Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door maryse
#1996894
Mijn soulmate Jack, een 13 jaar jonge Jack Russel is ruim een jaar geleden ziek geworden, hij had althans nergens last van op het oog, maar had vocht in zijn buik en leverwaarden waren onmeetbaar (boven de 1000 wat max 113 mocht zijn), diagnose hepatitis, maar dit blijft onzeker, punctie jaar geleden wees niets concreets uit.
Echo, bloedonderzoek, onstekingsremmers, prednison en plastabletten, voer hepatic...waarschijnlijke diagnose chronische hepatitis (leverontsteking)
Na 3 maanden waren leverwaarden naar 700 gezakt.
Een jaar om de dag prednison ging heel goed, tot aan vorige week, braken, om de nacht, overdag gaat het aardig. Naar dierenarts, weer bloedonderzoek leverwaarden weer onmeetbaar en bloedarmoede (hond hoort 42% aan rode bloedcellen te hebben, Jack heeft 28 %. Is daar iemand mee bekend, dat lijkt mij toch ernstige bloedarmoede? Zijn lever is nu ook zo vergroot dat deze tegen zijn maag drukt.
Nu pillen tegen misselijkheid,Primperan, dit leek wel iets te werken, maar na 3 dagen is hij nog steeds regelmatig misselijk en is hij wat "matter" in zijn gedrag.
Beter wordt hij niet meer maar zou graag nog tips willen krijgen voor evt zijn misselijkheid tegen tegen te gaan iets voor bloedarmoede? wanneer komt het moment dat je moet zeggen dat het ophoudt?
Hij heeft ook best zijn momenten dat hij het nog aardig volhoud, maar ja, als hij zo misselijk blijft steeds vaker.........
Heeft iemand nog ervaringen met andere anti misselijkheids pillen of bekend met ernstige leverproblemen bij een hond, hij krijgt RC hepatic. Het Barf menu durf ik nu niet aan nu ik juist moet weten waar hij misselijk van is.
#1996984
Ik kan je helaas niet helpen met een juiste aanpak bij leverproblemen, of ook maar iets dat in de richting gaat van wat jou hondje heeft.  En al helemaal niet welke brok dat dan zou moeten zijn want daar ken ik nog minder van  :-\
Mijn enige idee zou zijn om kleine hoeveelheden te gaan voeren zodat zijn maag niet overbelast wordt en dan lever ondersteunen...
Veel sterkte in elk geval in deze moeilijke situatie.
#1997114
Jee dat is wel schrikken  :-\

Ik heb geen verstand van bloedarmoede. Maar wel een hond die vorig jaar doodziek werd door een leverprobleem.
Ook zij was enorm misselijk en wilde niks eten.
Met prednison ging dit gelukkig snel beter, toen ik de prednison ging afbouwen werd ze weer ziek.
Toen ben ik het vers leverdieet wat hier op bp staat gaan voeren, ze knapte er direct van op en tot op de dag van vandaag is ze niet meer ziek geweest.
Wel nog een enkele keer misselijk, dan gaf ik haar alleen wat havermout en dan was het zo weer over.
Het rare was ook dat ze echt helemaal niks wilde eten toen ze zo ziek was, maar op de (geweekte) havermout aanviel. Waardoor dat kwam weet ik niet.

Lees hier mijn verhaal wat ik toen getypt heb hier, miss heb je er wat aan: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,75859.0.html
Hier het leversparendieet van bp: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,34610.0.html

Ik zou als ik jou was ook eens op die zak brokken kijken hoeveel gram vitamine A erin zit? want met een leverprobleem kunnen honden dit moeilijk verwerken en sommige andere producten ook (bv rood vlees).
Mijn eigen hond werd op een normaal vers dieet ook weer ziek, dat was voor mij rede genoeg dat ze sommige dingen niet goed kan verwerken doordat de lever dat niet aankan.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door nova
#1997116
maryse schreef: Het Barf menu durf ik nu niet aan nu ik juist moet weten waar hij misselijk van is.
Ik wil eigenlijk niet hatelijk zijn, ik begrijp dat jouw hond ziek is en dat je graag wil dat hij beter wordt.
Maarrrrr....
Het enige advies wat je hier mag verwachten over  een droge br*k,  is dat je die maar beter aan de kliko kunt doneren.  ::)  Alle goede verhalen ten spijt op de zak over  leverdinges .
Hier tref je alleen adviezen aan over vers, mag barf zijn mag KVV zijn.
Maar je geeft zelf aan dat je dat niet geven wil, wat verwacht je dan??
Ik weet nu eigenlijk niet wat je wil horen  ???
#1997131
Ik heb even gesnuffeld wat er nou in zo'n zak RC hepatic zit (droogvoer).
Een aantal zaken vallen me op:
- De hoeveelheid vitamine A is bijna gelijk aan een "gewone" zak van RC. Een hond met leverproblemen kan vitamine A slecht verwerken.
Als ik de opname vitamine A vergelijk van mijn hond met die van een hond die dit droogvoer eet:
Mijn hond eet per 3 weken ongeveer 5gram lever, wat dan ongeveer 1230 IU bevat.
Daarnaast zit er ook nog wel wat vitamine A in witvlees/witvis, gemiddelt zo'n 75 IU per 100gr. Mijn hond eet 200gr vlees per dag.
Dus over 3 weken: 6300 IU + 1230 IU = 7530 IU per 3 weken op vers leversparenddieet
Als mijn eigen hond (van 15kg) RC Hepatic zou eten, zou zij 615gram brok per dag moeten hebben. Wat neerkomt op 7995 IU per dag.
Over 3 weken is dat dan: 167895 IU op RC Hepatic :o

