog heeft, moet dat verwijderd worden. Laat daarom eerst goede elleboogfoto's maken.
Als je hier niets aan laat doen, verergerd de artrose zeker, dan helpt daar geen pilletje tegen.
Ook van mij staat er een stuk over Dorit.
Mijn hond bleek later (helaas te laat) gescheurde kruisbanden te hebben. Had Dorit naar me geluisterd en had ik wat meer op m'n eigen gevoel afgegaan, was de operatie misschien niet nodig geweest!
Door ine
#202919
sylvia schreef: Artrose en los bot kan bij mijn weten alleen geconstateerd worden met een foto
Klopt!
Het vermoeden kan er zijn, maar een röntgenfoto (eigenlijk meerdere vanwege de LPC) kan het bevestigen.
Door petrap
#202929
Bedankt voor jullie opmerkingen. Aangezien het hele fenomeen arthrose en een los stukje bot totaal nieuw voor me zijn, weet ik er zelf nog niks van. Ine, kun je me even de link geven van jouw topic?
Door ine
#202933
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 36;start=0

Zijn intussen wel 16 pagina's! :-\

Los stukje bot is LPC. Type dat in hier bij de zoekmachine, of bij Google, dan vind je vast heel veel info.
LPC komt (helaas) veel voor bij labradors, onze honden moeten daarom ook geröntgend worden hiervoor.

Oeps, heb 1 foutje gemaakt.
Als de hond geen last heeft van dat stukje bot, is operatie niet direct nodig. Ik heb zelf een teefje van bijna 6 jaar, die LPC heeft en nog geen problemen. Dat is geconstateerd op de leeftijd van 13 mnd..
Laatst gewijzigd door ine op di 09 nov 2004, 13:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door petrap
#202942
Bedankt voor de link, ik ga me op die 16 pagina's storten :).

Viento is trouwens ook een labradorkruising (labrador/beauceron). Hij kreeg met een maand of 9 last van z'n poten, zat toen erg in de rats dat het HD zou zijn. Destijds ben ik bij Dr. How in Den Haag beland en toen was er alleen sprake van groeipijnen. Maar ja, dat is inmiddels ook al weer bijna 3 jaar geleden. Neem aan dat LPC ook nog later kan ontstaan. Dorit zei inderdaad dat de meeste d.a.'s niet operereren als een hond geen last heeft van een los stukje bot.
Door Lupa
#202943
helaas hier ook geen goeie berichten over Dorit.
De man van wie een Flatcoated heel ernistig mank loopt is HHHHHEEEEEEllll veel geld kwijt aan dorit, iedere keer werd er de rug recht gezet, hij loopt daar nu al 2 jaar dus tel maar op, maar achteraf blijk zware atrose te zijn met los zittende bot, de hond moet geopereerd worden.
Maar de hond loopt nu 2 jaar mank en het werd steeds erger, mischin als het 2 jaar eerder gekonstateerd was, ?
Gebruikersavatar
Door Ivonne
#203493
bij Bas wist ik al vanaf de leeftijd van circa 1 jaar dat hij LPC had links voor. Gezien het feit dat hij er geen last van had (maar wel last van een boel andere dingen) hebben toen niets aan de LPC gedaan.

Helaas is de LPC dit jaar acuut verergerd geweest door een botsing met een bouvier dat Bas wel geopereerd is.

Dus..... geen last niet opereren.
Door petrap
#204107
Ine schreef:

Klopt!
Het vermoeden kan er zijn, maar een röntgenfoto (eigenlijk meerdere vanwege de LPC) kan het bevestigen.
Ik ben eens gaan zoeken op internet naar LPC en op de website van Dierenkliniek Ermelo las ik dat "de diagnose in een vroeg stadium met röntgendiagnostiek nauwelijks is te stellen, in een licht gevorderd stadium kan een waarschijnlijkheidsdiagnose gesteld worden" en "met behulp van atroscopie is de diagnose zeker te stellen". Heb je eigenlijk voor het maken van foto's een verwijzing van je d.a. nodig??? Mijn eigen d.a. maakt geen foto's.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door