Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Fransosowitz
#1991639
Hallo allemaal!

Al een aantal maanden lees ik met jullie mee over allerlei dingen zoals KVV en BARF. Sinds kort heb ik mezelf dus ook aangemeld en wil ik mezelf ook meteen even voorstellen (een echt voorstel topic is er niet (meer))?

Mijn naam is Frans en samen met mijn vrouw Saskia hebben we sinds een jaar of 3 een hondje Bor (reu). Bor is een beagle van nu zo'n 3,5 jaar oud. We wonen in Drenthe waar zowel Bor als wij dus prima onze energie kwijt kunnen in de vele bossen!  :)

Bor heeft in de herfst van vorig jaar behoorlijk wat problemen gehad met zijn huid: veel jeuk en dus veel krabben, likken en bijten met allerlei lelijke en kale plekken op z'n pootjes tot gevolg (incl een likgranuloom). Via een eliminatie dieet zijn we er achter gekomen dat dit waarschijnlijk te maken had met een voedsel allergie. Zeker was dit natuurlijk niet. Maar door alles wat we destijds gelezen hebben over hondenbrokken, zijn we toch flink gaan twijfelen of we wel door wilde gaan met het voeren van (Pedigree) brokken. We hebben toen besloten om over te stappen naar KVV om dit iig eens te proberen. De KVV die wij tot nu toe geven is die van DARF. De resultaten zijn goed te noemen: de jeuk is minder, Bor haart beduidend minder en ook de lelijke plekken op zijn poten zijn verdwenen. De jeuk is zeker niet helemaal weg, maar wel acceptabel tot nu toe. Hij blijft een wat gevoelige huid hebben. En ook lijkt het soms wat gewoonte om te krabben.
Recentelijk heeft hij helaas weer een nieuwe plek onder bij zijn hals/kin gekregen waar hij regelmatig aan krabt en die dus kaal en lelijk is. Misschien gebeten door een beestje (vlo) ofzo?

Hoe dan ook: we zijn blij dat we overgestapt zijn van brokken naar KVV. Ook de dentastix en andere snacks geven we niet meer. De snacks die Bor krijgt zijn zelf gedroogde stukjes vlees (bedankt Barfplaats leden voor de tips!) en wat groente en fruit. Hij lust het allemaal, dus dat scheelt!  :)

Omdat we niet precies weten wat er in de KVV van DARF zit die we geven, zijn we serieus aan het nadenken om zelf het menu van Bor samen te stellen. Ons idee is het volgende:

Bor weegt ca 14 kilo wat een prima gewicht is voor hem. Hij krijgt nu 2100 gram KVV per week (in 3 maaltijden per dag: 120 gram/60gram/120gram). Dit is dus slechts 1,5% per week van zijn gewicht.

De samenstelling:
50% vleesbot --> 1050 gram/week --> daarvan 50% eendennek + 50% kippenrug
20% spiervlees --> 420 gram/week --> daarvan 50% paard + 50% rund
20% orgaanvlees --> 420 gram/week --> daarvan 50% lamspens + 20% eendenlever + 15% konijnennier + 15% lamshart
10% groentemix --> 210 gram/week --> daarvan wortel, sperziebonen, broccoli, knoflook, courgette, bleekselderij, komkommer, peterselie, witlof, sla etc.

Overige:
1 keer per week 1 ei
1 keer per week 1 sardientje van 60-70 gram

Totaal dus: 2100 gram per week.

Deze samenstelling gaan wij waarschijnlijk malen en samenvoegen tot een kant en klaar pakket. Met uitzondering van het ei en de sardientjes: deze krijgt Bor los. De reden waarom we dit willen malen is dat Bor op wisselende tijden zijn eten krijgt en het zo wat makkelijker geven is. Ook gezien zijn drie maaltijden. Dit doen we omdat hij een wat gevoelige maag lijkt te hebben als hij langere tijd niets gegeten heeft.

