Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Nadia
#2021754
HTST High Temperature Short Time. Ofwel het pasteureren van vlees. In een korte tijd verhitten zodat alle micro-organismen nog in tact blijven en er geen belangrijke stoffen verloren gaan.

Met diepvriezen zou er meer waardevolle vitamines verloren gaan dan met HTST. Weet iemand hier meer over? Of waar ik meer info kan vinden?
Door Deesje
#2021788
voordeel van diepvriezen is dat je wel de oorspronkelijke 'samenstelling' behoud, de vetzuren niet van structuur veranderen wat bij hoge temp wel gebeurt, van cis- naar trans-  en dat is niet zo handig op zjn zachst gezegd...
Gebruikersavatar
Door Hitam
#2021847
Ik weet niet hoor, maar volgens mij is het principe van pasteuriseren dat de bacteriën dood gaan zodat je geen bederf krijgt. Dus het verhaal dat alle micro-organismen intact blijven geloof ik niet.
En hetzelfde geldt voor enzymen, die denatureren, ook om bederf te voorkomen.
Leg mij anders maar uit hoe pasteuriseren iets houdbaar maakt.
Door Lizzy
#2021876
Bij mijn weten is pasteuriseren kortstondig verhitten waarbij niet alle micro organismen vernietigd wordt maar het aantal wordt verminderd naar een zogenaamd "veilig niveau". Dat is voor de hond niet nodig. En bovendien ook niet raadzaam want de meeste nuttige bacterieen in bijv. pens maak je ook voor een goed deel kapot.

Enzymen gaan echter wel kapot door pasteuriseren. En daar zitten wij nou niet op te wachten. Het is overigens niet waar dat er meer vitamines kapot gaan door invriezen dan door pasteuriseren. Vitamine C en B worden door pasteuriseren vernietigd.

Bij invriezen blijft het vitaminegehalte gelijk. Mits je het direct na de slacht of oogst verwerkt. En als je het te lang bewaard, ja, dan lopen de vitamines langzaam terug. En wij verwerken/diepvriezen natuurlijk niet altijd direct na de slacht of oogst. Dus dat is wel een puntje van aandacht (waarom ik ook altijd roep dat je vooral lekker groenten en extra's moet voeren).

Bot kun je niet pasteuriseren. De verhitting is te hoog (72 graden), waardoor de samenstelling van het bot toch veranderd, ook al verhit je het maar kort. Je kunt dit dus niet zonder gevaar nog in z'n geheel geven.
Gebruikersavatar
Door pike
#2029165
Lizzy schreef: Bij mijn weten is pasteuriseren kortstondig verhitten waarbij niet alle micro organismen vernietigd wordt maar het aantal wordt verminderd naar een zogenaamd "veilig niveau". Dat is voor de hond niet nodig. En bovendien ook niet raadzaam want de meeste nuttige bacterieen in bijv. pens maak je ook voor een goed deel kapot.

Enzymen gaan echter wel kapot door pasteuriseren. En daar zitten wij nou niet op te wachten. Het is overigens niet waar dat er meer vitamines kapot gaan door invriezen dan door pasteuriseren. Vitamine C en B worden door pasteuriseren vernietigd.

Bij invriezen blijft het vitaminegehalte gelijk. Mits je het direct na de slacht of oogst verwerkt. En als je het te lang bewaard, ja, dan lopen de vitamines langzaam terug. En wij verwerken/diepvriezen natuurlijk niet altijd direct na de slacht of oogst. Dus dat is wel een puntje van aandacht (waarom ik ook altijd roep dat je vooral lekker groenten en extra's moet voeren).

Bot kun je niet pasteuriseren. De verhitting is te hoog (72 graden), waardoor de samenstelling van het bot toch veranderd, ook al verhit je het maar kort. Je kunt dit dus niet zonder gevaar nog in z'n geheel geven.
Wat ik mij afvraag: Als kortstondig verhitten tot 72 graden het bot verandert, wat gebeurt er dan met het bot wanneer het gedroogd wordt? Ik zie steeds vaker gedroogde botten in de winkel (van kippenek tot lamsrib tot konijnkarkas) en ook hier op bp droogt men zelf o.a. kippenekken en eendenekken. Ik heb ze nooit durven geven omdat ik dus altijd bang ben dat ze hard worden/splinteren/verstoppen  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door