Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#1990876
De dierenarts belde net, ik mag Jet ophalen (ze is vandaag gecastreerd) en ze hadden een tandje moeten trekken vanwege een ontsteking in de bek, en er misten er al een paar.

Hoe kan dat nou? Jet heeft nog nooit wat anders gegeten dan prooi, en eet ook gewoon goed (ik kreeg vanochtend al commentaar op haar spekbuikje). Ik heb af en toe wel een vieze adem geroken, maar die hebben Kai en Plien ook een tijdje gehad, rondom het wisselen. Het ging bij Jet wel wat lang door (ze is nu 11 maanden), maar de laatste 2 maanden rook ik het bijna nooit meer, en als ik in haar bekje keek, zag ik niets bijzonders.
Ik ging ervanuit dat als de boel ontstoken en pijnlijk was, mevrouw niet heel fanatiek zou eten, maar van mijn drie katten is zij veruit de beste knager, dus ik heb nooit gedacht dat ze last van haar tandjes had.

Maar hoe kan zo'n jonge poes al zulke problemen hebben? En wat kan ik er nu aan doen? (Ik ga haar nu ophalen, en zal het wel vragen, maar ik wil geen vieze tandbrokjes natuurlijk, dus ik hoop op een beter advies van jullie)
#1990880
Ow, das wel erg jong voor zulke dingen. FORL? Of hoe dat ook al weer heet. Een auto-immuun aandoening waarbij het eigen tandvlees wordt aangevallen.
Bij sommige katten is het een aangeboren iets, dat ze een slecht gebit hebben. Jet is een halve raskat toch? Ken je de rest van haar lijnen wel? Zit er veel inteelt in of een andere vorm van een te smalle genetische basis?

Hebben die missende tanden er eerst wel gezeten? Want gewoon ontbrekende elementen is weer een ander verhaal.

Wat je verder kan doen is voeren zoals je altijd al deed.
In het geval van FORL zullen alle tanden eruit moeten en kan ze geen hele vleesbotten meer wegkrijgen.
#1990891
De assistente dacht ik eerst dat ik alleen nat voer voerde (serieus, er staat in het dossier dat ze prooi krijgen, maar zelfs op alleen natvoer zou een kat niet zulke problemen moeten hebben op deze leeftijd, toch?), en toen ik zei dat prooi echt wel goed is voor de tandjes - ze heeft ook geen tandsteen, ze heeft een ontsteking, dat is iets anders - gaf ze aan dat sommige katten, zeker kruisingen, wel eens een aangeboren slecht gebit hebben.

Ze heeft nu een spuit AB gehad tegen de ontsteking, dus ik hoop dat het eenmalig een hardnekkige ontsteking was, en dat die nu over gaat, maar ik ga nu wel met vieze adem meteen naar de DA.

Is er een manier om te bepalen of het gewoon missende tandjes zijn? Ik denk het niet, want zij rook wel erger dan Kai en Plien, maar ze heeft er ook echt geen last van gehad, want dan kauw je niet een halve konijnenschedel weg.
#1990895
Oja, ik moest natuurlijk wel een folder en een proefzakje t/d mee, maar die heb ik allebei op de balie laten liggen, en gezegd dat ik geloof dat ik veel tandvriendelijker voer dan die vieze brokken. Ik werd nogal meewarig aangekeken, maar dat deden ze de vorige keer ook al toen ik zei dat ik niet dacht dat hun prooi vol met parasieten zat.
#1990896
Juist omdat er dus geen plak maar wel een ontsteking is, denk ik niet dat het voergerelateerd is. Maar eerder een auto-immuun dinges.
Een smalle genetische basis geeft een veel hogere kans op een slecht immuunsysteem en vaak ook daarbij een slecht gebit. Dit zie je niet alleen bij kruisingen, maar zeker ook bij volle rassen en huiskatten die in een gesloten groep zonder vers bloed leven. Ik heb er een keer het eea over gelezen (gevolgen van raskatten fokken met primair kampioenen), maar heb geen linkjes meer.

Ik denk dat je aan de DA zelf zal moeten vragen of de tanden er uberhaupt ooit wel hebben gezeten. Die kan dat zien denk ik.
Als het iets is waarmee ze is geboren, weet ze niet anders dat gevoelig te zijn in haar bekje. Dan zal ze gewoon eten, ook bot, totdat het echt veel te pijnlijk is. Een paar losse of pijnlijke elementen zijn qua knagen nog wel te omzeilen door bv de andere kant van het gebit te gebruiken.