Onze vragen:
o Wat vinden jullie van de samenstelling van dit menu in z’n algemeenheid?
o Zal 1,5% van z’n lichaamsgewicht voldoende zijn (Bor krijgt nu ook 1,5%)?
o Is de verdeling orgaan (pens/lever/nier/hart) goed zo?
o Hoeveel (vette) vis mag een hond per week: 1 volledige dagmaaltijd of is 60/70 gram per week genoeg voor een hond zoals Bor?
o Knoflook schijnt erg gezond te zijn mits beperkt gegeven hebben we o.a. op Barfplaats gelezen: hoeveel gram knoflook kunnen wij het beste aanhouden per week?

Sorry voor het lange verhaal! We willen graag een duidelijk beeld scheppen van ons en Bor voordat we ons menu voorleggen.

Hopelijk willen jullie met ons mee denken!
Heel erg bedankt alvast!  :)
Laatst gewijzigd door Fransosowitz op do 14 apr 2011, 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nienk
#1991653
hallo daar, welkom op barfplaats! hartstikke goed om Bor over te zetten, je zult al wel gelezen hebben dat er hier veel honden met huidklachten zijn die daar op vers veel minder last van hebben.

Joh, dit is een heel subtiel verhaaltje hoor, en zelfs al was het een lang verhaal, we zijn hier op het forum om elkaar te helpen, en veel informatie is daarbij erg praktisch!

Wat heb je gegeven tijdens het elaminatie dieet, en voor hoelang? meestal is graan de veroorzaker van de klachten, wanneer deze voedingsgerelateerd zijn.

ben zelf ook beginnend barfer, dus het menu beoordelen zal ik aan de anderen over laten. Wel 1 dingetje over de vis, je kan (mijns inziens) best een hele dag maaltijd vis geven, bijvoorbeeld zalm. dat is erg goed voor de hond zijn huid en vacht! sommige gaan daar wel dun(ner) van poepen, dus kwestie van uitproberen of je het op 1 dag geeft of verspreider.

het percentage, die 1,5 % die je nu voert, dat zal de tijd moeten leren of dat juist is. je kan het beste op het oog voeren, vind je hem te dun worden, dan geef je meer, wordt ie te dik, dan minder.

mensen zullen je waarschijnlijk gaan vragen waarom je gaat malen. ik vind dat iedereen dat zelf moet weten, maar ik kan het toch niet laten te zeggen dat je hond zien knagen en werken voor zijn eten het mooiste is was er is!

dat Bor last van zijn maag kreeg als hij te lang niet at, had hij dat op de brokken, of ook toen hij de Darf kvv kreeg? het zou kunnen dat het uitmaakt wat je hem voert hoe of hij daar last van heeft. en er zijn ook een aantal goede homeopatische middeltjes tegen dergelijke klachten.

succes!!
#1991660
Allereerst, welkom hier :)
Super dat je van die vieze brokken af bent, zeker die van Pedigree zijn bijzonder slecht te noemen.
Dat je niet exact weet wat in een kvv zit heeft velen van ons aan barf gezet, je redenatie kan ik dus volledig begrijpen en toejuichen ;)

Waarom voer je 3 maaltijden in de week? Je mag best 2 of zelfs maar 1 voeren. 3 maaltijden is wellicht lastig met barf, dan moet je al gaan knippen in de vleesbotten. Edit: dit lees ik dus al verder ;)
Je zou kunnen proberen om juist niet te malen. Gemalen voer vliegt door de maag en darmen heen. Dat de hond daar honger op blijft houden is volkome normaal. Botten hebben langer nodig om te verteren en wellicht kun je op die manier gewoon proberen om tot 2 maaltijden terug te brengen. Als tussen functie kun je tussendoor dan het visje geven, het eitje of wat kwark/huttekase.

