Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door Veerle-scrappyToo
#2010961
ik ben al een tijdje aan het denken om Nena iets te geven om haar iets minder stress te laten ervaren.  Wanneer krijgt ze stress: tijdens wandelingen is ze erg gefocust op haar omgeving en geeft ze heel regelmatig kalmerende signalen ( tongelen, lippen likken, geeuwen), als een deel van haar roedel weg gaat ( mensen uit ons gezin, als een andere hond mag gaan wandelen,als ze een van onze katten ziet vooruit gaan bij een wandeling,...), als er bezoek komt ( stress en angst), als gans ons gezin is weggeweest ( geen probleem als iedereen naar werk/school gaat en ik gewoon binnen en buiten ga overdag), als ik mijn stem verhef tegen iemand anders kan ze er ook niet mee om,...
Ze heeft de eerste winter nooit problemen gehad met haar pootjes deze winter lagen ze volledig open.  Elke keer we iets probeerden ging het een paar dagen goed en terwijl de kuur nog bezig was ging het gewoon terug mis.  Ik heb haar een ganse tijd geen wandelingen meer laten doen en haar pootjes zijn genezen.  Ik vermoed echt dat het dus likken was vna de stress want toen gingen we nog elke dag gaan wandelen (minimum een uur)
Vorig jaar is er al een gedragstherapeut aan te pas gekomen ook die ons liet weten dat het overduidelijk was dat ze stress kreeg op de hondenschool ( en we dus moesten stoppen) en op straat, in huis zag hij een totaal andere hond.

Enfin een heleboel situaties waar ze angst vertoont en/of stress.  Ik ben nu gaan kijken naar iets homeopatisch maar ik kom er altijd op uit dat er een grasachtige in verwerkt zit. Nu is geweten dat Nena allergisch is voor grasachtigen en daar vallen granen dus ook onder...
Puur nervositeit heeft haver, rust compositum heeft hop,primeval heeft haver,...
Verder gezocht en in de gemmotherapie vond ik een anti-stresscomplex waar vijgenboom,zwarte bes in zit en 4 essentiële oliën: lavendel, essentiële olie van ylang ylang, engelwortel en oranjebloesem.
Ik kwam ook uit op passiebloem,Sint janskruid of valeriaan bij de fytotherapie...
Of ik moet naar een bachbloesem gaan.

Zijn er bestaande dingen die ik over het hoofd zie en die zouden kunnen helpen?
Iemand ervaring met een van bovenstaande zaken ( goed of slecht)
Door wendy hostyn
#2011043
misschien eens te rade gaan bij een homeopaat om te kijken welk middel bij jouw hond en haar probleem past ;)
Door nienk
#2011115
zou opzoek gaan naar een therapeut die met verschillende middelen homeopathie en bloesems werkt. Reus heeft enorm baat gehad bij zijn bloesem therapie. hij is mee in evenwicht met zichzelf gekomen. als je op zoekt waar alle verschillende bloesems voor staan, zie je vaak nogal vage dingen als 'helpt het dier contact te houden met het hier en nu' en meer van dat. ik dacht, poe hee, weet die hond dat ook? maar uiteindelijk was het precies wat hij nodig had en kon ik van iedere bloesem ook zeggen dat het iets deed. hij is nu denk ik gelukkiger en meer tevreden, gewoon lekker hond. (as we speak ligt ie te snurken, lang uit op zijn rug tussen mijn knieën. heerlijk.) hoeft zich dus ook minder druk te maken om van alles (drukke puppies, interessante geurtjes, mensen die aanbellen, etc.).

als je met haar naar een therapeut gaat, kom je er wellicht achter waar haar stress en onrust precies vandaan komt, en kan je dat aan pakken. in plaats van symptoom bestrijding, wat je denk ik zou doen als je wat jij noemt gaat geven.

