Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2011002
Net de katten opgehaald bij hun vorige baas vw onze vakantie. Niks aan de hand. In de auto natuurlijk een hoop gejank. Helaas ook nog file. Thuis stapt max uit zijn bak en loopt ineens raar  verkrampt. Met zijn voorpoten stijf en zijn kop "aan de teugel"  gelijk naar de d.a. Gegaan. Bloed afgenomen. Ze denken aan kalium tekort alleen is het vreemd dat dat zo ineens gekomen is. Zijn kalium is al eens jaag geweest maar is daarna weer op peil gekomen zonder rare dingen. Hij heeft ook een nierprobleem en krijgt vasotop en prednoral ivm Jeukklachten. Max is bijna 16.
Door Limpy
#2011095
Jeetje zeg, das ook niet leuk terugkomen van vakantie zeg!
Heb je de bloeduitslagen gelijk gehad of duurt dat nog even?
Arme max....
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2011181
Ik kon wachten op de kalium uitslag en die was idd te laag. Ze wilde hem er eigenlijk houden maar max was erg gestressed en juist daardoor trokken zijn kop en poten weer in een verkramping. Ik heb kalium mee gekregen en zag mijn geest al dwalen want 2 jaar geleden was het een crime om het er in te krijgen. Maar om 1 of andere vage reden heeft hij ontzettende honger en doet hij een moord voor gourmet. Ik ging met een dwangspuit aan de gang maar max trok bijna die spuit uit mijn handen.  Het gaat af en aan goed en minder goed met hem. Als hij net even geslapen heeft is er niet veel aan de hand behalve dat hij erg moe en slapjes is. Maar als hij gaat rondlopen en gaat klimmen, maar dan schiet hij weer in de kramp. Hij heeft nu 1x kalium gehad. Voor t slapen gaan krijgt hij weer.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2011204
Heeft tie op zn logeeradres genoeg te eten gehad en geen rare (als in brok bv) dingen?
Ik zit heel hard na te denken hoe een kat aan een kaliumtekort komt, maar kan verder niets verzinnen  :-\

Bij mensen met anorexia is er bij stevig en langdurig afvallen ook een groot risico op kaliumgebrek. En bij (honden) het eten van rattengif. Kalium zorgt dacht ik oa voor de bloedstolling.
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2011228
ik zou t niet weten meis..
hij heeft genoeg eten meegekregen samen met boris..
het eten was nagenoeg op..
ze krijgen hondenbibi.. en vw de taurine krijgen ze er per dag ieder 1 kuiken bij.
hier thuis doen ze het er goed op.. dwz.. de andere 3 katten doen het prima.. alleen bij max is er dus al 2 jaar geleden kalium tekort ontdekt..
toen kwamen we ook achter zijn nierprobleem..
toen we begonnen met kalium en vasotop.. gingen zijn waardes de goede kant op.. maar die kalium kreeg ik er niet goed in. dus heb ik met overleg van de d.a. de kalium gestopt en zijn waardes bleven gewoon netjes..
maar nu is t dus weer mis..

overigens kwam hij net gewoon wandelend van buiten.. dus t lijkt erop dat hij al wat hersteld..
hij vindt de gourmet erg lekker.. dus die houden we er in..
noezels kreeg dat ook al naast haar bibi omdat ze ineens weer zon periode had dat ze haar eten weigerde..
eens in de zoveel jaar vertikt ze het ineens en moet ik van het één overstappen naar t ander..
eerst van brok naar blik (jaren terug) toen van blik naar bibi.. ook al een aantal jaren geleden.. toen weer van bibi naar blik.. al snel weer terug naar bibi en nu weer terug naar blik..  :-X
Door Mevroi Kruim
#2011297
"Een kalium tekort kan optreden bij veel braken en of diarree (ook bij het gebruik van laxeermiddelen), bij nierziekten (en plastabletten), bij een ontregelde suikerziekte, bij een te laag bloedsuikergehalte (hypoglycemie), bij het gebruik van geneesmiddelen met hormonen (cortisonen, aldosteron en prednison), bij grote verwondingen en verbrandingen, maar ook bij geestelijke en of lichamelijke spanningen."
Gebruikersavatar
Door spreeuwtje
#2011502
ik denk dat het een combinatie van dingen is als ik het zo lees olga..
tenslotte krijgt hij prednisolon.. maar toen hij 2 jaar terug een te laag kalium had, had hij die pillen nog niet..
stress had hij toen ook niet.. maar nu wel..
t baasje heeft ze de afgelopen paar dagen (zegt hij) in de keuken en gang gehad omdat zijn bank zo vies werd.
echt gezellig is het daar niet.. een vies kleedje bij de wasmachine in de keuken mochten ze op slapen.. (omdat het ding daar toevallig lag) en hij heeft weer kapotte plekken bij zijn kin en jeuk op zijn rug.. wat duidt op niet regelmatig zijn pred krijgten.. dus hoe het verder gegaan is dat weet ik natuurlijk niet.
en dan in de auto natuurlijk.. dat vindt max ook écht niet leuk.. dat leverde wel een berg stress op..

ik vond dat het baasje van de katten deze afgelopen 2 weken best even voor zijn eigen katten kon zorgen..
2 weken moet iemand toch gewoon vol kunnen houden dacht ik?
zo lang is dat niet.. de buuf die de andere 2 hier verzorgde, krijgt die pillen er niet in.. het is voor een leek best een ingewikkeld schema met de pred en de vasotop.. bovendien is pillen geven aan katten niet het makkelijkste klusje.. de baas lukt dat wel.
maar zoals het er nu uitziet ga ik dat een volgende keer niet doen..  :-\
helaas komt de baas er dan weer makkelijk vanaf..  :-[  maar zoiets moet niet ten koste van de katten gaan..
natuurlijk is het niet zeker dat die kalium tekort door zijn toedoen komt.. maar de omstandigheden waarin de katjes iig de afgelopen week hebben gezeten, waren niet leuk.. ik heb daar een rotgevoel over..

ze waren allebei heel blij weer thuis te zijn.
boris liep af en aan naar buiten en weer naar binnen.. ging voor t raam zitten kletsen tegen alles wat hij zag.
max was ook zo enthousiast.. alleen doordat hij heel raar liep, ging dat niet zo.. hij was wel allert en geintresseerd in zijn vertrouwde omgeving..
maar ook bekaf..
naja..
nu gaat t weer prima met hem.. hij is nog wel wat wiebelig maar springt wel weer overal op en af op zijn eigen onhandige manier..
net de d.a. weer even gebeld om te vertellen dat het goed gaat met hem.. en afgesproken eind volgende week weer even bloed af te laten nemen om te controleren..

zijn eiwitten waren ook te hoog zei ze nog.. misschien dat er toch ergens een ontsteking gaande is..
maar waar?  :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door