Je verdeling ziet er prima uit. Voldoende diersoorten, ik mis alleen een vet visje op zijn tijd. Voor de rest zit het wel snor!
Met groente zou ik wel iets meer afwisselen, sla en komkommer bieden niet veel voedingsstoffen, maar maken de mix wel mooi sappig. Ik heb altijd komkommer in de mix, puur voor het vocht. Je zou ook iets van kiemgroente of waterkers erin kunnen doen, dat zijn echte vitamine bronnen.

Ook een eitje op zijn tijd mag zeker ;)

Oh, nu lees ik verder en zie dat je schrijft over het visje en het eitje. Vergeet maar dat ik dat gezegd heb :)

Je vragen:
- lijkt mij meer dan prima!
- Als hij het nu goed doet op 1,5% en niet te mager of sloom is, zou ik gewoon 1,5 % aanhouden. Je kunt altijd nog verhogen. De 2% is een richtlijn, als jouw hond daar 0,5 % onder zit, is dat prima!
- Verdeling is super van pens, lever, nier en hart. Het komt zich ook niet zo nauw hoor. Mocht je eens een overschot aan hart hebben en daar iets meer van willen voeren is dat geen probleem :)
- Geef je de vis als extra? 2 keer in de week een sardientje, of een panharing is dan prima. Zelf voer ik rond de 5% aan vis. Ik geeft zalmkoppen, als een vleesbot.
- De grammen weet ik niet. Ik maak een groentemix voor 4 weken, daar gooi ik dan 2-3 teentjes knoflook in. Die kun jij ook wel geven aan Bor.

geeft niets hoor! Volgens mij heb je het al goed in de smiezen en kun je zo beginnen ;)

Ik zou zeggen, veel plezier met inkopen ;)
Door jara
#1991670
Welkom hier, en je hebt je behoorlijk ingelezen en voorbereid al zo te zien.

Ik heb net als mijn voorgangster weinig toe te voegen. Je menu ziet er behoorlijk goed uit. Verdeling orgaan is goed.
Ik zou zeggen lekker beginnen en kijken hoe hij het er op doet.

Zou wel proberen niet te gaan malen en kijken of het zonder malen terug te brengen is naar 2x voeren per dag.
Niet malen is ok beter voor zijn gebit!

Oh, en vergeet in je groentemix ook niet de groentes toe te voegen die in de grond groeien (rode biet bijv)

Succes.

Allard
Laatst gewijzigd door jara op do 14 apr 2011, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
#1991741
Als eerste vast dank voor het welkom & de reacties!  8)

[quote="nienk"]
Wat heb je gegeven tijdens het elaminatie dieet, en voor hoelang? meestal is graan de veroorzaker van de klachten, wanneer deze voedingsgerelateerd zijn.
...
dat Bor last van zijn maag kreeg als hij te lang niet at, had hij dat op de brokken, of ook toen hij de Darf kvv kreeg? het zou kunnen dat het uitmaakt wat je hem voert hoe of hij daar last van heeft. en er zijn ook een aantal goede homeopatische middeltjes tegen dergelijke klachten.
[/quote]

Het eliminatiedieet was met paardenvlees en rijst. Beide gekookt. De jeuk leek daar wel iets minder door te worden. Maar heel schokkend was het niet. Zoals gezegd zijn we toch over gegaan op KVV (vanaf december 2010).
Die last van z'n maag had Bor inderdaad met de brokken. Nu met KVV is het stukken minder. Misschien dat we inderdaad de lunch wel kunnen overslaan. En in plaats daarvan een snackje kunnen geven ofzo. Dan heeft ie toch iets! ;)