succes!!
Door Lizzy
#2011276
Je zou ook Rhodiola kunnen proberen (gewoon voor mensen en dan een kwart tot de helft van de volwassen mensen dosering).
Door Veerle-scrappyToo
#2011427
nienk schreef: zou opzoek gaan naar een therapeut die met verschillende middelen homeopathie en bloesems werkt. Reus heeft enorm baat gehad bij zijn bloesem therapie. hij is mee in evenwicht met zichzelf gekomen. als je op zoekt waar alle verschillende bloesems voor staan, zie je vaak nogal vage dingen als 'helpt het dier contact te houden met het hier en nu' en meer van dat. ik dacht, poe hee, weet die hond dat ook? maar uiteindelijk was het precies wat hij nodig had en kon ik van iedere bloesem ook zeggen dat het iets deed. hij is nu denk ik gelukkiger en meer tevreden, gewoon lekker hond. (as we speak ligt ie te snurken, lang uit op zijn rug tussen mijn knieën. heerlijk.) hoeft zich dus ook minder druk te maken om van alles (drukke puppies, interessante geurtjes, mensen die aanbellen, etc.).

als je met haar naar een therapeut gaat, kom je er wellicht achter waar haar stress en onrust precies vandaan komt, en kan je dat aan pakken. in plaats van symptoom bestrijding, wat je denk ik zou doen als je wat jij noemt gaat geven.

succes!!
Ja vooral bij bachbloesem heb ik vaak het gevoel dat het echt "menselijke" omschrijvingen zijn terwijl ik probeer om haar niet te vermenselijken, het is een hond ( maar wel mijn lieveke ;D)

Dan komt de vraag hé...welke therapeut hier in België ? Ik woon in Zelzate, grenzend aan Sas van Gent dus ik kan wel de grens over ;) maar het moet haalbaar zijn om er op regelmatige basis dan heen te gaan. Ik vind het niet erg om vér te rijden, voor mijn hobby rij ik ook makkelijk 2 uur Nederland in. Maar als blijkt dat het iets wordt dat tweewekelijks en dan maandelijks moet opgevolgd...
Een holistisch arts of een homeopaat? Of is een holistisch arts automatisch ook homeopaat?
Door nienk
#2011447
ik weet niet precies hoe dat zit met wie wat is en wat doet. bij de  meeste holistisch artsen e.d kan je hier op internet vinden waar ze allemaal mee werken, en op basis daarvan kan je dan een keuze maken. persoonlijk zou ik eerder gaan voor een holistische DA die ook met bloesems werkt, dan voor iemand die alleen 'maar' therapeut is. (met alle respect voor die mensen hoor, maar als ik kan kiezen ga ik graag naar iemand die meer kennis heeft)

wellicht kan je iemand vinden via de belgische instantie voor holisten/homeopaten?
Door Mevroi Kruim
#2011510
Hop is geen gras hoor  ;) dus dat zou je wel kunnen geven.
En verder zou ik het zelf toch ook in de gedragshoek zoeken. Stress beperken is wel een goed idee maar uiteindelijk moet ze leren om met stress om te gaan, niet het vermijden. Vaak raken honden gestrest doordat ze te weinig rust krijgen, ik ken honden die vrijwel nooit sliepen en daardoor heel snel geprikkeld raakten. Door een streng slaap-regime kun je dat vaak oplossen. Dat moet je dan wel een aantal weken streng volhouden zodat de adrenaline de kans krijgt om te zakken, dat duurt vrij lang. Pas daarna kun je weer langzaam beginnen met wennen aan prikkels.
Door Veerle-scrappyToo
#2011589
Mevroi Kruim schreef: Hop is geen gras hoor ;) dus dat zou je wel kunnen geven.
En verder zou ik het zelf toch ook in de gedragshoek zoeken. Stress beperken is wel een goed idee maar uiteindelijk moet ze leren om met stress om te gaan, niet het vermijden. Vaak raken honden gestrest doordat ze te weinig rust krijgen, ik ken honden die vrijwel nooit sliepen en daardoor heel snel geprikkeld raakten. Door een streng slaap-regime kun je dat vaak oplossen. Dat moet je dan wel een aantal weken streng volhouden zodat de adrenaline de kans krijgt om te zakken, dat duurt vrij lang. Pas daarna kun je weer langzaam beginnen met wennen aan prikkels.
Dat ze met stress moeten leren omgaan ben ik mee akkoord en ik kan haar niet uit alle situaties houden waar ze stress van krijgt. Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat ze dan maar de hondenschool moet blijven ondergaan terwijl ze er stress van krijgt. Ik was hondenschool begonnen voor ons beide: ik vond het leuk, ik dacht dat het voor haar ook leuk zou zijn om te " werken" als duitse herder. Ik koos er voor om dat te schrappen en meer met haar te wandelen. Maar dat gaat haar dus ook niet goed meer af. Gans de winter door hebben haar poten kapot gelegen door het likken. We kregen ze onder geen enkel beding rustig of genezen. Ik ben gestopt met wandelen en twee weken nadien zie je dat ze niet meer likt, en zijn ze beginnen genezen... Gisteren voor de eerste keer dus sinds lang terug gaan wandelen en ze was zoooo onrustig buiten. Piepen, nerveus, trekken ( en dat is er nochtans goed ingetraind dat ze naast me moet lopen!) en dat allemaal op een kleine en voor haar héél bekende wandelroute. Wat later komt mijn ventje binnen en ziet dat ze aan haar poten aan het likken is... :( En het is nu niet zo dat ze helemaal niet meer buiten is geweest, we zijn soms nog gaan wandelen op een losloopweide ( waar niemand was), mee naar het kerkhof waar we niemand tegen kwamen en omgeving dat ze kent,...
Ik kan me niet voorstellen dat ik haar nooit meeneem, dan had ik me beter een gewone pluchen hond kunnen nemen...