Swarts heeft een keer een ontsteking gehad in dr bek die zo groot was, dat haar hoofd helemaal opgezet en haar oog dicht zat. Daar merkten we ook niet van; ze at net als anders. Ik zeurde altijd wel over de beerput-luchten die uit haar mond kwamen, maar meneer koekje zei altijd dat het normaal was, omdat ze net (vis) had gegeten.
#1990901
Bij het chippen is ze gecheckt, en toen is niets gezegd over missende tanden (en toen stonk ze wel, en heb ik ook aangegeven dat zij meer uit haar giecheltje rook dan Kai en Plien op die leeftijd, maar dat werd toen toch aan wisselen geweten), en de assistente dacht ook dat ze al uitgevallen waren.

Ik ga haar in de gaten houden, en misschien over 2 weken gewoon laten controleren.
#1990930
Ik mag nu niet kijken, want mevrouw is boos, maar weet niet waarom dus doet ze maar moeilijk tegen mij. Ze had nu 1 rood plekje op haar tandvlees, met daarin een loszittende tand. Alle missende tanden schijnen kleine tandjes te zijn (ik denk ook dat kiezen en hoektanden wel opgemerkt zouden zijn door mij).

Ze is nu wel ontzettend druk en heeft de kraag afgedaan, handige pipo. Ze wilde ook al in 1 keer bovenop de klimpaal springen, maar dat lukte natuurlijk niet, gelukkig was ik niet snel genoeg om haar tegen te houden, maar wel om haar op te vangen. Ze zit nu maar in de reistas, want dat soort stunts mogen nu nog niet, krijgt ze geen vriendelijker humeur van ;) Ze valt wel af en toe midden in een actie in slaap, maar schrikt dan wakker "ik ben boos op iets", maar ik hoop dat ze zo even een uurtje of twee doorslaapt.
#1991341
Ze heeft een paar uur geslapen en ik heb de kap afgedaan, dus nu is ze weer tevreden. Ik heb even in het bekje gekeken en er missen wat voortandjes. Dat moet een recent iets zijn, want ik kijk niet wekelijks, maar wel regelmatig in de bekjes. En kleine tandjes aan de zijkant tel ik niet, maar ik weet dat er tussen de hoektanden meerdere kleine tandjes horen te zitten. De ontsteking is ook duidelijk te zien, maar zit maar op 1 plek, waar vandaag de tand getrokken is.

Ik las dat er tandheelkundige dierenartsen zijn, misschien ga ik daar een afspraak maken om uit te zoeken wat er aan de hand kan zijn.
#1991523
Marnix Lamberts van dierenkliniek europaplein is tandheelkundig da, is ws niet zo ver van jou vandaan.
Afgezien van honden en kattengebitjes doet hij volgens mij ook (nog steeds) "de tandarts" zijn van allerlei excoten bij stichting aap (hoe allround kun je zijn), daarbij ook wel een aardige meneer.

Edit: ik zie net op hun site dat zij ook een (paraveterinair)kattentrimster hebben.....
Laatst gewijzigd door Limpy op do 14 apr 2011, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
#1991570
Ik ben zelf inderdaad te spreken van Marnix Lamberts. Onze (inmiddels beide overleden) oude katers zijn door hem onder handen genomen voor hun gebit. Hij kan je alles precies uitleggen en hij ziet veel al meteen. Toen ik in augustus met één van de katers daar was, was hij inderdaad nog regelmatig te vinden bij Stichting Aap.

Die kattentrimster doet overigens ook konijnen. Ze heeft ons konijn getrimt vorig jaar. ;)
#1991617
Heb meteen een afspraak gemaakt, de assistente vond het ook maar raar dat een poes van 11 maanden al meerdere tanden mist, ongeacht wat je haar zou voeren.

We gaan meteen dinsdag (en dan lekker met een blerende kat in de taxi, of misschien pak ik Plien wel in, dan zit Jet een stuk rustiger in de tas).

Hoe staat hij tegenover vers voeren? Moet ik hem uitleggen dat dat goed is voor de tandjes, of weet hij dat zelf wel?
#1991634
Ik begin eigenlijk nooit over voer, maar ik kan me voorstellen dat je dat in deze situatie wel gaat doen. Ik zou het kort en bondig houden; natuurlijk, tandreiniging, optimale voedingsstoffenbalans, etc.
Die van mij houden wel netjes hun klep als we aan het reizen zijn. Zolang ze mij kunnen zien en horen, maken ze weinig tot geen geluid.
#1991641
Kai doet dat wel, die miauwt alleen als hij al in de taxi zit, maar ik nog niet. Maar Jet maakt enorm veel herrie onderweg (en Plien bijt de dierenarts), als ik Plien meeneem is Jet gewoon rustig en stil, en ondertussen bijt Plien ook niet meer altijd in de dierenarts, dus het werkt wel om ze gewoon als onafscheidelijk duo te beschouwen.

Ik moet het vaak over voer hebben, de nieuwe dierenarts is wel een kattenmens ipv een hondenmens, maar ook compleet gebrainwasht door de brokkenfabrikant en wil me voortdurend brokken aansmeren.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door