- Het is op basis van rijst, dat is ook niet het meest makkelijk verteerdbare koolhydraat.
- Waar ik ook van schrik is dat ze het vetgehalte omhoog gedaan hebben. Mijn hond krijgt juist minder vet dan de gezonde honden hier. Ik merk het ook als ze per ongeluk een flink stuk vet opeet (van pens ofzo), dat klinkt in mijn oren dus heel raar.
- Ook mis ik kwalitatief goede eiwitten erin (vlees van witvis, witvlees van dieren, eieren, hütekase enzo), want er staat alleen op dat het dierlijke eiwitten bevat.

Natuurlijk is de keuze aan jezelf  ;)
Maar als dit probleem bij je hondje opgelost/verbeterd kan worden door ander voer te geven, dan zou mijn voorkeur uitgaan naar vers.
Het is idd niet zeker dat je hond het beter doet het vers leversparenddieet, garantie's heb je nooit.
Maar nu doet hij het ook niet goed  ;)
Door maryse
#1997138
[quote="nova"]
Ik wil eigenlijk niet hatelijk zijn, ik begrijp dat jouw hond ziek is en dat je graag wil dat hij beter wordt.
Maarrrrr....

Altijd jammer,  net nieuw op een site, nog spaansbenauwd over wat je nu allemaal nog kan doen voor een heel zieke hond..en dan krijgt je zo'n opmerking.
Door maryse
#1997139
lieve andere mensen bedankt voor de reaktie's.

Nu ik wat meer heb gelezen heb ik door dat je Tinlo wel kan snijden en invriezen, dus ik durf het wel aan om dit te proberen,
maar dan eerst naast de RC hepatic brokjes.
Hoeveel moet mijn honje van 5.6 kilo nu hebben per dag, heb zitten zoeken, is het 2-4 procent van lichaamsgewicht?
#1997282
maryse schreef: lieve andere mensen bedankt voor de reaktie's.

Nu ik wat meer heb gelezen heb ik door dat je Tinlo wel kan snijden en invriezen, dus ik durf het wel aan om dit te proberen,
maar dan eerst naast de RC hepatic brokjes.
Hoeveel moet mijn honje van 5.6 kilo nu hebben per dag, heb zitten zoeken, is het 2-4 procent van lichaamsgewicht?
Tinlo is geen slecht versmerk.
Maar ik zou een hond met een leverprobleem echt geen kvv geven.
Omdat de lever namelijk slecht functioneert kan deze geen/weinig glucose halen uit vlees, vandaar dat het in een andere vorm (koolhydraten) toegevoegd moet worden.
Daarnaast zit er voor een hond met leverproblemen veel te veel orgaan in.

Heb je het leverdieet gelezen wat hier staat op bp?
De meeste producten hiervan vind je gewoon in de supermarkt:
- havermout
- kalkoenvlees, kipfilet, kippenvleugels
- kwartel bij de makro of poelier
- evt parelhoen en/of konijn bij de poelier
- verschillende witvissen bij de visboer of op de markt
- en groentes natuurlijk in supermarkt (wel even pureren of licht voorkoken)
- eieren en hütekase ook gewoon bij de supermarkt

Zo hoef je niet gelijk veel in te kopen en kun je het toch proberen ofdat het helpt bij jou hond.
Mocht dit goed gaan, dan kun je altijd nog kijken waar je dingen wat goedkoper kan krijgen en of je er supplementen bij wil voeren.
Als supplement is mariadistel erg goed, maar dan wel die van internet zonder chemische toevoegingen.
Daarnaast evt een goede visolie voor de omega 3 vetten.