[quote="Nadia"]
Je zou kunnen proberen om juist niet te malen. Gemalen voer vliegt door de maag en darmen heen. Dat de hond daar honger op blijft houden is volkome normaal. Botten hebben langer nodig om te verteren en wellicht kun je op die manier gewoon proberen om tot 2 maaltijden terug te brengen. Als tussen functie kun je tussendoor dan het visje geven, het eitje of wat kwark/huttekase.
...
Met groente zou ik wel iets meer afwisselen, sla en komkommer bieden niet veel voedingsstoffen, maar maken de mix wel mooi sappig. Ik heb altijd komkommer in de mix, puur voor het vocht. Je zou ook iets van kiemgroente of waterkers erin kunnen doen, dat zijn echte vitamine bronnen.
[/quote]
We twijfelen ook wel of we toch niet echt gaan BARFEN. Vooral mijn vrouw moet erg wennen aan het idee van een vleesbot geven. Denk dat we binnenkort toch al eens wat geven naast de KVV. B.v een kippennek of een kippenvleugel. Dan kunnen we eens kijken wat Bor daar mee doet.
De kiemgroente en de waterkers hadden we nog niet aan gedacht. Dus bedankt voor de tip! :)

[quote="jara"]
Zou wel proberen niet te gaan malen en kijken of het zonder malen terug te brengen is naar 2x voeren per dag.
Niet malen is ok beter voor zijn gebit!
Oh, en vergeet in je groentemix ook niet de groentes toe te voegen die in de grond groeien (rode biet bijv)
[/quote]
De tanden van Bor zijn sowieso al wat beter geworden sinds hij gestopt is met de brokken en de andere dingen zoals de dentastix. Dat terwijl ze juist die dentastix willen verkopen voor de schone tanden! Maar je hebt vast wel gelijk: het kluiven aan vleesbotten is ongetwijfeld beter voor z'n tanden dan het eten van KVV. Wie weet wordt het dus toch nog echt BARFEN! We zullen eens gaan nadenken hoe we dan z'n weekmenu vorm kunnen geven.
En inderdaad! Rode biet is ook nog een groente waar we niet aan gedacht hadden!
Door Lizzy
#1991764
Fransosowitz schreef: Hallo allemaal!

Al een aantal maanden lees ik met jullie mee over allerlei dingen zoals KVV en BARF. Sinds kort heb ik mezelf dus ook aangemeld en wil ik mezelf ook meteen even voorstellen (een echt voorstel topic is er niet (meer))?

Mijn naam is Frans en samen met mijn vrouw Saskia hebben we sinds een jaar of 3 een hondje Bor (reu). Bor is een beagle van nu zo'n 3,5 jaar oud. We wonen in Drenthe waar zowel Bor als wij dus prima onze energie kwijt kunnen in de vele bossen!  :)
Welkom op Barfplaats! Leuk dat je je aan hebt gemeld en leuk dat je je voorstelt!
Bor heeft in de herfst van vorig jaar behoorlijk wat problemen gehad met zijn huid: veel jeuk en dus veel krabben, likken en bijten met allerlei lelijke en kale plekken op z'n pootjes tot gevolg (incl een likgranuloom). Via een eliminatie dieet zijn we er achter gekomen dat dit waarschijnlijk te maken had met een voedsel allergie. Zeker was dit natuurlijk niet. Maar door alles wat we destijds gelezen hebben over hondenbrokken, zijn we toch flink gaan twijfelen of we wel door wilde gaan met het voeren van (Pedigree) brokken. We hebben toen besloten om over te stappen naar KVV om dit iig eens te proberen. De KVV die wij tot nu toe geven is die van DARF. De resultaten zijn goed te noemen: de jeuk is minder, Bor haart beduidend minder en ook de lelijke plekken op zijn poten zijn verdwenen. De jeuk is zeker niet helemaal weg, maar wel acceptabel tot nu toe. Hij blijft een wat gevoelige huid hebben. En ook lijkt het soms wat gewoonte om te krabben.
Recentelijk heeft hij helaas weer een nieuwe plek onder bij zijn hals/kin gekregen waar hij regelmatig aan krabt en die dus kaal en lelijk is. Misschien gebeten door een beestje (vlo) ofzo?

