Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#2014878
Blitz is nu 38,6 kg, 63 cm. hoog en precies 9 maanden oud.
Ik geef hem tussen de 960 en 1100 gram per dag verdeeld in 2 porties. 's morgens en begin van de avond.
Hij ziet er goed uit en is zeker niet te dun. Wel een slungel, maar dat is de leeftijd. Hij is de laatste 2 maanden erg in de hoogte gegroeid.
Sommigen vinden dat ie wat schraler zou mogen wezen. je kunt geen ribben zien, wel heel iets voelen.
Als ik zo kijk, lijkt hij mij precies goed. Hij is best zwaar in gewicht, maar dat zijn spieren, hij is erg gespierd.
Maar het probleem is: Blitz heeft altijd trek. probeert als ik het eten voor de volgende dag klaar maak de bak 'snachts van het aanrecht te trekken. Hij duwt zelfs het opstapje naar het aanrecht en gaat daar opstaan om er bij te kunnen. Natuurlijk zetten we het nu weg, maar hij schuimt steeds alles af om te kijken of er niets eetbaars is.
Ik voel me hierover dan weer schuldig. Geef ik hem wel genoeg? Ik reken dan weer uit als ik hem iets meer % geef wat hij dan mag hebben.
maar bedenk dan weer dat je gauw een hond te dik hebt. En dat is ook weer niet goed voor z'n gewrichten.
Toch heb ik steeds de neiging toe te geven aan iets te eten. Als ik porties aan het maken ben doe ik dit niet meer in zijn bijzijn.
Hij is overdag met mijn man mee naar de zaak en deze vertelde dat Blitz de prullenbak had zitten naneuzen.
Hij eet overigens geen rare dingen op ofzo. Ik bedoel, hij eet alleen de dingen die hij lekker vind en niets wat ie niet lust.
Is het omdat hij vers vlees zo lekker vindt, dat ie zo zoekt, of de leeftijd, of wat anders
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sphynxlover op zo 22 mei 2011, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Esther Q
#2014893
Ik denk dat sommige honden gewoon veel meer met eten bezig zijn dan andere honden. En sommige honden zijn ook 'slimmer' dan andere (die van jou trekt zelfs een krukje dichterbij, daar zou die van mij echt niet opkomen :biggrin2:). Dus ik vermoed dat dit gewoon een hond is die erg op eten gericht is. In de prullenbak zoeken vind ik heel normaal gedrag hoor. Het kan minder worden naarmate hij ouder wordt en hij beter weet hoe de routines zijn en dat er in een prullebak niets te vinden is (als ie wel een keer iets vindt dan zal hij het blijven doen). Eet hij van de straat gekke dingen? Zoals poep (hoewel dat niet echt gek is voor veel honden), of afval, of heel veel rietstengels/wortels of ander dingen?
#2014905
Esther Q schreef: Ik denk dat sommige honden gewoon veel meer met eten bezig zijn dan andere honden. En sommige honden zijn ook 'slimmer' dan andere (die van jou trekt zelfs een krukje dichterbij, daar zou die van mij echt niet opkomen :biggrin2:). Dus ik vermoed dat dit gewoon een hond is die erg op eten gericht is. In de prullenbak zoeken vind ik heel normaal gedrag hoor. Het kan minder worden naarmate hij ouder wordt en hij beter weet hoe de routines zijn en dat er in een prullebak niets te vinden is (als ie wel een keer iets vindt dan zal hij het blijven doen). Eet hij van de straat gekke dingen? Zoals poep (hoewel dat niet echt gek is voor veel honden), of afval, of heel veel rietstengels/wortels of ander dingen?
nee dat is het gekke, hij eet nooit iets van straat. En als iemand hem een hondenkoekje geeft hoef hij die ook niet. het is dus de laatste twee weken dat ie zo hongerig is. Thuis zit ie ook nooit in de prullenbak, alleen dus op de zaak, maar dat is ook een open bak. Het kattenvoer staat hier hoog en daar kijkt ie ook niet naar, want dat zijn ook soms brokjes. Als wij zelf eten doet ie ook gewoon z'n eigen ding, hij weet ook dat ie dat niet mag. maar ruim ik de afwasmachine in, dan wil die alle borden en bestek aflebberen. Wel handig, alles voorgewassen, maar dat mag natuurlijk niet.