Dit zijn de verhoudingen van het leversparend-dieet dat ikzelf aanhoud zijn:
- 20% spiervlees (van kip, konijn, kalkoen, parelhoen, kwartel of witvis)
- 30% vleesbot (van dezelfde dieren als hierboven, van kalkoen alleen de nekken want de rest is te hard. Witvissen kun je ook heel geven dan tel ik ze als spiervlees + vleesbot samen)
- 20% groentemix van verschillende groentes en met knoflook erin (10% kan ook)
- 30% geweekte havermout
Daarnaast geef ik wekelijks 2 eieren en een bakje hütekase verdeelt over de week (voor een hond van 15kg dan).

Je hond van 5,6kg zal zo'n 150-250gram eten (beetje afhankelijk van de hond of ie snel dik word of niet).
Door Lizzy
#1997377
Nou Nova, echt gezellig en behulpzaaqm komt die opmerking natuurlijk niet over..... Te meer niet daar TS een serieus doodzieke hond heeft.....

Aan Maryse, geef je al mariadistel aan je hond? Ik zou je dat echt aan willen raden. Dit is echt een fantastisch middel bij alle lever problemen. Verder ben ik het wel helemaal eens met May Linn. Ik zou in jouw geval echt geen KVV gaan geven. En eerlijk gezegd ben ik ook niet kapot van die RC leverbrokken. Ik zou zelf toch voor het BARF leverdieet gaan. Ik vraag me ook af of je echt heel bang moet/hoeft te zijn. Ik denk dat het serieus niet slechter kan worden op/met verse voeding.

Zo te lezen ben je bij een internist geweest he? Zij hebben dus ook een biopt en echo van de lever genomen en niks kunnen vinden? Allemachtig, wat een ellende :'(.
#1997392
Hier het leversparendieet van bp: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 610.0.html
dit is 'n aanrader, en de Mariadistel zou ik ook beslist gaan geven.
Hier nog 'n engelstalig menu van B-Naturals
http://www.b-naturals.com/newsletter/liver/
And Mary Straus geeft ook veel info:
http://www.dogaware.com/health/liver.html
Ik hoop dat je iets zal vinden wat Jack zal helpen...
good luck
Door maryse
#1997705
is al goed nova.. een mens in paniek (ik dus) is wat sneller op zijn teentjes getrapt...
Hij heeft vanmiddag voor het eerst de kvv gehad..vanochtend was ie misselijk, de rest van de dag ging redelijk. Ik heb denk ik soms moeite om van alles te proberen omdat mijn dierenarts een jaar geleden hem al heeft opgegeven. En daar geloofde ik eigenlijk ook in. Maar prednison deed wonderen. Tot aan vorige week. Maar nu denk ik als ik hem vers voer ga geven, een vergrootte lever die de maag in de weg zit kan toch niet meer slinken en juist daar komt de misselijkheid nu vandaan..en als mijn simpele gedachtegang denk ik dat als de lever de maag in de weg zit na 1,5 jaar leverproblemen zou er dan wel een verandering kunnen komen door verandering van voer?

Een boel vragen: ik geef nu van Groene Os de lever compositum (vond de mevrouw in de dierenwinkel nog beter dan mariadistel en zou ze niet tegelijk geven) wat is wijsheid, welke geef ik?

Los daarvan, mocht ik (sorry, mijn Jack) het tot dinsdag als de winkels open zijn halen, zie ik er nog tegenop met een boel vragen al kriebelt het wel om vers te proberen.

Ik ben voor mijzelf al geen kookwonder....
Als ik er vanuit ga dat mijn Jack van 5,6 kilo zo'n 200 gram voer eet (hij wordt niet snel dik).

Klopt het dan dat ik volgende moet hebben per dag:

-40gram = 20% spiervlees (van kip, konijn, kalkoen, parelhoen, kwartel of witvis)
- 60 gram =30% vleesbot (van dezelfde dieren als hierboven, van kalkoen alleen de nekken want de rest is te hard. Witvissen kun je ook heel geven dan tel ik ze als spiervlees + vleesbot        samen)
- 40 gram 20% groentemix van verschillende groentes en met knoflook erin (10% kan ook)
- 60 gram =30% geweekte havermout

Lijkt me kloppen is tenslotte 200 gram samen.
Volgende vraag wat is spiervlees (is dat sowieso gewoon een stuk kip konijn kalkoen enz uit de winkel of moet ik dat ff vragen bij de slager? Een gewoon stukje kip wat ik eet is toch geen spiervlees?  Geef ik dat rauw?
Volgende vraag, vleesbot (haal ik dat uit het schap of bij de slager? Mijn hond stikte sowieso al snel in botjes, krijg is dan een groot bot bij de slager als ik om vleesbot vraag, hoe breek ik dat dan in stukjes, want hij schrokt door zijn prednison dat ie vergeet te kauwen.
Misschien een paar goede tips voor welke groente's, moet ik ze echt koken of beetgaar?
Havermout (dezelfde die in het schap staan voor baby's of grover? Hoe lang moet dat weken? Is dat geweekt houdbaar voor even?