Die rustmomenten. Vroeger was het zo dat we 's morgens een uur gingen wandelen en voor de rest was ze rustig thuis waarbij ze idd grootste deel van de tijd lag te slapen. Ik kan me niet bedenken dat ik haar toen nog met iets extra's overrompelde... We maakten gewoon verschil in de wandelroutes. Dat waren allemaal bekende routes op straat aangezien we haar van het gras wilden afhouden voor haar allergie en hoopte dat dit ging helpen voor haar kapotte poten.
Door nienk
#2011597
blijf er bij dat je niet moet proberen haar uit de stress te houden, maar om te proberen te ontdekken (en behandelen) waarom ze stress van die dingen krijgt. denk namelijk dat haar van de stress-dingen weghouden alleen maar averechts werkt, ik bedoel, als je een hond weken lang niet laat ondergaan wat ze moeilijk vind, en dan wel, dan is het dubbel moeilijk geworden. lijkt mij.
Door Veerle-scrappyToo
#2011617
Ja dat is zo, wandelen nadat ze voor haar poten wandelverbod kreeg van de DA was steeds moeilijker als voorheen.  Maar deze keer heb ik haar dus zolang "binnen" gehouden van haar gewone dagelijkse wandelingen om te zien of ze haar poten kapot liktte van de stress die ze opdeed bij wandelingen.  Net omdat we die poten echt niet onder controle kregen deze winter en al haar andere allergische reacties in de winter wel stil vielen voor het tweede opeenvolgende jaar.  En het is gebleken dat ze stoptte met likken als het wandelen wegviel ( en dus de stress die ze daarmee blijkbaar elke keer weer opbouwde).
Nu wil ik terug die wandelingen gaan opbouwen om te zien wat die poten weer gaan doen...  Beetje eliminatiedieten voor de poten en de stress zeg maar  ;)
Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren ...en kijk eerlijk gezegd wel weer uit naar onze wandelingen.  Ik vond dat toch elke keer weer ons momentje ook al was ze niet rustig.
Door nienk
#2011625
stel, ze krijgt wel last van haar pootjes door de straat, zegmaar. dus dat het likken niet komt van stress, maar doordat ze ergens last van heeft. misschien is het een idee om haar eerst te laten wandelen met schoentjes aan? kijken of ze dan ook gaat likken? zoja, dan weet je in ieder geval iets zekerder dat het niet van het op straat lopen komt.
Door Veerle-scrappyToo
#2011630
Ja dat is een idee.  Al vraag ik me dan wel af waar ze last van zou kunnen hebben op straat dat ze moet gaan likken aan haar poten.  Ze wandelt gewoon op straat, niet in onkruid of weides of zand.  Dus gewoon asfalt of van die straatstenen, hier in de tuin loopt ze trouwens ook op van die grote tegels...
En het is gewoon wandelen, niets forceren...  Ze kan toch niet allergisch zijn voor die stoeptegels?
Vorige week had ze trouwens een klein wondje aan haar beste poot ( die het langste genezen is) en dat is zonder er iets aan te doen mooi genezen.  Waarschijnlijk iets te wild geweest met Gizmo of een prik van een of ander insect waar ze altijd vol nieuwsgierigheid achteraan gaat...
Gebruikersavatar
Door EllenL
#2012805
Wat ik sinds een paar weken geef aan mijn hond is rust compositum van de groene os en dat maakt echt wel verschil. Naast wat kruiden die rustgevend werken zitten daar ook magnesium en tryptofaan in. Ik kan natuurlijk zelf een heel verhaal typen, maar copy pasten is makkelijker, lol, dit zijn de ingredienten:
Magnesii citras, L-Tryptophan, Niacinamide, Pyridoxine HCl, Menthae piperitiae, Humulus lupulus, Crataegi ox., Melissae, Hyperici, Zincum picolinate, Ginkgo biloba, Inositol.