Door Esther Q
#2014912
Ben je daar duidelijk in, moet ie een paar meter uit je buurt blijven bij het inruimen van de vaat? En is het hem wel eens gelukt zijn bak van het aanrecht te jatten? En heeft ie wel eens iets lekkers in een prullenbak op de zaak gevonden?
Als ze eenmaal ergens succes mee hebben dan blijven ze het iig een tijd lang doen. Boef trok hier op een goed moment de vuilnisbak omver. Er zat blijkbaar iets in dat zo lekker rook dat hij ineens op dat idee kwam. Maar nu doet hij het niet meer. Kan best zijn dat hij het ineens wel weer een keer doet. Radja heeft eens een kip van het aanrecht getrokken, toen bleef dat aanrecht een tijd heel interessant. Maar nadat ze er lange tijd niets meer vond doofde dat zoeken op die plek uit.
Wat jij vertelt klinkt mij als bovenstaande vb-den in de oren. Maar twee weken is niet lang, ik zou opletten of hij op gewicht blijft, of dit gedrag toeneemt zonder aanleiding (dus wel ineens vanalles van straat eten en zoeken op plaatsen waar hij nog nooit iets heeft gevonden) en of hij anderszins verandert. Is dat alles niet het geval dan is het volgens mij gewoon een uitbreiding van zijn gedragspatroon, hij leert dat sommige dingen hem iets opleveren en jij moet hem leren wat daarvan de grenzen zijn. Met 9 maanden zit hij nu nog in zijn puberteit, daar kan het zeker ook verband mee houden.
Laatst gewijzigd door Esther Q op wo 18 mei 2011, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
#2014919
Als je denkt dat het van de honger zou zijn maar hem niet extra wil geven omdat je schrik hebt dat hij te dik wordt zou je wel altijd wat extra sperzieboontjes kunnen geven.  Dat geeft een voller gevoel blijkbaar ( heb ik hier al gelezen, nooit zelf geprobeerd dus geen ervaring).
Door Lizzy
#2014946
sphynxlover schreef: Blitz is nu 38,6 kg, 63 cm. hoog en precies 9 maanden oud.
Ik geef hem tussen de 960 en 1100 gram per dag verdeeld in 2 porties. 's morgens en begin van de avond.
Hij ziet er goed uit en is zeker niet te dun. Wel een slungel, maar dat is de leeftijd. Hij is de laatste 2 maanden erg in de hoogte gegroeid.
Sommigen vinden dat ie wat schraler zou mogen wezen. je kunt geen ribben zien, wel heel iets voelen.
Als ik zo kijk, lijkt hij mij precies goed. Hij is best zwaar in gewicht, maar dat zijn spieren, hij is erg gespierd.
Maar het probleem is: Blitz heeft altijd trek. probeert als ik het eten voor de volgende dag klaar maak de bak 'snachts van het aanrecht te trekken. Hij duwt zelfs het opstapje naar het aanrecht en gaat daar opstaan om er bij te kunnen. Natuurlijk zetten we het nu weg, maar hij schuimt steeds alles af om te kijken of er niets eetbaars is.
Ik voel me hierover dan weer schuldig. Geef ik hem wel genoeg? Ik reken dan weer uit als ik hem iets meer % geef wat hij dan mag hebben.
maar bedenk dan weer dat je gauw een hond te dik hebt. En dat is ook weer niet goed voor z'n gewrichten.
Toch heb ik steeds de neiging toe te geven aan iets te eten. Als ik porties aan het maken ben doe ik dit niet meer in zijn bijzijn.
Hij is overdag met mijn man mee naar de zaak en deze vertelde dat Blitz de prullenbak had zitten naneuzen.
Hij eet overigens geen rare dingen op ofzo. Ik bedoel, hij eet alleen de dingen die hij lekker vind en niets wat ie niet lust.
Is het omdat hij vers vlees zo lekker vindt, dat ie zo zoekt, of de leeftijd, of wat anders?