Hoe dan ook: we zijn blij dat we overgestapt zijn van brokken naar KVV. Ook de dentastix en andere snacks geven we niet meer. De snacks die Bor krijgt zijn zelf gedroogde stukjes vlees (bedankt Barfplaats leden voor de tips!) en wat groente en fruit. Hij lust het allemaal, dus dat scheelt!  :)
Briljant idee, overstappen van Pedigree naar DARF. En briljant dat je ook die Dentazooi niet meer voert! En helemaal briljant dat je gaat overstappen naar BARF! Ik zou zeggen : gefeliciteerd :biggrin2:
Omdat we niet precies weten wat er in de KVV van DARF zit die we geven, zijn we serieus aan het nadenken om zelf het menu van Bor samen te stellen. Ons idee is het volgende:

Bor weegt ca 14 kilo wat een prima gewicht is voor hem. Hij krijgt nu 2100 gram KVV per week (in 3 maaltijden per dag: 120 gram/60gram/120gram). Dit is dus slechts 1,5% per week van zijn gewicht.
Als Bor te dik wordt op 2%, dan is 1,5% prima. Het is een prima uitgangspunt. Mocht blijken dat hij van BARF meer nodig heeft, zie je dat gauw genoeg. Ik vind 3 maaltijden per dag eerlijk gezegd wel erg veel. Ik zou zelf 1 maaltijd per dag gaan voeren en als je dat niet prettig vindt, dan 2. Mocht je wel naar 1 maaltijd willen, schakel dan eerst over van 3 naar 2 en dan na een paar weken van 2 naar 1.
De samenstelling:
50% vleesbot --> 1050 gram/week --> daarvan 50% eendennek + 50% kippenrug
20% spiervlees --> 420 gram/week --> daarvan 50% paard + 50% rund
20% orgaanvlees --> 420 gram/week --> daarvan 50% lamspens + 20% eendenlever + 15% konijnennier + 15% lamshart
10% groentemix --> 210 gram/week --> daarvan wortel, sperziebonen, broccoli, knoflook, courgette, bleekselderij, komkommer, peterselie, witlof, sla etc.
Ziet er prima uit! Ik zou zelf in plaats van sla alleen liever waterkers of andijvie ofzo geven. Dat bevat meer voedingsstoffen (sla is echt arm aan voedingsstoffen). En je mag best wat meer bladgroenten gebruiken. Komkommer is prima om de mix wat smeuiger te maken maar bevat niet veel voedingsstoffen. Courgette bevat meer.
Overige:
1 keer per week 1 ei
1 keer per week 1 sardientje van 60-70 gram
Prima. Twee sardienen per week mogen ook. Ik zou zelf niet 1 hele maaltijd van alleen vis geven maar juist 2 keer per week een sardientje als extraatje geven.
Totaal dus: 2100 gram per week.

Deze samenstelling gaan wij waarschijnlijk malen en samenvoegen tot een kant en klaar pakket. Met uitzondering van het ei en de sardientjes: deze krijgt Bor los. De reden waarom we dit willen malen is dat Bor op wisselende tijden zijn eten krijgt en het zo wat makkelijker geven is. Ook gezien zijn drie maaltijden. Dit doen we omdat hij een wat gevoelige maag lijkt te hebben als hij langere tijd niets gegeten heeft.
Oh juist. Het is overigens wel vaak zo dat als je op wisselende tijden voert en langer BARF voert, de gevoelige maag vanzelf minder gevoelig wordt.
Onze vragen:
o Wat vinden jullie van de samenstelling van dit menu in z’n algemeenheid?
Heel prima! Je kunt zien dat je je er in verdiept hebt, mijn complimenten!