Magnesium: suppletie van magnesium geeft vaak verrassende effecten omdat er van alle mineralen het gemakkelijkst een tekort aan magnesium optreedt. Dit element is één van de meest voorkomende in het lichaam. De belangrijkste functies van magnesium liggen op het gebied van de energieproductie, ontspannende werking op zenuwen en spieren, het bepalen van uitscheiding en opname van vele hormonen, neurotransmitters en mineralen door de cellen, centrale zenuwstelsel (concentratie, paniekaanvallen), celbescherming (tegen zware metalen), spieren.
L-Tryptofaan is van belang om angsten en spanningen te verminderen, samen met niacinamide en pyridoxine HCl. Het is een precursor van serotonine.
Niacinamide heeft een kalmerende werking en de werkingsduur wordt sterk verlengd door de synergie met de L-Tryptofaan.
Pyridoxine HCl (vitamine B6) versterkt de werking van Magnesium en L-Tryptofaan.
Zink is van belang voor een “geestelijke alertheid” Inositol werkt kalmerend.
Pepermuntblad is bekend om zijn ontkrampende werking en samen met de Hop en Melisse verbetert het ook de spijsvertering als deze verstoord is geraakt door overbelasting van het vegetatieve zenuwstelsel.
Hop heeft door de lupine en de bittere harsstoffen een rustgevende werking, dezelfde werking kan aan melisse worden toegeschreven.
Sint Janskruid wordt door zijn hoge gehalte aan hypericine toegepast bij stress, nerveuze onrust en een tekort aan geestelijke veerkracht.
Meidoorn zorgt voor een normalisering van de hartfuncties in situaties als stress en andere soort inspanningen. De activiteit van meidoorn is te danken aan het totaal van de plantinhoud en niet aan een bepaald bestanddeel.
Wat betreft een holistische therapeut, ik zag heel toevallig laatst dat de secretaris van de BCND (beroepsvereniging voor veterinaire natuurgeneeskundigen) in Axel woont, verder geen ervaring met haar, dus geen idee hoe goed ze is, maar het viel me op omdat mijn ouders ook uit zeeuws vlaanderen komen... Dit is haar website www.opti-animal.nl
Door 3 borders en een cairn
#2013226
zou persoonlijk ook niet stoppen met naar de hondenschool gaan, en wel om de volgende reden niet.
onze oudste border collie nu 4 jaar oud, is op een leeftijd van ca 15 week ook overal bang voor geworden, je kunt het zo gek niet bedenken, paaltjes, mensen, fietsers,vlaggen, bosjes, ook toonde hij dezelfde simptonen als jou hond op het pootlikken na.
in huis was hij een normale hond totdat er vreemde mensen over de vloer kwamen meneer kroop helemaal weg en herstelde langzaam van de stres.
ben er wel overal mee heen gegaan om hem op zijn niveou te laten omgaan met zijn omgeving , heb er ook een gt bijgehad en veel nuttige tips van gekregen.
dit alles ging gestaag vooruit .vooral van  mensen moet hij niks van weten  uiteindelijk ben ik bij een hondensportschool terecht gekomen waar de eigenaarresse niet alleen verstand had van behendigheid maar ook enorm veel van het gedrag van de hond , en ben daar met hem behendigheid gaan doen nou daar heeft meneer een grote inhaalslag gemaakt daar kwam hij erachter dat het spelletje heel leuk was en vergat zijn omgeving, met als gevolg dat hij veel minder gestrest is en het voor ons ook plezieriger is geworden. en loopt nu nog steeds behendigheid en vind het geweldig gaat volledig uit zijn dak.
maar ik begrijp wat je voelt , je moet over heel veel geduld beschikken .

groetjes jack
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door