Je voert hem dus ergens tussen de 2% en 3% van zijn lichaamsgewicht? Het kan gewoon niet genoeg zijn voor hem.... Jij vindt hem precies goed en andere mensen vinden hem te dik? Tja. Ik heb geen idee wat ik ervan zou vinden. Zou je een foto van opzij en van bovenaf kunnen maken?

Wat je alvast kunt doen is wat meer groentenmix geven. Dat vult, een beetje.

En verder kan dit ook wel in zijn aard zitten. Hij is overduidelijk heel slim. En overduidelijk erg gefixeerd op voedsel. Wat voor ras/kruising is hij eigenlijk? Wat zal zijn vermoedelijke volwassen lichaamsgewicht zijn?
#2015111
Lizzy schreef: Je voert hem dus ergens tussen de 2% en 3% van zijn lichaamsgewicht? Het kan gewoon niet genoeg zijn voor hem.... Jij vindt hem precies goed en andere mensen vinden hem te dik? Tja. Ik heb geen idee wat ik ervan zou vinden. Zou je een foto van opzij en van bovenaf kunnen maken?

Wat je alvast kunt doen is wat meer groentenmix geven. Dat vult, een beetje.

En verder kan dit ook wel in zijn aard zitten. Hij is overduidelijk heel slim. En overduidelijk erg gefixeerd op voedsel. Wat voor ras/kruising is hij eigenlijk? Wat zal zijn vermoedelijke volwassen lichaamsgewicht zijn?
Ik geef hem al ruim groentemix, gewoon om hem meer voldoening te geven. Hij is een duitse herder, raszuiver, zijn hoogte is bijna op hoogte en gemiddeld weegt een duitse herder reu met deze hoogte tussen de 35 en de hele zware 39 kg. Aangezien hij puppie is gaf ik hem eerst 3 %, hij was wat mollig, nu kreeg hij  een groeispurt en lijken de verhoudingen wat beter. vandaar dat ik nu dus op ca 2,75% uitkom.
Ik zal zien hoe ik een foto kan plaatsen, maken is geen probleem.
Op de kringgroep, waar alleen maar D herders lopen, dus deze mensen zien het wel goed, vinden ze hem niet echt te dik, maar op het randje.
het gekke is dat hij eerder helemaal geen grote eter was, maar toen kreeg ie dus ook geen vers.
En komt ie ergens, bijvoorbeeld in het clubhuis en iemand biedt hem brokken aan, dan eet die dat weer niet.
#2015123
Esther Q schreef: Ben je daar duidelijk in, moet ie een paar meter uit je buurt blijven bij het inruimen van de vaat? En is het hem wel eens gelukt zijn bak van het aanrecht te jatten? En heeft ie wel eens iets lekkers in een prullenbak op de zaak gevonden?
Als ze eenmaal ergens succes mee hebben dan blijven ze het iig een tijd lang doen. Boef trok hier op een goed moment de vuilnisbak omver. Er zat blijkbaar iets in dat zo lekker rook dat hij ineens op dat idee kwam. Maar nu doet hij het niet meer. Kan best zijn dat hij het ineens wel weer een keer doet. Radja heeft eens een kip van het aanrecht getrokken, toen bleef dat aanrecht een tijd heel interessant. Maar nadat ze er lange tijd niets meer vond doofde dat zoeken op die plek uit.
Wat jij vertelt klinkt mij als bovenstaande vb-den in de oren. Maar twee weken is niet lang, ik zou opletten of hij op gewicht blijft, of dit gedrag toeneemt zonder aanleiding (dus wel ineens vanalles van straat eten en zoeken op plaatsen waar hij nog nooit iets heeft gevonden) en of hij anderszins verandert. Is dat alles niet het geval dan is het volgens mij gewoon een uitbreiding van zijn gedragspatroon, hij leert dat sommige dingen hem iets opleveren en jij moet hem leren wat daarvan de grenzen zijn. Met 9 maanden zit hij nu nog in zijn puberteit, daar kan het zeker ook verband mee houden.
