Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door petrap
#2011888
Op de website van De Korte Akkeren las ik dat zij bestraling inzetten bij artrose: http://www.bestralingscentrumvoordieren.nl/ . Ik heb gisteren er gelijk naar gevraagd. Zij doen dat sinds oktober 2010 en hebben een stuk of 8 honden behandeld. In 80 % van de gevallen waren 2 behandelingen met bestraling genoeg om de hond een half jaar pijnvrij te krijgen. De hond moet wel onder narcose. Ik had er nog nooit van gehoord en wilde jullie het toch even melden. Er zijn zoveel honden die last hebben van artrose en op een gegeven moment zijn uitgedokterd met voedingssupplementen e.d.
Laatst gewijzigd door petrap op ma 23 mei 2011, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
#2017997
Ik had hier ook nog niet eerder van gehoord. Heb ze een email gestuurd met de vraag of het ook iets zou zijn voor een DH teefje van 11 jaar met flinke arthrose klachten in haar linker elleboog waar ze nu al jaren mee sukkelt. Niet een middel blijft efficient werken.
Heb ze tevens gevraagd hoe dit nu precies moet gaan werken en wat ze precies doen.
#2018773
Dianavdberkt schreef: Ik had hier ook nog niet eerder van gehoord. Heb ze een email gestuurd met de vraag of het ook iets zou zijn voor een DH teefje van 11 jaar met flinke arthrose klachten in haar linker elleboog waar ze nu al jaren mee sukkelt. Niet een middel blijft efficient werken.
Heb ze tevens gevraagd hoe dit nu precies moet gaan werken en wat ze precies doen.
Ik ben erg benieuwd,laat je het even weten wat hun reactie is?
Door petrap
#2018824
Vandaag moesten we met Viento voor controle naar De Korte Akkeren toe en heb ik nog wat aanvullende informatie gevraagd bij Arno Roos. Ik was benieuwd hoe zij ertoe waren gekomen. Hij vertelde dat bestraling in de jaren 80 in Nederland in een negatief daglicht was komen te staan en dat men met behandelingen was gestopt. In Duitsland en Zwitserland daarentegen was men volop verder gegaan met onderzoek en kwam naar voren dat bestraling een gunstig effect had op artrose. Daarom passen ze het bij De Korte Akkeren nu ook toe. Twee behandelingen kosten euro 450,--. Het effect is een half jaar tot een jaar. De eerste hond die ze behandeld hadden, liet geen enkele verbetering zien, de overige wel. Ook bij mensen is men in Maastricht en Nijmegen nu weer een grootschalig onderzoek gestart, waarbij men zelfs gebruikmaakt van implantaten om te bestralen. De bestraling wordt ingezet als pijnbestrijdingsmiddel. Bewegingsbeperking die is ontstaan door de artrose wordt er dus niet door verholpen. Ik heb dus ook de titel van het topic aangepast.
Laatst gewijzigd door petrap op ma 23 mei 2011, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
#2019181
Dit is hetgeen ik vandaag per email heb ontvangen

Beste familie v.d. Berkt,

Het principe van bestraling bij arthrose is dat de straling effect heeft
op de (ontstekings)cellen die een rol spelen bij de pijnontwikkeling,
deze behandeling wordt hiervoor ook humaan ingezet. Het blijkt bij
dieren dat ongeveer 75% van de dieren een verbetering tot sterke
verbetering van de klachten laat zien. Een ding dat we wel in het
achterhoofd moeten houden is dat bij dieren die al een vergevorderd
stadium van arthrose hebben er soms veel botnieuwvorming rond het
gewricht opgetreden is, welke dan een mechanische beperking geeft.
hieraan kan ook bestraling niets veranderen. toch zien we ook bij honden
die al langer last van arthroseklachten hebben en nu niet meer reageren
op pijnstillers, vaak toch een duidelijk effect.

De behandeling bestaat uit 2 bestralingssessies met een week tussentijd.
Omdat we tegen honden niet kunnen zeggen dat ze stil moeten liggen,
hebben ze wel een lichte sedatie nodig, dus daar moet hij wel gezond
genoeg voor zijn. soms zien we al na 1 week verbetering, maar in het
algemeen beoordelen we het effect 4 weken na de laatste bestraling. De
hoeveelheid straling die gebruikt wordt is veel lager dan bij
bijvoorbeeld de bestraling van tumoren (<20%), dus we zien eigenlijk
nooit bijwerkingen.

Hopend u zo voldoende geinformeerd te hebben
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door