Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Karin
#19256
Hoi, ik ben Karin de zus van Ing, en tante van Sam en Moos. Ik heb even een vraagje. Ik heb een Malthezer van 8 jaar en die eet Carnibest. Ze weegt ong. 8 kilo en ze krijgt 140 gram per dag. Daarnaast niks, ja af en toe een plakje kaas. Ze is volgens mij(en Ing) te dik maar ze heeft nu al steeds zo'n honger. 's middags gaat ze bij haar bak liggen. Volgens Carnibest moet ze dus nog meer hebben, 2% van het gewicht. Nou dan kan ik haar gaan rollen. Wat kan ik nou doen?
Doei
Door Lizzy
#19265
[quote="Karin"]
Hoi, ik ben Karin de zus van Ing, en tante van Sam en Moos. Ik heb even een vraagje. Ik heb een Malthezer van 8 jaar en die eet Carnibest. Ze weegt ong. 8 kilo en ze krijgt 140 gram per dag. Daarnaast niks, ja af en toe een plakje kaas. Ze is volgens mij(en Ing) te dik maar ze heeft nu al steeds zo'n honger. 's middags gaat ze bij haar bak liggen. Volgens Carnibest moet ze dus nog meer hebben, 2% van het gewicht. Nou dan kan ik haar gaan rollen. Wat kan ik nou doen?
Doei
[/quote]Hoi Karin! Welkom!! Wat leuk dat je er bent!

Nou, ik zou zelf toch minder Carnibest geven. En, misschien (indien nodig) meer beweging er tegenaan gooien. De tabellen voor voeding zijn gemiddelden. Maar, voor sommige honden is het gemiddelde te weinig en voor andere teveel. Daarom denk ik dat je met je ogen moet voeren.

Wanneer jullie Malthezer iets te dik is, zou ik haar zelf minder voeren (en geen snackjes geven).

Honger is een betrekkelijk iets. Mijn honden hebben de hele dag door honger. Tenminste, dat is wat ze me graag doen laten geloven. Ik geloof er beslist in dat honden de hele dag kunnen eten en er geen stop op staat (op sommige honden dan). Die honden van mij zouden zich letterlijk en figuurlijk doodeten als ze de kans kregen.

En, ze weten dat hoe zieliger ze kijken, hoe harder wij denken dat ze honger hebben.... Als ze echt, echt honger heeft, zou ik een stuk komkommer geven ipv kaas.

Groetjes, Lizzy
Door ine
#19287
Hoi Karin, wat leuk om je hier te zien!!
Is jouw Maltheser gecastreerd?
Als dat zo is, hoef je je zeker niet aan die hoeveelheid te houden! Wat Lizzy al zei, het zijn gemiddelden. Een gecastreerde hond heeft vaak al meer dan genoeg aan 3/4 tot 2/3 (soms maar de helft!) van de voorgeschreven hoeveelheid!
Je moet ook uitgaan, van het ideale gewicht van je hond!!!! Niet van wat hij/zij nu weegt!
Misschien kun je ook aan de groene mix komen en wissel je wat af.
Dan geef je bv. om de dag, de helft groene mix en de helft van de andere CB.
Let ook eens op, wat er zo dagelijks aan tussendoortjes naar je hond gaan, want soms schrik je daarvan.
Succes, ook met je pupje!!
Door Karin
#19289
Mijn Simba is inderdaad gesteriliseerd(tis een meidje. De kids hebben die naam verzonnen. Maar ze is 8 kilo, en dan zou ik dus 120 gram per dag moeten geven. En hoeveel groenten doe ik daar dan bij?
Ik heb het al eens eerder geprobeert maar ik ben niet zo createa in het bedenken van mixies. Kan jij me een beetje op weg helpen dan? Of iemand anders.
Doei
Door sylvia
#19372
Hoi karin bij carnibest hoef je dus helemaal geen groenten erbij te doen.
Gebruikersavatar
Door chooky
#19415
Ine had het over groene mix, dat is geen groentemixje maar de inhoud van de boekmaag van een rund (bij de carnibest). Dit is goed als vezelbron, stimuleert de darmen en zit vol met probiotica (goede bacterieën) en de meeste honden vinden het heerlijk ;D
Door ine
#19418
Klopt Chooky, dat bedoelde ik! ;)
Maar is 8 kilo het gewicht van nu? War zou haar ideale gewicht zijn? Daar moet je vanuit gaan!!
Door roger
#19419
<<Dit is goed als vezelbron, stimuleert de darmen en zit vol met probiotica (goede bacterieën) en de meeste honden vinden het heerlijk ;D<<


c'est ca Eva,

zo zie ik de maaginhoud ook, en niet als bron van chloro- en ander phylen toestanden die de hond zogezegd nodig heeft.

