Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Linda_Bonbon
#1976628
Ik ben met m'n moeder naar Lupa geweest en we hebben weer het één en ander ingeslagen.

Dit is het menu geworden:

dag 1: 130 gram kipkarkas + 70 gram pens
dag 2: 200 gram rund
dag 3: 200 gram paard
dag 4: 100 gram kipnek + 100 gram vismix
dag 5: 200 gram kipmix
dag 6: 130 gram kipnekken + 70 gram pens
dag 7: 200 gram konijnmix


Ik kom dan op de volgende percentages uit:

1400 gram per week totaal,
640 gram vleesbot = 45%
260 gram orgaan = 18%
waarvan 140 gram pens = 53%
500 gram spiervlees = 35%

Samenstelling kipmix: http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/151.pdf
Samenstelling konijnmix: http://www.kiezebrink.eu/pdf/mix/286.pdf

Ik weet dat 35% spiervlees aan de hoge kant is, maar dat komt omdat ik de vismix als spiervlees heb berekend. Er zitten wel ook graten doorheen maar ik weet echt niet hoe ik dat dan moet uitrekenen dus ik ben voor het gemak uitgegaan van spiervlees  ::)

Nier zit nog niet in het menu, die gaan we door de kipmix mengen. Omdat ie anders echt geen nier wil eten. We gaan uit van 2% nier (we hebben in totaal 9% voor hart lever maag en nier, dus dan is ongeveer 2% voor de nier) en doen dan dus 4 gram nier op 200 gram kipmix.

We hebben maar 4 diersoorten+vis, omdat Cootje tot nu toe niet meer lust. Dus we houden het voor het gemak hier bij. Hij eet af en toe met de kat ook sadines en ansjovisjes mee (de vismix is alleen witvis volgens mij).

Ben benieuwd wat jullie er van zeggen! :)
Door Lizzy
#1978194
Je percentages zijn prima, maar ik mis groenten. En verder vind ik het aandeel kip wel erg hoog. Ik zou wat kip-achtige dingen vervangen voor bijv. eend of parelhoen of konijn ofzo.
Door Linda_Bonbon
#1978254
Klopt, groenten zijn niet meegenomen in het menu. Hij eet af en toe groenten mee met m'n ouders, gekookt dus. Mijn ouders zien het niet zitten om een groentenmix te maken. Dat ik ze aan dit menu heb kunnen krijgen is al heel wat...

Er zit inderdaad redelijk veel kip in het menu. Voornamelijk omdat het nogal een moeilijker eten is en ik dus eigenlijk niet echt nieuwe dingen durf te proberen. Eend eet meneer niet, evenals kwartel. Het is trouwens nog maar de vraag of ie de kipmix wel gaat eten, toen ik hem daar wat van gaf tijdens het portioneren trok ie z'n neus er voor op.. Ff afwachten dus. Ik wil niet dat er dalijk nog meer diersoorten zijn die ik koop en hij niet wil eten, ik ben bang dat mijn ouders op den duur gaan zeggen dat ze er geen zin meer in hebben dat de hond steeds weigert, en dat ze dan weer overstappen op smuldier... Er komt trouwens eind mei wel weer lam in het menu, als er weer een Slagerij West levering in het zuiden is geweest :)

Waar zou ik 1x kipnekken door kunnen vervangen? Het moet iets zijn wat heel makkelijk in kleine stukken is te knippen want meneer wil niet te veel moeite doen voor z'n eten, dan laat ie het direct staan en zit ik weer met een moeder die op mij moppert omdat het mijn idee was...
Door Angela_Bodhi
#1980496
Wat doen jullie nu als hij iets niet eet? Want sommige dingen moet een hond wel leren eten.

Anders zou ik het zo laten en straks wat meer lam toevoegen.
Door Linda_Bonbon
#1980649
Als hij iets niet eet wordt het na een paar minuten weggehaald en bij het volgende eetmoment weer aangeboden. Eet hij dan weer niet, dan wordt het weer weggehaald en weer opnieuw aangeboden. In totaal 2x opnieuw aanbieden, dan slaat ie maximaal 3 maaltijden over (=anderhalve dag niet gegeten). Lijkt me voor een hond die geen vasten-dag gewend is meer dan genoeg.

En zo kwamen we er dus achter dat ie echt absoluut geen eend wil eten, en dat ie ook echt geen kwartel lust.
Laatst gewijzigd door Linda_Bonbon op do 31 mar 2011, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door