Wegen jullie dan bijv het spiervlees precies af, aangezien het niet veel is wat mijn hond nodig heeft, kan ik de rest invriezen of zelf complete maaltijden maken en invriezen?

Jeetje echt een  leek ondanks dat ik al veel heb rondgesnuffeld op dit forum is het voor mij nog allemaal erg lastig...
Hoop dat jullie mij op weg willen helpen.

bij de laatste echo zag de dierenarts een zeer vergrote lever, een vlekje op de milt, bloedarmoede in bloed en leverwaarde onmeetbaar, hepatitis lijkt mij soms zo onwaarschijnlijk omdat de meeste hondjes eerst flink ziek worden, koorts geelzucht aan ogen enz, jack was in die tijd nooit ziek geweest behalve vocht (ascites) in zijn buik wat hij nu op prednison al weer 1 jaar kwijt is. Tumor leek ook niet waarschijnlijk zij de dierenarts bij de echo van vorige week en vorig jaar. Zij gooien het op hepatitis en ik weet het gewoon niet,,dat blijft ook erg lastig zo zonder zekere diagnose.

Ik hoop op wat tips zodat ik dinsdag die supermarkt indurf... :-[  Alvast mijn hartelijke dank namens een eigenaar die zo ontzettend veel van haar hondje houdt....
#1997723
http://www.barfplaats.nl/
In deze link van bp is de meest belangrijke info van vers voeren samengevat.
Al het vlees geef je rauw.

Spiervlees is al het vlees van een dier waar geen bot in zit en geen orgaan is, dus idd ook je kipfiletje, kalkoenfilet, kabeljauwfilet enz.
Vleesbot is vlees + bot, gemiddelt 50% vlees en 50% bot (dat is op het oog), voorbeelden hiervan zijn kippennekjes, kippenvleugeltjes, konijnenrug.
Ter voorbeeld een kippenvleugel bevat ongeveer 60% vlees en 40% bot.
Bij vleesbot begin je altijd met beginnersbotten, voor het leversparenddieet geld dat voor alle botten. Uitgezondert kalkoenvleesbot.
Een hele kwartel of heel visje is spiervlees + vleesbot samen.
In het begin is aan te raden de vleesbotten even plat te slaan met een hamer, dan kan je hond langzaamaan wennen aan het verteren van vleesbot.
Later is dit niet meer nodig en kan hij ze zelf kauwen/knippen.
Op vleesbot evt te verdelen is het handigste met een huishoudschaar en een snoeischaar.

Ik koop zelf in principe mijn spiervlees en vleesbot bij versleveranciers, maar omdat jij zo'n klein hondje hebt is het ook prima te doen om het in de supermarkt of bij poelier te kopen. Dat zal qua prijs niet heel veel uitmaken (zeker niet ten opzichte van RC  ;)).
Konijn en parelhoen is vaak wel voordeliger bij 1 van de versleveranciers, maar bv de makro of naanhof hebben dit ook best wel eens in de aanbieding voor een leuke prijs.
Hele vis of visfilet kun je het goedkoopste krijgen op de markt op goedkope visboer. alle witvissoorten mogen, alleen kabeljauwkarkas/kop is te hard om te voeren.
Kippennekken kun je soms ook wel krijgen bij dierenwinkels, of miss woon je wel in de buurt van een barfleverancier dan heb je nog meer keuze.
In principe zijn 4 diersoorten + vis voldoende om genoeg variatië binnen te krijgen.

Hier een link welke groente's je mag geven: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,85685.0.html
Je kunt dit rauw pureren in een blender (met wat vocht) of in een keukenmachine. Of licht koken, dus hoeft niet doodgekookt maar wel dat de plantencellen kapot zijn.
Ik gebruik meestal zo'n 5-8 soorten groenten per 4 weken.

De havermout vind je bij de ontbijtproducten in de supermarkt, zijn gewoon havermoutvlokken zonder toevoegingen.
Bij de AH zit het in van die rode zakjes, waar Rolled oats op staat.
Ik laat dit een nacht weken in water. Heb zelf een beker waar precies 1 dagportie havermout in kan en dan gaat er water op en de volgende dag is het mooi geweekt.
Je weegt het overigens droog.