Gr.
Roger.
Door Karin
#19425
Ik heb bedacht dat ik dan 120 gram Carnibest ga geven aan Simba want haar ware gewicht moet zo ongeveer 6 a 6.5 kilo zijn. Moet ik daarnaast nog iets bijgeven, om de trek weg te nemen? En kan je nou beter 1 of 2 keer voeren? Als je 120 gram in 2 keer moet doen heb ze 's avonds helemaal niks meer(denk ik dan)
doei
Door Anna
#19453
[quote="roger"]zo zie ik de maaginhoud ook, en niet als bron van chloro- en ander phylen toestanden die de hond zogezegd nodig heeft.[/quote]

Hey Roger,

Hoeveel fytomix oid hebben honden volgens jou nodig? Enne... mag ik weten wie of wat jouw hond daar aan het verorberen is? En zijn jouw honden fan van K3 of zo?? ;D

Groetjes,

Anna.
Door roger
#19460
<<Hoeveel fytomix oid hebben honden volgens jou nodig? Enne... mag ik weten wie of wat jouw hond daar aan het verorberen is? En zijn jouw honden fan van K3 of zo?? ;D<<

Anna, hier volgt mijn pensinhoud ervaring, maar eerst effe dit: mijn hond is op die foto 8 maanden en aan zijn allereerste volledige schapekop begonnen, en neen ze zijn geen fan van K3 maar ik promoot gewoon wat Belgische producten of diensten, eerst Duvel, dan Trappist en nu dus K3

Ok, ik heb regelmatig penSinhoud , de laatste tijd van lam en soms ook van een rund.
Als ik met die volle pens thuiskom merk ik dat ,meestal mijn honden daar enkele kleine vluchtige happen van nemen en voor de rest er niet naar omkijken. de rest vroor ik dan in of bewaarde ik in ijskreem dozen in olie.

De darminhoud halen ze gewoon hun neus voor op.

Dus een kilo fytomix opvreten zat er hier niet in, dat waren altijd kleine hapjes en nog niet eens altijd.
Die pênsinhoud kwam er ook altijd terug uit zoals hij erin gegaan was, dus ergens kloptte naar mijn ervaring dat hele verhaal niet.

Laatst had ik toevallig hier in de buurt iemand die een kalf met een gebroken poot had en dat was dus een noodslachting. Ik ben die pens gaan ophalen, ergens midden september, heb een paar gaten geboord in de bodem van mijn kruiwagen , de pensinhoud, erin gekieperd en de kruiwagen achter in het bos gezet , oder de vlierstruiken, uit het zicht van mijn vrouw,hahahaha, die weet nog geen eens dat ie er staat, ik bedoel die kruiwagen met die pensinhoud.

Goed , ik wou dus effe uittesten , door mijn honden a volonte pensinhoud aan te bieden, hoe veel en hoe dikwijls ze ervan zouden pakken.

En dat sloeg dik tegen, heel zelden nemen ze ervan, en weer nooit vrij veel , effe in vroeten, wat aan likken een beetje slikken en dan weg, ik kan er echt geen regelmaat in vinden, en zeker en vast niet elke dag, en bitter weinig.

Mijn vrouw fungeerde zonder dat ze het wist als "testpiloot", iedere keer dat mijn honden buiten zijn geweest is er binnen terug een soort van begroetingsritueel, en die heeft niet dikwijls moeten zeggen, ""getver...wat stinken jullie weer naar "kruidenmix", hoe kan dat !!!!! ""

Dat experiment heeft 4 weken geduurd.

Dus als je vraagt hoeveel, ik zou het "bijgod" niet weten, maar ik denk per week per hond een botervlootje van den "becel" van 250 gram.



gr.
Roger;
Door Anna
#19814
Hey Roger,

Een schapenkop, nu je het zegt... :o
En wat een experiment weeral! ;D
De hoeveelheid pensinhoud die honden nodig hebben, hangt natuurlijk af van de rol die pensinhoud vervult. Als het enkel voor de ruwe vezel en voor de probiotica dient, dan hebben de meeste honden er waarschijnlijk inderdaad niet zo heel veel van nodig. Maar als ze op een of andere manier ook de vitaminen die erin zitten kunnen opnemen, verandert het verhaal misschien. Maar jij bent er nu dus over uit geraakt dat ze dat niet kunnen? Of wel? :-\

Groetjes,

Anna.
Door Anna
#19816
Oeps, alweer een andere foto, zie ik...
Zal maar niet vragen wat daarop precies plaatsvindt!! :o
Door sylvia
#19828
[quote="Anna"]
Oeps, alweer een andere foto, zie ik...
Zal maar niet vragen wat daarop precies plaatsvindt!! :o
[/quote]
ik weet niet niet of Roger er nog is,maar dit is een foto van werner freund met een aantal wolven.
Door roger
#19838
<< Maar jij bent er nu dus over uit geraakt dat ze dat niet kunnen? Of wel? :-\<<

Anna, wie zal het zeggen.

Zoals ik het ervaar zou ik zeggen , neen ze halen er niks uit , tenminste niet van de vitamines van de planten zelf omdat die niet fijn genoeg zijn.
Bij mij ging het wel om pensinhoud, als in de fytomix de inhoud van de boekmaag zit, die is sowieso fijner en dan kan het misschien wel , weet ik niet.


De eerste kruidenmix, van Bibi, die ik indertijd had leek mij niet echt heel fijn zoals de inhoud van de boekmaagjes van lammeren die ik soms heb , ik weet het niet.

Anderzijds de darminhoud, die zou het fijnst en het meest geschikt moeten zijn, en daar vreten ze nooit van hier, integendeel, ze halen er hun lip voor op.


Anderzijds ben ik er voor mezelf van overtuigd dat , bij een gevarieerde dierlijke voeding van verschillende soorten zogenaamde prooidieren en zo kompleet mogelijk een gezonde hond geen behoefte heeft aan gf mixen om gezond te blijven.

cfr.dr. Lonsdale en dr. .Joubert wat ik hier ergens anders gepost heb.

Gr.
Roger;
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door