En of we daar duidelijk in zijn, hij mag dit zeker niet doen. Want hij zou maar een scherp mes over z'n tong laten gaan. Inderdaad is het hem dus een keer gelukt om zijn bak van het aanrecht te halen, alles was op. Toen kon ik hem niet achteraf corrigeren, maar de volgende dag, ik had de bakken net weer gevuld, hoorde ik het opstapje verschuiven. Ik heb eerst gekeken wat er ging gebeuren. Hij schoof die voor het aanrecht, ging erop staan en kon net de rand van de bak pakken. met bak en al liep ie toen richting zijn plaats en ik greep snel in. Het klopt hij is volop aan het puberen. probeert zijn zin door te drijven en laat duidelijk blijken ergens geen zin in te hebben. Zo loopt ie ook het veld af als hij de zit en blijf oefening moet doen. peert hem gewoon. vandaar dat ie nu aan de lange lijn zit zodat hij er niet vandoor kan gaan. Ja hier zit wel een karaktertje in, maar dat konden we verwachten, we zijn steeds alert en genieten er ook wel van. Hij is steeds alles en iedereen aan het uitproberen. maar ik wil hem natuurlijk geen honger  laten lijden.
Door Esther Q
#2015411
sphynxlover schreef: En of we daar duidelijk in zijn, hij mag dit zeker niet doen. Want hij zou maar een scherp mes over z'n tong laten gaan. Inderdaad is het hem dus een keer gelukt om zijn bak van het aanrecht te halen, alles was op. Toen kon ik hem niet achteraf corrigeren, maar de volgende dag, ik had de bakken net weer gevuld, hoorde ik het opstapje verschuiven. Ik heb eerst gekeken wat er ging gebeuren. Hij schoof die voor het aanrecht, ging erop staan en kon net de rand van de bak pakken. met bak en al liep ie toen richting zijn plaats en ik greep snel in. Het klopt hij is volop aan het puberen. probeert zijn zin door te drijven en laat duidelijk blijken ergens geen zin in te hebben. Zo loopt ie ook het veld af als hij de zit en blijf oefening moet doen. peert hem gewoon. vandaar dat ie nu aan de lange lijn zit zodat hij er niet vandoor kan gaan. Ja hier zit wel een karaktertje in, maar dat konden we verwachten, we zijn steeds alert en genieten er ook wel van. Hij is steeds alles en iedereen aan het uitproberen. maar ik wil hem natuurlijk geen honger  laten lijden.
Nou, maak je borst maar nat voor de komende maanden zo niet langer ;D Wat leuk joh, dat je het hem helemaal hebt zien doen met dat krukje!
#2015467
sphynxlover schreef: En of we daar duidelijk in zijn, hij mag dit zeker niet doen. Want hij zou maar een scherp mes over z'n tong laten gaan. Inderdaad is het hem dus een keer gelukt om zijn bak van het aanrecht te halen, alles was op. Toen kon ik hem niet achteraf corrigeren, maar de volgende dag, ik had de bakken net weer gevuld, hoorde ik het opstapje verschuiven. Ik heb eerst gekeken wat er ging gebeuren. Hij schoof die voor het aanrecht, ging erop staan en kon net de rand van de bak pakken. met bak en al liep ie toen richting zijn plaats en ik greep snel in. Het klopt hij is volop aan het puberen. probeert zijn zin door te drijven en laat duidelijk blijken ergens geen zin in te hebben. Zo loopt ie ook het veld af als hij de zit en blijf oefening moet doen. peert hem gewoon. vandaar dat ie nu aan de lange lijn zit zodat hij er niet vandoor kan gaan. Ja hier zit wel een karaktertje in, maar dat konden we verwachten, we zijn steeds alert en genieten er ook wel van. Hij is steeds alles en iedereen aan het uitproberen. maar ik wil hem natuurlijk geen honger  laten lijden.
Toen ons Nena ( duitse herder teef maar met de afmetingen reu) 9 maanden was zat die makkelijk elke dag aan 1,2 -1,4 kg per dag.  Ik ben benieuwd naar een foto  :biggrin2:

Wat betreft het zien gebeuren en bestraffen.  Ik denk dat je toch te laat was met bestraffen.  Je had al moeten ingrijpen volgens mij vanzodra je merkte dat hij het krukje verschoof of toch minstens als hij er op ging staan om op je aanrecht te gaan snuffelen  :-\  Nu heb je hem opnieuw de kans gegeven om dat krukje te gaan gebruiken, en om met zijn neus op je aanrecht te gaan snuffelen zelfs de bak te nemen.