Ik zou 1 of 2x per week een rauw eitje geven.
En als je 2x per week een heel rauw visje voert krijgt je hond ook de kleine hoeveel orgaan binnen die vermeld staat in het leverdieet.
En dan af en toe eens een beetje hütekase bij het eten.

Het vlees + groente kun je invriezen in dagportie's. Idd weeg ik het dan ongeveer af, het komt niet op een gram aan  ;)
De zuivel en havermout zou ik niet invriezen, dat word er niet beter op. Maar dat is best goed te bewaren in de koelkast en de havermout is droog natuurlijk.
Zo kun je dus makkelijk portie's maken voor een aantal weken.
Als je het eenmaal weet is het niet lastiger dan een boterham voor jezelf smeren (ter voorbeeld  :biggrin2:).

Hier 2 topics die ik toen geopend had van mijn menu:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,76105.0.html
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,78229.0.html

Je zou een menu kunnen maken en dat hier kunnen posten als je wil.
Dan kunnen we er naar kijken en evt nog wat tips geven en dan kun je dinsdag van start  :)

Gevoelsmatig zou ik voor mariadistel kiezen.
Ik heb wel even gekeken wat er in die levercompositium zit, maar ik ken de ingrediënten niet.
Wat ik wel weet is dat het op basis van alchol is en als ik dan denk aan mensen en alchol. Dan lijkt me dat niet altijd goed samengaan met de lever.
Maar daar durf ik niet met zekerheid te zeggen, misschien dat Lizzy dat wel weet?

Of het wat gaat doen bij je hondje kan niemand je zeggen.
Maar ik ben geheel overtuigd van dit dieet bij leverproblemen!
Mijn hond hoeft verder geen medicijnen te slikken en is sinds oktober vorig jaar mar 1 of 2x misselijk geweest.
Ook word ze nu weer steeds vitaler  :)

Sorry voor de lap tekst, maar hopelijk heb ik zo al je vragen beantwoord.
Door maryse
#1997917
Dankjewel May linn,  deze heldere antwoorden heeft een leek als ik wel wat aan. Ben er erg blij mee!

Hoe zit het met salmonella gevaar al dat rauw vlees?

Ik ga vandaag weer ff flink verder speuren op dit forum!
Gebruikersavatar
Door koekje
#1997955
Honden en katten zijn minder vatbaar voor salmonella. Ze hebben een kortere spijsvertering en daardoor is de bacterie ook sneller uit het systeem. Dit geldt wel natuurlijk voor gezonde honden en katten, maar als mijn katten ziek zijn (buikvirusje bv), krijgen ze ook gewoon rauwe kip zonder problemen. In al de jaren dat ik hier op BP zit, heb ik nog geen 1 keer van een zieke hond of kat gehoord door een salmonella-infectie.
Mensen kunnen trouwens ook goed tegen rauw vlees en dierlijke producten. Denk aan zelfgemaakte mayonaise en ijs en spiegelei (rauw ei, spiegelei rauwe dooier), carpaccio, rosé gebakken biefstuk en lam (zijn ook nog rauw aan de binnenkant), rauwmelkse kaasjes, filet americain of preparé, sushi (rauwe vissen), etc. Niet iedereen wordt daar per definitie ziek van.

Ik heb geen honden en dus geen ervaring met groentemix (katten eten dat over het algemeen niet) en ook geen ervaring met supplementen en geen ervaring met leverdieet.
Ik heb wel ervaring met kleine porties. Mijn katten eten ook niet alles; ze blieven geen wild en van dieren met rood vlees krijgen ze alleen hier en daar wat spiervlees.
Ik wil je aanraden een stevig en scherp (dus niet van de Chinese toko, die zijn al bot bij aanschaf) hakmes aan te schaffen en eventueel een goede snoeischaar. Ik gebruik zelf geen snoeischaar wegens verminderde handfunctie, maar met mn hakmes krijg ik alles geportioneerd; van vleesbot tot orgaan en spiervlees.

In welke omgeving woon je? Mss zijn er mensen die adresjes voor je hebben waar je nu (dinsdag) makkelijk wat dingen kunt halen, zonder dat je afhankelijk bent van een grote bestelling bij een versleverancier, eventueel met anderen.

Voor de havermout in je menu zou ik een voorkeur hebben voor een zakje van de natuurwinkel. Dat is helemaal gevoelsmatig, maar dat is minder mee gerommeld en van biologische kwaliteit.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door