o Zal 1,5% van z’n lichaamsgewicht voldoende zijn (Bor krijgt nu ook 1,5%)?
Het is niet heel veel maar als het genoeg is voor Bor, dan is het prima. Mocht hij op BARF dunner worden, kun je hem altijd meer geven.
o Is de verdeling orgaan (pens/lever/nier/hart) goed zo?
Ja hoor, die is prima!
o Hoeveel (vette) vis mag een hond per week: 1 volledige dagmaaltijd of is 60/70 gram per week genoeg voor een hond zoals Bor?
Je kunt 1 hele maaltijd met vis geven maar dat valt niet bij iedere hond goed. Je kunt hem wel gerust 2 losse sardientjes per week geven. Die wegen ongeveer 100 gram per stuk.
o Knoflook schijnt erg gezond te zijn mits beperkt gegeven hebben we o.a. op Barfplaats gelezen: hoeveel gram knoflook kunnen wij het beste aanhouden per week?
De maximale hoeveelheid knoflook die je volgens Mary Strauss kunt voeren: 1/2 of 1 teentje per 9 kilo gewicht, dagelijks.
Sorry voor het lange verhaal! We willen graag een duidelijk beeld scheppen van ons en Bor voordat we ons menu voorleggen.

Hopelijk willen jullie met ons mee denken!
Heel erg bedankt alvast!  :)
Zeg alsjeblieft geen sorry hoor! Het forum is er om al je vragen te stellen die je hebt!
#1991995
Welkom op Barfplaats! Wat goed dat je meteen je verhaal zo duidelijk neerzet, dan is er ook meteen wat mee te doen! Zo als mijn voorgangers al zeggen, het menu ziet er goed uit! Ook ik zou zeker overgaan op 2 of 1 keer voeren per dag. Maar inderdaad wel afbouwen, hier heb ik dat gedaan door eerst de hoeveelheid in de ochtend af te bouwen en 's avonds meer te geven. Eerst bleven ze 's ochtends onrustig toen ze niets kregen en ik gaf ze dan 1 of 2 pensstaafjes, dit heb ik in een week afgebouwd en nu weten ze niet beter. Ik voer 's avonds omdat ik dan de hele dag met ze kan doen wat we willen en je geen rekening hoeft te houden met een volle maag. 'S avonds hebben ze dan veel te eten zodat ze even bezig zijn en daarna in alle rust kunnen uitbuiken tot de volgende dag.

Als je nog twijfelt over de ernst van zijn jeuk zou je ook nog een BARF eliminatie dieet kunnen voeren, dus een diersoort die hij nog nooit gehad heeft en dit een tijd lang volhouden om te zien of zijn klachten wellicht verdwijnen, daarna kun je heel langzaam wat andere diersoorten toevoegen om te kijken of dit goed blijft gaan. Zo kun je er achter komen waar hij allergisch op reageert. Het is dan ook alleen één diersoort en niets extra's, ook geen groente en een ei. Er is hier op barfplaats genoeg te vinden over eliminatie diëten. Heel veel succes en beterschap gewenst voor Bor!
#1992779
Bedankt voor de reacties Lizzy & DJ en Doerak!
We gaan hoogst waarschijnlijk overstappen naar 2 maaltijden per dag. 1 vinden we wel erg weinig en 2 moet toch wel te doen zijn lijkt ons.

We geven nu al 1 keer per week een vis (sardientje van 60-70gram). Straks met het BARFEN natuurlijk ook. En waarschijnlijk dan ook nog een keer een zalmkop voor de variatie ipv een tweede keer een sardientje per week. Maar hoeveel weegt zo'n zalmkop meestal? Als dat te veel is voor 1 maaltijd, zijn ze redelijk makkelijk in b.v. 2 stukken te krijgen of moet daar een zaag aan te pas komen?
Door nienk
#1992787
de zalmkoppen die ik heb wegen zo'n 4 ons gok ik. das wat veel voor mijn Reus (6 kilo russell), dus ik doe ze door midden. dat gaat makkelijk als je de kop laat ontdooien, en dan met een snoeischaar. knip je de onderkaak en bovenkaak midden in door, en dan werk je zo makkelijk van voor naar achter de hele kop in 2en.
#1995458
Afgelopen dagen zijn we al een beetje begonnen met het BARFen. Naast de KVV die hij al kreeg heeft Bor nu ook al een keer een kippennek gehad. Die at hij heel rustig op en zo te zien vond hij het erg lekker! Dit laatste hadden we niet anders verwacht! :)
Ook heeft hij nu al 2 keer een kippenvleugel gegeten. En ook dat ging prima! Bor is over het algemeen geen schrokop, en ook op de vleugels heeft hij rustig geknabbeld.
We hebben dus al goed vertrouwen gekregen dat het BARFen straks ook moet gaan lukken. Waarschijnlijk gaan we eind deze week BARF spullen bestellen zodat we daarna over kunnen schakelen van KVV naar BARF.