Ok , kan wel leuk zijn dat je het nu eens ziet hoe hij het doet maar je wist eigenlijk wel al perfect hoe hij het deed.  Het was een ideaal moment om in te grijpen nu.
#2015548
Veerle-scrappyToo schreef: Toen ons Nena ( duitse herder teef maar met de afmetingen reu) 9 maanden was zat die makkelijk elke dag aan 1,2 -1,4 kg per dag.  Ik ben benieuwd naar een foto  :biggrin2:

Wat betreft het zien gebeuren en bestraffen.  Ik denk dat je toch te laat was met bestraffen.  Je had al moeten ingrijpen volgens mij vanzodra je merkte dat hij het krukje verschoof of toch minstens als hij er op ging staan om op je aanrecht te gaan snuffelen   :-\  Nu heb je hem opnieuw de kans gegeven om dat krukje te gaan gebruiken, en om met zijn neus op je aanrecht te gaan snuffelen zelfs de bak te nemen.
Ok , kan wel leuk zijn dat je het nu eens ziet hoe hij het doet maar je wist eigenlijk wel al perfect hoe hij het deed.  Het was een ideaal moment om in te grijpen nu.
Ja klopt, maar ik vermoedde dat ie het zo deed. Wilde het toch met eigen ogen zien. Inmiddels doet ie het niet meer waar we bij zijn. gisteren kwam hij thuis van het uitlaten, ze krijgen dan altijd eten, hadden we het krukje buiten gezet. Hij zag dat het krukje er niet meer stond, ging zoeken, rende naar buiten en kwam met krukje in bek terug. Gooide het voor het aanrecht, klom erop en is bestrafd. Hij moest het krukje weer buiten zetten. Daar hebben we hem laten wachten tot het eten hem werd aangeboden. 's avonds kwam hij nog een keer met het krukje naar het aanrecht, hebben we hem weer weggestuurd en kreeg ie niets. Alleen goedzo voor het terug brengen.
Later is ie nog een keer met krukje naar de schuur gegaan en heeft die voor de werkbank gezet, erop geklommen en ging bij mijn zoon kijken die daar bezig was. daar staat nooit geen eten. Mijn zoon heeft hierop niet gereageerd.
Ga vanavond eens kijken of iemand me helpt foto's te maken van hem.
Heb gisteravond nog wel op de kringgroep gevraagd hoe ze hem er uit vonden zien. Volmondig, niet te mager, werd er gezegd.
Ze vonden hem in het harnas wel super sterk. Hij doet ook de hele dag fitness. ;D ;D
#2016320
Ik vind hem niet dik en niet dun. Hij ziet er goed uit. Wat gebeurd er als je hem toch iets meer eten geeft? Ik zou zeggen, elke dag 1100 a 1200 gram. En dan vooral wat extra groenten en pens. Dat vult wel maar levert niet zoveel calorieen. En dan kijken of hij nog zo'n honger heeft en of hij te dik wordt.
#2016367
Mijn eerste indruk was inderdaad toch ook...hij is vrij stevig...
Wel te verstaan, iedereen heeft zijn eigen smaak.  Ons Nena heeft ook een tijdje "stevig" gestaan en toen zeiden ze mij dat ook op de HS.  Terwijl ik zo iets had van...ik vind haar mooi staan én ik kan haar ribben nog altijd voelen.  Ze had gewoon "last" van de vrouwelijke heupprobleempjes  :biggrin2: Nu kan je haar ruggegraat voelen en haar ribben en je ziet haar taille beter.  soms vind ik haar eigenlijk wel wat mager uitzien naar mijn smaak maar andere dagen heb ik zo iets van...he sexy lady , sportieve meid  :-*

Ik zou ook kijken of er nog meer volume kan aangeboden worden zodat zijn honger meer gestild wordt maar dan met dingen die minder caloriën hebben.
Heeft hij veel beweging buiten de hondenschool om?  Ik denk bvb aan gaan lopen, fietsen, wat met balletjes spelen in park ( goed ver gooien  ;D ), zwemmen,...
Misschien kan je zijn hoeveelheid eten aanpassen maar ook zijn hoeveelheid beweging? Of is er een beperking wat dat betreft.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door