Nog een vraagje: we willen ook best af en toe wat kwark en/of yoghurt geven. Maar hoeveel is ongeveer goed per week? En moeten we dit als vervanger van b.v. vleesbot zien? Of is het slechts een extraatje?
Door nienk
#1995463
wat goed dat Bor zijn eerste barf hapjes netjes opgegeten heeft! ik weet nog dat ik Reus voor het eerst een eendennek gaf, vond het reuze spannend en het was zo leuk om hem zo zien te genieten van zijn eten. (dat doet ie nu nog steeds natuurlijk!)

ik geef zelf geen zuivel aan Reus omdat we nog aan het elimineren zijn, dus dat zal iemand anders je beter kunnen vertellen. (misschien even de vraag zetten in je topic titel (via wijzigen in je eerste bericht), dan krijg je vast snel antwoord)
Door Lizzy
#1995676
[quote="Fransosowitz"]
Afgelopen dagen zijn we al een beetje begonnen met het BARFen. Naast de KVV die hij al kreeg heeft Bor nu ook al een keer een kippennek gehad. Die at hij heel rustig op en zo te zien vond hij het erg lekker! Dit laatste hadden we niet anders verwacht! :)
Ook heeft hij nu al 2 keer een kippenvleugel gegeten. En ook dat ging prima! Bor is over het algemeen geen schrokop, en ook op de vleugels heeft hij rustig geknabbeld.
We hebben dus al goed vertrouwen gekregen dat het BARFen straks ook moet gaan lukken. Waarschijnlijk gaan we eind deze week BARF spullen bestellen zodat we daarna over kunnen schakelen van KVV naar BARF.

Nog een vraagje: we willen ook best af en toe wat kwark en/of yoghurt geven. Maar hoeveel is ongeveer goed per week? En moeten we dit als vervanger van b.v. vleesbot zien? Of is het slechts een extraatje?
[/quote]

Op zich heeft een hond geen zuivel nodig. Ik geef zelf geen zuivel. Maar je kunt gewoon een scheutje geven. En het is een extraatje, geen vervanger voor iets.
#2002464
Nou, de BARF boodschappen zijn besteld! Aankomende week worden ze als het goed is geleverd/kunnen we ze ophalen. We zijn benieuwd!
Het is toch iets later geworden met het starten met BARFen aagezien onze nieuwe ruimere diepvries iets langer op zich liet wachten. We hadden toch echt wat meer ruimte nodig voor al die kilo's vlees!  :)

In mijn eerdere berichten had ik trouwens een rekenfout gemaakt: Bor krijgt nu 300 gram KVV per dag wat neerkomt op ca 2,1% van zijn gewicht. De genoemde 1,5% klopte dus niet. Ergens had ik blijkbaar een rekenfoutje gemaakt. Maar goed, met BARF gaan we dus ook op ca 2,1% per dag zitten, dus 300gram per dag. We zijn van plan om het ongeveer alsvolgt te doen:

Afbeelding

De dagmenu's worden in 2 maaltijden verdeeld.
Laatst gewijzigd door Fransosowitz op za 30 apr 2011, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door